Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer köra på tre medhjälpare när vi ska sätta henne i vagn, då kan två gå på var sin sida och hålla i skaklarna och en vid huvudet. Så slipper man sätta fast hästen helt.
Nu kommer ju vagnen låta betydligt mindre men den är tyngre och de sitter som sagt fast på ett annat sätt, så det är ju en säkerhetsgrej.

Vi drog däck igår vilket gick finfint men på slutet fick hon några ryck, det var som om hon blev skrämd av något men jag vet inte riktigt vad. Hon brukar aldrig annars vara rädd för saker. Vi fortsatte en stund tills hon var helt lugn och tuffade på som hon brukar. :) Vi kommer traggla vidare ett tag och tränar bara med medhjälpare nu vilket är jätteskönt tycker jag.

Det är nog klokt att ha tre medhjälpare, det står i den körbok jag har att det rekommenderas. Vi kommer prova med vagnen imorgon för första gången, men jag har bara två medhjälpare som får gå med varsin skakel. Själv börjar jag hålla vid huvudet och tömkör sedan från sidan tänkte jag. Håll tummarna för oss imorgon kväll!

Gällande det där med att bli rädd så tycker jag ofta att det är skönt att det ändå sker några mindre incidenter eller problematiska situationer under inkörningen, så att man iallafall vet att hästen behåller förståndet och inte rusar till Haparanda eller får fullständig panik. Hoppas din pålle lärde sig något av situationen :)
 
@Amk Ja jag gjorde också så i somras när jag hade en medhjälpare, då gick jag och ledde henne i början så medhjälparen kunde gå och hålla i ett snöre till det hon drog. Ifall man fastnar är det skönt med backup. Håller tummarna för er!
Och ja, det är skönt att det händer oväntade grejer i början. På kursen i våras blev hon lite rädd när stocken rullade i en kurva, andra gången brydde hon sig inte alls. Sen styrde jag lite dåligt och välte en stor pinne med stocken :angel: så hon flög i taket lite, men hon lugnar sig på två sekunder. Det är skönt att veta. :)

Vi hade ett riktigt bra träningspass idag! Testade att tömköra nere bland sommarhagarna där det finns en inhägnad som används som ridbana. Har inte varit där då hon är så intresserad av gräs men nu när jag har medhjälpare så testade vi. Det gick hur bra som helst så medhjälparen kunde gå över till att filma. :)Hade förberett med däck och linor ifall det gick så bra att vi kunde spänna för. Avslutade med att dra däcket upp till stallet så vi fick en övergång till grus, en liten backe och lite olika moment så som gnäggade, nya hästar, något trång passage och saker som ligger i kanterna. Hon bara tuffar och går. :)MVG på alla punkter idag!
IMG_20160913_174900_zps2gzanapp.jpg

Länk till film:http://vid21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/VID_21090126_222556_zps4zkznc5i.mp4
Och ja, ignorera bakselen som hamnar på sniskan. Ska fixa det. :)
 
Det börjar snart bli dags för mig att lämna tråden. Macha har varit i vagn flera gånger och jag har kört henne ensam utan medhjälpare på travbanan. Hon känns väldigt trygg med grejerna och verkar tycka det är roligt. Även om undrar om man verkligen ska motionera såhär himla mycket.:D
Filmande och fotande är gjort av den sysslolösa medhjälparen. Liiite säkerhetstänk har vi :D


14284829_10154065104444842_1615586394_o.jpg
 
Min pålle är 17år och varit i min ägo i +10år så jag känner honom bra och vet hur han brukar reagera. Så i teorin borde de inte vara något problem att hänga på en vagn. Men jag har inte kört in något annat än mina shettisar., då var jag ung och säkerhetstänket där efter = man tömkörde så styrning funkade sen hängde man helt sonika på vagnen och gick en sväng, inkörning klar:angel:

Vad tror ni om en rockard på bilaxel med broms till en c-d-ponny? Jag har tänkt köra lite på bana men främst på mindre skogsvägar men med mycke backar.
 
Min pålle är 17år och varit i min ägo i +10år så jag känner honom bra och vet hur han brukar reagera. Så i teorin borde de inte vara något problem att hänga på en vagn. Men jag har inte kört in något annat än mina shettisar., då var jag ung och säkerhetstänket där efter = man tömkörde så styrning funkade sen hängde man helt sonika på vagnen och gick en sväng, inkörning klar:angel:

Vad tror ni om en rockard på bilaxel med broms till en c-d-ponny? Jag har tänkt köra lite på bana men främst på mindre skogsvägar men med mycke backar.
Verkar som att det är väldigt enklare att köra in hästar när man är ung ^_^.
Men av vad jag läst nu när jag försökt börda ner nog så verkar bilaxel rockard inte vara ngt för långturer på gropiga vägar.
 
Gud vad kul @Digbil :) :love:

Ännu en grym dag med fröken fräken. :love: Drog tyngre däck med kättingen idag så det var allt lite vikt i det. Hon var superduktig och drog verkligen så himla fint. Halterna börjar sitta bättre, hon börjar förstå anspänningsproceduren. Jag tömkör henne in i linorna och hon vet minsann att vi tar ett ben i taget och sen stannar man där. Så klok! Så fantastiskt kul att kunna göra lite mer tillsammans. Synd att varje pass är så kort, jag hade kunnat hålla på i timmar. :D I helgen ska jag köpa skaklar och kälke för nästa steg och så hoppas jag stora selen passar snart.
 
Idag drog vi däck själva genom byn. :) Det är ju en ganska kort sträcka men ändå så himla kul! Man får gå förbi brevlådor, en massa hus, soptunnor och vägbrunnar så det är finfin miljöträning att alltid behöva gå genom byn. Hon var superduktig vid an- och frånspänning, stod som ett ljus. Gjorde fina halter också utan att ha bråttom. :) Som jag skrev i snacktråden så har jag skaffat lite skaklar och två kälkar så nu kan vi gå vidare med utbildningen! Däck och linor är ju nemas problemas. Tänkte dra lite lastpallar framöver också för att få mer tyngd och skrammel. Hon har ju varit i skaklar två gånger i somras vilket gick väldigt bra så det är bara att fortsätta på det inslagna spåret. Skynda långsamt!
14355642_10153729425995163_1617296093042051481_n.jpg

Dock passar inte stora selen med bågdäckel, fortfarande. Får kanske kolla med selmakaren som jag ska köpa den av då det i huvudsak är däckelgjorden som är för lång, i övrigt tycker jag den funkar fint då den går att ställa in ganska mycket. Det börjar bli dags att lägga selen på bilden på hyllan och använda mer rejäla doningar.
 
14317627_10153784612066332_2478740869159545804_n.jpg

Här är en bild på tvååringen Robin när han drog vagnen för första gången i onsdags. Nu har han dragit den två gånger, och verkar tycka att det är helt okej.




14333769_10153794564726332_5005966894349345097_n.jpg

En bild på åttaåringen från igår, det är tur att jag har en äldre häst som kan övertyga mig om att tvååringen också kommer bli en bra körhäst om han också får sex år på sig att öva.
 
Blir inte någon inkörning för mitt sto, veterinären trodde inte alls på den idén tyvärr :(. Men ska ev få låna en ponny som också ska köras in så blir kanske lite körning ändå :).
 
Ponnyn är fem år, men ligger drygt ett år efter i utbildning. Det är 2.5 år sedan han hade sele och så vidare. Men visst minns han :love: Matte är sjukt stolt över pyret! Dock vet jag inte var jag lagt körspöet och han är van att svara på spö så det blev lite knöligt på en hand och för rösten samtidigt som jag filmade, men...

Filmer kommer snart, gick inte länka till FB så ska lägga dem på YT
 
Senast ändrad:
Försöker igen
Ponnyn är fem år, men ligger drygt ett år efter i utbildning. Det är 2.5 år sedan han hade sele och så vidare. Men visst minns han :love: Matte är sjukt stolt över pyret! Dock vet jag inte var jag lagt körspöet och han är van att svara på spö så det blev lite knöligt på en hand och för rösten samtidigt som jag filmade, men...


 
Vilken goding då :love: @Alexandra_W

Vi tog en svängom med linor och däck ensamma idag. Hon blir gravt uttråkad av att släpa runt dem på stallplanen men det har sin avsedda effekt - hon får trampa av sig och bli varm i kläderna, samt inte bli så fokuserad på att man ska ut och iväg direkt. Vi tog en kort tur ut på bygatan, sen hemma så kopplade jag på ett till, tyngre däck. Då fick hon ta i lite också. :) På bygatan frustar hon glatt, så nöjd att få jobba och komma ut lite.

Igår på tömkörningspromenad i skogen var det lite mer bus efter att ha vilat hela veckan. Idag var det fokus igen, lugn och stadig. :) Planerar för skakelträning i veckan! Får vi till lite träning med skaklar borde det gå att sätta henne för rockarden ganska snart på hemmaplan, men sen är det en lång bit kvar tills hon faktiskt är inkörd och vi kan köra ut själva. Det känns som vi kommit väldigt långt dock, från att ha problem att ens leda henne till att dra däck alldeles själva. :)
 
Duktiga lilla skrutt! Drog däck ensamma på åkern idag och låtsades att vi plöjde åkern. :D Gata upp och gata ner så att säga, på stora serpentiner. Tog en halvtimma att beta sig igenom åkern. Det hade sett väldigt roligt ut om vi hade plöjt på riktigt men det var väldigt bra träning att bara gå rakt fram utan staket att ta stöd mot. :) Hon passade på att försöka dra när en bil körde in på granngården men hon är så schysst. Hon tog ett språng, stannade, tittade och sen gick vi vidare i samma lunk.

"Matte, mera käk! Det är slut i krubban!". :love:
IMG_20161005_181042_zpsbo39znqq.jpg
 
Jag har en islandshäst född -05, världens tryggaste och lugnaste men som gillar när det händer saker! Han är van vid mycket konstigheter och är mycket tömkörd, (har kanske haft sele på sig och dragit lätt hos tidigare ägare, inte helt säker). Vi båda har tröttnat på ridningen och jag tycker ju egentligen att det är roligare att köra än att rida, så varför inte!

Räknar med att det kommer ta tid tills han blir fastspänd framför vagn, främst för att det vi har just nu är tömkörningsgjord och tömmar.... Plånboken är inte helt redo för detta projekt än :D
Ska börja tömköra mer, se till att alla kommandon sitter ordentligt, miljöträna lite extra, och hoppas att jag får min sadel såld snart så vi kan köpa en sele! Tror inte det kommer bli några problem alls med inkörningen, men det kommer såklart få ta den tid det tar!

167jeq9.png
 
tips på saker som man kan dra i endast en draglina mottages :/.
ibbe är lite bakskygg och 2 draglinor är läskigt, en är ok så fortsätter med det hur mycket vikt kan man lägga i bara en lina? är loksele vi har så den ligger stabilt och hamnar inte på sniskan av att dra grenar i alla fall. vill ha lite vikt och lite oljud men vet inte hur mycket vikt som kan vara ok och har dålig fantasi för tillfället. grenen kan vi ju nu och däck blir för tungt.
 
tips på saker som man kan dra i endast en draglina mottages :/.
ibbe är lite bakskygg och 2 draglinor är läskigt, en är ok så fortsätter med det hur mycket vikt kan man lägga i bara en lina? är loksele vi har så den ligger stabilt och hamnar inte på sniskan av att dra grenar i alla fall. vill ha lite vikt och lite oljud men vet inte hur mycket vikt som kan vara ok och har dålig fantasi för tillfället. grenen kan vi ju nu och däck blir för tungt.

Tom vattendunk. Väger inget, låter rejält och rör sig läskigt. Ha i lite sand/grus om du vill ha tyngd.
 
tips på saker som man kan dra i endast en draglina mottages :/.
ibbe är lite bakskygg och 2 draglinor är läskigt, en är ok så fortsätter med det hur mycket vikt kan man lägga i bara en lina? är loksele vi har så den ligger stabilt och hamnar inte på sniskan av att dra grenar i alla fall. vill ha lite vikt och lite oljud men vet inte hur mycket vikt som kan vara ok och har dålig fantasi för tillfället. grenen kan vi ju nu och däck blir för tungt.

Om han är lite bakskygg hade jag inte hängt något i en lina. Då hade jag dragit i skramlet själv när jag tömkört. Jag hade lagt tid och träning på att han ska kunna acceptera två linor, annars kommer du ju ändå inte vidare. Går en lina bra på båda sidor, eller är det bara en sida som är läskig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 648
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 306
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp