Presentera era raser?

farin

Trådstartare
och gärna era hundar också :)

Som ganska ny på hund har jag blivit väldigt nyfiken på alla olika raser som finns representerade här! Jag smygläser bild-, valp-, snackis- och alla val-av-ras-trådar och blir bara mer och mer nyfiken.
En del har jag lyckats lista ut vad det är för ras, men många är inte alls självklara för mig eller så är det raser som jag inte vet så mycket om och jag vill gärna lära mig mer!

Vilken är just din ras?
Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Varför valde du just denna ras?
Tränar/tävlar du något specifikt?
Motsvarar valet dina förväntningar?

Och gärna lite om just din/a hund/ar :love:
 
Vilken är just din ras? Saluki, saluki, saluki.

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen? "Katt i hundförpackning", med allt vad det innebär. Självständiga, otroligt påhittiga jaktidioter. Rastypiska salukis har en enorm energi och ett betydligt större behov av fysisk träning än mental aktivering. (Som exempel kan nämnas att en greyhoundägande vän inte velat ha någon av de salukis jag velat para ihop henne med, vilket motiveras med "jag vill inte ha lika energiska hundar som du har", och jag anser att mina är lugna)

Varför valde du just denna ras? Valde inte, blev vald. Råkade hamna på en kennel med saluki för 15 år sedan, fastnade där och för 9 år sedan kunde jag ta hem min favorittik därifrån. Sedan har det bara blivit mer och mer av allt. Men ja, de som är intresserade av saluki bör inte ha för ambition att vilja tävla lydnads-SM ;) Det går utmärkt att träna lite med salukis, men det är väldigt mycket slit för små framsteg osv och ytterst få lyckas komma längre än till lydnadsklass 1 eller nybörjarklass rallylydnad. Hittills har inte en enda saluki klarat sig igenom en agilitybana. En har tävlat en gång, men han blev diskad då. Gillar man katter men vill ha hund så är salukis bra.

Tränar/tävlar du något specifikt? Först och främst lure coursing, vinthundarnas bruksgren. Det är jakt efter låtsashare och hundarna fullständigt älskar det. Det är också det enda vi har för att på något vis kunna bedöma deras jaktförmåga på lagligt sätt. Utöver det så tränar jag rallylydnad för tävling, kör några lydnadsmoment som känns roliga, tränar lite tricks och agility ibland och har med tidigare hundar testat personspår också.

Motsvarar valet dina förväntningar? Minst sagt. Första tiken kände jag ju innan jag tog hem henne. Resten har blivit en miljard gånger bättre än förväntat. Min senaste, Aysu, hon överraskar mig dagligen. Efter att jag haft henne ett tag så tänkte jag att "nu, nu är hon nog så bra hon kan bli". Tji fick jag, hon blev ännu bättre, på allt. Herrejösses vad den hunden är perfekt för mig :love:

Och gärna lite om just din/a hund/ar :love:

Alltså. Jag måste ta med hela gänget här...

Hund 1, min älskade, älskade tant Zala. Den vackraste jag mött, den klokaste i världen. Kom till mig som vuxen och hade extremt bestämda åsikter om det mesta. Med henne lärde jag mig alla basic-grejer när det gällde hundar och vi hade det verkligen mysigt ihop. Hon fick mig verkligen att förstå hur en rastypisk saluki är och är något av min ideal-saluki.
67875_1336730819.jpg


29299_1342041254.jpg


Hund 2, Wahidah, dotter till Zala. Sjövild, galen, underbar, genomsnäll och tuff. Hon tvingade mig att lära mig väldigt mycket på alla tänkbara plan. Först och främst för att hon vägrade bli tränad på "vanligt vis", det var bara att läsa på om hundpsykologi, inlärningsmetoder och klickertänk för att alls nå fram till henne på ett bra sätt. Sedan fick hon mig att inse hur mycket hundmat betydde efter att ha reagerat olika på olika foder väldigt tydligt (kom sig nog av att jag lärde mig läsa av hundar bättre också). Dessutom fick hon en muskelskada som tvingade mig att lära mig massor om hundkroppar, muskler, hur exteriör påverkar funktion osv. Det är alltså tack vare henne som jag idag kan jobba med hundar på flera olika sätt och få en riktigt bra vardag.
75962_1364850710.jpg


Hund 3, min "perfekta" Aysu. Halvsyster till Wahidah. Kom till mig som omplacering och var i riktigt uselt skick pga en minst sagt olämplig tidigare ägare. Tack vare allt Wahidah lärt mig så lyckades jag få Aysu i riktigt bra skick. Hon är idag en av landets absolut bästa lure coursing-salukis, alltid glad, alltid påhittig och charmar alla som kommer i hennes väg. Pytteliten saluki med enorm personlighet.
74794_1407842861.jpg
94794_1418499879.jpg


Hund 4, min Ebrah :D Mamma är syster till Wahidah, pappa är halvbror med Aysu. Flyttar hem till mig på lördag och ska tydligen vara nyfiken, väldigt framåt och påhittig även hon. Såklart. Det är därför jag vill ha henne.
25272_1440261896.jpg


Kan tillägga att salukis finns i samtliga färger som en hund kan ha, och färger som jag knappt visste fanns (förutom harlekin och merle, det har jag aldrig sett på saluki). De får även variera lite hur som helst när det gäller pälsmängd och kroppskonstruktion sålänge de är funktionella och sunda. Även mankhöjden varierar, "ungefär 58-71cm" säger rasstandarden. Det gillar jag ;) Sedan att jag haft bara ljusa salukis.. tja, det har bara råkat bli så.
 
Jag har en Dvärgschnauzer. Han skaffade jag efter att ha varit hundlös i några år. Att valet blev en Dvärgschnauzer var för jag hade haft några stora blandrashundar av brukstyp som varit väldigt krävande, stora och sjuka. Jag ville ha något helt annat. Något som gick att jobba med men som inte krävde massor, något litet som sonen kunde vara delaktig i men ändå robust som en "stor" hund. En sund ras. Att den inte fällde var ett extra plus då jag har en väldigt allergisk bror och det är bra om det inte är hår på oss när vi åker dit.
Sen träffade jag sambon. Som födde upp Schäfer av brukslinjer. Så nu sitter jag här med flera hundar. Stora hundar. Hårande hundar. Krävande hundar.
Dock har jag insett att det trots allt är dessa monster som är mina favoriter. I mina ögon är få raser så kompletta som en riktigt bra bruksschäfer :love:
 
Vilken är just din ras?
Valpen, enda som är renrasig av mina två är en Russkiy Toy

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Enda jag träffat är min valp och uppfödarens hundar, men baserat på dom och min så - social, energisk, mycke ljud för sig och iallafall Aros har en stor portion humör!

Varför valde du just denna ras?
Hittade rasen för massa år sen, läs i tonåren då jag ville ha en Chihuahua men tyckte att många Chihuahua's inte föll mig i smaken utseendemässigt, ville hellre ha en liten hund men som är byggd lite sportigare så lyckades jag på något vänster hitta Russkiy Toy som blivit godkänd av SKK bara något år tidigare och ville jättegärna ha en sån istället pga kändes mer som en ordentlig hund än vad en Chihuahua gör (sorry alla chihuahuafolk) trots att den var liten och jag tyckte om man får erkänna sånt att den helt enkelt var snyggare!

När nr 2 skulle komma in i hemmet så kände jag att det var lämpligt med en liten, har EDS och bor på andra våningen så släpa tung stor valp upp och ner kändes inte optimalt men ville ändå ha en hund som kanske var snäppet socialare än Yoda som är nr 1 och så pigg och glad, frisk, träningsbar med kort lättskött päls.

Tränar/tävlar du något specifikt?
Tanken är att kanske ställa ut annars blir det väl lite hobby agility, tricks och så :)

Motsvarar valet dina förväntningar?
tjaa, han är 16 veckor bara så svårt att säga men han verkar tycka om att få vara med och lära sig saker samtidigt är han inte som en igel vid en konstant utan går gärna på egen upptäcksfärd trots att matte ropar, men jag tror han kommer bli en bra hund med tiden, bara hans morgonhumör som hade kunnat bli lite bättre :angel:

11922960_10155953574525181_3618258223878360767_o.jpg

Aros, eller som han oxå kallas Tasmanska djävulen :angel:
 
Vilken är just din ras? Dobermann
Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen? Clowner som lever efter devisen "Fullt ös - medvetslös". Tänker sällan efter innan de hittar på saker, men med hjärtan av guld som aldrig tackar nej till en mysstund.
Varför valde du just denna ras? Jag kan inte minnas att jag någonsinn velat ha en annan ras. Först för att jag alltid tyckt att de är så vackra, och sedan för att ju mer jag läste om dem så insåg jag att de passar mig.
Tränar/tävlar du något specifikt? Tränar lydnad för skojs skull och spårar lite, Kommer nog bli ipo med den lille.
Motsvarar valet dina förväntningar? Ja, utan tvekan. Det finns ingen annan ras för mig.

Och gärna lite om just din/a hund/ar :love:

Hund 1. Plexus Född 2011, en omplacering (2012) från en tjej som inte längre hade tid för honom. Tyvärr borde han aldrig ha kommit till, då mamman har ett riktigt dåligt MH och han har ärvt många av de dåliga sidorna med rädslor. Är en fantastiskt rolig hund annars, och är min gosegris.
Han har lärt mig massor av hundträning och har i mångt och mkt varit en fantastisk första hund för trots rädslor har han varit ganska förlåtande mot mig som förare även om han reagerar på yttre saker.

ENemWecRQ9jDdLn_t_9F24Y7XaV0WD-wod6djt8QXvM=w638-h960-no


Hund 2. Ammo Snart 5 månader gammal, och min nya träningskompis. Efter Plex var jag säker att jag inte ville ha en hund med rädslor igen, så jag letade efter riktiga bruksdobbisar och det slutade med att jag fick hem fantastiska Ammo. Han har en stamtavla full med tjänste & tävlingshundar och är en tuff liten skit. Det är ganska få saker som bekommer honom och passar det inte är han inte rädd att berätta det. Jag kommer nog bli gråhårig av honom men jag är SÅ NÖJD med honom!

11836852_10152889619731707_7039165296405982537_n.jpg
 
Jag har en Dvärgschnauzer. Han skaffade jag efter att ha varit hundlös i några år. Att valet blev en Dvärgschnauzer var för jag hade haft några stora blandrashundar av brukstyp som varit väldigt krävande, stora och sjuka. Jag ville ha något helt annat. Något som gick att jobba med men som inte krävde massor, något litet som sonen kunde vara delaktig i men ändå robust som en "stor" hund. En sund ras. Att den inte fällde var ett extra plus då jag har en väldigt allergisk bror och det är bra om det inte är hår på oss när vi åker dit.
Sen träffade jag sambon. Som födde upp Schäfer av brukslinjer. Så nu sitter jag här med flera hundar. Stora hundar. Hårande hundar. Krävande hundar.
Dock har jag insett att det trots allt är dessa monster som är mina favoriter. I mina ögon är få raser så kompletta som en riktigt bra bruksschäfer :love:

Har du kunnat träna din lilla som du tänkte dig? Vad gör du med honom?

Vad gör ni med era schäfrar? Vad gör dem till den kompletta rasen enligt dig?
Min erfarenhet av schäfer är en alldeles för liten tik, väldigt mjuk och inte alls träningsintresserad. Men hennes icke-intresse kan absolut ha berott på våra erfarenheter på kurs på 80-talet, snarare än att hon egentligen inte ville från början. Efter det nöjde vi oss med att leka träning hemma. Jag var inte så gammal då... Men hon var en underbar individ :love: Dock inte så representativ för rasen.
 
lite avundsjuk på @Wingates har så länge jag kan minnas beundrat Dobermann och dom ligger högst upp på drömlistan!
Det är bara att skaffa ;) Nej, men det är kul att höra! Det finns ju tyvärr oerhört många fördomar kring rasen fortfarande.
Om du har vägarna förbi Lund är du välkommen att klappa (och få en kopp kaffe).
 
@Wingates De är ju så otroligt snygga!
Min fördom (?) om rasen är att de kräver otroligt mycket arbete. Alltså som i form av att de behöver arbeta, både fysiskt och mentalt. Det behöver väl i och för sig alla bruksraser (och de flesta andra...), men jag har fått för mig att de kräver lite till?
 
@Wingates De är ju så otroligt snygga!
Min fördom (?) om rasen är att de kräver otroligt mycket arbete. Alltså som i form av att de behöver arbeta, både fysiskt och mentalt. Det behöver väl i och för sig alla bruksraser (och de flesta andra...), men jag har fått för mig att de kräver lite till?
Njae, de kräver inte mer än en schäfer tror jag. Möjligen att de kanske har större behov av att få "kuta av sig" då. :)
 
Har du kunnat träna din lilla som du tänkte dig? Vad gör du med honom?

Vad gör ni med era schäfrar? Vad gör dem till den kompletta rasen enligt dig?
Min erfarenhet av schäfer är en alldeles för liten tik, väldigt mjuk och inte alls träningsintresserad. Men hennes icke-intresse kan absolut ha berott på våra erfarenheter på kurs på 80-talet, snarare än att hon egentligen inte ville från början. Efter det nöjde vi oss med att leka träning hemma. Jag var inte så gammal då... Men hon var en underbar individ :love: Dock inte så representativ för rasen.
Dvärgschnauzern är härlig. Men jag hade hoppats på en mer arbetsvillig hund. Han är från mentaltestade föräldrar och linjer som arbetar. Men tyvärr har de arbetande generna missat honom ;) Så den biten levde inte upp till mina förväntningar. Men han har ett fantastiskt psyke och är familjens gosegris:love:
Han älskar spår och är duktig på det så det blir nosövningar och spår. Utöver det hänger han med oss på allt. Han orkar lika mycket motion som de stora.
Schäfrarna tävlar husse med i IPO. Sen har vi sålt ett par till tjänst (Spår, narkotika) De har gjort bra ifrån sig i IPOns tre dicipliner (spår, lydnad, skydd) och är trevliga familjehundar på sin fritid. En av våra uppfödningar tävlar i nån dragsport (är inte alls insatt i sånt)
Våra är inga superhundar utan är vad en schäfer ska vara: arbetsvillig, lyhörd, allround med mycket motor. De passar till en rad olika arbeten. Därav tycker jag rasen är komplett.
Sen kanske jag får på pälsen nu av någon men jag tycker det är stor skillnad i egenskaper på de bruksavlade schäfrarna och extriörschäfern som jag tycker är väldigt urvattnad i sina egenskaper.
 
Basset fauve de bretagne

Frisk, tuff allroundjagande ras, med bra driv, stabilt och lättsamt psyke

11707803_799845253469414_4404095802055562344_n.jpg

1484622_665212190266055_2408434030854425926_n.jpg

10394085_649983191788955_1087035414552222549_n.jpg


Finsk spets

Pigga, friska, lättsamma hundar som gärna tar sig an både älg (björn) och grävling förutom fågel och mård om man väljer rätt linjer och det är den modellen jag avlar på

1530586_479012572219352_683435741_n.jpg


1170744_420358871418056_1338104309_n.jpg

72723_345484215572189_1688759875_n.jpg


Jämthund

Allround spets med förkärlek för älg, stabila sociala hundar och på det hela stora taget en friska ras

1379301_443777965742813_2040304300_n.jpg

972283_374295269357750_663702818_n.jpg

577491_345498602237417_957131054_n.jpg

482104_345484132238864_739679387_n.jpg


Östsibirisk laika

Lite mer reserverad än jämte och finsk spets, men social, lättsam och mer allround i jakten än ovanstående

1006045_424502864336990_2033725698_n.jpg

1043881_392729957514281_1777889499_n.jpg

999762_424502184337058_1064877060_n.jpg


Alla raserna är noga utvalda för sina egenskaper både i praktiskt jakt och mentalitet och vad som passar in i livet utanför jakten. Alla jagas med praktiskt. Vi tävlar inte direkt med dem fast nån utställning, nått björnspår/prov och nått vanligt jaktprov blir det ibland.
 
Vilken är just din ras? Wachtelhund
Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen? Det är en allround, kortdrivande jaktmaskin som tar sig an allt klöv- och hårvilt med största engagemang. En hyfsad apportör och en bra eftersökshund. Den är ganska självständig, men hittar man rätt motivationsknappar så har man en hund man kan göra det mesta med :) Vi jagar framförallt med våra, men kör lite rallylydnad, agility och drag också. Det är en härlig familjehund när den får utlopp för sin jaktinstinkt, och är hyfsat enkel om man aktiverar dem tillräckligt även när det inte är jaktsäsong. Det finns ett uttryck som säger "En wachtelhund utnyttjar hänsynslöst sin ägares brister", och det stämmer nog ganska väl ;)
Varför valde du just denna ras? Jag är uppvuxen med rasen och idag har vi tre stycken. Jag och min pappa samäger alla tre, men den äldsta hanen är framförallt hans och tiken och unghunden är framförallt mina. De passar våra jaktmarker väldigt bra, är en lagom storlek och är en relativt frisk ras.
Tränar/tävlar du något specifikt? Äldsta hanen (7år) används i princip enbart till jakt, och är ganska nöjd med lite spårträning och konditionsträning utöver jaktsäsongen. Tiken (2,5år) används framförallt till jakt under säsong, men annars kör vi det mesta. Mycket apportering och spår, en del agility, rallylydnad och även en del utställning. Den yngsta hanen (6,5 månad) kommer jag nog köra samma som med tiken.
Motsvarar valet dina förväntningar? Ja, absolut! Eftersom vi haft rasen i snart 15 år och är inne på vår sjunde wachtel hittills, så kände jag mig ganska trygg med vad jag kunde räkna med att få :) Det är samma linjer i alla våra tre hundar.
Gammelman och tiken är halvsyskon, och gammelman är far till lilleman.

Gammelman:
DSC_0573-e1417792424216.jpg

Tiken:
DSC_2143.jpg


och lilleman:
DSC_0246.jpg
 
Har inte varit så aktiv här på hundsidan men slänger in min prins ändå :p
Hjalmar (Tolls Sir Urax), kastrerad cairnterrierhane på 12 år.
11222963_1012192665459924_1693973210175067542_n.jpg

1560478_731359456876581_306791957_n.jpg

En nytrimmad bild och en hårig :D

Han är en envis, självständig och underbar terrier. Han är lite för stor för rasen, samt har en vit fläck på bröstet, så någon utställning har det inte blivit mer än några på skoj när vi var yngre. Vi har även sysslat lite med lydnad, agility och spår. Cairnterriern är ju en grythund så han har lite instinkter även fast just det inte är något vi har tränat på, vi har han mest som mys- och sällskapshund. Fast ibland är det kul att försöka jaga lite i skogen:p. Man märker att han är en terrier. Kallar man honom till sig eller något annat så tar det sin lilla stund, han tittar på mig för att bekräfta att det är uppfattat men sen tar han sin tid att komma. Lukta lite här, titta lite där. Men tillslut så :D

Nu har han dock klämt lilltassen så han har blivit en trattnisse :o
CNa0r_wWUAEXenW.jpg


Jag trivs jättebra med rasen, min kompis har haft en också, supermysiga båda två. Så nästa hund blir definitivt oxå en cairn :banana:
 
Vilken är just din ras?
Dvärgschnauzer

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Vaktar, lätt för skall

Varför valde du just denna ras?
Jag hade Riesenschnauzer (en som blev gammal och en som var ung) innan och när vi fick lov att ta bort hund nr 2 pga armbågsfel, så fick vi som kompensation av uppfödaren en dvärgschnauzer om vi ville och vi tog det erbjudandet. Så vi valde ju inte egentligen men idag ångrar jag inte alls att det blev dvärgschnauzer.

Tränar/tävlar du något specifikt?

Tränar: Agility, rallylydnad, viltspår och sök
Tävlar: Agility och rallylydnad

Motsvarar valet dina förväntningar?
Det är bättre än mina förväntningar, jag hade aldrig tävlat förut och nu tränar och tävlar vi en hel del :)

Och gärna lite om just din/a hund/ar

Vår första dvärgschnauzer Hera som inte finns längre, hon blev bara 3 år tråkigt nog.
011_53edb5562a6b220f8c49ef6f.jpg

040_53edb59de087c36c22b17611.jpg


Dvärgschnauzer nr 2 är Qarusell som är en lillasyster till Hera och den hund som jag tränar och tävlar med i dagsläget. Hon är 2 och halvt år ungefär.
2015-08-06_191136_55dc75942a6b220b61beefc2.jpg

013_55329c609606ee2f77e4f6c0.jpg


Dvärgschnauzer nr 3 är 8 månader och heter Ultima
Hon är också tänkt att bli min tävlingskompis :)
007_55a23ba1ddf2b37c17749e74.jpg
012_55a23ba8e087c30653a00b68.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 080
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 853
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 587
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp