Problem med galoppen

Finastearab

Trådstartare
Behöver hjälp, har haft min ponny ca 2 1/2 månad. Trivs jättebra med honom:) Han är okomplicerad o lätt i hanteringen. Men nu har jag fått problem i galopparbetet. I vänster galoppen kan jag inte få honom att gå ett varv på volten, utan på den öppna delen byter han galopp samt byter varv. Jag hinner liksom inte med.. Det går bra fram tills galopparbetet då börjar han tränga med bogen. Jag rider för tränare och jag vet att jag har gjort fel, jag har varit alldeles för stark i min innerhand, och låst honom i galoppen och har inte fått med mig yttersidan.
Men hur rättar jag till detta. Jag försöker ha händerna helt korrekt med tummen upp, sitter helt stilla med handen, men så fort vi kommer till galopparbetet tappar jag liksom allt, känner att jag ändå blir hår o drar i inner.
Stackars häst, han blir väl helt knasig och fattar inte hur jag menar :( Fick tips av min tränare att sitta på en liten fyrkant o göra små vändningar så att jag får med yttersidan. Detta funkar bra ända tills galoppen, då far han i väg o byter :( Hur ska jag komma vidare... Be någon annan rida honom kanske ?
 
Tack för svar. Det är jag som gjort fel :( Bad idag en duktig ryttare sitta upp. Hon fick honom hur fin som helst :) Inga problem med galoppen i vänster varv. Hon sa däremot att hon fick hålla stark yttertygel samt "knacka till " honom med skänkeln på högersidan,ytter, så han förstod att det var "stängt" där.
Sa också att antagligen har förra ägaren tränat byte på diagonalen, för hon kände att han liksom tog sats där och ville byta...
Jag satt upp efter, fick mycket bra tips o råd. Jag måste tänka på att inte lägga ner mina händer samt att inte låsa innerhanden:crazy:
samt att jag spänner mig alldeles för mycket innsida lår, samt diverse annat smått o gott.
Varför är det så svårt det här med ridning:confused: Befinner mig just nu i kaosrutan, men det ska väl bli bättre hoppas jag:wtf:
 
Så länge man har viljan att förändra och förbättra så brukar det gå bra.
Alla fastnar vi ibland och då är det skönt att ha en tränare eller annan duktig person att fråga som kan komma med nya inputs och idéer :)
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 969
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 362
Senast: Roheryn
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp