Pris för arrende av betesmark

P

Pepinos matte

Jag funderar på att arrendera bete till min häst, vad är normalt pris?
Jag fick kostnadsförslag på 1500-2000:- per hektar och år. Jag tyckte det lät mycket. Men jag är helt novis på området så jag vet inte alls. Någon annan som har mer koll?
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Pepinos matte skrev:
Jag funderar på att arrendera bete till min häst, vad är normalt pris?
Jag fick kostnadsförslag på 1500-2000:- per hektar och år. Jag tyckte det lät mycket. Men jag är helt novis på området så jag vet inte alls. Någon annan som har mer koll?
Det beror ju helt på. Var i landet finns marken? Är det god åkergjord? Söker du eller markägaren EU-stöd?
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

1500 -2000 per ha är ett helt normalt pris förr arrende av god betesmark. Möjligen kan man förvänta sig en prishöjning för de som nu kan få gårdsstöd även för mark som betas av hästar.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Det är i Norrköpingstrakten. Det är inte åkermark utan hagmark, med lite stenar, buskar och sånt i.
Jag ska inte söka några bidrag,eller borde jag det? jag har noll koll som "arrendator". Det är ett hus som ska säljas men ingen mark ingår men man erbjuds att arrendera hagarna runtomkring. Detta innebär ju att om man köper gården och vill ha häst där är man beroende av att arrendera just de här hagarna då de ligger i direkt anslutning till hus och stall.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Det priset har jag också fått för ett par år sedan när jag skulle arrendera bete. Det var vid Gnesta.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

I mina trakter skulle det vara jättebilligt. Jag arrenderar ut mark jag inte själv använder till bönder. Får en hel del mera än ditt kostnadsförslag för det. Men det är jättebra åkermark för odling.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Jag betalar 1000:- per år för ca ett tunnland halvtaskig betesmark. Men betalar detta bara pga av det är 5 minuters gångväg från vår gård och vatten och el ingår.

/KT
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Det låter som ett bra pris i mina öron. Min hage kostar 800 kronor för ett halv hektar, och då är det skog med nästan inget bete alls. Men jag betalar det för att jag vill ha hästarna invid husknuten, annars hade jag aldrig gått med på det.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

heJ!

Därifrån jag flyttade betalade vi 500 kr/häst i hagen, vilket gav olika beroende på antal hästar i hagen../ Lavinia
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Vi betalar 750kr/år för 1,8 hektar. Bra bete med några skogsdungar.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Säkerligen varierar priserna beroende på var i landet man bor. I mitt område ligger priset på runt 800-1000:- per hektar och år.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Tycker det låter lite mycket med 2000kr/hektar för betesmark, men det kanske är sådana priser där du bor.
Om du arrenderar marken kan du ju söka betesbidrag för den. Tror det ligger på ca. 1200kr/hektar.
Men om du ska hyra en hage å ägaren får ut betesbidrag för den, då tycker jag det är för dyrt med 1500kr (om det inte är stängslat).
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

I skåne betalar vi 3200 kr/hektar !!!!!
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Läste i jordbruksverkets statistik att genomsnitts arrendepriset för betesmark var 534kr/ha (2004).

Sussie: Kan det verkligen stämma att man betalar så mycket för betesmark i skåne?
Eller är det för åkermark som ni använder till bete?
I så fall betalar ni ett högt pris eftersom snittet för åkermark i sydsverige var ca. 2300kr/ha (2004). Och beräknas gått upp endast 1,5% sen dess.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Vi har nu i dagarna varit och tittat på en gård och där fick man arrendera 2 ha mark till och priset jag fick var ca 1000kr/ha per år.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Du bör snarast kolla om du har rätt att söka eu-ersättning för den aktuella marken. Det kommer nämligen att avgöra om du tycker det är dyrt eller ej. För det är nämligen mycket troligt att eu-ersättningarna för marken är i nivå med arrendepriset.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Mysaan skrev:
Skulle hagmarken också gå upp 1,5%?
Det stog inget om beräknad ökning av arrendet på betesmark. Men denna statistik uppdateras vart annat år, så det kommer ny i år. Det finns att läsa om på jordbruksverket.
Jag kan bara gissa att med betesstödet som kom 2005, så kan nog arrendet på betesmark ha ökat. Men å andra sidan blir det billigare att hyra betesmark, eftersom de som tar ut bidrag måste få marken avbetad.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Hej!
Ny i bloggvärlden!
Jag har betesmark och vet inte vad jag ska ta för pris? 4 hektar varav 5000 kvm högt saftigt gräs och träd.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Nu förtiden är det inte helt ovanligt att man helt enkelt inte betalar någonting och istället låter markägaren ta eu-bidraget. Så gör jag med två olika markägare, de håvar in mer än 1000 kr per ha, men behöver inte lyfta ett finger för det. Båda markägarna är mycket nöjda.
Annars blir det ju bara att man byter pengar om arrendatorn ska ha eu-bidraget och sedan betala arrende till markägaren.
Ligger marken nära storstad eller är prima åkermark är det förstås annorlunda, ovanstående gäller vanlig betesmark.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 533
Senast: mars
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp