Prisvärd begagnad transport

Sockerbit

Trådstartare
Behöver lite idéer om prisvärda transporter, bilen får dra 1500 kg. Gärna låg egenvikt så jag får lasta åtminstone en 650 kg.
 
En transport som väger 650kg hade jag inte kört med, vill ha en mer stabil.
Men kolla cheval, värmlandsvagnen och modeller utan massa extra som sadelkammare osv. Ett enhästars?
 
Cheval har jag och är jättenöjd! Kör betydligt fler mil med den varje år än vad de flesta andra gör med sina släp. Den har låg egenvikt, min väger 710 kg.
 
Du lär nog kolla vad för lösningar du önskar och sedan leta på ett i din budget.

Jag har ett Boj utan sadelkammare. Dörrar bak och utlösningsbara bommar fram. Inget extra men går bra och uppfyller mina krav. Väger 710kg i registreringsbeviset men på våg nästan 100kg mer. Hur som helst så uppnår det din önskade lastvikt typat på 1500kg. Men det är ett standardstorlek så det är lite trångt om du vill lasta hästar över typ 165.
Kostade mig 30' begagnat för 2 år sen.
 
Jag tänker ett nedtypat Star Industrier XR3000........
Tänk om, de har en egenvikt på runt ett ton och då blir det inte mycket lastvikt kvar.

@Sockerbit - om du tänker bort sadelkammare, fronturlastning och annat utöver basic så lär inte vikterna vara ett problem och då är det ju bara att läsa annonser och se vad du gillar.
 
Tänk om, de har en egenvikt på runt ett ton och då blir det inte mycket lastvikt kvar.

@Sockerbit - om du tänker bort sadelkammare, fronturlastning och annat utöver basic så lär inte vikterna vara ett problem och då är det ju bara att läsa annonser och se vad du gillar.

Fast jag skrev nedtypat ;)
Jag har själv fått låna just ett sådant som varit nedtypat till 1 500 kg totalvikt.
 
Tänk om, de har en egenvikt på runt ett ton och då blir det inte mycket lastvikt kvar.

Fast jag skrev nedtypat ;)
Jag har själv fått låna just ett sådant som varit nedtypat till 1 500 kg totalvikt.

Jag håller med LenaH, tjänstevikten ligger ofta runt 1 ton för dessga och mer enligt vägnin, och då spelar det ju ingen roll att det typas ner, lastvikten blir ändå mindre än ts önskar.
 
Jo, det vet jag. Men åtminstone det exemplaret jag använde, hade trots nedtypningen, typ 700 kg i lastvikt. Och TS ville väl ha 650 kg om jag förstod det rätt?
Det finns xr3000 som är aluminium men de tillverkades bara 2 år så de är ju inte så lätta att få tag på.
De andra har som sagt en tjänstevikt på runt 1 ton och då är det ju bara att räkna på fingrarna.
 
Det finns xr3000 som är aluminium men de tillverkades bara 2 år så de är ju inte så lätta g på.
De andra har som sagt en tjänstevikt på runt 1 ton och då är det ju bara att räkna på fingrarna.

Jo, det där med 1 ton förstod jag! :up:
Men fick inte ihop hur det jag lånade kunde vara nedtypat till 1 500 kg, men samtidigt ha en lastvikt på 700 kg (minns ff reg.nr och kollade faktiskt - det stämde!). Men då förstår jag bättre om de var gjorda i aluminium några år :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 389
Senast: iNHALE
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
646
Senast: lillan222
·
Utrustning Är det någon som har typat ned sin transport? Min medryttarhästs ägare ska typ ned sin så hennes nya bil får dra den. Någon som vet hur...
Svar
6
· Visningar
551
Senast: Fideli
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 603
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp