Prioriteringar 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter mitt förra inlägg om prioriteringar, så valde jag att dra ner på ridningen en gång per vecka under odlingssäsongen (som är t.o.m. oktober månad). Jag tog upp saken med hästens ägare. Hon vill förmodligen inte att jag rider mindre än 3 gånger i veckan men sa varken bu eller bä. När det blev dags att bestämma dagar för den här veckan nämnde hon vilka dagar hon jobbar kväll (för dessa dagar är hon glad över om jag tar). Så jag sa måndag och fredag, vilka var 2 av dessa. Hon frågade då om jag kunde ta någon mer dag. Jag tänkte ett varv och insåg att om det regnar kommer jag ändå inte att göra något i trädgården, så då kan jag lika gärna rida en dag under helgen också. Det finns ju ridhus. Annars behöver jag nyttja tiden här hemma.

Men jag har nyss fått veta att jag är tvungen att vara på huvudkontoret en dag varannan vecka, vilket är en fördubbling mot hur det varit förr. Som jag sa tidigare så tar en enkel resa dit 3 timmar och eftersom jag reser på fritiden har jag i princip ingen fritid alls de två kvällar som går åt till att resa.

Så det där blev plus-minus-noll. En kväll mindre ridning i veckan byttes mot två kvällar resor varannan vecka :meh:.

Så vad ska jag dra ner på nu?
 

Du kan inte få det till att arbetsgivaren har dig på kontoret 2 dagar på rad i månaden istället för en dag varannan vecka? Och, ta upp med arbetsgivaren om resorna! Det har ju tagits upp tidigare, (vet dock inte om du har pratat med ag om det) att du borde få nån typ av kompensation för restiden , antingen som arbetstid eller åtminstone milersättning. Det blir ju dessutom en dubbelt så stor kostnad nu mot tidigare att resa om du måste tid varannan vecka...
 
Två dagar på rad är ingen idé. Tanken är att det inte ska gå för lång tid mellan besöken då det ibland dyker upp arbetsuppgifter som bara kan utföras från huvudkontoret. Hittills har jag löst det med att planera in sånt till mina besök, men när det dyker upp saker med kort varsel går inte det. Men det är ändå rätt stelbent att jag ska vara på kontoret varannan vecka oavsett vad.

Jag har ännu inte tagit upp frågan om restidsersättning då jag känner att det är en sak jag vill ta upp ansikte mot ansikte och inte via mejl.

Och som du sa, det kostar inte bara tid utan även pengar att resa. Det är drygt 45 mil t.o.r.
 
Två dagar på rad är ingen idé. Tanken är att det inte ska gå för lång tid mellan besöken då det ibland dyker upp arbetsuppgifter som bara kan utföras från huvudkontoret. Hittills har jag löst det med att planera in sånt till mina besök, men när det dyker upp saker med kort varsel går inte det. Men det är ändå rätt stelbent att jag ska vara på kontoret varannan vecka oavsett vad.

Jag har ännu inte tagit upp frågan om restidsersättning då jag känner att det är en sak jag vill ta upp ansikte mot ansikte och inte via mejl.

Och som du sa, det kostar inte bara tid utan även pengar att resa. Det är drygt 45 mil t.o.r.
Jag vet inte. Jag kan faktiskt förstå att de vill träffa dig lite oftare. Att arbeta i princip HELT på distans, utan att knappt komma till sin arbetsplats överhuvudtaget måste vara rätt unikt?
 
Jag vet inte. Jag kan faktiskt förstå att de vill träffa dig lite oftare. Att arbeta i princip HELT på distans, utan att knappt komma till sin arbetsplats överhuvudtaget måste vara rätt unikt?
Visst är det unikt men bara för att jag kommer till kontoret är det inte alls säkert att jag träffar någon då ö.h.t. Både min chef och hennes man kan ju vara på annat håll. Det här är en stelbent förändring till det sämre som i stort sett bara ökar kostnaden och tidsåtgången för mig, för att chefen tycker jag ska vara på plats på kontoret oavsett om någon annan är där och oavsett om det finns en arbetsuppgift som bara kan utföras på huvudkontoret.
 
Jo. Men det var så det uttrycktes. Jag känner mig väldigt sugen på ett annat jobb faktiskt. Frågan är bara vad fasen ska jag hitta på?
Är det viktigt att jobba hemifrån, eller kan du tänka dig att ha ett jobb där du ska vara på arbetsplatsen? I det senare fallet finns det ju två vägar att gå - antingen kolla vad det finns för arbetsgivare i närheten och kontakta dem, eller fundera ut vad du skulle vilja göra och i så fall vad det innebär i form av ev. utbildning, flytt och om du är beredd på det.
 
Är det viktigt att jobba hemifrån, eller kan du tänka dig att ha ett jobb där du ska vara på arbetsplatsen? I det senare fallet finns det ju två vägar att gå - antingen kolla vad det finns för arbetsgivare i närheten och kontakta dem, eller fundera ut vad du skulle vilja göra och i så fall vad det innebär i form av ev. utbildning, flytt och om du är beredd på det.
Klart att jag kan vara på en arbetsplats. Jag har ju varit det förr. Haken är att det finns inga jobb här som jag vill ha.

Jag köpte det här huset för ett och ett halvt år sedan och fick då ta med mig jobbet. Ursprungsplanen var att först hitta ett annat jobb och sedan köpa ett hus, men min chef ville inte bli av med mig så jag fick ta jobbet med mig. Vid husköpet var alltså läget inte så viktigt, utan jag hade nästan hela södra och mellersta Sverige som alternativ.

Jag har kämpat rätt hårt för att kunna köpa det här huset och är inte flyttbar i första taget. Att pendla till Örebro är inte heller ett attraktivt alternativ. Det är en timme enkel väg dit och min maxgräns är 30 minuter enkel väg. Jag har verkligen funderat mig snurrig över hur i hela jävla helvete jag ska lösa det här, men allt sitter bara fast. Jag kollar på AF ibland men jag blir bara så matt över utbudet. Det enda jobb som finns här är som personlig assistent men jag kräks lite över det jobbet plus att jag måste gå ner i lön ett antal tusenlappar. Lärarjobb finns också men jag är inte intresserad och inte kvalificerad. Egentligen vill jag bara odla och hantverka hela dagarna.

Och allt det här ovan har jag redan tragglat tidigare här på Buke.
 
Egentligen vill jag bara odla och hantverka hela dagarna.

Och då blir det ju svårt, och då förstår jag att du blir frustrerad hela tiden. Jag skulle också helst vilja baka (ett eget café hade varit toppen, men ekonomiskt sett omöjligt) och pyssla med djuren hela dagarna, men vill jag kunna betala mina räkningar så går det ju inte.

Jag förstår bara inte varför du inte allvarligt undersöker om du kan få gå ner i tid i stället? Du tjänar ju hyfsat bra (jag minns ingen summa, men jag minns att jag tyckte det var bra när jag läste det) och borde kunna klara dig på lite mindre pengar, om det ger dig mer livskvalitet? Du kanske kan få jobba 4 dagar/vecka, till exempel? Det ger kanske dig mer tid till att utveckla några av dina andra intressen som ev också kan dra in lite pengar?
 
Klart att jag kan vara på en arbetsplats. Jag har ju varit det förr. Haken är att det finns inga jobb här som jag vill ha.

Jag köpte det här huset för ett och ett halvt år sedan och fick då ta med mig jobbet. Ursprungsplanen var att först hitta ett annat jobb och sedan köpa ett hus, men min chef ville inte bli av med mig så jag fick ta jobbet med mig. Vid husköpet var alltså läget inte så viktigt, utan jag hade nästan hela södra och mellersta Sverige som alternativ.

Jag har kämpat rätt hårt för att kunna köpa det här huset och är inte flyttbar i första taget. Att pendla till Örebro är inte heller ett attraktivt alternativ. Det är en timme enkel väg dit och min maxgräns är 30 minuter enkel väg. Jag har verkligen funderat mig snurrig över hur i hela jävla helvete jag ska lösa det här, men allt sitter bara fast. Jag kollar på AF ibland men jag blir bara så matt över utbudet. Det enda jobb som finns här är som personlig assistent men jag kräks lite över det jobbet plus att jag måste gå ner i lön ett antal tusenlappar. Lärarjobb finns också men jag är inte intresserad och inte kvalificerad. Egentligen vill jag bara odla och hantverka hela dagarna.

Och allt det här ovan har jag redan tragglat tidigare här på Buke.
Fast om du har en timme till Örebro är det ju inte direkt värsta glesbygden, det borde finnas jobb i närheten som är intressanta. Men kanske inte på annons, och det var därför jag skrev att då får man kontakta potentiella ag själv.
Vill du inte traggla ämnet mer kanske du inte ska skriva om det på Buke då?
 
Så vad ska jag dra ner på nu?

Jag tycker du fokuserar på fel saker.
Istället för att tänka negativt - "vad måste jag sluta med"
Utan istället fundera över "Vad vill du fylla ditt liv med"?

Jag bor med min man och våra två barn. Båda jobbar heltid, barnen går på förskola och utöver det varsin aktivitet en dag i veckan.
Mitt intresse är mina tre hästar, sambons intresse ligger i bilar men just nu är det garagebygge som prioriteras.
Vi lever med en trasig hjärna som vi även måste ta hänsyn till...

Det ÄR svårt att få ihop livet, vi båda vill utöva våra intressen, umgås som familj, äta bra mat.. Och så måste man jobba också.

Lösningen för oss har varit att göra ett schema, för att helt enkelt få det svart på vitt över hur mycket tid vi har att förfoga över varje vecka.
Börja med att skriva ner vad man har för förutsättningar, dvs hur länge tar pendlingen, arbetstid, laga middag, natta barn, rida, städa, snickra. Etc.
Sen kan man börja pussla ihop ett vardagsschema !
Det blir väldigt tydligt vart det finns tid och vart tid försvinner :)

Mitt mål varje dag är att få kvalitetstid med både barn och häst.
En vanlig dag går jag upp 06. Väcker barn och åker in till dagis med dem till kvart i sju.
Börjar jobba sju. Äter frukost på förmiddagsfikat.
Medhavd matlåda och lunch 12-12.30
15.45 slutar jag och hämtar barnen 16.00.
Åker hem och lägger max 30 minuter på middagslagning så jag sen kan umgås med barnen två timmar innan nattning.
Nattning tar en timme, klar 20.00
Efter det har jag två timmar att förfoga över igen, då blir det hästar.
Varannan dag sköter sambon matlagning och nattning.

Så ser en planerad vardag ut för mig.
Jag har aktivt valt bort lång lunch och lång matlagning för att kunna ägna mig åt sånt som JAG tycker är mer värt. Jag har valt ett jobb med kort pendling till.
Jag väljer hellre två timmar ute med hästarna än att sitta inne om kvällarna.

Så mitt tips är att skriva ner vad du har för förutsättningar och sen vad du vill fylla resten av tiden med.
 
Och då blir det ju svårt, och då förstår jag att du blir frustrerad hela tiden. Jag skulle också helst vilja baka (ett eget café hade varit toppen, men ekonomiskt sett omöjligt) och pyssla med djuren hela dagarna, men vill jag kunna betala mina räkningar så går det ju inte.

Jag förstår bara inte varför du inte allvarligt undersöker om du kan få gå ner i tid i stället? Du tjänar ju hyfsat bra (jag minns ingen summa, men jag minns att jag tyckte det var bra när jag läste det) och borde kunna klara dig på lite mindre pengar, om det ger dig mer livskvalitet? Du kanske kan få jobba 4 dagar/vecka, till exempel? Det ger kanske dig mer tid till att utveckla några av dina andra intressen som ev också kan dra in lite pengar?
Den tanken finns och visst går det att klara sig med mindre pengar, men samtidigt får jag lite panik över det. Då kommer jag inte kunna spara som jag gör nu (till nytt avlopp, solceller och annan renovering) och det kommer att bli ansträngt så fort jag behöver en ny mobiltelefon, bilen måste lagas eller att bilen behöver nya däck. Jag måste också fundera ett steg längre och det är vad som händer med ekonomin om jag t.ex. blir sjuk.

Fast om du har en timme till Örebro är det ju inte direkt värsta glesbygden, det borde finnas jobb i närheten som är intressanta. Men kanske inte på annons, och det var därför jag skrev att då får man kontakta potentiella ag själv.
Vill du inte traggla ämnet mer kanske du inte ska skriva om det på Buke då?
Jag har tänkt tanken men kan inte komma på var jag vill jobba. Inget känns intressant.

Plugga till trädgårdsmästare eller vad som är lämpligt och sök till en handelsträdgård. Eller starta en egen.
Det finns en större handelsträdgård i närheten och jag har tidigare arbetstränat på ett sådant ställe. Dessutom har jag drivit en sajt om odling. Så grundkunskaper finns. Ska jag utbilda mig så behöver jag tänka ett varv på om jag kan stå ut med att ha det ekonomiskt uselt under den tid som utbildningen är och om det avbräcket lönar sig ekonomiskt efteråt. Annars har jag funderat på att börja odla perenner till försäljning. Men om jag ska sälja dem direkt till kund, eller i bulk till handelsträdgård, vet jag inte. Och så behöver jag ett sortiment som dels går att sälja men som inte kostar en massa dyra avgifter att föröka och sälja.

Jag tycker du fokuserar på fel saker.
Istället för att tänka negativt - "vad måste jag sluta med"
Utan istället fundera över "Vad vill du fylla ditt liv med"?

Jag bor med min man och våra två barn. Båda jobbar heltid, barnen går på förskola och utöver det varsin aktivitet en dag i veckan.
Mitt intresse är mina tre hästar, sambons intresse ligger i bilar men just nu är det garagebygge som prioriteras.
Vi lever med en trasig hjärna som vi även måste ta hänsyn till...

Det ÄR svårt att få ihop livet, vi båda vill utöva våra intressen, umgås som familj, äta bra mat.. Och så måste man jobba också.

Lösningen för oss har varit att göra ett schema, för att helt enkelt få det svart på vitt över hur mycket tid vi har att förfoga över varje vecka.
Börja med att skriva ner vad man har för förutsättningar, dvs hur länge tar pendlingen, arbetstid, laga middag, natta barn, rida, städa, snickra. Etc.
Sen kan man börja pussla ihop ett vardagsschema !
Det blir väldigt tydligt vart det finns tid och vart tid försvinner :)

Mitt mål varje dag är att få kvalitetstid med både barn och häst.
En vanlig dag går jag upp 06. Väcker barn och åker in till dagis med dem till kvart i sju.
Börjar jobba sju. Äter frukost på förmiddagsfikat.
Medhavd matlåda och lunch 12-12.30
15.45 slutar jag och hämtar barnen 16.00.
Åker hem och lägger max 30 minuter på middagslagning så jag sen kan umgås med barnen två timmar innan nattning.
Nattning tar en timme, klar 20.00
Efter det har jag två timmar att förfoga över igen, då blir det hästar.
Varannan dag sköter sambon matlagning och nattning.

Så ser en planerad vardag ut för mig.
Jag har aktivt valt bort lång lunch och lång matlagning för att kunna ägna mig åt sånt som JAG tycker är mer värt. Jag har valt ett jobb med kort pendling till.
Jag väljer hellre två timmar ute med hästarna än att sitta inne om kvällarna.

Så mitt tips är att skriva ner vad du har för förutsättningar och sen vad du vill fylla resten av tiden med.
Jag började faktiskt för ett tag sedan att skriva upp vad jag gör på dagarna (fast inte timme för timme) men kom av mig när jag glömde skriva i listan. Ungefär två veckors göromål finns med i mitt förra dagboksinlägg där jag funderar över hur jag ska göra. Jag vill ju både rida och odla. Men jag hinner inte båda i den omfattning jag vill.

Min ork går upp och ner. Vädret varierar också vilket styr mina trädgårdssysslor. Med sådana variabler har jag svårt att planera.

Tidigare har jag försökt minutplanera, men det stressar mig. Då försöker jag bara effektivitetshetsa. I vintras var jag rätt nära väggen.

Och sen får jag väl säga att jag såg ut så här :eek: när 3 hästar kan hinnas med på 2 timmar. Hur gör du? För mig tar det 2 och en halv till 3 timmar att hinna ta hand om två hästar och rida den ena. Då är ändå en hel del redan gjort av ägaren. Sen är det 50 minuter restid till och från stallet. Jag åker hemifrån 17.30 efter en snabb middag (slutar 17.00) och har tur om jag är hemma till 21. De dagar jag rider hinner jag alltså inget annat.
 
Den tanken finns och visst går det att klara sig med mindre pengar, men samtidigt får jag lite panik över det. Då kommer jag inte kunna spara som jag gör nu (till nytt avlopp, solceller och annan renovering) och det kommer att bli ansträngt så fort jag behöver en ny mobiltelefon, bilen måste lagas eller att bilen behöver nya däck. Jag måste också fundera ett steg längre och det är vad som händer med ekonomin om jag t.ex. blir sjuk.

Fast det här brottas väl i princip alla med? Kan ju säga att jag gör det i alla fall. Men - samtidigt - man måste ju LEVA när man lever!! Helt krasst, man kan ju dö imorgon... Du måste hitta en balans på något vis, annars kommer du att sitta fast i samma tankar alltid.
 
Fast det här brottas väl i princip alla med? Kan ju säga att jag gör det i alla fall. Men - samtidigt - man måste ju LEVA när man lever!! Helt krasst, man kan ju dö imorgon... Du måste hitta en balans på något vis, annars kommer du att sitta fast i samma tankar alltid.
Jo, jag vet att jag måste hitta en balans. Frågan är bara hur. Jag har hållit på sedan i vintras när jag var på väg mot väggen, med att försöka hitta en balans. Samtidigt som jag insett att jag inte kan vara en duracellkanin som orkar allt, så har det blivit än mer viktigt att göra det jag vill och trivs med. Livet är för kort för att gå omkring och inte trivas och jag passar mig väldigt noga numera för att ens gå i närheten av den där väggen.
 
Jag började faktiskt för ett tag sedan att skriva upp vad jag gör på dagarna (fast inte timme för timme) men kom av mig när jag glömde skriva i listan. Ungefär två veckors göromål finns med i mitt förra dagboksinlägg där jag funderar över hur jag ska göra. Jag vill ju både rida och odla. Men jag hinner inte båda i den omfattning jag vill.

Min ork går upp och ner. Vädret varierar också vilket styr mina trädgårdssysslor. Med sådana variabler har jag svårt att planera.

Tidigare har jag försökt minutplanera, men det stressar mig. Då försöker jag bara effektivitetshetsa. I vintras var jag rätt nära väggen.

Och sen får jag väl säga att jag såg ut så här :eek: när 3 hästar kan hinnas med på 2 timmar. Hur gör du? För mig tar det 2 och en halv till 3 timmar att hinna ta hand om två hästar och rida den ena. Då är ändå en hel del redan gjort av ägaren. Sen är det 50 minuter restid till och från stallet. Jag åker hemifrån 17.30 efter en snabb middag (slutar 17.00) och har tur om jag är hemma till 21. De dagar jag rider hinner jag alltså inget annat.

Jag har funderat lite och det känns som att mycket tid försvinner i ditt liv, men att du inte riktigt vet vart den tar vägen - det är där schemat kommer in.
Schemat är inte till för att minutplanera som du säger, utan för att bli mer medveten om vilka val du gör i vardagen.
Om jag förstått det rätt så får du välja dina arbetstider själv, 8-17 med 1 h lunch.
Sen blir du frustrerad över känslan att inte hinna något efter jobbet.
Men det är ju här du har stora möjligheter till förändring, eftersom du kan välja jobbtiderna själv så skulle det väl inte vara en omöjlighet att börja jobba 7 ?

För egen del känner jag STOR skillnad på om jag jobbar fram till 16 istället för 17.00.
När jag jobbar till 17 är jag trött och seg och det känns som att hela dagen redan gått. Men vid 16 så har jag fortfarande energi kvar, orkar komma igång och göra något och av den energin jag får av att göra något så blir det enklare att hålla igång resten av kvällen.
Jag har ett mål att tids nog börja kl 06 (har flex), eftersom då skulle jag kunna jobba fram till 15 och hinna hem och rida innan det blir mörkt :) !

Vad tror du, går det att förändra dina jobbtider så att de ger mer utrymme för det liv du vill leva?
 
Jag har funderat lite och det känns som att mycket tid försvinner i ditt liv, men att du inte riktigt vet vart den tar vägen - det är där schemat kommer in.
Schemat är inte till för att minutplanera som du säger, utan för att bli mer medveten om vilka val du gör i vardagen.
Om jag förstått det rätt så får du välja dina arbetstider själv, 8-17 med 1 h lunch.
Sen blir du frustrerad över känslan att inte hinna något efter jobbet.
Men det är ju här du har stora möjligheter till förändring, eftersom du kan välja jobbtiderna själv så skulle det väl inte vara en omöjlighet att börja jobba 7 ?

För egen del känner jag STOR skillnad på om jag jobbar fram till 16 istället för 17.00.
När jag jobbar till 17 är jag trött och seg och det känns som att hela dagen redan gått. Men vid 16 så har jag fortfarande energi kvar, orkar komma igång och göra något och av den energin jag får av att göra något så blir det enklare att hålla igång resten av kvällen.
Jag har ett mål att tids nog börja kl 06 (har flex), eftersom då skulle jag kunna jobba fram till 15 och hinna hem och rida innan det blir mörkt :) !

Vad tror du, går det att förändra dina jobbtider så att de ger mer utrymme för det liv du vill leva?
Kan bara hålla med angående arbetstiderna. Jag jobbar 7:00-15:30 med en halvtimmes lunchrast. Förmiddagarna bara flyger förbi, och att sluta redan kl 15:30 känns rätt lyxigt... :)
 
Just ja. Tänkte ju svara på det här med hästarna också.
Jag har inte tre hästar som jag håller i gång för fullt, gud nej! Jag har en jag rider, en som jag sporadiskt håller på och ska rida in, och så barnens ponny. Barnens ponny får motion inom ramen för barn-kvalitetstiden.
Jag har dem hemma på lösdrift där vi optimerat i princip allt så att den vardagliga skötseln exkl motion inte tar mer än 15-30 minuter.
Så småningom hoppas jag kunna börja rida unghästen mer också, men som livet är nu varken hinner eller orkar jag det. En sak i taget :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänker ofta på den unge mannen som försvann här på ön förra året. Det är en liten ö men med över 50% national park och oändliga...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 180
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp