Pris för arrende av betesmark

Sv: Pris för arrende av betesmark

*kl*

Buskar är aldrig önskvärt på jordbruksmark, enstaka väl uppstammade lövträd kan vara ett pitoreskt inslag på jordbruksmark men buskar och barrträd hör inte hemma på jordbruksmark.

Om hästarna avvecklar några buskar så ska markägaren mest bara vara glad över det, då blir det mindre jobb med röjsågen.

Det är det som är så jättebäst med får och getter som betesdjur, att dom faktiskt äter av den eländiga slyn som har en förmåga att poppa upp ur backen bara man går in och tar en kopp kaffe.

Betesmark mår ofta faktiskt bra av att betas ner så pass hårt att det ryker en del buskar.
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

Jag betalar 500kr för två hektar bete där jag även får söka EU bidrag ifrån!

Jag bor i södra Närke!
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

I skåne betalar vi 3200 kr/hektar !!!!!

då har du tur...jag betalar 5000:- om året för knappt 1 hektar och marken är vattenskadad + att det tagit mig 3år att få det till bete då det bara växte ogräs och klöver....måste ju arrendera denna mark annars kan jag inte ha hästarna hemma så jag har inget val...+ markägarna tar EU-stödet!
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

då har du tur...jag betalar 5000:- om året för knappt 1 hektar och marken är vattenskadad + att det tagit mig 3år att få det till bete då det bara växte ogräs och klöver....måste ju arrendera denna mark annars kan jag inte ha hästarna hemma så jag har inget val...+ markägarna tar EU-stödet!

Att hon fick det billigare kanske beror på att det var 3 år sedan...

Tråden är från 2006, är det ingen som sett det? ;)
 
Sv: Pris för arrende av betesmark

då har du tur...jag betalar 5000:- om året för knappt 1 hektar och marken är vattenskadad + att det tagit mig 3år att få det till bete då det bara växte ogräs och klöver....måste ju arrendera denna mark annars kan jag inte ha hästarna hemma så jag har inget val...+ markägarna tar EU-stödet!


Hm, får markägarna verkligen ha ut både EU stöd och hyra? Jag trodde det var brukaren som ska ha EU stödet?

/KT
 
Väcker liv i en tråd från forntiden.

Stället jag nyligen köpt, men ännu inte flyttat till, har en tomt på över 6000 kvm, varav cirka hälften är åker. Den delen kommer jag inte att nyttja under de första åren utan vill låna ut/hyra ut till någon som kan nyttja markplätten medan jag prioriterar annat. Säljaren har låtit andra ta hö där.

Fastigheten är taxerad som bebyggt småhusenhet. Jag har ingen aning om vilka grässorter det är som växer på markbiten eller hur marken är skött. Det finns inget stängsel. Det finns ett litet dike som delar plätten i två halvor och i anslutning till diket finns det några träd. Läget är norra Örebro län.

Kan jag arrendera ut detta som "hö på rot" eller bete, och vad är rimligt att ta för det? Jag kommer inte att bekosta stängsel om det ska användas till bete. Är det vettigare att låna ut det gratis eftersom jag själv inte ska bruka marken de närmaste åren? Finns det någon risk att någon annans brukande kan skada marken?

Jag har kollat statistik för arrendepriser men vet inte hur jag ska tänka alls då detta inte är en jordbruksfastighet, om det nu spelar någon roll. Det är ju inte ens en hel hektar utan snarare kanske runt 1/3 ha.
 
Väcker liv i en tråd från forntiden.

Stället jag nyligen köpt, men ännu inte flyttat till, har en tomt på över 6000 kvm, varav cirka hälften är åker. Den delen kommer jag inte att nyttja under de första åren utan vill låna ut/hyra ut till någon som kan nyttja markplätten medan jag prioriterar annat. Säljaren har låtit andra ta hö där.

Fastigheten är taxerad som bebyggt småhusenhet. Jag har ingen aning om vilka grässorter det är som växer på markbiten eller hur marken är skött. Det finns inget stängsel. Det finns ett litet dike som delar plätten i två halvor och i anslutning till diket finns det några träd. Läget är norra Örebro län.

Kan jag arrendera ut detta som "hö på rot" eller bete, och vad är rimligt att ta för det? Jag kommer inte att bekosta stängsel om det ska användas till bete. Är det vettigare att låna ut det gratis eftersom jag själv inte ska bruka marken de närmaste åren? Finns det någon risk att någon annans brukande kan skada marken?

Jag har kollat statistik för arrendepriser men vet inte hur jag ska tänka alls då detta inte är en jordbruksfastighet, om det nu spelar någon roll. Det är ju inte ens en hel hektar utan snarare kanske runt 1/3 ha.
Det är ju inte särskilt mycket mark, så inte ens här med typ landets högsta markpriser skulle det kunna handla om några större summor. Bättre då att fundera på vad du skulle vilja att det användes till och försöka hitta någon som vill göra just det. Självklart kan användning av marken förstöra den - även där beror det ju på vad du vill att den ska användas till nu och i framtiden. Bete är ju knappt lönt, om det inte finns någon som bor väldigt nära - men 3000 kvm är ju inte mycket till beteshage och räcker ju inte särskilt länge ens för ett par hästar. Dessutom finns ju risk för trampskador på så liten yta om man har otur. Om det finns någon som tar hö nu är nog det enklaste att låta dem fortsätta om de är intresserade. Det gör ju att du får marken slagen minst en gång i alla fall.
 
Det är ju inte särskilt mycket mark, så inte ens här med typ landets högsta markpriser skulle det kunna handla om några större summor. Bättre då att fundera på vad du skulle vilja att det användes till och försöka hitta någon som vill göra just det. Självklart kan användning av marken förstöra den - även där beror det ju på vad du vill att den ska användas till nu och i framtiden. Bete är ju knappt lönt, om det inte finns någon som bor väldigt nära - men 3000 kvm är ju inte mycket till beteshage och räcker ju inte särskilt länge ens för ett par hästar. Dessutom finns ju risk för trampskador på så liten yta om man har otur. Om det finns någon som tar hö nu är nog det enklaste att låta dem fortsätta om de är intresserade. Det gör ju att du får marken slagen minst en gång i alla fall.

Nej, det är ju inte särskilt mycket mark, men jag vill ju undvika att det växer igen och att det blir sly där under den tid jag inte använder den själv. För några får kan det nog räcka ett tag som bete. Men det enklaste är väl att jag frågar säljaren om vem som tidigare tagit hö så jag kan fråga om de vill fortsätta med det. Jag har ju heller ingen aning om vad man kan förvänta sig för skörd på ytan, så vill de ta hö där får jag väl se det som att de gör mig en tjänst genom att hålla öppet.
 
Jag funderar på att arrendera bete till min häst, vad är normalt pris?
Jag fick kostnadsförslag på 1500-2000:- per hektar och år. Jag tyckte det lät mycket. Men jag är helt novis på området så jag vet inte alls. Någon annan som har mer koll?

Gammal tråd men ändå.
Betalar 3750 kr/år för ett drygt Ha. Åkermark i Skåne. Vet inte om markägaren får Eu-pengar också men det tror jag. Det är inte gratis men det möjliggör för mig att kunna ha hästarna hemma.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 321
Senast: sthu
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 541
Senast: mars
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp