Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

wrangler

Trådstartare
Vilken kan det vara? Vad har ni och kuskar runt i?

Jag vill ha en bil med "rätt stuk", jeep-känsla. Fyrhhjulsdriven och stark, men inte orimligt dyr att äga och köra!

Ge mig tips och råd! :bow:
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

ingen jeep känsla i
rav4 (toyota)
XC90 (volvo)
Lexus 300 o 400

tydligen så ska honda o rav4 tydligen vara trevliga o dra med enligt något program på ...hmm var det kanske tv4+....minns ej..

jeep känsla
wrangler
wrangler med monster stora däck:d
grand cherocki
nissan king cab
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Jag har en Nissan Terrano-97 2,9 l turbodiesel. Kanske inte så mycket jeepkänsla men det är en suverän dragbil som verkligen tar sig fram överallt.
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vad vi har och vad som är prisvärt att hålla: två olika ting :D

Vi har RangeRover TDI från 1998 (eller är det 1997?). MEN det är verkligen svindyrt att hålla en så pass ny RR. MEN optimal känsla (fast det kanske är lite fel ursprungsland? ;)): Landrover Defender. Det blir nog nästa slitvarg....

RBY154-1000.jpg
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Har faktiskt funderat på Land Rover, men jag har bara testat den mindre varianten (Freelander heter den så?)
Jag kan nog leva med en engelsk bil om den ser ut sådär....:angel: :D

Jeep Cherokee (ej de nyaste modellerna) har helt rätt utseende för mig men alla avråder från dessa, då de ska vara omöjliga att hitta delar till, dyra att ha osv....

Hade en Ford Ranger (pick up) till nyligen och det var ingen hit vad gäller gå sönder och delar... :smirk: Ingen mer Ford på min gård... "You can't afford a Ford" så sant som det är sagt!:cool:
Ranchkänslan och styrkan var det dock inget fel på!
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Halloj!

Har en Jeep Grand Cherokee -97 som är suverän!

Inga probelm att hitta delar ("pirat") när den behöver lagas...och det är (peppar peppar) inte ofta alls.

Hästen gillar att åka bakom den eftersom den går mjukt och bra och har automatlåda. Visst är den soppatörstig men jag har bara en 6:a (rak) så det är helt överkomligt ändå. Med rätt bolag funkar försäkringen också utan att man storknar.

Jag har testat den på terrängbana också... och den tar sig verkligen fram precis var som helst.

I love it a lot!! :love:

// M
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Jeep Cherokee (ej de nyaste modellerna) har helt rätt utseende för mig men alla avråder från dessa, då de ska vara omöjliga att hitta delar till, dyra att ha osv....

En sån har jag, tidigt nittiotal. Jag är supernöjd!! Det har inte varit några som helst problem med den, bara vanligt underhåll och byte av strålkastare. Här finns det en stor usa-bildelar-skrot-försäljning precis runt hörnet, så det har inte varit några problem med delar. (De finns på nätet och skickar.) Dessutom är den en grym dragbil, nästintill traktor! ;) Och rolig att köra. Den enda nackdelen är förstås att den drar mer soppa än en vanlig bil.
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Håller med dig, vi har inga nöjda Cherokee-ägare i bekantskapskretsen. Men en hög med f d Cherokee-ägare!

Du har ju alltid din namne, Jeep Wrangler, jag undersökte en del sådana när jag skulle byta bil sist. Tyvärr hittade vi bara importare och ras i den prisklassen jag letade, och dyrare tyckte jag inte var prisvärda. De får inte dra så mycket och bekvämlighet och lastutrymme är ju inte att tänka på... Jag vill gärna ha in en 170 kg´s bal i skuffen om det skiter sig någongång...

Freelandern är väl den av Landrovers bilar som inte är en LR, det är verkligen ett sorgligt försök att göra något nytt. Men det blev ju verkligen något nytt, skrattliga, plastiga bilar som känns billiga och saknar körglädje. För mig långt från Landrovers övriga bilar.
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vi har en Suzuki Grand Vittara. Passar bra för den som inte har råd med Land Rover. :angel:

Det är den bästa dragbil jag någonsin dragit med. Fördelen är att man har 2 olika 4hjulsdrifter och att man kopplar ur dem när man inte behöver dem = lägre bensinkostnad.
Den har också v6motor vilket är super om man drar.
Den riktigt skarpa fyrhjulsdriften är hur bra som helst, jag har dragit loss lastbilar som stått fast på blank-is med den. Trots att vår bil börjar bli till åren har vi inte heller haft några problem med den.
Den är också trevlig inuti, inte så burkig som många jeepar som inte är nya är.

Om man drar släp med en häst i märks det knappt att man drar...
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Jag har en Nissan Terrano-97 2,9 l turbodiesel. Kanske inte så mycket jeepkänsla men det är en suverän dragbil som verkligen tar sig fram överallt.

Det måste vara dieselmotorn som gör det....
Jag har en Nissan terrano V6 = bensindriven... Tycker att det är en del Jeepkänsla i den .... men den är värdelös som dragbil...:mad:

Min Subaru legacy är betydligt bättre som dragbil..... :D
Fortsättningsvis kommer det bara att finnas Subaru på vår gård. Jag kan avstå jeepkänslan till förmån för dessa suveräna dragbilar...

Driftsäkra och dessutom betydligt billigare i drift än en stor jeepliknande historia...
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Inte behöver jag tillägga? .... Subaru har suverän 4 hjulsdrift....
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vi har på gården en jeep cherokee 00 med en V8 i , bra dragbil , bra komfort men dyr att köra!

Vi hade en toyota raw 4, lite tråkig att köra, lite plastig och snikig! Bra dragbil men värdelöst med att bakluckan var en dörr som inte gick att öppna när man hade släp bakom:eek:

Har på gården nu även en Chevrolet blazer 00 med en 6:a i .
Bra dragbil , bra komfort, driftsäker med billiga delar . Den stora fördelen med dem är dock att de är väldigt billiga i inköp , eftersom få fått upp ögonen för dem och tror att de är dyra i drift! Kort sagt den nog mest prisvärda fyrhjulsdrivna bilen jag vet !

Har dock inte sådär jättemycket jeepkänsla då de är rätt o-jeeplikna och ser lite små ut , invändigt är det dock förvånansvärt rymliga .

Efterföljaren trailblazer ser roligare ut men är inte lika prisvärd!
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Har provat det mesta men det mest optimala funktionsmässigt och hållfasthet är den jag haft de senaste åren Jeep® Grand Cherokee ltd med 5,2 l V8 400nm i vridmoment och höjd 2 tum. Tung bil=säker dragbil, påverkas inte av släpet som oftast är mycket lättare. Lätt att få tag på, och billigt med, reservdelar (jämfört med japsen och engelsmännen). Får dra 3500 kg (990kg med b-kort)
:devil: ligt bekväm med all lyx som standard och så länge hjulen når marken tar man sig fram ;)
Eftersom de, både Cherokee`n och Grand Cherokee`n tar sig fram bra i terräng,innebär det om man köper begagnat, ska se upp så man inte får en som körts mycket i terräng. Annars är de rena grovsmidet jämfört med de japanska :cool:
De kostar lite mer i drift...men smakar det så kostar det :crazy:
Sist men inte minst Jeep® The Real Thing, allt annat är wannabees :cool: :cool:
BTW, har ett kängurustaket till Granden till salu, heltäckande även runt lysena.

Rolle
Islandshäster på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vi letar också en bra dragbil. Jag har provat att dra med mina föräldrars Mitsubishi Outlander en gång och den var ju vad jag tyckte jättetrevlig att köra och kanon att dra med. Är det någon här som har provat den eller som vet mer om denna bil? Den är ju 4wd och en suv ( heter det så?), har ju fått bra kritik i tester osv men man vill ju höra av 'vanliga' användare hur dan bilen är!
Kanske denna bil kunde vara av intresse även för trådskaparen?
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Ungefär hur mkt bensin drar den, blandad körning?

Vi har en mercedes ml 320, dock utan dragkrok, och funderar på att lika gärna köpa en suv till, Med dragkrok, istället för att montera på ml'n, eftersom vi gillar den typen av bil.

Har funderat på Jeep Grand Cherokee, ej äldre än 99.
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Vi har en Landrover Discovery , disel, lastbils regestrerad. Super bra dragbil!!

Med BE får du dra 3500 kg efter
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

*kl*

Intressant att man får så olika åsikter om Jeep (Grand o Cherokee)... Har nästan uteslutande blivit avrådd, men här på Buke verkar det ju finnas flera nöjda.:)

Det går ju att få tag på dessa bilar till överkomliga priser, och för mig har dom helt klart det rätta utseendet!
Att de är bra bruks och dragbilar verkar de flesta hålla med om, det är det här med driftskostnader och reservdelar samt krångliga att laga som verkar vara problemet.
Min erfarenhet av amerikanskt märke 4wd har just varit dyrt och krångligt... :(

Nu är jag konfys... :confused:

Alla större dragbilar, 4wd kostar väl mer eller mindra att köra... Men man behöver ju inte välja en i den övre skalan iallafall, med tanke på att man (jag) kör ganska mycket och särskilt med släp... :crazy:
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

***GAAAHHHH*** Vilken djungel!!!!!!!!!! :eek:

Snart blundar jag o pekar på en bara.... :cool: :o

Varför kan ni inte bara säga samma bil allihop så tar jag den!
 
Senast ändrad:
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

En Volvo Valp kanske?
8-sitsig, 4-hjulsdriven och tillräckligt obekväm för den "rätta känslan".
Går fram överallt, billiga delar och ofta gammal nog att vara skattebefriad.
 
Sv: Prisvärdaste 4wd-Jeep-Dragbil-Ranchbil

Bränsleförbrukning landsväg 4 vuxna med packning 120-130 på motorväg 1,23-1,24 l/mil. Drag boggie 2 st Islandshästar 1,5-1,6. Dieslarna är klart intressanta drar c:a 1l/mil och den nya V6 dieslen på 500nm i vrid är nog inte helt fel ;)
Fördelen med Granden är att de är billiga begagnade eftersom marknaden har svämmats över med importen från Tyskland. Så du får väldigt mycket bil för pengarna :D

Gå gärna in på Jeepsweden
där kan man få många upplysningar och tips.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 645
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 992
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp