Problem. Häst vägrar gå fram

Hej alla!
Hästen genomkollad på alla sätt och vis nu. Finns inget på hästen. Diskuterat med vet, equiterapuet och tränare, och alla säger att hästen är skarp, gjort så tidigare och testar mig. Med hans skjut så visar han tydligt på att det är ingenting han kommit på för några veckor sedan. Möjligt att han gjort så förut och "besegrat" ryttaren och fortsätter med det eftersom han vet att han kan och gör ryttaren osäker på det och vinner igen.
Förstår inte att man kan säga att hästen är för svår för mig.. har ridit den 1,5 månad, hästen känner sig hemmastadd nu och testat vart gränserna går. Har gör så även med min tränare, och en till duktig (!!) ryttare. Vilket är min tränare (och veterinär) säger att det inte spelar ngn roll ommde hade varit världens duktigare ryttare, för han hade testat ändå. Sedan om det hade varit en annan ryttare med mer erfarenhet inom dess dumheter så är det kanske en annan sak, och hade kunnat reda ut det snabbare.
MEN jag tar hjälp av duktig tränare och en tjej som håller på mycket med horsemanship. Vi ska dock ringa säljaren nu och informera om dessa problem som varit och är. Och se om man kan hitta en lösning om han inte slutar.
 
Jag har precis läst igenom tråden och inte under en sekund trott hårt på att hästen har ont. För mig är det en häst som har vunnit över sin ryttare gång på gång och därmed blivit istadig. Det förklarar även varför du säger att han blir värre och värre. Hur var det första gången han gjorde nåt? Vann han den fighten på något sätt? Tro mig, jag vill gärna ropa oskyldig till motsatsen är bevisad och tror inte riktigt på att hästar kan "planera", men jag har också varit med så pass länge i den här världen att jag har insett att en del hästar utnyttjar människan. (I brist på bättre synonym för "take advantage of"). Men hela den här tråden skriker att hästen fått övertag, och hade det varit min häst hade jag 1 inte ridit ut själv 2 tagit hjälp av (som du nu ska) tränare och ev horsemanship människa. Det blir helt enkelt en för farlig situation. Lycka till och håll oss uppdaterade
 
Hej alla!
Hästen genomkollad på alla sätt och vis nu. Finns inget på hästen. Diskuterat med vet, equiterapuet och tränare, och alla säger att hästen är skarp, gjort så tidigare och testar mig. Med hans skjut så visar han tydligt på att det är ingenting han kommit på för några veckor sedan. Möjligt att han gjort så förut och "besegrat" ryttaren och fortsätter med det eftersom han vet att han kan och gör ryttaren osäker på det och vinner igen.
Förstår inte att man kan säga att hästen är för svår för mig.. har ridit den 1,5 månad, hästen känner sig hemmastadd nu och testat vart gränserna går. Har gör så även med min tränare, och en till duktig (!!) ryttare. Vilket är min tränare (och veterinär) säger att det inte spelar ngn roll ommde hade varit världens duktigare ryttare, för han hade testat ändå. Sedan om det hade varit en annan ryttare med mer erfarenhet inom dess dumheter så är det kanske en annan sak, och hade kunnat reda ut det snabbare.
MEN jag tar hjälp av duktig tränare och en tjej som håller på mycket med horsemanship. Vi ska dock ringa säljaren nu och informera om dessa problem som varit och är. Och se om man kan hitta en lösning om han inte slutar.

Och ni bedövade bort ryggen? Samt röntgade den?

Utan att ha röntgat och bedövat ryggen skulle jag inte anse den som genomkollad.

Sen är jag dock av åsikten att en häst som "testar" så är inte skarp. Den är extremt missnöjd med något.
 
Hej alla!
Hästen genomkollad på alla sätt och vis nu. Finns inget på hästen. Diskuterat med vet, equiterapuet och tränare, och alla säger att hästen är skarp, gjort så tidigare och testar mig. Med hans skjut så visar han tydligt på att det är ingenting han kommit på för några veckor sedan. Möjligt att han gjort så förut och "besegrat" ryttaren och fortsätter med det eftersom han vet att han kan och gör ryttaren osäker på det och vinner igen.
Förstår inte att man kan säga att hästen är för svår för mig.. har ridit den 1,5 månad, hästen känner sig hemmastadd nu och testat vart gränserna går. Har gör så även med min tränare, och en till duktig (!!) ryttare. Vilket är min tränare (och veterinär) säger att det inte spelar ngn roll ommde hade varit världens duktigare ryttare, för han hade testat ändå. Sedan om det hade varit en annan ryttare med mer erfarenhet inom dess dumheter så är det kanske en annan sak, och hade kunnat reda ut det snabbare.
MEN jag tar hjälp av duktig tränare och en tjej som håller på mycket med horsemanship. Vi ska dock ringa säljaren nu och informera om dessa problem som varit och är. Och se om man kan hitta en lösning om han inte slutar.

Jag som tidigare i tråden försökt svara dig osv :
Jag har lite svårt att förstå vad du vill ha hjälp med /Synpunkter på i tråden ?

Många har gett tips och råd . Jag har också frågat och gett råd . Vet inte riktigt vad du undrar över när du frågar och undrar samtidigt som du inte tycker det är ett större problem du har ??? Jag förstår inte faktiskt utifrån det vad du vill med din tråd ?

Om du är övertygad om att hästen hittar på/är skarp osv och du inte förstår varför någon undrar om din egen "kompetens" och svarar/motiverar att du hoppar 140 klasser så blir man ju extra nyfiken hur du argumenterar /motiverar :)
 
Senast ändrad:
Jag har precis läst igenom tråden och inte under en sekund trott hårt på att hästen har ont. För mig är det en häst som har vunnit över sin ryttare gång på gång och därmed blivit istadig. Det förklarar även varför du säger att han blir värre och värre. Hur var det första gången han gjorde nåt? Vann han den fighten på något sätt? Tro mig, jag vill gärna ropa oskyldig till motsatsen är bevisad och tror inte riktigt på att hästar kan "planera", men jag har också varit med så pass länge i den här världen att jag har insett att en del hästar utnyttjar människan. (I brist på bättre synonym för "take advantage of"). Men hela den här tråden skriker att hästen fått övertag, och hade det varit min häst hade jag 1 inte ridit ut själv 2 tagit hjälp av (som du nu ska) tränare och ev horsemanship människa. Det blir helt enkelt en för farlig situation. Lycka till och håll oss uppdaterade
Om jag vore häst skulle jag inte vara så samarbetsvillig om jag piskades o hanterades våldsamt av en ryttare som dessutom ansåg att jag dummade mig.
 
Har TS nånstans skrivit att hon piskar och hanterar den våldsamt? Isåfall måste jag ha missat detta. Men ja, alla hästar är inte änglar, precis som människor och de alla har olika sidor och personligheter. En del hästar måste du lirka med, andra måste du ha starkare gränser och handlag med. Allt beror helt på hästen.
 
Har TS nånstans skrivit att hon piskar och hanterar den våldsamt? Isåfall måste jag ha missat detta. Men ja, alla hästar är inte änglar, precis som människor och de alla har olika sidor och personligheter. En del hästar måste du lirka med, andra måste du ha starkare gränser och handlag med. Allt beror helt på hästen.
Jag tyckte mig utläsa av ditt inlägg att du hade läst tråden? Läs trådstarten igen!
Vad gäller det jag fetat i din text, varför skriver du det i ett svar till mig?
 
Om jag vore häst skulle jag inte vara så samarbetsvillig om jag piskades o hanterades våldsamt av en ryttare som dessutom ansåg att jag dummade mig.
Är du dum? Vart någonstans har jag skrivit att jag piskades och hanterat honom våldsamt? Tänk på vad du skriver. Tack
 
Känner noga med handen?
På en klinik röntgas hästarna om det är några tveksamheter.
Klart man kan göra det också men han hittade genom att känna en gång en tand som växt in under tandköttet.Han är van o vet var det kan finnas problem.När det behöver röntgas gör han detta också.
 
Ja. Smärtstillande också, och fortsätter

Bara så jag hänger med. Hästens rygg är nu nyligen röntgad ua. Och man bedövade bort ryggkotorna och utförde ridprov och hästen betedde sig likadant på kliniken med att försöka kasta av osv? Och nu rids hästen på smärtstillande?

Om det stämmer/jag fattat rätt låter det bra så långt, men då misstänker ju vet eller vill iaf utesluta smärta - dvs det är inte konstaterat att "det är inget fel på hästen utan den ät bara skarp"?

Det är svårt hänga med när du säger olika saker.
 
Har röntgat rygg, nacke osv. Ej bedövat. Går på metacam nu (smärtstillande) för att utesluta smärta någonstans överhuvudtaget, fortsätter ändå
 
Veterinären sa att han ska gå på smärtstillande för att se om han slutar, slutar han så har han ont någonstans. Då får vi leta igenom hästen efter felet. Men han fortsätter, och då har dem sagt till mig att detta är något som hästen helt enkelt för för att han vet att han vinner då han gjort sp tidigare
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp