Problem. Häst vägrar gå fram

Jo, men ändå så tycker jag om han haft så svår smärta så borde de uppkomma på en gång och inte efter några veckor...
 
Tyvärr inte. Du vet dels inte vad han ev var behandlad med innan. Och han var inte fullt igång. KS hästar kan bete sig precis sådär. Och ett ryttarbyte kan orsaka stor skillnad.
Köpte från försäljningsstall så den har haft massvis med olika ryttare på sig. kollat med försäkringsbolaget och hästen har inte varit behandlad under den tid hos säljaren (som tagits på försäkringen)
 
Köpte från försäljningsstall så den har haft massvis med olika ryttare på sig. kollat med försäkringsbolaget och hästen har inte varit behandlad under den tid hos säljaren (som tagits på försäkringen)

Det var försäkringsbolaget tystnadsplikt vad gäller. Så intressant att de glatt svarade? Vilket bolag?

Och ja den har stått i ett försäljningsstall men du vet inte vad den ev gick på för mediciner där. Dessutom reds den där på samma underlag osv.

Vid VARJE köp av häst ändras allt. Ny ryttare som kan rida helt annorlunda, nytt underlag, nya rutiner, nya hagar, ny utrustning. Nytt allt. Det är inte alls ovanligt att även friska (dvs utan tidigare problem och utan defekter) hästar får lite reaktioner på det bytet. Välkänd fenomen hos veterinärer. Det är också något man som köpare helt ska ta hänsyn till. Oavsett om hästen är helt igång så ta det piano i början. Låt hästen och dess kropp vänja sig.

Men du har ju bestämt dig? Din häst har inte ont och ät bara dum. Så det spelar ju ingen roll vad någon säger?

Har du haft en häst med kissing spines någon gång? Du har fått flera svar från flera personer som HAR det. Men du förkastar svaren.
 
@fjifjf så säljaren hade alltså gett f-bolaget godkänt att delge info ?
För annars går det inte att få den infon då det är sekretess deluxe .

Tycker hela din tråd känns jättemärklig rent allmänt . Både ang information och svar du ger (eller inte svar för den delen) .
 
@fjifjf så säljaren hade alltså gett f-bolaget godkänt att delge info ?
För annars går det inte att få den infon då det är sekretess deluxe .

Tycker hela din tråd känns jättemärklig rent allmänt . Både ang information och svar du ger (eller inte svar för den delen) .
Okej!
 
Det var försäkringsbolaget tystnadsplikt vad gäller. Så intressant att de glatt svarade? Vilket bolag?

Och ja den har stått i ett försäljningsstall men du vet inte vad den ev gick på för mediciner där. Dessutom reds den där på samma underlag osv.

Vid VARJE köp av häst ändras allt. Ny ryttare som kan rida helt annorlunda, nytt underlag, nya rutiner, nya hagar, ny utrustning. Nytt allt. Det är inte alls ovanligt att även friska (dvs utan tidigare problem och utan defekter) hästar får lite reaktioner på det bytet. Välkänd fenomen hos veterinärer. Det är också något man som köpare helt ska ta hänsyn till. Oavsett om hästen är helt igång så ta det piano i början. Låt hästen och dess kropp vänja sig.

Men du har ju bestämt dig? Din häst har inte ont och ät bara dum. Så det spelar ju ingen roll vad någon säger?

Har du haft en häst med kissing spines någon gång? Du har fått flera svar från flera personer som HAR det. Men du förkastar svaren.
Har ej bestämt mig, däremot litar jag på min veterinär
 
För att få tips och råd, innan jag åkte till veterinär med honom och innan allt blev värre och värre. som sagt

Fast du inledde med att den var veterinärkollad och det inte var något fel på den utan bara dum och skarp. Och jag kan inte se att du avvikit från den linjen någon gång i tråden?

Ett alt skulle vara att behandla den som en KS-häst och se om det hjälper. Men det händer ju inte om man inte är öppen för att lyssna på hästen och prova, och man kan inte göra det med utgångspunkt att det är inget fel på hästen och den är bara skarp och dum.

Fö blev min KS-häst hemskickad första vändan med "saknar förtroende för ryttaren, ouppfostrad, använd spö och sporrar". Jag sket i det och bytte veterinär. Röntgen visade förändringar på två ställen precis i sadelstaden. Bedövning gav en "ny häst". Med först rehab och sen anpassa saker till att det var en rygghäst fungerade han symptomfritt resten av sitt liv. Tyvärr hann min rygg gå åt helvete (svår ryggskada) i en av de luftfärder jag fick. Jag är betydligt mer öppen för att hästar alltid har en anledning till att reagera på ett vis som inte är logiskt sett till vad som begärs. Visst kan hästar vara lata, mindre motiverade, vilja bestämma själv osv - men än har jag inte mött en frisk häst utan tidigare mentalt trauma som lägger in mer ansträngning och energi i att protestera än vad det skulle ta att bara göra det som önskas...
 
Har skummat igenom tråden.
Min spontana tanke är att du testas, eftersom min andra spontana tanke givetvis är att du kollat igenom honom ordentligt och uteslutit smärta.

Nu är jag ganska svartvit när det gäller just detta. Han är ny och ni skall bygga en relation.
Blir du rädd är han för svår för dig. Då får man ta hjälp utifrån.
Jag har ridit många "tuffa" hästar med dominansbeteenden och starka åsikter, en utav dem skrämde mig till slut så att jag fick ta hjälp utifrån för att jobba bort beteendet. Om jag är rädd påverkas min timing och position vilket försvårar fostringen/relationsbyggandet.

Du skriver t.ex. att tyglarna glider ur handen på dig och att han fortsätter att sparka/bocka när du försöker böja honom i halsen.
Det är för mig helt uteslutet att tyglarna skall glida ur händerna varje gång en fostringssituation som denna uppstår. Det är superviktigt med rätt timing och balans för att på rätt sätt kunna ta nytta av dessa händelser.

Har du sett när Pontus Lidsell rider en bockande häst?
Den har inte ont, (enligt dem, och vi måste ju lite på ägaren, eller hur?) den har bara bockat när den ridits av en ryttare som inte klarat av att sitta kvar. För varje gång ryttaren ramlat av har hästen lärt sig att bocka ännu mer till nästa gång. Lösningen = sätt upp en ryttare som inte ramlar av och som kan använda situationen till utbildning istället.

Ibland får man acceptera att man inte klarar sig själv.
Du skriver att du har ett superteam med bra tränare och USA-veterinär etc etc, inga tips här verkar vara av nytta till dig.
Så det är väl bara att önska dig lycka till med problemet.
 
Har skummat igenom tråden.
Min spontana tanke är att du testas, eftersom min andra spontana tanke givetvis är att du kollat igenom honom ordentligt och uteslutit smärta.

Nu är jag ganska svartvit när det gäller just detta. Han är ny och ni skall bygga en relation.
Blir du rädd är han för svår för dig. Då får man ta hjälp utifrån.
Jag har ridit många "tuffa" hästar med dominansbeteenden och starka åsikter, en utav dem skrämde mig till slut så att jag fick ta hjälp utifrån för att jobba bort beteendet. Om jag är rädd påverkas min timing och position vilket försvårar fostringen/relationsbyggandet.

Du skriver t.ex. att tyglarna glider ur handen på dig och att han fortsätter att sparka/bocka när du försöker böja honom i halsen.
Det är för mig helt uteslutet att tyglarna skall glida ur händerna varje gång en fostringssituation som denna uppstår. Det är superviktigt med rätt timing och balans för att på rätt sätt kunna ta nytta av dessa händelser.

Har du sett när Pontus Lidsell rider en bockande häst?
Den har inte ont, (enligt dem, och vi måste ju lite på ägaren, eller hur?) den har bara bockat när den ridits av en ryttare som inte klarat av att sitta kvar. För varje gång ryttaren ramlat av har hästen lärt sig att bocka ännu mer till nästa gång. Lösningen = sätt upp en ryttare som inte ramlar av och som kan använda situationen till utbildning istället.

Ibland får man acceptera att man inte klarar sig själv.
Du skriver att du har ett superteam med bra tränare och USA-veterinär etc etc, inga tips här verkar vara av nytta till dig.
Så det är väl bara att önska dig lycka till med problemet.
USA veterinär? Vart?
 
Fast du inledde med att den var veterinärkollad och det inte var något fel på den utan bara dum och skarp. Och jag kan inte se att du avvikit från den linjen någon gång i tråden?

Ett alt skulle vara att behandla den som en KS-häst och se om det hjälper. Men det händer ju inte om man inte är öppen för att lyssna på hästen och prova, och man kan inte göra det med utgångspunkt att det är inget fel på hästen och den är bara skarp och dum.

Fö blev min KS-häst hemskickad första vändan med "saknar förtroende för ryttaren, ouppfostrad, använd spö och sporrar". Jag sket i det och bytte veterinär. Röntgen visade förändringar på två ställen precis i sadelstaden. Bedövning gav en "ny häst". Med först rehab och sen anpassa saker till att det var en rygghäst fungerade han symptomfritt resten av sitt liv. Tyvärr hann min rygg gå åt helvete (svår ryggskada) i en av de luftfärder jag fick. Jag är betydligt mer öppen för att hästar alltid har en anledning till att reagera på ett vis som inte är logiskt sett till vad som begärs. Visst kan hästar vara lata, mindre motiverade, vilja bestämma själv osv - men än har jag inte mött en frisk häst utan tidigare mentalt trauma som lägger in mer ansträngning och energi i att protestera än vad det skulle ta att bara göra det som önskas...
Veterinär kollad ja, besiktad när jag köpte hästen.
Har han KS, har jag isf köpt en häst för väldigt mkt pengar med ett ryggfel????
 
Veterinär kollad ja, besiktad när jag köpte hästen.
Har han KS, har jag isf köpt en häst för väldigt mkt pengar med ett ryggfel????

Jag har ingen aning om den har KS eller ej. Det jag skrev var att ett (bland många) sätt att hantera en häst som visar symptom som är vanliga vid ryggont är att behandla (träna/sköta/rida) den som om den hade ryggproblem. Ger det skillnad så har du löst ditt problem oavsett vad det berodde på. Men då måste man vara öppen för och vilja bobba utefter att hästen har en giltig anledning protestera så enormt som den gör, och inte avfärda med dum/skarp/testar mm.

På samma sätt som om man har en häst som beter sig på ett vis (ditt första inlägg) som visar symptom som är vanliga vid osäkerhet/rädsla så kan man prova behandla den som en osäker häst. Fungerar det har man löst sitt problem. Men då kan man inte avfärda med att den är X år, riden si mycket och "inte borde" vara osäker etc.

Dvs inställningen till beteendet är avgörande för vilka lösningar som ev finns eller ej.
 
USA veterinär? Vart?
Veterinär kollad ja, besiktad när jag köpte hästen.
Har han KS, har jag isf köpt en häst för väldigt mkt pengar med ett ryggfel????

Hittar det inte nu, tyckte jag läste om att du fick hjälp av någon som utbildat sig i staterna?
Om inte, så kan du bara bortse ifrån den detaljen, då är den felaktig.

Om du rider 140 på dina andra hästar kanske man kan anta att även denna häst är en hopphäst med högre kapacitet? Om så är fallet antar jag också att både röntgen och blodprov är gjort vid besiktning. Speciellt eftersom du skriver att han är köpt för väldigt mycket pengar.
Blodproven sparar man i 6 månader av den anledning att kunna analysera provet just i dessa fall där man misstänker att hästen kanske haft smärtstillande i blodet under besiktningen.
Hur vet du annars att han inte fick en kur butta inför försäljningen?
Då går den klockrent i några veckor tills läkemedlet processats ut ur kroppen och hästen börjar visa smärta igen.

Jag tolkar ditt inlägg som om du tänker att hästen inte borde ha KS eftersom han såldes så dyrt?
Hästar för halva miljonen säljs ibland med oupptäckta/dolda problem. Tyvärr.
Röntgenförändringar så som lösa benbitar, ks, etc förekommer även där (speciellt vid export/import),
 
Hittar det inte nu, tyckte jag läste om att du fick hjälp av någon som utbildat sig i staterna?
Om inte, så kan du bara bortse ifrån den detaljen, då är den felaktig.

Om du rider 140 på dina andra hästar kanske man kan anta att även denna häst är en hopphäst med högre kapacitet? Om så är fallet antar jag också att både röntgen och blodprov är gjort vid besiktning. Speciellt eftersom du skriver att han är köpt för väldigt mycket pengar.
Blodproven sparar man i 6 månader av den anledning att kunna analysera provet just i dessa fall där man misstänker att hästen kanske haft smärtstillande i blodet under besiktningen.
Hur vet du annars att han inte fick en kur butta inför försäljningen?
Då går den klockrent i några veckor tills läkemedlet processats ut ur kroppen och hästen börjar visa smärta igen.

Jag tolkar ditt inlägg som om du tänker att hästen inte borde ha KS eftersom han såldes så dyrt?
Hästar för halva miljonen säljs ibland med oupptäckta/dolda problem. Tyvärr.
Röntgenförändringar så som lösa benbitar, ks, etc förekommer även där (speciellt vid export/import),

Spinoff - men spara blodprov 6 mån är helt poänglöst. Bevisvärdet är noll. Bättre analysera direkt. Att övht TA prov kan avskräcka dock
 
Hittar det inte nu, tyckte jag läste om att du fick hjälp av någon som utbildat sig i staterna?
Om inte, så kan du bara bortse ifrån den detaljen, då är den felaktig.

Om du rider 140 på dina andra hästar kanske man kan anta att även denna häst är en hopphäst med högre kapacitet? Om så är fallet antar jag också att både röntgen och blodprov är gjort vid besiktning. Speciellt eftersom du skriver att han är köpt för väldigt mycket pengar.
Blodproven sparar man i 6 månader av den anledning att kunna analysera provet just i dessa fall där man misstänker att hästen kanske haft smärtstillande i blodet under besiktningen.
Hur vet du annars att han inte fick en kur butta inför försäljningen?
Då går den klockrent i några veckor tills läkemedlet processats ut ur kroppen och hästen börjar visa smärta igen.

Jag tolkar ditt inlägg som om du tänker att hästen inte borde ha KS eftersom han såldes så dyrt?
Hästar för halva miljonen säljs ibland med oupptäckta/dolda problem. Tyvärr.
Röntgenförändringar så som lösa benbitar, ks, etc förekommer även där (speciellt vid export/import),
Nej det har jag inte skrivit.....

Inget blodprov.. bör jag ringa säljaren (välkänd, vill ha bra rykte) och häva köp eller försöka byta häst? Vill ju inte det eg...
 
Nej det har jag inte skrivit.....

Inget blodprov.. bör jag ringa säljaren (välkänd, vill ha bra rykte) och häva köp eller försöka byta häst? Vill ju inte det eg...

Efter att ha skummat igenom tråden skulle jag här säga: Nej, inte än.
Du borde däremot åka till en klinik och utreda hästen grundligt och efter det agera. Finns det inga fel utan hästen är hel och frisk så får du agera utifrån det och försöka hitta vägar att komma överens med hästen, och hittas det skador så får du agera utefter det (behandla, eller om det är ett fel som är grund för hävning av köp -häv).
 
Dvs inställningen till beteendet är avgörande för vilka lösningar som ev finns eller ej.


Håller med.


TS:
Ingen kan komma med en diagnos via internet.

Det kan mkt väl vara nåt fysiskt fel som manifesterar sig när hästen utsätts för ny ryttare och nya rutiner. Det kan också sitta i huvudet på den.

Oavsett vilket så är inte lösningen att stämpla den som dum. Är den stressad/olydig så håller jag fast vi att du kan gå ut och promenera med den, tömköra, och skapa situationer där den lyckas och du kan berömma. Så bygger du förtroende och kontakt.

Är det en fysisk problematik (inte alls otroligt) så är det också bra att gå med den, under utredningen, tills du vet vad det handlar om. Sedan kan du ju häva kanske. Men ex KS-hästar går ju oftast att rida vettigt om ryttaren vet hur.

Jag förstår din rädsla/ilska/besvikelse över att det inte blev som du planerade när du köpte. Men hästar är enkla djur, de jävlas inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp