problem häst valack 9år

Lwing

Trådstartare
Köpte en imp valack från dk. Han hade mkt olika problem situationer då tex kunde absolut inte vara ensam gick inte att leda gnäggade och kastade å slet sig. Gick inte lyfta hovar ta på täcke tränas eller sadla och lasta i transport var inte på tal om han knuffades och satte gärna krokben på dig Första longerings försöket bara rusade han i trav och slet nästa gång nästa gång stod han med pannan fast klistrad mot mig och följde minsta rörelse. Idag kan han vara själv i stallet ledas lastas med vissa bekymmer. Vid tränsning boxar han dig oftast med sitt huvud och det kan ta allt mellan 5 - 30 min Longeringen funkar ibland men ofta står han och när jag börjar flytta mig för att driva honom följer han mig. Har så klart gjort detta med hjälp att leda men ingen skillnad. Vid ridning kan han fastna och ibland spänner han sig och du får ingen kontakt med honom. Vissa gånger lyssnar han på skänklar och tyglar andra gånger är han som okontaktbar. Inte känslig för skänkel eller i munnen. Nu börjar min ork att ta slut behöver hjälp med förslag att komma vidare. PS han försöker betäcka stona och attackerar och slåss med vår shettis valack.
 
Varför köpte du honom? Hur har han varit hos tidigare ägare? Hur gammal är han o hur länge har han varit valack?
 
Första frågan är om han är frisk? Är han kollad av veterinär så att det går att utesluta att han inte har ont någonstans?
Andra frågar är om han är klapphingst?
Jag har inte vet kollat honom men klämt och böjt han visar inget tecken på smärtor någonstans. Han är vävare. Har också funderat på om han blivit sent kastrerad eller rent av klapphingst. Väntar på att vet ska komma förhoppningsvis nästa vecka, så tänker att hon får ta en genomgång på honom då. Som sagt krävs mkt tålamod och ork att bara leda honom vissa dagar och andra är han jätte fin och go❤️
 
Varför köpte du honom? Hur har han varit hos tidigare ägare? Hur gammal är han o hur länge har han varit valack?
Hon som jag köpte honom av sa att hon köpt honom till sin 14 åriga dotter som inte kunde hantera honom pga hennes hetsiga temperament. Dem hade honom 3 månader hon var jätte trevlig men slutade svara när jag köpt honom. Vet inget om hans bakgrund kan bara gissa. Köpte honom för att han var valack och fux och tänkte att största problemet säkert låg i hanteringen.
 
Tja, du har ju helt klart köpt en häst med extra mycket bagage men verkar som du dessutom köpt den osedd? Antingen är den totalt ouppfostrad eller så är det nåt tokigt med den. Du bör ju börja i den ändan att veterinärt utesluta problem och sen får du börja om med den från början från marken, lära den vett o etikett när man leds osv osv. Ta gärna hjälp från nån westernmänniska, de brukar vara en fena på att lära ut hur man gör. Svårt för dig att få vettig hjälp på ett forum för såsom du beskriver din häst här så tycker jag den låter helt livsfarlig och borde tas bort, men så är det säkert inte i verkligheten!
 
Tja, du har ju helt klart köpt en häst med extra mycket bagage men verkar som du dessutom köpt den osedd? Antingen är den totalt ouppfostrad eller så är det nåt tokigt med den. Du bör ju börja i den ändan att veterinärt utesluta problem och sen får du börja om med den från början från marken, lära den vett o etikett när man leds osv osv. Ta gärna hjälp från nån westernmänniska, de brukar vara en fena på att lära ut hur man gör. Svårt för dig att få vettig hjälp på ett forum för såsom du beskriver din häst här så tycker jag den låter helt livsfarlig och borde tas bort, men så är det säkert inte i verkligheten!
Ja det är inte alltid lätt att formulera sig i text och ja han har problem men har ändå kommit långt på den tid jag haft honom. Bara att jag har fler hästar som får stå på vänt för att han tar mkt tid. Börjar tyvärr tappa orken och motivationen
 
Jag tycker det låter som du skaffat dig för mkt häst.

Vissa hästar har man misslyckats med och de kräver sin människa och tid för att bli ok.

Vill du fortsätta bör du främst vetchecka och ha den i hage själv eller utan sto och andra som den uppför sig illa mot. Hade du haft en riktigt bra ranghög häst som kunde hjälpa dig fostra hästen hade det varit en bra hagkompis.

Jag är dock rätt säker på att du behöver hjälp med träningen.
Du skriver så många saker som ger mig en känsla av att du inte riktigt reder ut det här.
Kolla efter erfaren unghästutbildare, problemlösare, etc och be om hjälp.

Hästen har mkt att lära. Men du måste som lärare veta vad du gör för att vara tydlig nog.

Den här hästen låter för uppstressad av den tillvaro den har idag.
Så bort med störande element!
Ston den betäcker - bort!
Shettis den jagar - bort!
Otydlig undervisning/hantering - bort.
Så hästen kan få tydliga ramar utan upphetsning och lugna ner sig.

Hur du får den tydliga träningen måste någon på plats visa dig. Så leta efter problemlösare eller unghästutbildare/hingsthållare. De kan om de är rutinerade och duktiga nog hjälpa dig.
 
@Lwing håller verkligen med @tuaphua s kommentar att det ju finns massor med "onödiga" variabler runt hästen som definitivt inte gynnar ett lugnt och systematiskt arbete med den.

Självklart inte ha den med ston när den härjar och blir hingstig och ska betäcka!
Och självklart även eliminera flock konstellation allmänt när hästen jagar och härjar med andra individer ! Jag blir förvånad att detta ens behöver påtalas? :confused:

Ta bort dessa variabler som första steg om du ska jobba vidare med hästen, eller lämna bort den till en rutinerad människa .
 
@Lwing håller verkligen med @tuaphua s kommentar att det ju finns massor med "onödiga" variabler runt hästen som definitivt inte gynnar ett lugnt och systematiskt arbete med den.

Självklart inte ha den med ston när den härjar och blir hingstig och ska betäcka!
Och självklart även eliminera flock konstellation allmänt när hästen jagar och härjar med andra individer ! Jag blir förvånad att detta ens behöver påtalas? :confused:

Ta bort dessa variabler som första steg om du ska jobba vidare med hästen, eller lämna bort den till en rutinerad människa .
Ursäkta men du tror väl ändå inte att jag har honom ihop med stona och shettisen det är väl själv klart. Min fråge ställning var för att jag trodde det skulle finnas någon som hade förslag som jag inte provat ännu inget napp på den fronten tyvärr. Eller kanske någon som haft en valack som tror han är hingst och där med har vissa beteenden men att få lite peppning hade inte varit fel. Valde uppenbarligen helt fel forum
 
Ursäkta men du tror väl ändå inte att jag har honom ihop med stona och shettisen det är väl själv klart. Min fråge ställning var för att jag trodde det skulle finnas någon som hade förslag som jag inte provat ännu inget napp på den fronten tyvärr. Eller kanske någon som haft en valack som tror han är hingst och där med har vissa beteenden men att få lite peppning hade inte varit fel. Valde uppenbarligen helt fel forum

Jag har svarat utifrån din post där du redovisar att han försöker betäcka stona och jagar din ena häst ?
Hur tänker/känner du att nån borde svara istället ?

Din tråd var väl att du har problem med din häst och redovisade hur Hästen beter sig och i samband med det redovisade du att den härjar i hagen/betäcker ston/är hingstig etc ?

Hur menade du om de som responderat /tolkat det du skrivit, tolkat fel ?
 
Senast ändrad:
Ursäkta men du tror väl ändå inte att jag har honom ihop med stona och shettisen det är väl själv klart. Min fråge ställning var för att jag trodde det skulle finnas någon som hade förslag som jag inte provat ännu inget napp på den fronten tyvärr. Eller kanske någon som haft en valack som tror han är hingst och där med har vissa beteenden men att få lite peppning hade inte varit fel. Valde uppenbarligen helt fel forum
Hur har du märkt att han vill slåss med shettisarna och betäcka märrarna när du inte haft dem ihop?
 
@Lwing

menade du att flera som responderat /tolkat det du skrivit, tolkat /fattat helt fel ang det du skrivit om att hästen försöker betäcka stona och jagar din shettis osv ?

Tycker din respons är otroligt tråkig och märklig .
Det är denna typ av svar som gör att många slutar bemöda sig /skippar att delge reflektioner allmänt på sociala media . Du har själv postat detaljer om dina problem och vill ha hjälp . Folk lägger tid på att motivera och svara .

Om du känner att flera verkar ha missat vad du avsett så ett tips r att i första hand gå tillbaka till dina egna inlägg och läsa vad du skrivit i dem.

Otroligt märkligt svar till mig som sagt - ffa då samma tankar redan reflekterats av andra i svar sen tidigare .

Ja många har erf av valacker som får för sig att de är hingstar utan att det blir en stor grej .

Lycka till med hästen !
 
Jag ber om ursäkt om jag lät hård. Men det går inte att bara peppa folk när hästarna får betala.
Jag har jobbat ganska många år med just sånt här. Och att ständigt få höra detta jävla "det går bara man vill" gör mig och många andra jävligt ledsna och arga.
För du kan väl inte tro att en häst som fattar så lite av vad du vill och där det uppstår sån friktion mellan er mår bra?
Då går det inte bara att säga "kom igen, försök lite till". Och det går inte heller att ge dig tips om några få saker du ska göra när problemet är så stort.

Det är inte så att en häst bara råkar dunka till en med skallen när man borstar. Då står du fel och är ev för långsam. Gäller alltså på hästar som än inte lärt sig akta oss/stå still.

Det behövs heller inte ledare för att longera häst om du lär den signaler för att flytta sig och gå fram ihop med att inte dra/gå emot tryck.

Det går också att lasta, lyfta ben etc på problemindivider även med rätt kort träning om man vet vad man gör.
Och även upphetsade/rädda/whatever hästar går att påverka i ridningen om man bara skolar dem rätt.

Med det här sagt så vill jag också säga att den stora massan klarar inte heller av allt det här med alla hästar. Så du är långt ifrån ensam!
Men! Du behöver hjälp av proffs.
För som det är nu är varken du eller häst glad. Och det är för mkt som inte funkar för att man ska kunna hjälpa dig genom lite små tips på nätet.

Det kan absolut gå att vända det här bara du tar hjälp av rätt person och kämpar.
Men att fråga vem som helst på nätet är inte rätt när man har såna problem på så grundläggande nivå.

Vill du ha tips på tränare kan du skriva var du bor så kanske jag vet någon bra i dina trakter. Gör jag inte det kan någon annan kanske veta.

Det kan absolut gå att lösa som sagt. Men med hjälp. Så ni snabbt kommer vidare till en rimlig nivå.
 
Hur har du märkt att han vill slåss med shettisarna och betäcka märrarna när du inte haft dem ihop?
Går han i en hage där han ser shettisen så springer han med öronen bakåt och mot staketet. Det som är tråkigt är ju att han får gå ensam. Han gick ihop med stona från november ända till i juni innan han började bestiga vårt stora sto. Innan dess märktes inget hingstigt beteende. Han var osäker på sig själv tidigare och ville helst inte lämna flocken (3ston) men det tränade vi bort så det funkade igen. Är så klart tråkigt att behöva ha en häst att gå ensam. Men det har hjälp så att han inte väver lika ofta/mkt.
 
Jag ber om ursäkt om jag lät hård. Men det går inte att bara peppa folk när hästarna får betala.
Jag har jobbat ganska många år med just sånt här. Och att ständigt få höra detta jävla "det går bara man vill" gör mig och många andra jävligt ledsna och arga.
För du kan väl inte tro att en häst som fattar så lite av vad du vill och där det uppstår sån friktion mellan er mår bra?
Då går det inte bara att säga "kom igen, försök lite till". Och det går inte heller att ge dig tips om några få saker du ska göra när problemet är så stort.

Det är inte så att en häst bara råkar dunka till en med skallen när man borstar. Då står du fel och är ev för långsam. Gäller alltså på hästar som än inte lärt sig akta oss/stå still.

Det behövs heller inte ledare för att longera häst om du lär den signaler för att flytta sig och gå fram ihop med att inte dra/gå emot tryck.

Det går också att lasta, lyfta ben etc på problemindivider även med rätt kort träning om man vet vad man gör.
Och även upphetsade/rädda/whatever hästar går att påverka i ridningen om man bara skolar dem rätt.

Med det här sagt så vill jag också säga att den stora massan klarar inte heller av allt det här med alla hästar. Så du är långt ifrån ensam!
Men! Du behöver hjälp av proffs.
För som det är nu är varken du eller häst glad. Och det är för mkt som inte funkar för att man ska kunna hjälpa dig genom lite små tips på nätet.

Det kan absolut gå att vända det här bara du tar hjälp av rätt person och kämpar.
Men att fråga vem som helst på nätet är inte rätt när man har såna problem på så grundläggande nivå.

Vill du ha tips på tränare kan du skriva var du bor så kanske jag vet någon bra i dina trakter. Gör jag inte det kan någon annan kanske veta.

Det kan absolut gå att lösa som sagt. Men med hjälp. Så ni snabbt kommer vidare till en rimlig nivå.
Tack för att du tog dig tid att reflektera/svara en gång till. Jag har tränat bort det mesta negativa på honom under 9 månader det går att leda lasta tränsa stå still i stallet ensam lyfta hovar sadla med mera. Men ibland tryter orken och det är väl det han känner av. Tycker också att det är så tråkigt att behöva ha honom ensam utan häst kompis. Han vet också väldigt väl vad jag menar vid longering men känslan är att han inte vill så då flyttar han med mig i varje rörelse en stund innan det går att få ut honom på volten.
 
Bra att veterinär ska kolla honom. Innan man börjar försöka träna bort något måste man alltid ta reda på om hästen beter sig som den gör p g a något veterinärt. När man kan utesluta det kan man gå vidare till att träna.

En valack med sådant beteende har varit inackorderad i samma stall som mina ston, vi började fundera på om han var klapphingst eftersom vare sig jag eller stallägaren tidigare träffat på en valack med så hingstigt beteende (vi är förvisso stomänniskor båda två). På honom funkade inte örter som Naughty gelding, har du prövat sådant på din valack? Jag tänker att en sådan valack borde gå tillsammans med en valack med högre rang, men jag förstår att det kan vara svårt om man inte har någon sådan.

Vad gäller longering så fick jag ordning på en av mina genom att börja med löslongering i rundcorall. Hästen kunde röstkommandon sedan tidigare, vi förfinade kroppsspråket och kommandona, och när det satt gick vi över till stor volt och lina. Nu fungerar det klockrent.
 
Bra att veterinär ska kolla honom. Innan man börjar försöka träna bort något måste man alltid ta reda på om hästen beter sig som den gör p g a något veterinärt. När man kan utesluta det kan man gå vidare till att träna.

En valack med sådant beteende har varit inackorderad i samma stall som mina ston, vi började fundera på om han var klapphingst eftersom vare sig jag eller stallägaren tidigare träffat på en valack med så hingstigt beteende (vi är förvisso stomänniskor båda två). På honom funkade inte örter som Naughty gelding, har du prövat sådant på din valack? Jag tänker att en sådan valack borde gå tillsammans med en valack med högre rang, men jag förstår att det kan vara svårt om man inte har någon sådan.

Vad gäller longering så fick jag ordning på en av mina genom att börja med löslongering i rundcorall. Hästen kunde röstkommandon sedan tidigare, vi förfinade kroppsspråket och kommandona, och när det satt gick vi över till stor volt och lina. Nu fungerar det klockrent.
Tack för ditt svar Ska kolla om han är klapphingst vilket jag funderat på en längre tid. Han kan som sagt funka klockrent men 10 gången funkar det inte och det jag vill är att den där fail gången ska försvinna. Han går att lös longera utan rundell ibland när det passar honom. Han är inte riden mer än ca 20 gånger då jag mest försöker få honom stabil i all hantering och träning från marken. Han har kommit så långt men ändå känns det som att snubbla varje gång han inte funkar med tex longeringen. Tröttheten och tvivlet blir ett faktum när problem kommer och går.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp