Prisfrågor

Linne

Trådstartare
Hej
Har tidigare haft egen häst, men funderar nu på att bli medryttare 2 ggr i veckan och priset är 100 kr per gång. Då ingår normalt stallarbete och det finns ingen tillgång till vare sig ridhus eller paddock.
Är detta rimligt?
Vad brukar priserna ligga på?

Mvh Lotta
 
Det är jättesvårt att svara på denna frågan, du får nästan kolla runt på annonser om andra hästar i din närhet. Finns många som får rida och till och med träna för tränare/tävla utan att betala hästägaren något, andra betalar för att skritta ut en sväng i skogen.

Vill du betala 800:-/månad för att rida ut två gånger i veckan samt göra stallarbetet? Om inte, leta efter något annat.
 
Det hade ju gärna fått vara lite billigare förstås, men jag ville väl närmast kolla om detta var ett orimligt pris. Hur kan det vara så olika prissättning?
Var hittar jag dylika annonser, förutom Bukefalos?
 
Det är marknaden som styr. Hade det varit StorStockholm hade priset förmodligen setts som rena rama fyndpriset.

Orimligt är det inte, det kostar ju betydligt mer/dag att hålla häst.
 
Tack för svar!
Det är väl just rimligheten kring priset som jag är ute efter och jag har förstått att det finns olika sätt att förhålla sig. En del verkar vara glada att få hjälp med sin häst och andra vill ha betalt. Jag har väl närmast tänkt, att det vare sig finns ridhus eller paddock och att det borde påverka priset. Samtidigt som att man gör en massa stallarbete, för att få rida. Men som sagt det kostar att ha häst.
 
Jag hade också tyckt att det var dyrt och ovärt.
Saker som påverkat för mig är tillgång till ridbana, om det går bussar, vad man får göra med hästen, hur mycket arbete som ingår och så vidare.

Ibland har annonser kommit upp där den blivande medryttaren ibland skulle betala hela stallhyran (stod ju inte i annonsen då men om man vet hyran så är det ju lätt att räkna ut) samt göra massa jobb också. Det känns ju inte riktigt schysst..
 
Tycker man inte att det är rimligt är det enda sättet att låta bli den hästen. Det finns ju ingen möjlighet att förhandla och tvinga en hästägare att ändra priset.

Just de omständigheter du beskriver skulle jag aldrig betala för, jag skulle hellre betala lite mer för en häst som stod där förutsättningarna är bättre. Åtminstone ridbana och en häst som är lite utbildad och lite frihet att själv får bestämma vad jag ska göra.
 
Tja, det är inte så lätt det här. Det är en rad omständigheter (som är svåra att påverka), som gör att jag kanske ändå väljer detta även om det känns lite surt. Hästen är välutbildad och jag får bestämma vad jag vill göra. Jag får väl se om jag hittar ett sätt att "tugga i" mig det här.
Vad tycker ni vore ett rimligt pris?
 
Jag skulle aldrig betala för att för rida någon annans häst (eller jo, jag skulle kunna tänka mig att betala en slant för att få rida en häst som RGB´s Casall eller liknande ;)) och jag skulle heller aldrig ta betalt för att någon annan red min häst. Om jag behöver hjälp med min häst, tidsmässigt eller för att höja kunskapsnivån hos hästen, så är det jag som köper en tjänst.
Nu har jag inget som helst behov av att ha någon annan som rider på regelbunden basis eftersom jag i princip alltid har tid själv. Dom gångerna någon annan rider så är det antingen min tränare (som visar mig hur det egentligen ska se ut :angel:) eller någon kompis som hjälper till om jag är ute och reser i jobbet.
 
Jag har aldrig betalat som medryttare. De gånger jag betalat har varit då enbart jag, eller jag och en annan (inte ägaren) ridit hästen. Då har jag/vi betalat kostnad för skoning. Sen har jag såklart bekostat träning/tävling själv. Betalat bensin om ägaren kört osv.
Jag har gjort de sysslor som hör till när jag varit i stallet.
 
Beror helt på vad du bor. Jag bor i mindre kommun utanför Göteborg, kanon kollektiv trafik (något sämre på helgen men fortfarande väldigt bra!)
Egen paddock, 7 hästar med 3 ägare + medryttare. Riktigt dåliga vägar men ponnyerna överväger allt i detta läget så hänger kvar så länge gamle ponnyn finns kvar och väldigt bra stallkompisar och ägare. =)

Jag betalar 300 kr i månaden, väldigt prisvärt för min del. Fixar allt runt hästarna när jag är där, får komma hur ofta jag vill. Kan ibland bli tillfrågad att ta något pass men gör det helst inte pga ena hästen som finns där. :)
 
Det beror väl helt på, men orimligt är priset inte. Jag har betalat något liknande för att vara medryttare på en häst som inte bara stod utan ridhus eller ridbana inom ridavstånd utan som dessutom stod långt bort åt skogen med rätt usla bussförbindelser, utanför en liten stad. Men det var en fantastisk häst och jag fick ta transporten till ridhus eller tävling. Nu red jag nog tre dagar i veckan stora delar av tiden, men jag tycker att jag borde ha fått betala det dubbla för att få rida den fina hästen.

Just nu har jag medryttare i stället för att vara det, vilket innebär att jag betalar över 3000 i månaden för att rida 2-3 gånger i veckan. Helt utan att räkna in vad hästen kostade i inköp och träning/tävling. Det tycker jag är orimligt om jag tänker efter :p.
 
100 kr/gång är väl ganska normalt/rimligt tycker jag, t.ex. turridning kostar ju betydligt mer. Men det enda som spelar roll är ju 1. vad hästägaren vill ha betalt, och 2. vad medryttaren vill betala. Men testa att pruta om du tycker att det är för dyrt, och föreslå en summa som du skulle känna dig mer bekväm med?
 
Denna fråga har ältats i otaliga trådar.
Tycker du att det är värt pengarna så betala. Annars leta en annan häst.


Vi har tre egna hästar som kostar oss ca 5000 i månaden plus inköp, utrustning och allt annat

Priset per ridtur blir långt över det som du skall betala
 
Hej
Har tidigare haft egen häst, men funderar nu på att bli medryttare 2 ggr i veckan och priset är 100 kr per gång. Då ingår normalt stallarbete och det finns ingen tillgång till vare sig ridhus eller paddock.
Är detta rimligt?
Vad brukar priserna ligga på?

Mvh Lotta

Allt beror på vart man bor i landet..
800 mån för att rida 2 dagar i veckan på en medryttarhäst som står i Stockholm är snuskigt billigt.
Medans här där jag bor är de dyrt.. då ska typ hästen stå i en av våra lyxigasta anläggningar.
Annars brukar ca 500 månaden för 2-3 dagar i veckan vara normalt.


Då mockar man och fixar maten till hästen de dagar man har den.
 
Hej
Har tidigare haft egen häst, men funderar nu på att bli medryttare 2 ggr i veckan och priset är 100 kr per gång. Då ingår normalt stallarbete och det finns ingen tillgång till vare sig ridhus eller paddock.
Är detta rimligt?
Vad brukar priserna ligga på?

Mvh Lotta
Vid ett ställe betalade jag 500:- i mån för att rida två ggr/v . Ingen ridbana utan bara skogsmulletur på rätt så trist häst. Nuvarande ställe har tillgång till belyst utomhusbana o en mer utbildad häst o ägaren vill inte ha betalt för hon behöver hjälp med att motionera hästen. Jag får rida så mycket jag vill (blir ca 3 ggr/vecka) o jag rider för tränare 1 ggr/v som jag betalar för. Just nu tränas hästen mest för att komma i form o röra sig korrekt men hoppas få en trevlig häst med hög redbarhet så småningom om. Sticker dock till matte en femhundring då o då, typ när Hovis har varit där. Det har gjort att matte har betalt för ytterligare ett ridhuskort för mej så även ett kallridhus finns att tillgå på skittavstånd.. Så det kan vara väldigt olika ...vi har en vinn/vinn situation båda två
 
Tack för alla synpunkter!

Inte visste jag att det här var ett så laddat ämne, med så olika uppfattningar. Jag antar att jag ändå väljer hästen, trots att jag tycker att det är lite dyrt med tanke på förutsättningarna. Det hade varit mer rimligt, om det funnits ridhus, eller åtminstone paddock.

Men som sagt, det är andra grejer som överväger, så jag får väl tugga i mig priset, utan att känna mig utnyttjad.
 
När jag har letat medryttarhäst har jag ansett att det är fullt skäligt att betala det hästen faktiskt kostar de dagar jag har den. Jag ser det som en förmån att kunna köpa mig möjligheten att rå om en häst som min egen x antal dagar i veckan. Sen är det klart att man inte tackar nej till att rida gratis, men upp till hästens faktiska kostnad för de dagar jag brukar den tycker jag är fullt rimligt. Sedan tycker ju många olika, och då får man fortsätta att leta efter något som passar en själv.
 
Hej
Har tidigare haft egen häst, men funderar nu på att bli medryttare 2 ggr i veckan och priset är 100 kr per gång. Då ingår normalt stallarbete och det finns ingen tillgång till vare sig ridhus eller paddock.
Är detta rimligt?
Vad brukar priserna ligga på?

Mvh Lotta
Det är hopplöst att diskutera priser, alla tycker olika. Man får bara acceptera att var och en sätter priset själva och antingen får man acceptera det eller så får man leta vidare.
Jag hade inte betalat den summan utan träningsmöjligheter, men som sagt, alla gör som dom vill.

Priserna ligger ju från allt från gratis till 2000kr i månaden, det är så himla olika.
 
Skulle jag skaffa medryttare nu så skulle hen faktiskt få betala vad det kostar för att det skulle vara värt att ha någon som är här då och då. Jag har eget stall så stallkostnaden är svårare att räkna ut så det skulle isåfall vara minus stallhyran. 2000-2500 kr/månad hade varit helt rimligt (då jag har hästar som är billiga i drift) eftersom det är vad hästen faktiskt kostar varje månad även om hästen bara står. Då hade medryttaren fått rida varje dag om så var. Jag har så svårt att förstå varför folk anser att medryttarhästar (och helst även stallplatser) ska vara i stort sett gratis. Då står jag hellre utan medryttare än har någon som sliter på häst och utrustning och ta risken att hästen skadar sig av felaktig ridning och/eller att man får en dramaqueen på halsen eller någon som vill bestämma allting. Jag har ingen förståelse för varför vissa tycker att andra ska sponsra deras intressen :confused: Hur tänker man då? Betala vad det kostar eller låt bli känner jag rent spontant. Försöker de här människorna pruta på allt annat i livet också eller är det enbart på just ridningen?

@Linne 800 kr för att rida 2 dagar i veckan anser jag är ett helt okej pris även om man befinner sig på landsbygden utan förbindelser eller ridhus/ridbana. Övrigt ovan är inte skrivet direkt riktat till dig utan är mina funderingar om fenomenet att allt ska vara gratis i samband med hästar och ridning i vissas ögon.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 748
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 169
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 302
Senast: em-pirre
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 034
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp