Problem hos Vit Herdehund

Synd bara att det är så ovanligt ;)
Jag vet många raser där "en bra xx är en trevlig brukshund".
Aldrig sett någon på bruksa heller.

Det finns många trevliga långhårscollie även om det förstås är synd att det också finns många som är dåligt mentalt. Men det är inte en av de raser där det sägs att den funkar bra till bruks och det bara är prat. Det är stor skillnad på hur collien är beroende på vilken uppfödare den kommer från och det finns flera som visar framfötterna i brukset i alla klasser, inklusive elit. Jag hoppas att du får chansen att träffa någon.
 
Det finns många trevliga långhårscollie även om det förstås är synd att det också finns många som är dåligt mentalt. Men det är inte en av de raser där det sägs att den funkar bra till bruks och det bara är prat. Det är stor skillnad på hur collien är beroende på vilken uppfödare den kommer från och det finns flera som visar framfötterna i brukset i alla klasser, inklusive elit. Jag hoppas att du får chansen att träffa någon.
Vem har sagt att jag inte har träffat någon?
Citera gärna vart jag nämnt det.
Självklart varierar mentaliteten beroende på uppfödare, men spindeldiagrammen & statistik säger ändå sitt liksom.
Jag tycker det är helt fel enbart ett fåtal individer (sett till hela rasen) fungerar till bruks, och ändå kallas rasen brukshund.
Jag har själv varit väldigt intresserad av både LH Collie samt Vit herde, men fick ge upp då inte ens de bästa uppfödarna hade säkra kort.

edit, känns taskigt att kapa tråden, jag har fått fram min åsikt och tänker inte kapa tråden mer.
 
Vem har sagt att jag inte har träffat någon?
Citera gärna vart jag nämnt det.
Självklart varierar mentaliteten beroende på uppfödare, men spindeldiagrammen & statistik säger ändå sitt liksom.
Jag tycker det är helt fel enbart ett fåtal individer (sett till hela rasen) fungerar till bruks, och ändå kallas rasen brukshund.
Jag har själv varit väldigt intresserad av både LH Collie samt Vit herde, men fick ge upp då inte ens de bästa uppfödarna hade säkra kort.

edit, känns taskigt att kapa tråden, jag har fått fram min åsikt och tänker inte kapa tråden mer.

Jag uppfattade det som att du aldrig träffat någon på brukshundklubben/i brukset? Eller vad menade du annars med "Aldrig sett någon på bruksa heller."?

Spindeldiagrammet ser ut som det gör inte för att det representerar hur de flesta collies MH-spindel ser ut utan för att det är en beräkning av medelvärdena om man slår ihop både de riktigt bra och de riktigt dåliga. Om du tittat på statistik så ser den helt annorlunda ut beroende på vilken uppfödare man tittar på. Jag är den första att erkänna att det är en större osäkerhetsfaktor att köpa en collie(och säkert vit herdehund även om jag inte är lika insatt i den rasen) än att köpa många andra bruksraser, men vill man ha säkra kort vete tusan om man ska hålla på med hundar öht.

Du har fått fram din åsikt och jag har svarat dig. Anledningen till att jag gjort det är att din åsikt försvårar arbetet för de uppfödare av både collie och vit herdehund som arbetar hårt för att behålla rasen som det den ska vara - en arbetande ras.
 
Känner många med vit herdehund som är aktiva i både bruks/lydnad men det är väl för att jag själv är involverad i rasen.
 
Synd bara att det är så ovanligt ;)
Jag vet många raser där "en bra xx är en trevlig brukshund".
Aldrig sett någon på bruksa heller.

Det finns ett helt gäng lh-collies som tävlar bruks, ända upp i eliten.

Edit: tvåa på bollen, men kan väl inflika att just pga lh-colliens och vita herdens spretiga mentalitet och spridning gällande arbetsegenskaper är det en JÄKLA tur att de fortfarande räknas till bruksraserna, med MH-krav och annat som det för med sig.
 
Det finns ett helt gäng lh-collies som tävlar bruks, ända upp i eliten.

Edit: tvåa på bollen, men kan väl inflika att just pga lh-colliens och vita herdens spretiga mentalitet och spridning gällande arbetsegenskaper är det en JÄKLA tur att de fortfarande räknas till bruksraserna, med MH-krav och annat som det för med sig.
Jag vet inte riktigt om mh-kravet gör så stor nytta, när mh kan se ut precis hur som helst och enda kravet är att de har genomfört det?
 
Jag vet inte riktigt om mh-kravet gör så stor nytta, när mh kan se ut precis hur som helst och enda kravet är att de har genomfört det?

Alternativet är ju inga krav alls relaterade till mentalitet som i sällskapsraserna - det är ju ändå värre. MH ger valpköparna mycket större möjlighet att hitta den typ av valp de vill ha. Nu är det ju krav på kryss i alla rutor för avel för brukshundar. MH gör det också möjligt att införa index på mentala egenskaper vilket i sin tur skapar möjligheter för uppfödarna att avla på genotyp och inte fenotyp när det gäller mentalitet.
 
Jag vet inte riktigt om mh-kravet gör så stor nytta, när mh kan se ut precis hur som helst och enda kravet är att de har genomfört det?

Nej det gör ingen nytta. Det har iaf inte gjort det i min ras. Det finns forfarande uppfödare som endast beskriver avelsdjuren och inte hela kullarna. Individavel mao.

Det där med kryss i alla rutor betyder inget mer än att hunden inte brytit. Har sett bedrövliga MH på hundar med seriösa problem som det avlas på.
 
Jag vet inte riktigt om mh-kravet gör så stor nytta, när mh kan se ut precis hur som helst och enda kravet är att de har genomfört det?

Förhoppningsvis får Svenska Collieklubben genom sin ansökan om att colliekullar måste ha ett högre mentalindex(MI), som baseras på MH, än rassnittet för att få registreras. Det skulle ju inte gått om inte krav på MH i sig funnits så länge att man haft tillräckligt underlag för ett index. (Sen att det är en skam att uppfödare vare sig använt sig av MH eller MI som avelsverktyg frivilligt, men det är en annan femma.)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 640
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 073
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 347
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp