Pris på häst??

OutOfService

Trådstartare
Har verkligen noll koll så vill gärna ha era åsikter! :) Vad skulle ni sätta för pris på denna hästen? Vet att det är jätte svårt utan att se hästen, men på ett ungefär bara :)

Ett 5 årigt fullblod, valack, ca 163-165 cm.
Snäll i all hantering så som sko, klippa, lasta(kan lastas av en ensam person), kan va själv både i box och hage. Rids utan problem ensam både i skogen och på ridbana/ridhus. Grundriden = Går i form i skritt, trav och galopp både i skogen och på ridbanan, kan galoppfattningarna fint i båda varven. Travhoppad enstaka språng på 80 cm, gått några pay and jump på 50-60 cm, uppför sig exemplariskt på tävlingsplats(lugn och fokuserad).

Det är en oerhört lättlärd och arbetsvillig häst som alltid vill göra rätt, pigg och glad. Absolut inte svårriden, utan kan ridas av dom flesta barn som vuxen. Har potential att bli en riktigt fin tävlingshäst för den som inte har ambitioner att bli elitryttare, utan hålla sig lite mer på amatörnivå. :)

Så det är världens snällaste häst men han är ju inte speciellt utbildad. Låter 20.000kr för mycket tycker ni?
Vet inte om man ska väga in det, men han är livförsäkrad i 30.000kr.
 
Senast ändrad:
Tycker det låter billigt med både 20 och 30 000 för en okomplicerad juste häst med kapacitet.

Ja jag är som sagt nollställd. Grejen är att fodervärden vill skriva in i kontraktet att hon har förköpsrätt om jag bestämmer mig för att sälja honom och självklart ska vi sätta ett pris nu för hon ska ju inte behöva betala för den utbildning och träning hon lagt ner på honom. Men hon sa 15.000kr och det kändes väldigt billigt i mina öron..
 
Ja jag är som sagt nollställd. Grejen är att fodervärden vill skriva in i kontraktet att hon har förköpsrätt om jag bestämmer mig för att sälja honom och självklart ska vi sätta ett pris nu för hon ska ju inte behöva betala för den utbildning och träning hon lagt ner på honom. Men hon sa 15.000kr och det kändes väldigt billigt i mina öron..
Jag är ingen expert på storhäst men han låter ju som den perfekta fritidshästen. Okomplicerade och lättridna hästar är ju värda sin vikt i guld. Minst det han är försäkrad för - vill jag hävda.
 
Jag är ingen expert på storhäst men han låter ju som den perfekta fritidshästen. Okomplicerade och lättridna hästar är ju värda sin vikt i guld. Minst det han är försäkrad för - vill jag hävda.

Den tanken tänkte jag också, men var inte säker på om det var vettigt att väga in livvärdet. Jag vill ju absolut inte sätta ett överpris för skulle jag sälja honom så är definitivt hemmet det viktigaste, men vill ju inte heller ge bort honom.
 
Har verkligen noll koll så vill gärna ha era åsikter! :) Vad skulle ni sätta för pris på denna hästen? Vet att det är jätte svårt utan att se hästen, men på ett ungefär bara :)

Ett 5 årigt fullblod, valack, ca 163-165 cm.
Snäll i all hantering så som sko, klippa, lasta(kan lastas av en ensam person), kan va själv både i box och hage. Rids utan problem ensam både i skogen och på ridbana/ridhus. Grundriden = Går i form i skritt, trav och galopp både i skogen och på ridbanan, kan galoppfattningarna fint i båda varven. Travhoppad enstaka språng på 80 cm, gått några pay and jump på 50-60 cm, uppför sig exemplariskt på tävlingsplats(lugn och fokuserad).

Det är en oerhört lättlärd och arbetsvillig häst som alltid vill göra rätt, pigg och glad. Absolut inte svårriden, utan kan ridas av dom flesta barn som vuxen. Har potential att bli en riktigt fin tävlingshäst för den som inte har ambitioner att bli elitryttare, utan hålla sig lite mer på amatörnivå. :)

Så det är världens snällaste häst men han är ju inte speciellt utbildad. Låter 20.000kr för mycket tycker ni?
Vet inte om man ska väga in det, men han är livförsäkrad i 30.000kr.

Gått på löp? Skadehistorik?

Fullbloden ligger väl normalt på ca 20000 om man tittar på Hastnet. En del något billigare, några dyrare. Något enstaka exemplar riktigt dyrt men då som regel utbildad.
 
Den är absolut värd mer än 15 om den är skadefri.

När jag letade häst letade jag ganska exakt det som beskrivs men mer utbildat, och jag tycker att även 30' är billigt för den, men inte under det i alla fall.

Sen är det ju marknaden som sätter priset - men 15' är ett skambud!!
 
@kryddelydd

@sassiball @Alexandra_W

Aldrig gått löp eller vart i träning för galopp.
Skadad förra hösten i knäleden, men den är utläkt och friskförklarad utan några bestående men. :) Annars ingenting.

Tyckte också att 15 var lite, kändes som att ge bort hästen. Jag tänkte att om jag lagt ut honom på annons nu så hade jag nog satt 25-30.000 med lite prutmån. Men sen blev jag tveksam efter fv sa 15, att det bara var jag som tycker att min häst är värld det dubbla minst! :p

Men så sa en vän och duktig ryttare som även ridit honom på en pay and jump att hon inte hade släppt honom för under 35 för att hästar som honom inte växer på träd.
 
Senast ändrad:
@OutOfService nej det är just det - sådana hästar växer inte på träd om han är som du beskriver. Och de är eftertraktade hos just glada hobbyryttare som sätter bussig och okomplicerad före kapacitet.

I mina ögon låter han helt perfekt, och är han som du beskriver och jag såg honom på annons för 45' skulle jag inte ens blinka över priset, att "herregud vad dyrt".

Men i ditt läge med fv som ska ha möjlighet att köpa etc är väl 30' ett sjysst pris. Som absolut inte är för högt!
 
Inte en krona under 30000 kr hade jag släppt honom för. 15000 kr får du ju knappt en ponny för, möjligtvis en travare eller någon avdankad häst.

Jag betalade 22000 kr för min korsningsvalack förra året. Ca 143 cm hög, då 14 år gammal. Han hade gått på någon ridverksamhet i Danmark och var totalt uttråkad av att gå på bana och i ridhus. Ingen stjärna på något sätt men en enormt snäll skogsmulle som hade kunnat tävla på lägre nivå efter lite vila om det hade varit intressant och det tycker inte jag var något överpris.

En kompis stallkompis köpte ett tolvårigt fullblodssto för 15000 kr för ett tag sedan. Hästens hovar var och är fortfarande så fula att jag inte ens hade tittat åt hästen om det handlade om att köpa och frågan är om hon kommer hålla för någon ridning i längden. Hon är mager som en skrika vilket hon var när hon kom, totalt omusklad och hon är superstressig. Hon går knappt att rida överhuvudtaget och absolut inte ensam. Din häst låter ju som drömhästen för en hobbyryttare i jämförelse och faktum är att man får faktiskt betala för ett bra lynne.
 
Tack för era synpunkter och tankar @Alexandra_W och @TinyWiny ! :)

Jag tror att dom flesta som träffat/hanterat/ridit honom skulle beskriva honom på samma sätt som jag gjort här, så där tycker jag inte att jag är partisk utan har gett en beskrivning som han utan tvekan lever upp till.

Upphör aldrig förvånas över hur bra han beter sig med tanke på ålder och brist på utbildning. Fram tills han var 3 år så gick han som ohanterad/oinriden hingst. Så med tanke på vilken häst han blivit på knappt 2 1/2 år så känns förutsättningarna helt otroliga. Dom tävlingar han vart ute på så har han vart en av dom mest orutinerade, men ändå vart en av dom som uppför sig allra bäst, som att han aldrig gjort annat.


Så js, 30.000 kr får nog bli mitt pris! :)
 
Jag hade utan tvekan gett 35-40' för en häst som matchar den beskrivningen. Mer om det finns något hos den som jag "klickar" med vilket det gissningsvis gör om man väljer att ta den på foder?

Om det inte finns några försvårande faktorer (svåra hovar? klurigt sadelläge?) och beroende gångarter och hoppteknik tycker jag den kan vara värd några kronor till.
 
@Sassy

Ja hon vart ju kär i honom första gången hon red honom så jag tror väl att hon anser att dom klickat. :)

Han har inga problem med hovar, väldigt fina fötter för att vara fullblod och har inga problem med tappskor eller så heller. Sadelläget är heller inga konstigheter. :)

Jösses det låter ju verkligen som att jag bara säger bra saker, men allt är faktiskt såhär bra. Jag har heller aldrig behövt bråka med honom, har aldrig ridit med spö eller annat än ett tvådelat pessoabett(INTE det med hävstång, utan ett vanligt tvådelat med en ring som bara böjs åt ett håll).

Det enda som är är att han har lite bebisfasoner för sig och är lite trotsig tonåring, men det räcker att man morrar lite eller höjer rösten så skärper han sig. :P
 
Du kan få mer än 30' för den hästen.
Det är många som skulle vilja ha just en sådan häst.

Att hästen är så ung och helt okomplicerad, är guld värt.
En perfekt häst till min sambo, skulle jag säga :) om den hade varit lite högre.

Jag håller egentligen med, men.... Tittar man på priserna på fullblod idag, och därtill att hästen enbart är grundriden och i princip inte är tävlad så tror jag oddsen är dåliga att ens få 30´, tyvärr.
 
Jag tycker också 25-30.000 (ska man ha någon kostsam utrustning med så kan man ju peta på några tusen till, en sadel tex)

15 är verkligen för lite då ska hästen i princip bara vara en häst som står i en hage helt oriden och någon olat eller annat mindre positivt i anva får man räkna med, men summor över 30 tycker jag också blir svårmotiverat på en outbildad häst även om den låter trevlig och okomplicerad.

Klokt är nog dock att sälja till livförsäkringsvärdet eller sänka det före försäljningen isf.
 
Senast ändrad:
@Dandylinn

Ja hur ska man tänka med livvärdet egentligen? Fö.r säg att jag säljer honom för 15, rent krasst skulle ju en köpare kunna göra en fin vinst på det eftersom livvärdet är det dubbla
 
@Dandylinn

Ja hur ska man tänka med livvärdet egentligen? Fö.r säg att jag säljer honom för 15, rent krasst skulle ju en köpare kunna göra en fin vinst på det eftersom livvärdet är det dubbla

Livvärdet är ju vad som går att få ut om hästen dör och jag skulle inte vilja sälja en häst för 15,000 som köparen kan få ut 30.000 genom försäkringen en vecka senare.

Sen brukar ju även fbolagen anse att livvärdet är marknadsvärdet så livvärdet ska ju vara i balans med vad hästen säljs för så att de inte anser att det är bedrägeri - fast det är ju inte du som åker på det då förstås, men det känns ändå dumt att inte sänka livvärdet om hästen ska säljas under det beloppet.

Man ser ju ibland annonser där det står "säljes för xx.xxx men har livvärde xx.xxx" men det ska inte ge någon garanti för att man ska få ut mer för hästen än vad den såldes för..värdet man köper hästen för ska anses vara livvärdet också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!) Jag har varit och provridit en häst som är...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 813
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
2 808
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: Vogue
·
Träning Mitt lilla djur fyller snart 6 år och har bott hos oss sedan han var 2.5 år. Så gott som enbart riden av mig och har hittills bara gått...
Svar
11
· Visningar
1 473
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp