Problem med att sadelgjorden nyps =/

Alexandra_W

Trådstartare
Har fått problem med att lillskrutt blir nypt och får skav/svullnad av sadelgjorden. Han har ett dåligt sadelläge, för att uttrycka det milt. Sadlarna strävar framåt, och lite betesrund mage i kombination med kort sommarpäls gjorde det inte bättre.

Han har svanskappa, men det går ju inte spänna den hur hårt som helst heller.

Han har haft svängd gjord, men problemet är att själva svängarna hamnar lite fel. Det är ju en B-ponny, och gjordarna görs ju inte med tanke på deras anatomi och mått i första hand. Provade ludda den svängda gjorden men det blev nästan värre av det.

Provat smörja in så det blev noll friktion men det gjorde bara av sadelgjorden åkte än mer fram och nöps värre.

Köpte en icke-svängd gjord men som är smal bakom armbågarna och bredare på mitten. Där hamnade det smala ganska "rätt" - men likförbannat blev han nypt på ena sidan. Bättre än innan, men...

Problemet blir att sadelgjorden hamnar precis bakom armbågen, där skinnet är lite veckat, och nyper åt om ett hudveck typ. Svårt förklara, men det är inte friktionsskav utan stackarn blir nypt.

Har inte provat ELT och kommer inte göra det heller. I övrigt är jag öppen för förslag =)
 
Jag hade skippat sadel och bantat hästen till att börja med. Sen hade jag sökt efter en annan, bättre passande sadel (vilket säkerligen är rätt svårt).

Jag tror inte riktigt att jag hade gillat några andra alternativ faktiskt.
 
Jag hade skippat sadel och bantat hästen till att börja med. Sen hade jag sökt efter en annan, bättre passande sadel (vilket säkerligen är rätt svårt).

Jag tror inte riktigt att jag hade gillat några andra alternativ faktiskt.

Fast problemet är där även utan den lilla gräsmagen. Som sagt den gör inte saker bättre, men det är tyvärr inte så att om magen försvinner så försvinner problemet.

Han har en rejäl diff mellan sadelläget och sadelgjordsläget, sadelgjordsläget är väldigt långt fram. Vilket gör att sadelgjorden vill dra med sig sadeln fram. Svängt bröstben, välvda revben, smala bogar. Så problemet försvinner inte med all bantning i världen tyvärr. Det är heller inget som beror på att sadeln inte passar. Utan det är hans anatomi.

Så med mindre än att limma fast sadelgjorden med superlim så är nyprisken något som måste lösas, och som inte kommer att gå bort (det kommer vara osynligt i vinter med tjock vinterpäls, då den förhindrar nyp, men det gör ju inte att det försvinner..)
 
Har du provat Hööks breda neoprengjord? Den är ju lite svängd samtidigt som den har en platta i mitten. Annars så finns ju Mattesgjordar, dom kan man vad jag förstår beställa efter egna mått, men dom lär ju åka fram men fårskinnet kanske hindrar att han blir nypt?
 
@super Inte säker på vilken gjord du menar? Från Hööks alltså. Men han behöver ha det smalt bakom armbågarna.

Generellt gjorde fårskinn - otippat nog - det ÄNNU värre. Nöps än värre än utan.

@Buck en H gjord lär ju nypa lika mycket vad gäller den "främre" gjorden. Sen rätt eller fel har jag fått höra att man måste ha främre stroppen i nivå med ortspetsen och att h-gjord inte fungerar när de har svängd bröstbenskurva. Jag vet inte om det är sant men det fick mig att avstå från att lägga så mycket pengar på att köpa en sån på "vinst och förlust" :S
 
Är det en hopp- eller dressyrsadel? Jag hade nog satsat på att försöka få sadeln att ligga mera still mha antiglidpad eller nån gelpad om det nu kan hjälpa (frampad). Kanske något ur islandshästsortimentet kunde funka? Det borde ju vara gjort för ganska små hästar.
 
@super Inte säker på vilken gjord du menar? Från Hööks alltså. Men han behöver ha det smalt bakom armbågarna.

Generellt gjorde fårskinn - otippat nog - det ÄNNU värre. Nöps än värre än utan.

@Buck en H gjord lär ju nypa lika mycket vad gäller den "främre" gjorden. Sen rätt eller fel har jag fått höra att man måste ha främre stroppen i nivå med ortspetsen och att h-gjord inte fungerar när de har svängd bröstbenskurva. Jag vet inte om det är sant men det fick mig att avstå från att lägga så mycket pengar på att köpa en sån på "vinst och förlust" :S
jag har bara hört att den ska vara bra för hästar med svängt bröstben och kunna flytta bak sadelgjordsläget.

Soft H-gjord
En ny variant av H-gjorden som är utvecklad för de extremt skavkänsliga hästarna som har sitt sadelgjordsläge precis bakom armbågen. Magplattan är extra bred och har mjukare stoppning än den vanliga H-gjorden för ännu bättre passform. Den finns med olika storlekar på magplattan och tillverkas helt i kalvskinn av högsta kvalitet. Pris i standardutförande: 2600 kr inkl momsMed D-ring och loop: 2860 kr inkl moms

Soft-H-Girth.jpg
från wows hemsida, den är ju dyr men hittar du en att prova så kan det ju vara värt det.
 
@akleja Fast sadeln ligger still, iom svanskappan. Men sadelgjorden ligger ju, oavsett om sadeln ligger där den ska eller följer med fram, precis bakom armbågarna. Och förutom superlim så finns inget annat ställe.

Hoppsadel, korta stroppar. Tänkte slänga på dressyrsadeln nästa sväng och se om det blir lika med kort gjord (det blev det förr iaf). Om inte kanske man kan prova förlänga stropparna och köra med kort gjord?
 
@Buck Tack. Hade inte sett den soft. Den lär ju hamna bakom armbågarna oavsett som jag ser det - men den kanske inte nyps i alla fall. Men den var ju inte gratis. Fan visste jag den funkade skulle jag betala utan att blinka. Men det är mycket pengar att chansa på...
 
Ok, missförstod det du skrev och fattade det som att både gjord och sadel gled. Men det där med kort gjord kan nog vara värt att testa.
 
För mig har det funkat att köpa en sadelgjordstunnel med riktigt fårskinn. En lång som går nästan hela vägen upp på bägge sidor. Min har skav på vänstersidan så jag har börjat spänna gjorden på högersidan istället.

Det fungerade inte för mig med andra gjordar eller tunnel av annat material än äkta fårskinn.

Kanske värt att prova i alla fall :)
 
@Buck Tack. Hade inte sett den soft. Den lär ju hamna bakom armbågarna oavsett som jag ser det - men den kanske inte nyps i alla fall. Men den var ju inte gratis. Fan visste jag den funkade skulle jag betala utan att blinka. Men det är mycket pengar att chansa på...
be wow om öppet köp för att prova :D. de ha begagnade soft gjordar på sin hemsida.
 
För mig har det funkat att köpa en sadelgjordstunnel med riktigt fårskinn. En lång som går nästan hela vägen upp på bägge sidor. Min har skav på vänstersidan så jag har börjat spänna gjorden på högersidan istället.

Det fungerade inte för mig med andra gjordar eller tunnel av annat material än äkta fårskinn.

Kanske värt att prova i alla fall :)

Provat. Blev värre av det - har bilder nånstans hur stackarn såg ut sen :/ men verkade som att det gjorde att gjorden hamnade längre fram och nöps än värre.

Med fårskinn :S
10559733_656563061106337_324945469724696583_n.jpg
 
@Buck Ska kontakta dem och höra. Öppet köp brukar bara gälla om man lämnar tillbaka saken i nyskick. Och om jag fattade sidan rätt så måste jag specialbeställa om jag vill ha en lång gjord. Men ska maila dem och höra får vi se.
 
De var typ sjukt snabba på svar. Men H-gjorden finns bara som dressyr :/

Och hade för övrigt rätt om att främre stroppen ska vara fäst i ortspetsen för att de ska funka helt som tänkt.

Men ska se om man kan gå ihop det "ändå"
 
Min häst är som din. Det enda som funkar på honom är gjordar som är rejält insvängda både vid buk och armbågar (Amerigos gjordar) och så fårskinn på den. Fårskinnet kan inte bara vara en tunnel utan måste vara av rejälare modell som knäpps med kardborre på utsidan (svårt att förklara och har ingen bild) så det inte kan knöla sig.
 
Min häst är som din. Det enda som funkar på honom är gjordar som är rejält insvängda både vid buk och armbågar (Amerigos gjordar) och så fårskinn på den. Fårskinnet kan inte bara vara en tunnel utan måste vara av rejälare modell som knäpps med kardborre på utsidan (svårt att förklara och har ingen bild) så det inte kan knöla sig.

Provat både tunnel och "dressyrskydd".

Hur menar du med rejält insvängda både vid buk och armbågar?
Amerigo har ju flera gjordar och den senaste jag provade är lik vissa av amerigos. Sen finns ju amerigos nya/ganska nya, och den är ju lite annorlunda. (Den med resåren mellan platta och resten av gjord)
 
Jag har en ngt äldre, dvs inte den senaste med någon superstor platta undertill. Men vid armbågar och en bit upp är den riktigt smal, vilket gör att armbågen kan röra sig och buken trycker inte fram den lika mkt.
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 338
Senast: Fiorano
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 858
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag köpte nyligen en häst med vetskapen om att denne har problem med uppsittning, och det beskrivna problemet var att han gärna...
2
Svar
24
· Visningar
6 350
Senast: IngelaH
·
Utrustning Min häst har börjat få tryck av sadelgjorden. Hon blir öm och något svullen efter ridning. Jag har en anatomisk (svängd både bakåt vid...
Svar
4
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp