Prioriteringar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker ju att jag har skalat ner mitt liv rejält, släppt en massa saker på min to-do-lista, för att bara göra sådant jag verkligen måste eller behöver göra samt sådant som är kul. Ändå tycker jag tiden inte räcker till. Jag stör mig på saker jag har "släppt", för att det inte blir gjort O_o. Nåväl, det gäller väl mest de grejerna som jag behöver ta itu med inom snar framtid, men som det inte händer mycket med.

En Bukefalist undrade hur det kunde komma sig att jag inte har någon tid över när jag skalat ner. Bra fråga.

Så jag kollar tillbaka på de 2 senaste veckorna. Jag har varit i Stockholm under den tidsperioden och kommer ihåg vad jag har gjort. Jag behöver ju åka till Stockholm en gång i månaden, men det kan också bli oftare av olika anledningar.

Lördag och söndag för två veckor sedan, höll jag på med ved. En del ved var ju inte ordentligt kluven, så jag lånade hem en vedklyv och ägnade mig åt det under helgen. Lördag kväll blev det en trevlig middag med gott sällskap. Söndag kväll var jag i stallet. Det hade ju varit bra om jag sluppit hålla på med ved som jag köpt som färdigkluvet, en hel helg. Förvisso var det bara en mindre mängd av den totala mängden, men ändå tog det alltså en helg i anspråk, med hjälp.

Måndag kväll var jag ledig, men trött, så jag gjorde inget förutom att rensa bort lite reklam och tidningar. Tisdag och onsdag, red jag. Torsdag åkte jag till Stockholm. Efter jobbet på fredagen hade jag dö-tid, likaså på lördagen då jag under dagen gick på ridkurs. Söndagen ägnades också åt ridkursen. Jag hade kunnat åka hem efter ridkursen för att uträtta något vettigt hemma, men åkte hellre in till stan för att träffa @Tranan och stannade ett dygn till. Måndagkvällen gick åt till bilkörning för att komma hem. Tisdag och onsdag var jag i stallet igen. Torsdag, igår alltså, var första lediga kvällen under den här tiden utan något inbokat (förutom förra måndagen). Då råkade jag ha energi tillgodo så jag möblerade om i sovrummet, monterade en taklampa och gick sedan ut till verkstan och snickrade ihop en stomme till en hylla för städskrubben. Egentligen borde jag ha klippt gräset men det hade regnat så jag fick hoppa över det.

Gräsmattan ja, det är ju en jäkla tidstjuv. Den tar 2-3 timmar att klippa, en hel kväll alltså. När den växer som värst skulle den behöva klippas cirka var femte dag (vilket jag aldrig hinner), men i juli är den tacksam för då växer den inte alls.

Vad jag kan konstatera är att ridningen tar en del tid. Åker jag till Stockholm så tar det också en del tid i anspråk och då kan det bli att jag knappt har någon tid alls tillgodo hemma på 2 veckor, mer än kanske någon enstaka dag. Det finns 3 anledningar för mig att åka till Stockholm. Det ena är för att jag behöver åka till huvudkontoret och jobba. Det går minst 2 kvällar i transport fram och tillbaka vid sådana tillfällen, men ofta åker jag inte hem förrän på lördag förmiddag, för att jag inte orkar köra två dagar i rad efter jobbet. Sedan går jag ju på ridkurs ibland. Då går hela helgen plus vanligen också en arbetsdag då jag passar på att åka till kontoret när jag ändå är i trakten. Och de senaste månaderna har ytterligare en anledning tillkommit och det är ju att träffa @Tranan.

Så vad stryker jag? Jag rider vanligtvis 3 gånger i veckan. Den ligger nog närmast till hands. Jag har ju haft en svacka sedan i våras, men undrar om inte det kan ha berott på att jag inte har haft tillgång till ridbana? Och under sommaren var hästen seg. I förrgår red jag ju på ridbanan och det var kul.

Ridkurserna kanske jag kan stryka? Det går ju en hel helg, samt att jag då ofta får tråkig dötid, eftersom de ofta sammanfaller med tid jag inte kan göra annat på.

Att strunta i saker som jag vill och behöver göra här hemma, går inte att driva längre än jag gjort och jag prioriterar att också ha ett socialt liv.

Hur som helst så känns inte delarna av mitt liv som särskilt kompatibla med varann.
 
Senast ändrad:

Och, superviktigt för själen ( i alla fall min!) att åtminstone ha en vacker, välstädad plats inne och en ute där man kan hämta kraft!
Ja! Jag skriver under direkt.

Men jag har tyvärr inte det, varken inne eller ute. Det känns lite hopplöst att aldrig riktigt få till det.
 
Då är det värre förstås! Kratta löv och lägg på till kommande års odlingar.
Det där förjävliga sitter mest i ditt eget huvud! Måste man skära i sin tillvaro så måste man släppa vissa delar, går inte att komma undan.
Men om gräsmattan egentligen mest är gräsklippsproducent så kanske de gräsklippsodlingsytorna kan få se lite tuffsiga ut, släpp utseendet på dem! Exprimentera med vid vilken längd du får mest volym per insatt tid istället. Det r helt enkelt en egen odling.

Och nu kom jag på något igen, varför inte skaffa robit till din gräsmatta och klippa gräsklipp ( i den mån du behöver) på ängarna du hade bredvid? Skulke det vara en möjlig lösning?

Jag har noterat att gräset inte får vara för långt för att uppsamlingen ska fungera. Om gräset hinner bli för långt så kan jag inte ta vara på det. Det gör att jag måste klippa ganska ofta och att det inte funkar att använda åkrarna för det (om jag inte gör gräsmatta av dem som klipps ofta där med).
 
Jag bor i lägenhet med trädgård, som ett litet radhus. Mysigt faktiskt! Exakt vad DU skulle göra kan jag inte veta, men utefter vad du verkar gilla så kanske hoinna och orka syssla med det du tycker är kul, håll med hästen, ta bättre hand om dig själv, plantera, åka på kurs, lägga krut på inredning och saker som du gillar och mår bra av, få fint runt omkring dig vilket du verkar uppskatta, skaffa kolonilott istället för jättestor trädgård. Slippa känna press och måsten och missnöje.

Var rädd om dig!
 
Jag bor i lägenhet med trädgård, som ett litet radhus. Mysigt faktiskt! Exakt vad DU skulle göra kan jag inte veta, men utefter vad du verkar gilla så kanske hoinna och orka syssla med det du tycker är kul, håll med hästen, ta bättre hand om dig själv, plantera, åka på kurs, lägga krut på inredning och saker som du gillar och mår bra av, få fint runt omkring dig vilket du verkar uppskatta, skaffa kolonilott istället för jättestor trädgård. Slippa känna press och måsten och missnöje.

Var rädd om dig!
Jag kunde odla lite vid min förra bostad men det var så begränsat. Ytan var omkring 40 kvadrat och jag kände mig klar med den efter bara en säsong. Och kolonilotter går inte att designa med häckar, träd, perennplanteringar, damm, örtagård, växthus, woodland, spaljeer med klätterväxter och grönsaks- och bärodling. Dessutom får man grannar tätt inpå så man får aldrig vara ifred. Och sen äger man inte lotten vilket jag tycker är ett problem. För mig är det jätteviktigt att jag äger mitt boende ( och min trädgård).

När jag köpte det här ville jag ha minst 2000 kvadratmeter trädgård, för att kunna bre ut mig med mitt odlande. Jag drömmer om att bli självförsörjande på grönsaker, frukt och bär. Nötter vill jag också odla. Jag vill gärna ha ett valnötsträd. Och jag har funderat på att odla masurbjörk också.

Ibland har jag tänkt tanken på att hyra ut det här stället, och därmed hiva alla drömmarna i sjön. Men vart ska jag ta vägen? Jag måste ha bra internet för att kunna jobba på distans eller så måste jag bo max en halvtimme från huvudkontoret i Åkersberga. Och vid det sistnämnda alternativet kan det bli dyrt.
 
Senast ändrad:
Nu vet jag inte hur din trädgård är planerad, men måste du klippa hela gräsmattan?
Finns det inte möjlighet för att skala av så att du har en plätt närmst huset och vissa odlingar?
Så kortar du ner tiden, det övriga kanske du kan klippa en gång på våren och en gång på höstetn?
Även om trädgården är ditt stora intresse så låter det rätt tröttsamt att klippa gräset i 3h var 5 dag.

Ber om ursäkt, tyckte jag läst tråden ordentligt, men insåg sedan att du redan fått detta tipset!
 
Ny har jag sett filmen. :)
Min spontana tanke är att du har en fantastiskt trädgård men ärligt talat , jag skulle aldrig hinna sköta en sån trädgård.
För din egen skull, vore det inte enklare att ha 1-2 land, 1-2 rabatter och ha tid och ork att sköta dom än att ha många små utspridda överallt?
Jag förstår att du tycker det känns övermäktigt.
Förenkla är mitt råd. Sen i framtiden kan du göra nya planteringar och rabatter men just nu, ha bara dom du orkar och ta bort resten så slipper du se dom och må dåligt.
 
Ny har jag sett filmen. :)
Min spontana tanke är att du har en fantastiskt trädgård men ärligt talat , jag skulle aldrig hinna sköta en sån trädgård.
För din egen skull, vore det inte enklare att ha 1-2 land, 1-2 rabatter och ha tid och ork att sköta dom än att ha många små utspridda överallt?
Jag förstår att du tycker det känns övermäktigt.
Förenkla är mitt råd. Sen i framtiden kan du göra nya planteringar och rabatter men just nu, ha bara dom du orkar och ta bort resten så slipper du se dom och må dåligt.
De rabatter som fanns när jag flyttade in har jag aldrig gjort något åt alls. De var förlorade redan då. Tanken är att rädda växter ur dem som jag vill spara och sedan täcka över hela rasket med marktäckväv för att kväva resten. Det är nog enda sättet. Men jag har aldrig kommit så långt att jag grävt upp växter från dem, så täckningen har inte blivit av. Jag hade tänkt börja vid entrérabatterna för dem ser jag varje dag. Det skulle jag ha gjort i år egentligen men som synes så är det inte gjort och jag mäktar inte med att täcka pioner, flox och annat som är fint.
 
Nja - Det som väl är etablerat kanske bara behöver lite hjälp på traven för att överleva.
Fantastiskt fin trädgård! Just det att det inte är superputs överallt gör att de prydliga hörnen framträder!
Men det är ju yta till en hel park! Du vet en sådan där där man har en trädgårdsmästare och ett par säsongare! Sänk kraven, du har ju inte haft det så länge, tidsnog kommer det ikapp. Titta på det som är gjort och låt bli att se det som inte är gjort!
 
Nja - Det som väl är etablerat kanske bara behöver lite hjälp på traven för att överleva.
Fantastiskt fin trädgård! Just det att det inte är superputs överallt gör att de prydliga hörnen framträder!
Men det är ju yta till en hel park! Du vet en sådan där där man har en trädgårdsmästare och ett par säsongare! Sänk kraven, du har ju inte haft det så länge, tidsnog kommer det ikapp. Titta på det som är gjort och låt bli att se det som inte är gjort!
"Hjälp på traven" är att gräva upp växterna och börja om. I annat fall kommer jag att föra en mycket ojämn kamp där ogräset är etablerat. Jag tänker då på de gamla rabatterna.

Men ja, ytan är stor. Tomten slutar bakom ladan. Ytan jag filmade är cirka 3000 kvadrat. Sen har jag cirka 3000 kvadrat till som är åker.

Förra året hade jag hjälp av workawayers (volontärer), men i år hoppade jag över det för jag ville inte vara bunden hemma utan kunna åka på semester. Att ha volontärer är inte heller helt enkelt för det kräver en del av en själv också.
 
Ja du, verkligen ett jättemysigt ställe du har, men så mycket jobb.

Jag skulle säga att sköta en sån trädgård är en livsstil. För att få den perfekt så måste nästan all ledig tid gå åt. Samt att det måste ge glädje att klippa gräs och rensa ogräs. För det är det man gör mest.

Så fråga 1, oavsett hur mycket tid du har, tycker du det är roligt att göra "tråksysslorna" i trädgården?
Att planera, drömma och starta projekt är ju verkligen den lilla delen. Jag älskar att plantera frön och tänka på hur fint det ska bli i min trädgård under sommaren. Men jag hatar att rensa ogräs, och då blir det inte så mycket skörd.

Sen har du en hobby, ridningen, och det är ju också något man gör till en livsstil om vi ska vara helt ärliga.

Det är nästan omöjligt att leva två liv samtidigt, den tiden finns inte.
Då måste man prioritera, just nu prioriterar du ridningen, och trädgården blir kaos. Vilket låter helt normalt i mina öron ;)

Sen är det klart att det går och ha en fin trädgård också, men då får du tagga ner och låta det ta sin tid. Om jag var du skulle jag backa några steg och verkligen fundera på hur du vill att trädgården ska se ut. Och sen ta en liten bit i taget. Jag skulle strunta i att ha ett trädgårdsland tills till jag är nöjd med uteplatser, dammar och rabatter.

En uteplats tar x antal timmar att färdigställa, när den är klar sköter den sig själv med liten insats. Det är också skönt att se att något blir färdigt, vilket ett grönsaksland aldrig blir.

Det ser ut nästan exakt likadant hemma hos mig, men jag vet ju att det är för att jag har för många projekt på gång samtidigt. Plus att jag är usel på "tråkdelen" av trädgårdsskötsel, för jag kommer alltid att prioritera annat. Brodera tex :) (och är min "trädgård" ca 100 kvm, restan har jag gett upp för länge sen!)
 
Ja du, verkligen ett jättemysigt ställe du har, men så mycket jobb.

Jag skulle säga att sköta en sån trädgård är en livsstil. För att få den perfekt så måste nästan all ledig tid gå åt. Samt att det måste ge glädje att klippa gräs och rensa ogräs. För det är det man gör mest.

Så fråga 1, oavsett hur mycket tid du har, tycker du det är roligt att göra "tråksysslorna" i trädgården?
Att planera, drömma och starta projekt är ju verkligen den lilla delen. Jag älskar att plantera frön och tänka på hur fint det ska bli i min trädgård under sommaren. Men jag hatar att rensa ogräs, och då blir det inte så mycket skörd.

Sen har du en hobby, ridningen, och det är ju också något man gör till en livsstil om vi ska vara helt ärliga.

Det är nästan omöjligt att leva två liv samtidigt, den tiden finns inte.
Då måste man prioritera, just nu prioriterar du ridningen, och trädgården blir kaos. Vilket låter helt normalt i mina öron ;)

Sen är det klart att det går och ha en fin trädgård också, men då får du tagga ner och låta det ta sin tid. Om jag var du skulle jag backa några steg och verkligen fundera på hur du vill att trädgården ska se ut. Och sen ta en liten bit i taget. Jag skulle strunta i att ha ett trädgårdsland tills till jag är nöjd med uteplatser, dammar och rabatter.

En uteplats tar x antal timmar att färdigställa, när den är klar sköter den sig själv med liten insats. Det är också skönt att se att något blir färdigt, vilket ett grönsaksland aldrig blir.

Det ser ut nästan exakt likadant hemma hos mig, men jag vet ju att det är för att jag har för många projekt på gång samtidigt. Plus att jag är usel på "tråkdelen" av trädgårdsskötsel, för jag kommer alltid att prioritera annat. Brodera tex :) (och är min "trädgård" ca 100 kvm, restan har jag gett upp för länge sen!)
Bra anlagda rabatter sköter sig nästan själv. Man rensar 2-3 gånger om året bara. Man planterar tätt och täcker marken mellan plantorna för att förenkla skötseln. Och rensandet är trivsamt, bara jag slipper göra det under tidspress.

Gräsklippning är jag inte superförtjust i.

Jo, jag funderar ju på vad jag ska välja bort eftersom mina intressen inte är kompatibla med varann. Det har jag dessvärre fått konstatera.

Ibland kan jag tänka att det vore bra med en hustomte som går runt och pysslar. Mitt ex, som var inneboende här under vintern, hade ju t.ex. kunnat beskära mina lönnar, mot en hyresreducering. Han hade sina brister men beskära kunde han. Många uppgifter i trädgården kräver lite kompetens att utföra. Visst kan man anlita en ungdom för gräsklippning, med strikta order om att vara rädd om gräsklipparen och inte köra in i rabatterna, men då börjar trädgården kosta pengar och jag vet inte hur pepp jag är på att betala för trädgårdsunderhållet.

När man ber andra om hjälp kan det också bli väldigt fel. Det fick jag erfara förra året. Jag har t.ex. fått ett stort problem med min kompost, p.g.a. en inkompetent person.
 
Jag har luftvärmepump i huset men den värmer inte på övervåningen (för värmen måste ta vägen via trappen upp). Den värmer inte min torpargrund heller. Jag är lite orolig för min grund faktiskt. Slutar jag att använda vedspisen så ökar risken för fuktskador i huset.

I ditt läge, om du har elelement och inte vill använda dem så mycket, hade jag funderat på ytterligare en luftvärmepump som värmer ovanvåningen. Och sedan köpt tillräckligt med färdigklyvd ved för att myselda i vedspisen på kvällarna. Det är så jag tänker här nu när vi har fått installerat luftvärmepump, dvs att jag ändå kommer att elda varje kväll i kaminen. Men det går ju åt väsentligt mycket mindre ved då, än om man ska elda från morgon till kväll för uppvärmning. Jag vet inte om det räcker för att det inte ska bli fukt i krypgrunden annars finns det ju avfuktare för krypgrund. Vi gör allt vi kan för att slippa hantera en massa ved.....
 
I ditt läge, om du har elelement och inte vill använda dem så mycket, hade jag funderat på ytterligare en luftvärmepump som värmer ovanvåningen. Och sedan köpt tillräckligt med färdigklyvd ved för att myselda i vedspisen på kvällarna. Det är så jag tänker här nu när vi har fått installerat luftvärmepump, dvs att jag ändå kommer att elda varje kväll i kaminen. Men det går ju åt väsentligt mycket mindre ved då, än om man ska elda från morgon till kväll för uppvärmning. Jag vet inte om det räcker för att det inte ska bli fukt i krypgrunden annars finns det ju avfuktare för krypgrund. Vi gör allt vi kan för att slippa hantera en massa ved.....
Luftvärmepump är definitivt inte tillräckligt för att värma grunden. Långt ifrån. Det är en uteluftventilerad grund så rent spontant tror jag inte på en avfuktare heller.

Sen är det så att jag inte gillar luftvärmepumpar. Jag undviker att använda den jag har.
 
Jätteroligt att se trädgårdsfilm, du har väldigt mycket att glädjas åt och försöka berömma dig själv för. Och för hur mycket du har fixat under den ändå ganska korta tid du bott där. OCH inte minst tycker jag det är något att vara glad för att det finns så mycket potential! Till skillnad från en platt och meningslös gräsbit utan träd eller buskar så finns här ju massor att förvalta.

Tomaterna ser jättefina ut, snygga och välgjorda arrangemang runt kålen och jordgubbarna och ärtorna - och en imponerande potatisodling som jag själv är lite avundsjuk på (nypotatisen är uppäten och mina sista sättor kom i jorden för några veckor sedan, i bästa fall kan jag skörda i december typ :rofl:) Men jag strävar också efter att bygga ett lite bättre och större vinterförråd av potatis och andra rotfrukter i min källare. Och parksliden ser mycket riktigt ut att ha gett med sig vilket är värt en stor tumme upp bara det!

Men sedan fattar jag om du blir galen av gräsklippningen! Det är jättefint med alla olika utrymmen och "rum" men fy fanken så jobbigt och mördande tråkigt med alla hörn och gångar med gräs. Om jag hade varit i ditt ställe skulle jag satsa på att få fler skarpa avgränsningar var gruset eller rabatten slutar och gräset börjar, helst med kantsten eller något som drar en rak linje på några ställen, för det gör väldigt mycket för att få bort ens egen "kaos"-känsla att få en lättskött och skarp kant som man bara kör över med klipparen utan att riskera att dra med sig växter och köra in i stenar. Tycker jag.

Jag har prioriterat att fixa skarpa grusgångskanter runt rabatterna på innergården det senaste året. Men också gruslagt en hel del gångar runt grönsakslanden där jag förut fick köra fram och tillbaks med gräsklipparen. Det var väldigt mycket finlir då, utan att det ändå blev riktigt bra eller såg riktigt välskött ut. Nu är inte grus underhållsfritt heller som bekant, men man kan lämna det mycket längre än fem dagar utan att känna "kaos". Det är roligare och det går lite snabbare att klippa gräset där numera, och direkt det är klippt så ser det nu välskött och prydligt ut även om rabatterna inte är top notch hela tiden.

Det låter också som en bra idé att lägga krut på entrérabatterna nästa år, det kommer att bli kalasfint med gången upp mellan dem.
 
Jätteroligt att se trädgårdsfilm, du har väldigt mycket att glädjas åt och försöka berömma dig själv för. Och för hur mycket du har fixat under den ändå ganska korta tid du bott där. OCH inte minst tycker jag det är något att vara glad för att det finns så mycket potential! Till skillnad från en platt och meningslös gräsbit utan träd eller buskar så finns här ju massor att förvalta.

Tomaterna ser jättefina ut, snygga och välgjorda arrangemang runt kålen och jordgubbarna och ärtorna - och en imponerande potatisodling som jag själv är lite avundsjuk på (nypotatisen är uppäten och mina sista sättor kom i jorden för några veckor sedan, i bästa fall kan jag skörda i december typ :rofl:) Men jag strävar också efter att bygga ett lite bättre och större vinterförråd av potatis och andra rotfrukter i min källare. Och parksliden ser mycket riktigt ut att ha gett med sig vilket är värt en stor tumme upp bara det!

Men sedan fattar jag om du blir galen av gräsklippningen! Det är jättefint med alla olika utrymmen och "rum" men fy fanken så jobbigt och mördande tråkigt med alla hörn och gångar med gräs. Om jag hade varit i ditt ställe skulle jag satsa på att få fler skarpa avgränsningar var gruset eller rabatten slutar och gräset börjar, helst med kantsten eller något som drar en rak linje på några ställen, för det gör väldigt mycket för att få bort ens egen "kaos"-känsla att få en lättskött och skarp kant som man bara kör över med klipparen utan att riskera att dra med sig växter och köra in i stenar. Tycker jag.

Jag har prioriterat att fixa skarpa grusgångskanter runt rabatterna på innergården det senaste året. Men också gruslagt en hel del gångar runt grönsakslanden där jag förut fick köra fram och tillbaks med gräsklipparen. Det var väldigt mycket finlir då, utan att det ändå blev riktigt bra eller såg riktigt välskött ut. Nu är inte grus underhållsfritt heller som bekant, men man kan lämna det mycket längre än fem dagar utan att känna "kaos". Det är roligare och det går lite snabbare att klippa gräset där numera, och direkt det är klippt så ser det nu välskött och prydligt ut även om rabatterna inte är top notch hela tiden.

Det låter också som en bra idé att lägga krut på entrérabatterna nästa år, det kommer att bli kalasfint med gången upp mellan dem.
Jo, tanken är att skapa stora sammanhållna ytor med bra kanter. Jag har bara inte kommit dit än. Hon som bodde här innan var uppenbarligen inte så kunnig, så det finns en del att fel att rätta.
 
Luftvärmepump är definitivt inte tillräckligt för att värma grunden. Långt ifrån. Det är en uteluftventilerad grund så rent spontant tror jag inte på en avfuktare heller.

Sen är det så att jag inte gillar luftvärmepumpar. Jag undviker att använda den jag har.
Ibland får man göra sådant man inte riktigt gillar, för att kunna göra sådant man RIKTIGT gillar.
 
Ibland får man göra sådant man inte riktigt gillar, för att kunna göra sådant man RIKTIGT gillar.
Så du menar att drag i sovrummet är okej? Det är det inte för mig. Luftvärmepumpar skapar drag och det finns ingen möjlighet att undvika det. Jag sitter exempelvis inte gärna i draget från den jag har och vill absolut inte sova i det. Det skulle driva mig till vansinne och det priset är för högt att betala.
 
Så du menar att drag i sovrummet är okej? Det är det inte för mig. Luftvärmepumpar skapar drag och det finns ingen möjlighet att undvika det. Jag sitter exempelvis inte gärna i draget från den jag har och vill absolut inte sova i det. Det skulle driva mig till vansinne och det priset är för högt att betala.
Måste den sitta i just sovrummet, eller skulle den kunna sitta någon annanstans på ovanvåningen? Vår går att rikta på alla möjliga håll, gör inte din det?
 
Jag filmade trädgården idag om någon har intresse av det. Filmen blev lite väl lång, nästan 6 minuter, men jag har snabbat upp vissa delar.

Jag tycker inte att det är konstigt att du inte hinner eller orkar. Du arbetar heltid och reser i arbetet ibland, vilket gör att du är borta hemifrån regelbundet. Du ska därutöver sova, äta, handla, fixa mat, städa och allt det andra som hör det dagliga livet till. Om man har ett hus finns det alltid saker att greja med, reparera, ordna osv. Såklart ska du också utöva dina fritidsintressen (ridning) och umgås med människor du tycker om - och vila.

Det finns ingen rimlig chans att klämma in omfattande trädgårdsarbete i det schemat, tror jag. Dygnet har bara tjugofyra timmar och åtta av dem arbetar du och (kanske?) åtta av dem sover du. Du har åtta timmar kvar som ska räcka till ALLT det andra. För mig skulle det vara en orimlig ekvation i längden.

Som flera andra har tagit upp: Allt måste inte ske genast. Din trädgård behöver faktiskt inte bli perfekt idag eller imorgon eller nästa vecka eller nästa månad eller i höst eller nästa vår eller...

Vad tror du att du som gammal kommer att vara nöjd med när du ser tillbaka på ditt liv? Att du hade trevligt, träffade folk och mådde bra eller att du försakade din fritid/ditt liv för trädgården?

Jag tror att du gör dig själv illa genom att pressa dig till saker som faktiskt inte är genomförbara. Var lite schysst mot dig själv och se att det tar tid att leva. Vi är inga maskiner, vi kan inte bara prestera och prestera. Rom byggdes inte på en dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 049
Senast: MML
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp