aleksis

Trådstartare
Någon som använder det ?

Jag upplever att min min hy ser lite torr/frasig ut när jag lägger på foundation/puder, trots att jag har en bra ansiktskräm. Funderar nu på om primer kan hjälpa?

Hur funkar det egentligen och vad är er erfarenhet av primer? Någon speciell ni rekommenderar (som helst inte kostar typ 400 kr) :)
 
Jag har precis börjat men fattar inte riktigt, tycker inte jag märker någon skillnad mer än att det känns lent mot huden typ när jag applicerar den. Men jag kanske gör fel... :confused: :cautious:
 
Jag använder en primer från Max Factor. Kostar dryga hundralappen och jag är supernöjd med den. Jag har bra hy vanligtvis, men jag ser verkligen superlen och jämn ut. Jag har blandhy, och måste smörja mig med ansiktskräm efter att jag tvättat ansiktet. Sen lägger jag på primer och när den torkat ordentligt lägger jag på en underlagskräm.

Mina kinder ser inte torra ut och jag ser len och mjuk ut.
 
Brukar du peela din hud i ansiktet? För mig är peeling och fuktgivande ansiktsmask varje vecka väldigt viktigt under vintern för att foundationen inte ska se frasig ut. Jag gillar också Smashbox, men har inte koll på om den ligger över eller under budgeten.
 
Någon som använder det ?

Jag upplever att min min hy ser lite torr/frasig ut när jag lägger på foundation/puder, trots att jag har en bra ansiktskräm. Funderar nu på om primer kan hjälpa?

Hur funkar det egentligen och vad är er erfarenhet av primer? Någon speciell ni rekommenderar (som helst inte kostar typ 400 kr) :)

Har en billig från Kicks egna märke, heter typ hydrating primer och är en blå tub som är hyfsat dryg. Jag förväntade mig inga underverk i form av att den skulle jämna ut huden osv utan det jag var ute efter var just att inte se så torr ut när jag lagt foundation (min från Dior är lite åt det tittare hållet liksom) och det funkar den bra till. Kostar kanske 150..?
 
Jag har tidigare använt en primer från Lumene som jag varit väldigt nöjd med.
Numera har jag mycket sällan foundation eller puder och använder således ingen primer.
 
Jag använder Laura Merciers, har fått den så jag vet inte vad den kostar. Men den är bra. De har speciella som man kan använda på ögonlocken om man vill ha till ögonskugga, som nog behöver lite extra om man har fet hud.
Vill varna lite för att använda peeling för det kan göra att huden inte återfuktar sig själv som den ska. Mitt tips är att träna ofta så svettas man bort även döda hudceller. Jag tränar Hot Mojo på SATS och när jag har gjort det brukar jag lägga en Olaplex-mask på natten. Det är ju egentligen för håret, men jag tycker det funkar bra och är drygt.
 
Brukar du peela din hud i ansiktet? För mig är peeling och fuktgivande ansiktsmask varje vecka väldigt viktigt under vintern för att foundationen inte ska se frasig ut. Jag gillar också Smashbox, men har inte koll på om den ligger över eller under budgeten.

Nej, peelar inte. Jag fick för ett tag sedan efter en tid med stress lätt rosacealiknande hy så vågar inte peela.

Smashbox var okej i pris så den verkar helt klart intressant :)
 
Smashbox får jag otroligt glansig/oljig hy av, den är extremt silikonig i sin konsistens. Kan vara bra att tänka på. På min funkar Clinique superprimer perfekt och så även Macs CC primer.
Kicks/Sephora m.fl. har ofta prover bakom disk på olika saker så vore jag du skulle jag gå dit och fråga om de har primerprover du kan få :)
 
Nej, peelar inte. Jag fick för ett tag sedan efter en tid med stress lätt rosacealiknande hy så vågar inte peela.

Jag har också lätt rosacea på kinderna och min hud gillar inte traditionell peeling med korn, men kemisk peeling funkar bra för mig. Jag är ju varken hudläkare eller -terapeut så jag vet inte om det är ett allmänt råd att testa med syra eller om det bara gällde just mig :D

Använder du setting spray? Det tycker jag också motverkar fnasighet.

Edit. Jag har även hört gott om NYX primer, den tänkte jag testa när min från Smashbox tar slut.
 
@Dahlianna Tack för tipset! Googlade lite snabbt och det verkar ju vara något som ska fungera :)
Setting spray, är det de man sprayar sist av allt?

Tusen tack för alla tips. Ska gå in på Kicks och kolla utbudet och se vad som kan passa bäst för min hy :)
 
Ja precis. Jag har testat några olika och jag har inte märkt så stor skillnad mellan dyrare märken och lite billigare märken när det gäller just setting spray.

Jag tycker personligen inte att en settingspray var så särskilt revolutionerande men det är nog ens egna hudtyp som avgör det. Primern funkar betydligt bättre. Jag tror personligen att man måste avsätta lite pengar och prova sig fram tills man hittar något man själv gillar.
 
Jag använder en primer från Revolution. När jag använder den har jag sminket kvar i ansiktet när jag kommer hem 15-20 timmar efter att jag satt på det. Men om primern i sig hjälper mot fnasig hud i ansiktet vet jag inte riktigt, då handlar det mer om att du behöver använda någon annan hudprodukt för just det syftet? Eller har jag missförstått primerns verkan? Jag har även en ögonprimer men den är överflödig om jag använder ansiktsvarianten.
 
Jag har smashbox primer just nu, men tycker Lumene är minst lika bra och mer prisvärd. Lumenes ögonlocksprimer är jättebra och extremt prisvärd!
 
Jag har en hudolja som primer som jag köpte ihop med en foundation på The body shop. Tycker resultatet ser jämnare ut men vet inte om det håller längre precis.
Har en ögonlocksprimer från Make up store som är grym också.
Får också jättetorr hy på vintern så jag peelar med en egengjord peeling på honung, olivolja och socker och lägger ansiktsmask minst en gång i veckan.
 
Det finns återfuktande primers också för de som får problem med att sminket torkar ut huden. :)
Jag har provat både bb/cc/dd-foundations som ju sägs ha återfuktande verkan med inbyggd primer men jag upplever inte på långa vägar att de är vare sig återfuktande eller att de håller sakerna på plats på samma sätt som en bra återfuktande kräm >primer>foundation plus övrigt gör. Tips på annat ?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har väldigt torr hy, speciellt just nu när jag använder differin (en retinoid). Har en bra hudvårdsrutin som motverkar detta och det...
Svar
15
· Visningar
822
Senast: tuaphua
·
Trädgård & Växter Ska egentligen mer ta ner mindre träd än såga grenar. Vill att den ska kunna ta så stort som möjligt (=ta fram motorsåg sällan). Bra att...
Svar
19
· Visningar
914
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 129
Hundhälsa Finns det några lightfoder som håller hunden hyggligt mätt? Vampyrhunden har numera väldigt lätt för att lägga på sig och då jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp