Pris för mockning, tillsyn m.m.?

Flixies

Trådstartare
Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på stallpass och när någon åker bort byter vi med varandra, tjänster och gentjänster. Det är dock en hästägare som åker bort väldigt mycket och de andra hästägarna i stallet har tröttnat på att jämt ta hand om dennes häst och stallpass utan att kunna få något tillbaka, för ingen annan åker ens bort så mycket och behöver/vill ha så mycket hjälp tillbaka. Så de senaste gångerna har jag själv tagit hand om hästen i fråga när denne hästägare har åkt bort, men nu börjar även jag tröttna. Häromdagen fick vi reda på att hästägaren ska vara borta totalt 38 dagar i vinter och nu känner jag att det är dags att ta betalt för extrahjälpen. Alltså jag är helt inne på att man ska kunna resa iväg på en weekend eller till och med någon längre semester per år utan att behöva betala, det ska istället gå att byta med varandra, men som sagt det här blir väldigt mycket och det är samma visa varje år. Dessutom mitt i den "värsta" tiden med snö, slask och fruset vatten i hagarna, över jul och nyår när man har mycket annat för sig.

Men nu till frågan, jag har ingen aning om vad jag skulle kunna ta betalt för detta! Stallet är ute på landsbygden och det är ingen vanlig tjänst häromkring, utan mest i städerna gissar jag och där är hyrorna överlag mycket högre. Vilket kanske inte spelar någon roll i och för sig. Rent spontant tänker jag 100 kr per dag, det kanske låter mycket om man tänker "vadå, mocka en box tar ju 5-10 minuter och du är ju ändå i stallet..." men jag menar att det är mycket mer än att bara mocka boxen. Tillsyn och ansvar för hästen i 38 dagar, som sagt slit och släp med vatten till hagen varje dag eftersom det är vinter och fryser över natten, på jul och nyår, hästägarens stallpass, om hästen skulle bli sjuk eller skadad så står jag där - vilket jag förstås gör ändå men då kan jag ju ringa hästägaren som är hemma, nu befinner hen sig i ett annat land. 100 kr per dag i 38 dagar blir ju 3800 kr (inklusive moms!), hästägaren kommer säkert tycka att det låter mycket med tanke på att dennes stallhyra är 1000 kr/månad (utan grovfoder och strö). Men samtidigt så är väl det hästägarens problem, om man väljer att resa bort så mycket? Det största problemet är nog att jag är alldeles för mesig. Det hade varit skönt att höra lite vad ni tycker och har för erfarenheter av detta!
 
Jag tycker att det låter rimligt! Har skött hästar så länge åt folk, dock åt stallägaren vilket har resulterat i gratis stallhyra några månader osv. Men det är ju upp till hyresgästen att hitta någon som är beredd att göra det om den inte accepterar priset. Du blir ju också ansvarig att ringa veterinär osv. Har suttit och väntat på veterinär 23.00 en fredag då jag passat hästar. Allt kan hända!
 
Man kan inte dumpa sin häst i så många dagar bara sådär! :mad:

På lösdriften när en tjej skulle resa bort i tre veckor så tog hon alla sina pass innan resan.

Tycker nog också att priset är rimligt ändå, med tanke på ansvaret.
 
Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på stallpass och när någon åker bort byter vi med varandra, tjänster och gentjänster. Det är dock en hästägare som åker bort väldigt mycket och de andra hästägarna i stallet har tröttnat på att jämt ta hand om dennes häst och stallpass utan att kunna få något tillbaka, för ingen annan åker ens bort så mycket och behöver/vill ha så mycket hjälp tillbaka. Så de senaste gångerna har jag själv tagit hand om hästen i fråga när denne hästägare har åkt bort, men nu börjar även jag tröttna. Häromdagen fick vi reda på att hästägaren ska vara borta totalt 38 dagar i vinter och nu känner jag att det är dags att ta betalt för extrahjälpen. Alltså jag är helt inne på att man ska kunna resa iväg på en weekend eller till och med någon längre semester per år utan att behöva betala, det ska istället gå att byta med varandra, men som sagt det här blir väldigt mycket och det är samma visa varje år. Dessutom mitt i den "värsta" tiden med snö, slask och fruset vatten i hagarna, över jul och nyår när man har mycket annat för sig.

Men nu till frågan, jag har ingen aning om vad jag skulle kunna ta betalt för detta! Stallet är ute på landsbygden och det är ingen vanlig tjänst häromkring, utan mest i städerna gissar jag och där är hyrorna överlag mycket högre. Vilket kanske inte spelar någon roll i och för sig. Rent spontant tänker jag 100 kr per dag, det kanske låter mycket om man tänker "vadå, mocka en box tar ju 5-10 minuter och du är ju ändå i stallet..." men jag menar att det är mycket mer än att bara mocka boxen. Tillsyn och ansvar för hästen i 38 dagar, som sagt slit och släp med vatten till hagen varje dag eftersom det är vinter och fryser över natten, på jul och nyår, hästägarens stallpass, om hästen skulle bli sjuk eller skadad så står jag där - vilket jag förstås gör ändå men då kan jag ju ringa hästägaren som är hemma, nu befinner hen sig i ett annat land. 100 kr per dag i 38 dagar blir ju 3800 kr (inklusive moms!), hästägaren kommer säkert tycka att det låter mycket med tanke på att dennes stallhyra är 1000 kr/månad (utan grovfoder och strö). Men samtidigt så är väl det hästägarens problem, om man väljer att resa bort så mycket? Det största problemet är nog att jag är alldeles för mesig. Det hade varit skönt att höra lite vad ni tycker och har för erfarenheter av detta!


För ca 20 år sen när jag var inhyrd, betalde vi som inhyrda 50 kr extra per dag på stallhyran om vi behövde hjälp med mockning, uppvägning av foder och till syn av hästen. Det är mega lyx att kunna köpa den tjänsten. 100 kr är ingen överdrift i pris. Det är ansvar o allt runt om som skall tas med i priset. Klart att du skall ta betalt!
Mvh
Pudlan
 
Man kan inte dumpa sin häst i så många dagar bara sådär! :mad:

På lösdriften när en tjej skulle resa bort i tre veckor så tog hon alla sina pass innan resan.

Tycker nog också att priset är rimligt ändå, med tanke på ansvaret.

Nej precis, hästägaren har ju först bokat alla resor (för ganska längesedan misstänker jag) och sedan bett om hjälp (ganska nära inpå frånvaron)... vad har hen tänkt göra om ingen kan ta hand om hästen? Jag frågar någon hur långt som helst i förväg även om jag bara ska vara borta en dag, det är ju mina guldklimpar det handlar om! Men i detta fallet är det väl delvis mitt fel som har varit för snäll tidigare år.
 
Nej precis, hästägaren har ju först bokat alla resor (för ganska längesedan misstänker jag) och sedan bett om hjälp (ganska nära inpå frånvaron)... vad har hen tänkt göra om ingen kan ta hand om hästen? Jag frågar någon hur långt som helst i förväg även om jag bara ska vara borta en dag, det är ju mina guldklimpar det handlar om! Men i detta fallet är det väl delvis mitt fel som har varit för snäll tidigare år.
Vissa människor är så ansvarslösa ! Är så förbannat trött på folk som ska lämn över allt ansvar på andra och räkNar med Att andra styr upp åt dom.
 
Sätter du 100kr/dag får sig nog ägaren en tankeställare och kanske väljer sina resor med omsorg framöver.
Alternativt är ju om hon kan gå in och ta dina mockningar inkl vatten och hö i 38 dagar och sina stallpass(om ni delar på dem i vanliga fall).

Jag tycker att självklart hjälps man åt om en person reser iväg nångång ibland. Reser denne sällan och ska göra en längre resa (här tänker jag 14 dagar) hade jag självklart gått in och hjälpt till. Ofta är man ju flera i stallet så inte en person behöver dra hela lasset själv. Men över en månad är inte ok! Då får hon väl lämna ut den på foder för en kortare tid till någon eller lämna iväg den på träning eller något.
 
38 dagar är ju en dryg månad, tänker om man lämnar bort sin häst en månad inklusive ansvaret det innebär och inte tänker ta hand om den själv öht den tiden så känns 3800kr väldigt rimligt.
 
Tack alla som svarar!

Alternativt är ju om hon kan gå in och ta dina mockningar inkl vatten och hö i 38 dagar och sina stallpass(om ni delar på dem i vanliga fall).

Tyvärr känns inte det aktuellt i detta fall, jag tar gärna hand om mina egna hästar varje dag och det skulle liksom inte kännas ok att hon byter bort 38 dagar som inkluderar jul- och nyårshelger mot att hon tar hand om mina hästar dagar då jag inte ens behöver eller vill ha någon hjälp. De enda dagarna i vinter som jag antar att jag kommer få det lite stressigt i stallet är dessa 38 dagar då jag har hennes häst och pass utöver mina egna... och då är hon ju inte där och kan hjälpa till.
 
100 kronor vardagar upplever jag som ganska normalt men det var ett tag sen jag stod i ett stall med den typen av tjänster. Pratar vi dagar som julafton etc så tycker jag att du kan ta mer betalt.
 
Jag är på din sida, man ska ta betalt... problem som uppstår är dock att tjänster och gentjänster kan "försvinna" och det blir tjafsigt, moment 22.

Någon gång ibland = tjänster å gentjänster, en planerad semester längre än weekend = betala.
Stod i ett större stall och där hade olika pass olika kostnader... så där kunde man byta eller sälja. Inga specialare med mer eller mindre pengar.... Typ morgon 250kr, lunch 100kr, insläpp 200kr, nattmat 150kr... klart å betalt. Mockning 50kr låter väl rimligt å göra mat+hö 40kr?
 
Jag hyr ut stallplatser Men samtidigt så är väl det hästägarens problem, om man väljer att resa bort så mycket? Det största problemet är nog att jag är alldeles för mesig. Det hade varit skönt att höra lite vad ni tycker och har för erfarenheter av detta!

Den viktigaste frågan, innan du diskuterar pris, är väl vad det står i avtalet?
Vad ingår, vilken motprestation ingår?
Om det ingår att alla hjälps åt, så är det vad som ingår.
Då kan du inte bara ändra förutsättningarna för inhyrningen utan behöver meddela i god tid så att vederbörande har möjligheter att leta upp en annan stallplats om man så önskar.
 
Den viktigaste frågan, innan du diskuterar pris, är väl vad det står i avtalet?
Vad ingår, vilken motprestation ingår?
Om det ingår att alla hjälps åt, så är det vad som ingår.
Då kan du inte bara ändra förutsättningarna för inhyrningen utan behöver meddela i god tid så att vederbörande har möjligheter att leta upp en annan stallplats om man så önskar.
lite tolkningsfråga det där... jag skulle tex. inte ställa mig i ett sådant stall då jag behöver hjälp typ 2-3 helger i månaden... då måste man lite ha en kompis som har svårt i veckorna så det blir win-win...
 
lite tolkningsfråga det där... jag skulle tex. inte ställa mig i ett sådant stall då jag behöver hjälp typ 2-3 helger i månaden... då måste man lite ha en kompis som har svårt i veckorna så det blir win-win...

Jo, så är det ju, att olika förutsättningar gör att man väljer olika.

Innan jag köpte min gård, stod jag inackorderad och där var det helservice vilket innebar att man inte behövde åka ut varje dag om man inte ville.
Det var artigt att berätta om man skulle resa bort, men tillsyn och mockning ingick ju ändå.
Mycket praktiskt.
 
Jag tolkar det som att det enbart är henne det här kommer gälla, och alla andra kommer fortfarande betala samma pris som tidigare? Då ser jag risken för att tjänster och gentjänster ska försvinna som ganska liten, för alla andra kommer fortfarande kunna hjälpas åt? Det är väl bara hon, som aldrig kan jobba igen det hon missar, som kommer få betala sig fri?

Förstår absolut att både du och alla dina andra inhyrda har tröttnat, för det är helt hopplöst med någon som alltid har en massa andra saker för sig och aldrig kan ta sin del, men den personens häst står ju likförbannat i stallet och tar upp tid precis som alla andra. Vi har en i mitt stall som reser mycket (i jobbet ska tilläggas, så det är inga nöjesresor), nu löser det sig för det mesta ändå eftersom hennes pojkvän tar hand om hennes häst/det dagliga när hon är borta, och hon får helt enkelt byta sina fasta stallpass med någon annan som har en dag när hon är hemma. Men skulle vi behöva stå och mocka åt henne flera gånger i veckan och fixa allt runtomkring, så hade vi också tröttnat rätt fort. I ditt fall är det ju, precis som du själv säger, även ansvaret för vad tusan du ska göra med hennes häst om olyckan är framme och hon är i ett annat land.

100 kronor/dag hade jag tyckt var helt rimligt med tanke på hur ofta det sker/hur omfattande behovet verkar vara. Tycker hon det är för dyrt kanske hon ska ta sig en funderare på om hon verkligen kan ha egen häst om hon nu reser så mycket. Eller fundera på att stalla upp på ett stall där man kan betala för fullskötsel. Stundande jul- och nyårshelgerna kan jag tycka att du kan ta mer betalt. Det räcker ju nästan med att en person till utöver henne kommer vara bortrest då, så blir det svinjobbigt för er andra.
 
Förstår hästägaren problemet?
Tänker ifall du inför 100kr för mockning enbart för henne, men de andra inhyrda fortsätter du byta tjänster med.. I mitt stall skulle det kunna bli ett jäkla liv, för alla ser inte saker på samma sätt tyvärr.
 
Jag tycker du ska ta 100kr/dag för att poängtera att det hon gör är fel. Men som en lite tankeställare kan jag berätta att jag driver inack.stall och jag tar 113kr/dag och då ingår allt - kallhyra, hö, strö, kraft, mockning, väga upp mat och såklart tillsyn (alla dagar om året). Jag har fullservice och det enda de inackorderade behöver göra är att komma hit och rida sin häst. Även det kan de få hjälp med men då kostar det extra. Bor strax söder om Sthlm.
 
Jag tycker du ska ta 100kr/dag för att poängtera att det hon gör är fel. Men som en lite tankeställare kan jag berätta att jag driver inack.stall och jag tar 113kr/dag och då ingår allt - kallhyra, hö, strö, kraft, mockning, väga upp mat och såklart tillsyn (alla dagar om året). Jag har fullservice och det enda de inackorderade behöver göra är att komma hit och rida sin häst. Även det kan de få hjälp med men då kostar det extra. Bor strax söder om Sthlm.

Får du öht betalt för din tid? Är allt vitt skött? Låter helt galet billigt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 508
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp