Problem hos Vit Herdehund

Zolana

Trådstartare
Jag går i tankarna att skaffa en vit herdehund, men har hört en del om att de oftast drabbas av allergier och diverse hudproblem som tex klåda. Vad har ni för erfarenheter av detta och/eller andra "problem" hos rasen?
 
Nu var min iofs min inte helt renrasig, men hon hade nog alla allergier som gick att få :( Både när det gällde foder, kvalster och pollen.
Har inte hört om andra vita som haft problem dock .
 
Jag hade varit med orolig för den vita herdehundens mentala del. Jag har nästan bara stött på reaktiva vrak.
 
M.a.o. en ras där det är vanligt med klådor och allergier. Det i kombination med att det sällan/aldrig är de bästa hundarna som går i blandrasavel gör ju att det knappast är förvånande om en sådan korsning får problem.
Nej såhär i efterhand är jag inte det minsta förvånad, även om ingen av kullsyskonen eller föräldrarna visat några problem.
Och jag lärde mig en läxa av det hela också, att aldrig mer köpa en blandras eller en hund öht utan att gå igenom hela stamtavlan hälsomässigt ända bak till Hedenhös-tiden :p men hon var en riktigt trevlig hund i övrigt.
 
Jag hade varit med orolig för den vita herdehundens mentala del. Jag har nästan bara stött på reaktiva vrak.
Det har jag också hört, att de ofta inte är så mentalt bra.
Veterinärerna brukade bli positivt förvånade när de träffade våran, för hon var så trevlig (lite för trevlig för hon skulle helst sitta i knät på dom) och dom kunde göra precis vad de ville med henne
 
Jag hade varit med orolig för den vita herdehundens mentala del. Jag har nästan bara stött på reaktiva vrak.

Och säger tvärtom att de har blivit bättre mentalt, träffat på mentalt ostabila men de är lätträknade. Har två själv och träffar på en hel del vh på utställningar och andra sammankomster. Få dock ofta höra det från folk men inte en aning vad de träffat på för vrak...Tycker de är trevliga hundar att träna med i typ det mesta, även underbar familjehund.
 
Min farbror har en hane som nu är 1.5 år. Världens snällaste hund, inga allergier eller mentala problem alls. Men han har ED 2, just nu har han inga problem, men det är ju en tung hund på över 40 kilo
 
Tack för alla svar, det blir till att fundera... oftast det jag läst på sidor om rasen så står det aldrig nått om varken deras mentala eller psykiska hälsa, utan det verkar som man får gå lite på folks erfarenheter.
 
Tack för alla svar, det blir till att fundera... oftast det jag läst på sidor om rasen så står det aldrig nått om varken deras mentala eller psykiska hälsa, utan det verkar som man får gå lite på folks erfarenheter.

Om du har fb så finns det en sida som heter "vi som har eller älskar vit herdehund",där ställer ofta folk frågor om de är intresserade av rasen. Där finns en hel del folk med lång erfarenhet av vit herdehund.
 
Jag känner en vit herdehund. Skäller konstant, känns som att den är stressad inombords hela tiden (flåsar alltid. verkligen hela tiden, även när den inte gör något). Den absolut segaste hunden jag känner. Tung och långsam, svårmotiverad. Helt enorm hund. Jag har känt den i över 1 år och den har fortfarande inte låtit mig hälsa på den. Tror aldrig jag lyckats röra vid den.
 
Tycker att ts ska gå in på vit herdehundsklubbs sida och läsa där samt åka till uppfödare och bilda sin egna uppfattning. T.ex vara med på Kennelträff, det var vi innan vi köpte vår första. Det är bättre att träffa folk som känner rasen än att grunda sitt val på folk som träffat en. Jag har träffat kelpies, aussies som är superstressade och totalt odugliga i arbete men vet att alla är inte såna bara för att jag träffat en sån.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 006
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 280
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp