Pris för arrende av betesmark

Sv: Pris för arrende av betesmark

*delvis kl*

Jag blev erbjuden 3 tunnland bete av vår granne(gödat i våras, högt gräs men med mkt hundkäx) för 1800:-. Då skulle jag betala bonden som gödade det 1000:- + att jag skulle fixa stängslet. Det finns plaststolpar längs med halva hagen och ekstolpar runt resten, men ekstolparna är inte mer än ca 70-80 cm höga och behövs därför kompletteras med någon slags förlängare. De flesta av isolatorerna på ekstolparna var dåliga och behövdes bytas ut. Det finns eltråd runt hagen, men eftersom den inte är använd på många år, så ligger den ner på marken/är inväxt i slyet runt hagen.

Med tanke på att grannen sa att de förmodligen skulle skaffa häst nästa år och jag bara kunde ha det detta året, så hade jag ingen lust att fixa staket till honom + betala fullt pris för betet + betala för gödningen... (Mina hästar är feta ändå, så de behöver egentligen inte gödat bete), så jag tackade nej till slut.
De försökte jämka lite i slutet och erbjöd sig att dra ner priset så mkt som materialet skulle kosta, men jag ville dra av även för gödningen och en del för jobbet jag lade ner, men det ville de inte gå med på.

Vi flyttade till vår gård för knappt två månader sedan och jag var rädd att mina 2 hektar inte skulle räcka, men nu när jag har haft hästarna där ett tag, så tror jag nog att det gör det ändå (har en lättfödd häst och en ännu mer lättfödd B-ponny).
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Det är i Norrköpingstrakten. Det är inte åkermark utan hagmark, med lite stenar, buskar och sånt i.
Jag ska inte söka några bidrag,eller borde jag det? jag har noll koll som "arrendator". Det är ett hus som ska säljas men ingen mark ingår men man erbjuds att arrendera hagarna runtomkring. Detta innebär ju att om man köper gården och vill ha häst där är man beroende av att arrendera just de här hagarna då de ligger i direkt anslutning till hus och stall.

Du får flytta till Norrland istället... här ligger snittpriset på sådär en 350 kr per hektar och år på åkermark.

Om du ska söka bidrag eller inte beror på storleken, nästa år kommer det inte att betalas ut några EU-stöd till de som söker för mindre än 4 hektar.

Du måste också ha stödrätter innan du söker EU-bidrag, dessa kan du köpa eller försöka ansöka om att få tilldelat ur den nationella reserven.

Var ligger marken ?
Är det så att den marken skulle kunna säljas som tomter ?

Annars tycker jag nog att det låter lite dyrt när det är mark som ej kan brukas rationellt dvs med normalstor traktor på 100-200 hk.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Vi får ge 1800kr par hektar/år och det är vad vi får i EU stöd så det går +-0
för både mig och ägaren.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Vi arrenderar ren naturbetesmark, betalar 1500 per hektar.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Annars tycker jag nog att det låter lite dyrt när det är mark som ej kan brukas rationellt dvs med normalstor traktor på 100-200 hk.[/QUOTE]

Hela definitionen med betesmark är att den INTE går att bruka med traktor. Annars är det åkermark.......
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Nja, definitionen på åker är att den är att den går att plöja med modern teknik... Man kan med andra ord ha mark som är olämplig att plöja men som trots detta går att bruka med traktor tex vid putsning.

Det kan t.ex. röra sig om mark med mycket jordbunden sten, men där dessa stenar inte går i dagen på så många ställen - då är det betesmark men den går trots detta att bruka med traktor.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Försöker tyda alla svar TS fått men måste ändå fråga. Jag ska få arrendera ÅKERMARK till bete här hos mig i Västmanland. Åkern har sådd vall som nu slagits av. Inget pris har än bestämts.

Är det så att bonden här troligen får Eu bidrag för denna vall? Eller är det något jag kan söka? Vad är rimligt att betala om han inte vs får bidrag för marken?
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Till Sussie: Vi bor också i Skåne, på Österlen. Klass 1 åkerjord. Får betala 3000 kr/tunnland PLUS moms... och bonden snor EU-stödet
(Samma bonde arrenderar tre tunnland av vår granne lite längre bort och betalar 1 000 kr till honom för det... mummel, mummel...fula eder...)
/Sessiagh
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

jag arrenderar ut för 2400+moms, arealstöd tillfaller arrendatorn, har 5 ha eget bete o får 2000 i stöd. arrendepriserna har skenat här sista 5 åren( varatrakten )
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Till Sussie: Vi bor också i Skåne, på Österlen. Klass 1 åkerjord. Får betala 3000 kr/tunnland PLUS moms... och bonden snor EU-stödet
(Samma bonde arrenderar tre tunnland av vår granne lite längre bort och betalar 1 000 kr till honom för det... mummel, mummel...fula eder...)
/Sessiagh

Det är väl inget måste att vare sig arrendera eller arrendera ut för er, om i inte är nöjda med priset?
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Det är väl inget måste att vare sig arrendera eller arrendera ut för er, om i inte är nöjda med priset?
vet inte om du menade mig , men jag är jättenöjd, arrendatorn är hypertrevlig
+ att han höjde priset mot vad vi ville ha pga arrondering och när han ändå är här kör han mina bitar också
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

jag betalar 2500 kr per år för3,5 hektar . och är väldigt nöjd med min hage ligger vid mitt hus direkt . har en bäck och skog så den är bra .:love::bump:
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

CK: Jag uppfattar din ton som lite snäsig, varför det? Klart man betalar när man behöver marken.
Det jag blir sur över är att när bonden själv ska arrendera vill han betala så lite som möjligt, men så snart det ska arrenderas ut till hästfolk ska det vara så dyrt som möjligt.
Efterfrågan styr priset, så har det alltid varit, men det är snikenheten jag kan reta mig på. Och det faktum att hästfolk i många bönders ögon = möjlighet att ta betydligt mer betalt.
Jag anser att samma pris ska gälla för alla, oavsett om jag ska använda marken till att odla eller om jag ska hålla häst på den. Marken blir ju inte mer värd bara för att det går en häst eller två på den?
/Sessiagh
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Nu förtiden är det inte helt ovanligt att man helt enkelt inte betalar någonting och istället låter markägaren ta eu-bidraget.
Problemet med detta är att om man får anmärkningar på skötsel så kan avdraget överstiga intäkten från marken. Det kan därför vara riskabelt att göra på det sättet.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Jag anser att samma pris ska gälla för alla, oavsett om jag ska använda marken till att odla eller om jag ska hålla häst på den. Marken blir ju inte mer värd bara för att det går en häst eller två på den?
/Sessiagh



Marken kan faktiskt bli mindre värd med häst som betar.Hästar sliter mycket mer på mark än nöt, både på grässvålen och ev träd och buskar.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

CK: Jag uppfattar din ton som lite snäsig, varför det? Klart man betalar när man behöver marken.
Det jag blir sur över är att när bonden själv ska arrendera vill han betala så lite som möjligt, men så snart det ska arrenderas ut till hästfolk ska det vara så dyrt som möjligt.

Men så är det med allt!
Men ingen ifrågasätter varför blandat kraftfoder till häst är så dyrt.
Färdigfoder till nöt och gris är under 2 kr/kilot.

Men så länge folk gladeligen betalar så varför sänka priset?
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Kanske ska förtydliga mig-mindre värd på det sätt att man kan behöva renovera marken efter och det kostar pengar.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Grundprincipen är att den som brukar marken ska ha alla stöd och bidrag som är kopplade till detta, det finns andra varianter men dessa är "fel, fel, fel" som dom brukade säga i ett visst barnprogram när jag var liten.

Enligt lag så får arrenden endast betalas i reda pengar, att byta tjänster och utbetalningar med varandra är inte korrekt rent juridiskt m.a.o.

Har man ett företag så vill man ju dessutom ha järnkoll på alla pengaflöden (pengarna har visserligen en förmåga att mest bara flöda åt ett håll :cry:.. men i alla fall liksom) så då är det ju bättre ur bokföringssynpunkt och även skattemässigt att man inte byter bidrag mot arrendeavgifter e.t.c. - arrendeavgifterna är ju avdragsgilla i företaget... och lite inkommster måste man ju kunna visa upp också så att skattmasen är på det klara med att det är ett legitimt företag man sysslar med.

Dessutom om man har andra djur än hästar så kan man ju få en hel del i extra bidrag i en del landsändar, tex här så kan 7 tackor, eller 7 getter av honkön eller ett nöt över 6 månaders ålder ge 1800 + 1900 = 3700 i extra bidrag utöver gårdstödet på ett hektar.

Vad gäller slitage på vallen så bör man ju plöja upp och så in nytt ca vart 5:e år, så är det inte en nyanlagd vall så är det inget att bry sig om - det får man i såna fall se som naturligt slitage. På vissa håll finns det t.o.m. inskrivet i skötselreglerna för arrendet att marken ska återlämnas plöjd...

Att man lägger om vallar ingår i definitionen på att man brukar marken.

Det kan vara lite dåligt med folks kunskaper när det kommer till arrenden...

Ett arrende har man när båda parter har skrivit på ett skriftligt arrandeavtal där det framgår arrendeavgift, skötselvillkor m.m. - innan dess har man ingenting !

Om man inte anger någon löptid i arrendekontraket så kommer detta att löpa på 5 år, och kan sägas upp när det är 1 år kvar förutsatt markägaren kan göra gällande att denne ska bruka marken själv och det s.k. "obillighetsvillkoret" är uppfyllt. Annars krävs det i princip att man ska strunta i att betala arrendeavgiften i tid eller gravt missköter sina åtaganden för att bli av med ett arrande, annars har man rätt till att få arrendet förnyat.

På 5-årsarrenden så har man rätt till att få arrandet förnyat i upp till 25 år om man inte missköter sina åtaganden eller att markägaren kan bevisa att denne själv kan och skall bruka marken själv och att obillighetsvillkoret är uppfyllt.

Vid en försäljning så "ärver" den nya ägaren eventuella arrendatorer och ofta har arrendatorn även förvärvsrätt och kan då välja att köpa fastigheten till samma pris som högstbjudande, varvid fastighetsägaren måste sälja till arrendatorn istället.

I gengäld kan du som arrendator inte säga upp dig i förtid utan är då skyldig att bruka marken under kontraktstiden, vid brott mot detta har fastighetägaren rätt till ersättning pga detta - dvs om du inte kan ta hand om marken så kan markägaren leja in lämplig maskinstation och skicka räkningen till dig.

Hoppas att du blev lite klokare, annars är det bara att fråga på :)
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Känner att jag måste förtydliga. Arrendera för oss är inte lika med att ta över färdig vall/betesmark. Vi får ta över en stubbåker och själva så in vall. När arrendet är slut får vi "återställa" till jordbruksmark igen. Träd och buskar är obefintligt. Möjligtvis i någons trädgård.... men inte här ute på fälten. Finns inte ens en träddunge...
Den delen av Skåne jag bor i är bara stora fält så långt ögat kan nå. Glöm trevliga skogar med naturbete och stenar och kuperad mark.. finns inte. Det är ju också därför våra arrendepriser är så höga jämfört med andra ställen i Sverige. Fet, fin lerjord. Annars betalar hästfolk exakt samma pris som bönderna (de som arrenderar av varandra). Däremot vill bönderna inte själva betala vad de tar betalt om det handlar om en privatperson som råkar äga några tunnland och inte själv brukar jorden. Då ska det helst inte kosta något alls.

Därav jag reagerar på att marken skulle bli mindre värd. Tvärtom, kanske, då hästarn tillför kväve till jorden och även vallen som sen plöjs ner också tillför kväve?

Grannar lite längre bort fick arrendera av en annan bonde. Samma princip. Stubbåker som sen fick sås in med vall efter bearbetning av marken.

Men hästarna kanske fördärvar marken ändå? Förklara varför i så fall, för jag kan inte se riktigt hur.
/Sessiagh
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Men hästarna kanske fördärvar marken ändå? Förklara varför i så fall, för jag kan inte se riktigt hur.
/Sessiagh

Många hästägare släpper upp ogräs som tillåts gå i frö (skräppor, nässlor, smörblommor) i betsmarken vilket gör att marken kan vara svår att återställa.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 318
Senast: sthu
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 541
Senast: mars
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp