Status
Stängd för vidare inlägg.

Freeride

Trådstartare
Tittar runt och provar lite hästar och tycker det är svårt med pris, givetvis har säljaren en bild av vad hästen är värd men som köpare ser man ju många gånger något annat.
Hur skulle ni prissätta följande:
Ett 6-årigt sto som är rejält efter i utbildningen, svenskfödd o står hos uppfödaren, riden ute i alla gångarter men är inte skolad, lite dålig framåtbjudning på banan, svag bak, går gärna lite bakom hand men rör sig riktigt trevligt, hoppar gärna (hoppad max 90cm) men ingen jättekapacitet eller teknik (än). Men cool, trevlig och väluppfostrad, inga konstigheter, ser korrekt ut. Ok stam så avelsvärdet finns ju med?
Hon är inte exakt det jag letat efter men är en väldigt trevlig häst och blir en riktigt bra allroundhäst även om det inte blir medelsvåra klasser?
 
Tittar runt och provar lite hästar och tycker det är svårt med pris, givetvis har säljaren en bild av vad hästen är värd men som köpare ser man ju många gånger något annat.
Hur skulle ni prissätta följande:
Ett 6-årigt sto som är rejält efter i utbildningen, svenskfödd o står hos uppfödaren, riden ute i alla gångarter men är inte skolad, lite dålig framåtbjudning på banan, svag bak, går gärna lite bakom hand men rör sig riktigt trevligt, hoppar gärna (hoppad max 90cm) men ingen jättekapacitet eller teknik (än). Men cool, trevlig och väluppfostrad, inga konstigheter, ser korrekt ut. Ok stam så avelsvärdet finns ju med?
Hon är inte exakt det jag letat efter men är en väldigt trevlig häst och blir en riktigt bra allroundhäst även om det inte blir medelsvåra klasser?

Jag kan inte se att du har skrivit vilken ras det handlar om?
 
Varför skulle det inte kunna bli medelsvåra klasser? om den rör sig trevligt och är korrekt byggd ser jag inget hinder?

Rent spontant tänker jag 60 000. Men hade jag sett hästen hade jag kanske tyckt något annat. Jag kan tänka mig att betala lite mer för en häst som verkligen sticker ut lite extra, men inte om den är lite "halvtråkig".
 
(Jag antar att det är ett SWB-sto)

Jag skulle gissa på att säljaren tänker runt 70 000 med tanke på att den är svenskfödd och säljs av uppfödaren och har ovan nämnda kvalitéer. 6år är ju ingen ålder på en häst och beroende på ens egen kapacitet och hur bra man kan utbilda den så bör den ha massor med goda tävlingså framför sig. Stam och visst avelsvärde är ju ingen nackdel heller.

Men nu har ju jag tolkat det som att det är en häst som rör sig bra(!) men som behöver lite jobb för att orka med sig själv, samt att den hoppar hellre än bra. Dessutom korrekt, lätthanterlig och samarbetsvillig och har avelsvärde. Så för mig låter det som en ganska bra och trevlig häst som man faktiskt kan rida och utvecklas med utan att vara proffsryttare själv.

Själv skulle jag som köpare tycka att runt 60 000 är mer rimligt med tanke på omständigheterna.
 
Tittar runt och provar lite hästar och tycker det är svårt med pris, givetvis har säljaren en bild av vad hästen är värd men som köpare ser man ju många gånger något annat.
Hur skulle ni prissätta följande:
Ett 6-årigt sto som är rejält efter i utbildningen, svenskfödd o står hos uppfödaren, riden ute i alla gångarter men är inte skolad, lite dålig framåtbjudning på banan, svag bak, går gärna lite bakom hand men rör sig riktigt trevligt, hoppar gärna (hoppad max 90cm) men ingen jättekapacitet eller teknik (än). Men cool, trevlig och väluppfostrad, inga konstigheter, ser korrekt ut. Ok stam så avelsvärdet finns ju med?
Hon är inte exakt det jag letat efter men är en väldigt trevlig häst och blir en riktigt bra allroundhäst även om det inte blir medelsvåra klasser?
Ja swb sto, rör sig inte super men kliver på bakifrån, dock lite markbunden fram. Begärt pris är 90 vilket känns saftigt, hade kanske känt att 65 var min gräns för just denna hästen. Det som är negativt för mig är att hästen är liten för mig, 160, men viktbärande och kraftig modell så det funkar, jag är inte tung men lång.
 
Kan nog bli svårt att komma överens där...
Ja å andra sidan så får väl någon annan köpa isf ;). Finns andra jag tittar på som är lite mer den typ jag har tänkt mig, kände bara att hon var ett litet utvecklingsbart fynd men inte till vilket pris som helst :)
 
Min uppfattning är att hon får svårt att sälja den hästen till det priset såvida inte hästen rör sig väldigt bra, eller får komma till någon som utbildar den lite först.
 
Om den är ute för 90 så skulle jag då vilja att den var visad på 3 års test med bra betyg på alla delar, gångarter extriör och hoppmomentet.
Men annars... inte visad, inte utbildad, inte tävlad, för liten för att tillhöra de attraktivaste. Om du verkligen gillar den så visst 60, du kan ju alltid ge ett bud.
 
Om den är ute för 90 så skulle jag då vilja att den var visad på 3 års test med bra betyg på alla delar, gångarter extriör och hoppmomentet.
Men annars... inte visad, inte utbildad, inte tävlad, för liten för att tillhöra de attraktivaste. Om du verkligen gillar den så visst 60, du kan ju alltid ge ett bud.
Inte visad, inte ens riden regelbundet och har dålig kondis och övervikt.
Ja, jag kanske gör det, får jag väl ta att säljaren blir irriterad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Zpunk
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 385
Senast: Fiorano
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 395
Senast: sorbifolia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp