Presentation av dig och din islandshäst(ar) med bilder

Jaaa presentation är alltid kul, då får man lägga ut roliga bilder! ;)
Jag har haft islandshäst nu i 14 år. Jag pluggar i huvudstaden (har ett år kvar, sen är jag out of here!) och hästarna bor kvar hemma hos mina föräldrar i Skåne. Jag ska börja på storhäst-ridskola till våren och är peppad! Jag och mamma bedriver lite uppfödning med i snitt 1 föl/år. Mamma rider och fixar- jag tittar på på bilderna på dropbox :(;)
Vi har tillsammans 9 hästar (börjar bli dags att sälja lite, de flesta är unghästar) och väntar ett föl nästa år efter Moli fra Skridu.

Mamma och Prins:
17499067_10154513338522029_1760126018121870493_n.jpg


Årgång 2015: Fálki och Dreitill samt årgång 2013: Glanni
18595517_10154712027197029_5944581508607263245_o.jpg


Årgång 2007: Krás med sonen Fálki, samt Syrpas vackra rumpa:
12509729_10153398735827029_7371987448149140819_n.jpg


Ástsael och Flugsael födda 2009:
10616331_10152388478202029_8189941327893574017_n.jpg


Vår fina Syrpa (hennes ena halvsyster är bedömd ext 8.39, rid 8.99, tot 8.75) och Flugsael:
1964971_10152562961902029_4140682035510834817_n.jpg


Flugsael och dottern född 2017: Sínfónia
22729122_10155236944342029_5500363115614252032_n.jpg



Några stycken, sorry för bildbomb!
 
Kul med presentationer! Jag läser här lite ibland men är inte så aktiv

Hur länge har du ridit islandshäst?

Började på ridskola med islandshästar för 20 år sedan. Är fortfarande kvar men har slutat på ridskolan och haft egen häst sedan 8 år.

Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar

Jag hobbyrider och tränar och tävlar på klubbnivå. Älskar att rida kurser och har ridit för en hel del instruktörer. Blir också en hel del tävlande under säsongen och rider V2 och T3.

Hur många hästar har du?
Jag har en häst, snart 14årig valack, men har varit sugen på att köpa en unghäst (fast nu blev det så att vi köpte hus så unghästen får nog vänta).

Lägg in en bild på en eller flera av dina hästar med en kort presentation av hästen/hästarna
Har tyvärr ingen bild att lägga upp, men man ser min valack Audur på min profilbild. Han är en snart 14årig valack. Fyrgångare med jämna gångarter. Har varit i min ägo sedan han var 5 år.
 
Vad spännande! Eller har du ridit mycket storhäst innan också?
Och vad pluggar du (om man får vara nyfiken :D)?

Nej, jag har ridit två lektioner nu i höst men studentföreningens "ridklubb" bara! Jag gick direkt från ponny till islandshäst så det är en ny värld- härom veckan drömde jag om ett rödblackt PRE-sto. Du hör vad tokigt.. :angel:
Men det var himla roligt, jag upplever att det är mer fokus på mig än när jag rider islandshäst, då ska målet alltid vara att hästen går rent eller så. Nu är skalan bara mellan "traven är okej - ... - traven är super". Superkul! :D

Jag pluggar civilingenjör på KTH.
Finns du i närheten? :D
 
Nej, jag har ridit två lektioner nu i höst men studentföreningens "ridklubb" bara! Jag gick direkt från ponny till islandshäst så det är en ny värld- härom veckan drömde jag om ett rödblackt PRE-sto. Du hör vad tokigt.. :angel:
Men det var himla roligt, jag upplever att det är mer fokus på mig än när jag rider islandshäst, då ska målet alltid vara att hästen går rent eller så. Nu är skalan bara mellan "traven är okej - ... - traven är super". Superkul! :D

Jag pluggar civilingenjör på KTH.
Finns du i närheten? :D
Kan tänka mig det! Jag skulle vilja testa att rida nån dressyrutbildad häst, det verkar kul! Fast jag skulle antagligen bli höjdrädd. :D

Ja, pluggar också i huvudstaden, på IHM Business School på Kungsholmen.
 
Kan tänka mig det! Jag skulle vilja testa att rida nån dressyrutbildad häst, det verkar kul! Fast jag skulle antagligen bli höjdrädd. :D

Ja, pluggar också i huvudstaden, på IHM Business School på Kungsholmen.

beroende på vad man menar med "dressyrutbildad" men det är kul (den mest utbildade jag har ridit, har jag också utbildat själv tom MSV C dressyr). Har nu en relativt ung SWB ("halvblod") som inte kommit längre än LB än så länge och som har tävlingsdebuten kvar...
 
Kan tänka mig det! Jag skulle vilja testa att rida nån dressyrutbildad häst, det verkar kul! Fast jag skulle antagligen bli höjdrädd. :D

Ja, pluggar också i huvudstaden, på IHM Business School på Kungsholmen.

Ja, jag har också en sån dröm! När jag är klar med plugget ska jag på ridresa till Portugal tänker jag mig :angel:
 
Ja, jag har också en sån dröm! När jag är klar med plugget ska jag på ridresa till Portugal tänker jag mig :angel:

Tror att det kan vara mer givande att åka till Göteborgs-trakten. Generellt tror jag portugiserna är rätt tuffa mot sina hästar, även ridmässigt. Många importerade iberiska hästar (där lussarna kanske är värst) som blir ganska flippade i svenska förhållanden där de faktiskt får vara ute... Hårt uppbetslade tidigt, i stort sett inridna på blank stång. Mycket samling, väldigt lite längning. Hur lätt som helst för piaff av födsel och ohejdad vana... vilket man tränar upp vidare men "glömmer" att hästen bör ha ett register i gångarterna (steglängd!!!), kortstegade ryckiga. Utanför Göteborg finns det ett företag som har iberier som är väl utbildade och välridna.
Har inte varit där själv och kommer inte ihåg vad företaget heter men har en bekant som varit där och är mer eller mindre lyrisk.

Har en annan kompis som importerat en "välutbildad" iberier från Portugal. Hon ville gråta när hon fick hem ett spänt nerv-vrak och kände sig väldigt lurad trots att hon flera gånger varit ner och ridit hästen under utbildningens gång.
 
Tror att det kan vara mer givande att åka till Göteborgs-trakten. Generellt tror jag portugiserna är rätt tuffa mot sina hästar, även ridmässigt. Många importerade iberiska hästar (där lussarna kanske är värst) som blir ganska flippade i svenska förhållanden där de faktiskt får vara ute... Hårt uppbetslade tidigt, i stort sett inridna på blank stång. Mycket samling, väldigt lite längning. Hur lätt som helst för piaff av födsel och ohejdad vana... vilket man tränar upp vidare men "glömmer" att hästen bör ha ett register i gångarterna (steglängd!!!), kortstegade ryckiga. Utanför Göteborg finns det ett företag som har iberier som är väl utbildade och välridna.
Har inte varit där själv och kommer inte ihåg vad företaget heter men har en bekant som varit där och är mer eller mindre lyrisk.

Har en annan kompis som importerat en "välutbildad" iberier från Portugal. Hon ville gråta när hon fick hem ett spänt nerv-vrak och kände sig väldigt lurad trots att hon flera gånger varit ner och ridit hästen under utbildningens gång.

Wow! Ja, jag byter till Göteborg ;)
Lite googling senare så verkar Hagens Ridcenter vara stället?

Tråkigt med behandlingen av hästarna. För mig känns det dock lite som "utland som utland" när det gäller hästsyn, men jag är inte heller så berest i hästvärlden.
 
Wow! Ja, jag byter till Göteborg ;)
Lite googling senare så verkar Hagens Ridcenter vara stället?

Tråkigt med behandlingen av hästarna. För mig känns det dock lite som "utland som utland" när det gäller hästsyn, men jag är inte heller så berest i hästvärlden.
'
Jag tror det kan vara Hagens Ridcenter.

Jo, lite grann tror jag också det är så med "utlandet".
I Sverige har vi nog en mycket mer sentimental syn på djur över huvud taget, jämfört med många andra länder.
Hästhållningen verkar ju skilja sig på flera punkter - delvis utifrån vem/vilka som har råd att ha häst, delvis pga att vi har naturmässiga förutsättningar som kanske saknas på många andra håll.
Och en djurskyddslagstiftning som verkar vara den starkaste i världen.

Sedan är det förstås inte så att alla hästar far illa, men just när det gäller portugiserna verkar hästarna vara rätt stressade på många ställen.
 
Hur länge har du ridit islandshäst?
Sen jag red in henne som treåring (09, fast hon fick föl -10, så vi kom nog igång -11)
Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar
Jag har tävlat i dressyr tom LA:3 på den f-06. Hon har hyfsat nyligen börjat tölta. Hobbyrider med sikte på tävling. tränar än så länge bara för vanlig dressyrtränare
Hur många hästar har du?
2 st Silvia från Eke Skattegård f-06. En vacker dam som egentligen inte har energin för att tölta riktigt bra, men vi får se vart det leder i slutändan. Hon tuffar på. Just nu har vi lite för mycket strul i övergångar för att jag skulle vilja ge mig ut på dressyrbanan.
Silvia är e. Askur fra Hofdasaeli (orkar inte leta upp rätt stavning ;-)
8467_10151946908028942_1121391402_n.jpg

1979243_10152759883378942_4671494688924527825_o.jpg

1523509_10152759883868942_7303151697445599578_o.jpg

Sen har jag Silvias dotter Frenja från Ramnåsa som är född -10. Hon har mest lullat fram till hon var fem mina graviditeter, men nu äntligen är hon på g. Dock har hon mest gett mig blod svett och tårar. Det är ingen enkel häst, men det går sakta framåt. Hon har mycket mer kapacitet än sin mamma. Hon måste bara bli starkare så hon orkar röra sig i sina gångarter och få huvudet med sig. Hon blir lätt spänd och det har varit mycket svårt att jobba henne rätt. Frenja är ee Flipi från Österåker
23032729_10156670621498942_2337247135521176049_n.jpg

Gammalt foto från -15
12140914_10154255208728942_6173097120839020014_o.jpg
Får man fråga vad som varit det svåra med Frenja? (Står nämligen själv med en känslig och lättkränkt unghäst för tillfället).
 
Får man fråga vad som varit det svåra med Frenja? (Står nämligen själv med en känslig och lättkränkt unghäst för tillfället).
Hon har alltid haft mycket idéer för hur hon vill att världen ska se ut. Hon ser bara på ett öga, vilket ställer till det lite för henne. Tex så vill hon ogärna lämna vägen för att gå ut på en åker tex, för hon har nog inte kunnat bedöma underlaget. Däremot är hon konstigt nog en rackare på att hoppa.
Hon var otroligt stressad vid inridning och jag har tagit det väldigt stilla med att ställa krav på henne. I början hade hon så brått att jag började med att rida ner henne på en crossbana så hon fick jobba av sig utan att jag behövde ta i henne i munnen, utan backarna fick bromsa henne
 
Ja, jag har också en sån dröm! När jag är klar med plugget ska jag på ridresa till Portugal tänker jag mig :angel:

Det finns absolut bra ridanläggningar i Portugal. Så du behöver inte skrota den drömmen.
Portugal har oftast trevligare ridning/hantering än Spanien.

Sen finns begreppet ”Svenskhäst” i Spanien och Portugal precis som på Island. Det betyder i stort en skithäst som man kan sälja för mer än den är värd till just oss i Sverige.
Och många iberier vi har idag är såna pga att man kanske blir lite för impad när man kan för lite.
Det finns en hel del välutbildade, fina, välhanterade Lussar tex. Men de kostar ju betydligt mer än folk oftast vill betala.
Vad kostar ett svenskt halvblod som gör piaff, piruetter, passage tex? Det tycker man inte är ett rimligt pris för en iberier som gör samma. Då får man de som är sämre utbildade.

Så kolla du upp anläggningarna i Portugal! Du lär dig nog mer där än på de Svenska ställena med iberier oftast.
 
Det finns absolut bra ridanläggningar i Portugal. Så du behöver inte skrota den drömmen.
Portugal har oftast trevligare ridning/hantering än Spanien.

Sen finns begreppet ”Svenskhäst” i Spanien och Portugal precis som på Island. Det betyder i stort en skithäst som man kan sälja för mer än den är värd till just oss i Sverige.
Och många iberier vi har idag är såna pga att man kanske blir lite för impad när man kan för lite.
Det finns en hel del välutbildade, fina, välhanterade Lussar tex. Men de kostar ju betydligt mer än folk oftast vill betala.
Vad kostar ett svenskt halvblod som gör piaff, piruetter, passage tex? Det tycker man inte är ett rimligt pris för en iberier som gör samma. Då får man de som är sämre utbildade.

Så kolla du upp anläggningarna i Portugal! Du lär dig nog mer där än på de Svenska ställena med iberier oftast.
Jag gissar, utan att kunna nåt större om de hästarna eller hästhållningen där nere, att hästarna även kan bli negativt påverkade av resan och miljöomställningen, precis som islandshästar kan. Finns ju de som blir totalt personlighetsförändrade när de kommer till Sverige.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp