Prisvärd plasthjälm?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Då jag (antagligen) kommer att rida ute hela hösten och vintern, vill jag inte gärna slita på min fina Samshield hjälm. Har använt den enstaka gånger vid regn och sådär, vilket absolut inte varit något problem, men vill inte göra det hela tiden.
Så därför letar jag efter någon billig plasthjälm att ha istället. Jag vet att man absolut bör prova först, och det kommer jag också att göra (såklart!) - men bara för att inte famla helt i blindo:
Vad rekommenderar ni för plasthjälmar för under 1000-lappen, för någon med ovalt huvud*?
(Passar perfekt i typ CO AYR8, Samshields ovala osv. osv.)
Såg någon Lamicell som såg trevlig ut, som kostade precis under tusenlappen, men vet inte hur den är i kvalitén?
 
Back on track eq3 passar mig bra, co sparkling sitter som en smäck på mig så antar att den passar ovala huvuden, lite dyrare än din budget dock

Hansbo har kommit med en samshieldlookalike för under 1000-lappen, jättesnygg! Annars är det väl bara att åka till hööks eller närmaste hästbutik och prova runt lite. :)
 
Då jag (antagligen) kommer att rida ute hela hösten och vintern, vill jag inte gärna slita på min fina Samshield hjälm. Har använt den enstaka gånger vid regn och sådär, vilket absolut inte varit något problem, men vill inte göra det hela tiden.
Så därför letar jag efter någon billig plasthjälm att ha istället. Jag vet att man absolut bör prova först, och det kommer jag också att göra (såklart!) - men bara för att inte famla helt i blindo:
Vad rekommenderar ni för plasthjälmar för under 1000-lappen, för någon med ovalt huvud*?
(Passar perfekt i typ CO AYR8, Samshields ovala osv. osv.)
Såg någon Lamicell som såg trevlig ut, som kostade precis under tusenlappen, men vet inte hur den är i kvalitén?
Jag har en billig lamicell-hjälm, tycker att den duger utmärkt för mitt skogsmullande :)
 
Jag passar i CO så borde också ha ovalt huvud. Har en av Lamicells hjälmar, tror den kostar precis under 1000:-, som jag gillar.
Provade också Hansbos senaste hjälm på Falsterbo och tyckte den var helt ok, den är väl snäppet billigare också tror jag. Är inne på att köpa en sån till nästa år om VG-märkningen börjar gälla.
 
Jag har en Lamicell Transformer. Var jättenöjd när jag köpte den, men så ett par veckor senare kom Folksams test där den var en av de sämsta... Nu fortsatte jag använda den ändå eftersom jag har den ponnyn jag har, men ska jag börja rida andras hästar mer kommer den bytas och då tror jag inte att jag ska köpa Lamicell igen pga testet. Isf försöker jag nog prova BoT EQ 3.
 
Hööks har 15% rabatt på hjälmar just nu och de har väl några av lamicells modeller, så där kan du ju passa på att titta :)

Jag har annars en från harry's horse som kostade runt tusenlappen och som jag köpte bara för att den är sååå jäkla snygg, sitter dessutom fantastiskt bra och är vg1 märkt. Den jag har sen innan har något oansenligt märke, kostade betydligt mindre och är även den vg1-märkt och den är jag också nöjd med, så ska du bara ha en andra-hjälm så behöver du inte nödvändigtvis gå upp mot en tusenlapp heller om det tar emot när du redan har en dyr hjälm :up:
 
Efter att ha landat, helt oväntat faktiskt, på huvudet i paddocken med påföljd medvetslöshet och större hjärnskakning så är min nya hemmahjälm den bästa som finns på marknaden! Den jag hade på mig vid fallet var en vanlig lättviktshjälm. Jag har aldrig nånsin slagit mig så på nån tävling och jag fick en riktig aha-upplevelse av detta. Därmed inte sagt att det måste vara en svindyr hjälm men den ska definitivt vara bäst i test!
 
Jag har en crw flashline som vardagshjälm.
Sitter jättebra, välventilerad och faktiskt rätt snygg.
CO-hjälmarna passar mitt huvud väldigt bra så den borde funka för dig.
 
Jag har en Lamicell Transformer. Var jättenöjd när jag köpte den, men så ett par veckor senare kom Folksams test där den var en av de sämsta... Nu fortsatte jag använda den ändå eftersom jag har den ponnyn jag har, men ska jag börja rida andras hästar mer kommer den bytas och då tror jag inte att jag ska köpa Lamicell igen pga testet. Isf försöker jag nog prova BoT EQ 3.
Oj, det lät ju inte bra. Jag har unghäst och har redan åkt på skallen en gång. Sedan köpte jag en lamicell (osäker på vilken modell) för det kändes onödigt med en dyr hjälm när man kan åka i backen när som helst. Borde dock givetvis köpt en säker hjälm.
 
Men har du ovalt huvud?

Jag har CO ayr8 och på mig passade - tyvärr - inte alls Lamicell ventec. Den var för rund. Det är dock tre år sen. (Ingen av de med ratt bak gick, för runda)
Jag har CO sparkling som sitter som en smäck, provade lamicell ventex förra året då jag letar ventilationhjälm. Den satt åxå som en smäck. Kan inte ha runda hjälmar, är oval i skallen
 
Då jag (antagligen) kommer att rida ute hela hösten och vintern, vill jag inte gärna slita på min fina Samshield hjälm. Har använt den enstaka gånger vid regn och sådär, vilket absolut inte varit något problem, men vill inte göra det hela tiden.
Så därför letar jag efter någon billig plasthjälm att ha istället. Jag vet att man absolut bör prova först, och det kommer jag också att göra (såklart!) - men bara för att inte famla helt i blindo:
Vad rekommenderar ni för plasthjälmar för under 1000-lappen, för någon med ovalt huvud*?
(Passar perfekt i typ CO AYR8, Samshields ovala osv. osv.)
Såg någon Lamicell som såg trevlig ut, som kostade precis under tusenlappen, men vet inte hur den är i kvalitén?

Kanske billigare att köpa ett överdrag än en till hjälm ? :)
 
Då jag (antagligen) kommer att rida ute hela hösten och vintern, vill jag inte gärna slita på min fina Samshield hjälm. Har använt den enstaka gånger vid regn och sådär, vilket absolut inte varit något problem, men vill inte göra det hela tiden.
Så därför letar jag efter någon billig plasthjälm att ha istället. Jag vet att man absolut bör prova först, och det kommer jag också att göra (såklart!) - men bara för att inte famla helt i blindo:
Vad rekommenderar ni för plasthjälmar för under 1000-lappen, för någon med ovalt huvud*?
(Passar perfekt i typ CO AYR8, Samshields ovala osv. osv.)
Såg någon Lamicell som såg trevlig ut, som kostade precis under tusenlappen, men vet inte hur den är i kvalitén?
Jag hade en Lamicell som jag tyckte var väldigt skön och satt bra. Men jag åkte av hästen, i ett långsamt fall i sand, där huvudet bara lätt dunkade i sanden. Ändå så svimmade jag och var desillusionerad en stund efter. Fick en lätt hjärnskakning. Jag har åkt av ett antal gånger där jag tyckt våldet mot huvudet har varit motsvarande eller värre. Ändå har jag aldrig tidigare vare sig svimmat eller fått hjärnskakning. Så jag är numera högst skeptisk till alla hjälmar med liknande utformning.

Med tanke på att hjälmar ska bytas med regelbundenhet tycker jag att du ska släppa tanken på att skydda hjälmen. Den ska tåla alla väder utan att försämras till utseendet. Att ha två hjälmar leder till ökad risk för att man behåller dem längre än vad man bör.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste byta ut hjälmen. Det var en pina hitta hjälm sist - har väldigt ovalt huvud tydligen. Blev tillslut i ren uppgivenhet en CO...
2
Svar
22
· Visningar
2 295
Senast: Keb71
·
Utrustning Bara måste skaffa mig en ny hjälm nu, min gamla har sagt upp sig long time ago... Behöver alltså en ny! Men det är ju rena djungeln...
Svar
0
· Visningar
662
Utrustning Finns det fler av Charles Owen hjälmarna, eller helt andra hjälmar som har passform ungefär som CO ayr8? Jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 945
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp