Pris hösilage -med grannrabatt

Jored

Trådstartare
Ska köpa hösilage av grannen och undrar vad jag törs ge för prisförslag. Han säger att jag ska komma med förslag och få lite "grannrabatt". Jag har tittat runt på Blocket och där verkar priset ligga på alltifrån 1,2-2,5 kronor kilot. Han har rundbalar på ca 200kg/st. Är det för snålt att buda 1kr/kg? Vi arrenderar hagmark av honom också, så man vill ju hålla sig väl med honom...
 
Det tycker jag inte är för lite, vi köper hösilage av bonden i trakten, och där betalar jag 300kr + moms, men då är det balar på 4-500kg.
 
Jag betalar 300 kr inkl moms för hösilagebal på ca 300 kg, så jag tycker priset du föreslår låter helt ok. :)
 
Ska köpa hösilage av grannen och undrar vad jag törs ge för prisförslag. Han säger att jag ska komma med förslag och få lite "grannrabatt". Jag har tittat runt på Blocket och där verkar priset ligga på alltifrån 1,2-2,5 kronor kilot. Han har rundbalar på ca 200kg/st. Är det för snålt att buda 1kr/kg? Vi arrenderar hagmark av honom också, så man vill ju hålla sig väl med honom...

Är det analyserat?

Om det är analyserat så kan man ju tänka lite mer som tex 2-2,50kr/kg om det är ok värden.
Utan analys runt 1-1,50kr/kg

Jag hade nog dock kunnat tänka mig att ge lite mer än 1kr/kg iom att det är ett snällt erbjudande som inte innebär vidare mycket jobb för att få tag i det, nära osv.
Så ev hanteringshjälp plus tillgänglighet hade jag lätt lagt på lite för..
 
Nej, det är inte analyserat, men vi får det hemlevererat.

Hur långt är avståndet?
Får ni också hjälp med avlastning/placering? Isf hade jag lätt kunnat lägga 2kr som ett litet utlägg för den tid och kostnad han/hon lägger ner för hantering..Har man ingen egen traktor, släp etc är ju sådant guld värt..blir ju riktigt hemleverans till dörren sas.

Alternativt 1-1,50 och sedan lagt en slant utöver det som tack för besväret för leverans.
(fast jag hade nog gett det ändå, hade blivit så glad över att slippa :p )
 
Ska köpa hösilage av grannen och undrar vad jag törs ge för prisförslag. Han säger att jag ska komma med förslag och få lite "grannrabatt". Jag har tittat runt på Blocket och där verkar priset ligga på alltifrån 1,2-2,5 kronor kilot. Han har rundbalar på ca 200kg/st. Är det för snålt att buda 1kr/kg? Vi arrenderar hagmark av honom också, så man vill ju hålla sig väl med honom...

Här kostar mindre balar mer per kilo än stora.
Jag betalar 1,70 kr per kilo för balar på ca 200 kg.

Storbalar på 4-500 kilo är billigare per kilo, runt 1-1,50 kr/kg.
 
Jag hade nog lagt ett förslag på 2 kr kilot, med utrymme för att grannen sen får ge den "grannrabatt " han tycker är lämplig.

Så himla mycket värt att både få arrendera mark och även köpa hösilage av grannen, då ska man inte börja snåla :)
 
Jag hade nog lagt ett förslag på 2 kr kilot, med utrymme för att grannen sen får ge den "grannrabatt " han tycker är lämplig.

Så himla mycket värt att både få arrendera mark och även köpa hösilage av grannen, då ska man inte börja snåla :)

Klokt förslag.

Och sedan frågat om grannen vill ha nåt för lastning och leverans
 
Det beror helt på näringsinnehåll och ts-halt tycker jag. Värsta scenariot är ju att det är typ 9 g smb rp i och 35% ts. Det hade jag inte betalt för överhuvudtaget, tex, utan letat upp annat grovfoder.
 
Det beror helt på näringsinnehåll och ts-halt tycker jag. Värsta scenariot är ju att det är typ 9 g smb rp i och 35% ts. Det hade jag inte betalt för överhuvudtaget, tex, utan letat upp annat grovfoder.

Det är inte analyserat.
Man kan ju göra analys i efterhand men det blir svårt att betala grannen i efterhand eller komma med missnöje i efterhand.
Så det blir ju en chansning och är det en snäll granne som erbjuder detta tror jag att det är lite oklokt att börja ställa krav på analys och att priset man betalar blir därefter.
Isf bör man redan från början välja ett redan analyserat.
 
Det är inte analyserat.
Man kan ju göra analys i efterhand men det blir svårt att betala grannen i efterhand eller komma med missnöje i efterhand.
Så det blir ju en chansning och är det en snäll granne som erbjuder detta tror jag att det är lite oklokt att börja ställa krav på analys och att priset man betalar blir därefter.
Isf bör man redan från början välja ett redan analyserat.

För grannsämjans skull hade jag bett att få analysera det innan, det är ju i bådas intresse. Varför ska man köpa grisen i säcken bara för att det är av grannen? Likaså reda ut i förväg (som med alla leverantörer) vad som händer om var fjärde bale är möglig och måste kasseras. Jag tycker nog att just för att det är grannen är det väldigt klokt att ställa krav och frågor innan. Att lägga ett skambud för att "priset man betalar blir därefter" blir nog inte grannen glad över heller.
 
ts - om det är en bra bonde så vet han ungefär vad det innehåller, med tanke på när i växtfasen det är skördat, hur mkt han har gödslat osv. Fråga åtminstone det först.
 
För grannsämjans skull hade jag bett att få analysera det innan, det är ju i bådas intresse. Varför ska man köpa grisen i säcken bara för att det är av grannen? Likaså reda ut i förväg (som med alla leverantörer) vad som händer om var fjärde bale är möglig och måste kasseras. Jag tycker nog att just för att det är grannen är det väldigt klokt att ställa krav och frågor innan. Att lägga ett skambud för att "priset man betalar blir därefter" blir nog inte grannen glad över heller.

Absolut brukar det vara så och är det är klokt att göra upp visa delar i förväg, men jag hade nog varit lite försiktig ändå med att kritisera hur som helst vid sådant erbjudande som här.
Kan hända då att grannen tex tar det som direkt kritik att fodret skulle vara dåligt och då avböjer sitt erbjudande helt för att denne känner sig grovt missförtrodd (denne kanske haft analys tidigare år som visar på ett ungefär hur läget är och producerat i många många år på samma marker, ofta är det inte så jättestora skillnader om allt är som det brukar vara med marker, skörd osv och att då få sådant rakt i ansiktet som erfaren kanske inte tas på så positivt sätt alltid. Bönder med lång erfarenhet och tex mjölk/köttproduktion brukar ha god koll vad gäller foderinnehåll då det är ytterst sällan deras djur får skitfoder. Tvärtom är det allt som oftast för bra för hästar)

Jag tycker inte att 1-2kr kg för ett sådant erbjudande är något att fundera över (det är marknadspris) egentligen hur som helst med tanke på tillgängligheten. Ja det blir grisen i säcken utan analys, men betydligt billigare ändå troligtvis än att köpa partier från olika håll, långt ifrån, hämtning mm - som man ju även brukar få bekosta själv till fullpris efter egen förmåga.

Man kan ju exempelvis ta ett mindre parti, analysera själv samt kolla över det hygieniska..skulle det vara helt åt skogen kan man säga tack men nej tack till mer/passar inte hästarna men att anta att grannen, som bonde tänker sälja skitfoder tycker jag känns lite väl tilltaget att utgå från
 
Jag har inte antagit att grannen säljer skitfoder, mitt exempel var för att illustrera hur ts kan bli fast med ett grovfoder som inte passar. Det kunde lika gärna vara åt andra hållet, ett foder med alltför höga värden. Jag har väl inte skrivit att grannen ska kritiseras? Men jag tycker det är rakt, ärligt och vettigt att föra en dialog med hen om huruvida det fodret skulle kunna passa ts förutsättningar, för att både ts och grannen ska bli nöjda med affären.
Varför ska man köpa något där man alls inte vet vad man får, och säga nej tack i efterhand för att man är missnöjd, när man kunde ställt frågan från början utan att vara otrevlig? Hur snyggt är det mot grannen?
 
Jag har inte antagit att grannen säljer skitfoder, mitt exempel var för att illustrera hur ts kan bli fast med ett grovfoder som inte passar. Det kunde lika gärna vara åt andra hållet, ett foder med alltför höga värden. Jag har väl inte skrivit att grannen ska kritiseras? Men jag tycker det är rakt, ärligt och vettigt att föra en dialog med hen om huruvida det fodret skulle kunna passa ts förutsättningar, för att både ts och grannen ska bli nöjda med affären.
Varför ska man köpa något där man alls inte vet vad man får, och säga nej tack i efterhand för att man är missnöjd, när man kunde ställt frågan från början utan att vara otrevlig? Hur snyggt är det mot grannen?

Det var därför jag skrev att om man är jätteosäker kanske man bör i första hand välja ett redan analyserat foder eftersom att det framkommit att det inte är det.

Men sedan som du skrev, att fråga hur läget är absolut men att säga "jag vill ha det analyserat" i betoningen att man utgår från att det annars är dåligt kan likväl bli lite halvtokigt. Du själv skrev att "Det beror helt på näringsinnehåll och ts halt" sedan exempel med dåliga värden ihop med "det hade jag inte betalt för överhuvudtaget" och just det kanske man inte ska framföra i alla fall till en början/utgå från

Det var så jag uppfattade ditt svar.

Erbjuds ett grovfoder oanalyserat brukar det ofta vara så att man själv får stå för ev analys i efterhand, ovanligt att kunna kräva det först är min uppfattning. Man får ta ställning till ifall man vill köpa det så, eller isf att man letar vidare.
Man blir ju inte tvingad till köp, men tänker att det brukar vara kutym att motta det erbjudande man får eller avstå :)
 
Senast ändrad:
Men sedan som du skrev, att fråga hur läget är absolut men att säga "jag vill ha det analyserat" i betoningen att man utgår från att det annars är dåligt kan likväl bli lite halvtokigt. Du själv skrev att "Det beror helt på näringsinnehåll och ts halt" sedan exempel med dåliga värden ihop med "det hade jag inte betalt för överhuvudtaget" och just det kanske man inte ska framföra i alla fall till en början/utgå från

Och i mitt andra inlägg skrev jag att för grannsämjans skull hade jag bett att få analysera först. Självklart går jag inte till grannen och säger att om det är dåliga värden tänker jag inte betala för det..... Vad jag skriver här är mina åsikter, inte hur ts ska formulera sig i sin kontakt med grannen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta söderut snart och undrar. Hur mycket betalar ni för hö? hösilage? (/kg /bal?) Är det eget? Eller åker ni och hämtar? (pris...
Svar
5
· Visningar
2 447
Senast: mahlmt
·
M
Hästmänniskan Var inte ute efter en inhyrning men har svårt att säga ifrån. Gjorde upp ett pris 1100,00i månaden då jag räknat med att inhyrningen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 851
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp