Problem med galoppen

Philippawilk

Trådstartare
Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon kom in i galopp. Det blev bättre och har blivit mycket mycket bättre sen vi började, men vi har fortfarande stora problem som stör mig något enormt. allt jag önskar är att ha en häst som lugnt kan fatta galopp utan att göra så stor grej av det, har fastnat på vägen lite och behöver tips och råd.

Värt att nämna är att hon är lite ojämn i sidorna. Om jag tex ska göra sluta till höger så visst tar hon in bakdelen lite men hon kompenserar det med att också skjuta bogen till höger, så oavsett hur jag gör så kan hon inte dra ihop den sidan och släppa ut vänster. Vänster sluta går bra och även när jag rider rakt fram tenderar hon att böja sig åt vänster.

Hur som helst, galoppen. Hon har blivit bättre med att inte springa in i galoppen nu, men fortfarande ogillar hon starkt tanken på att galoppera. Såfort hon förstår att snart är det galopp så får hon som panik. Hon spänner hela kroppen, kör upp huvudet, segar ihop och vill ibland inte ens gå framåt. Förstår inte varför hon spänner sig och visar sånt obehag? Om jag försöker fatta från trav så spänner hon sig, men hon slängtravar nästan inte alls längre, men ska jag fatta från skritt så segar hon ihop, tar upp huvudet, spänner sig och stänger av skänkeln. Väl i galopp så vill hon gärna springa så fort det går, jag jobbar med att samla henne, det går bättre och bättre, ibland går hon riktigt trevligt, men hon bär sig inte riktigt då jag har ca 50kg häst i min hand, får alltid ont i armarna och nästan kramp ibland, och det känns sååå fel, men jag vet inte hur jag ska göra.

Är hon i en miljö där hon finner något obehagligt, eller om hon bara är spänd/på sin vakt av någon anledning så blir det inte galopp, hon slängtravar och är såå spänd, det är som att det är en tröskel i henne som hon bara måste över innan det blir galopp och hon kan inte ta sig över den om hon inte är helt tillfreds och "avslappnad"..

Herregud, det blev en lång tråd. Men jag är så trött på att hon spänner sig som en idiot och får nästintill panik såfort det handlar om att galoppera.. Tack snälla i förhand om någon orkar hjälpa eller ge tips. :(
 
Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon kom in i galopp. Det blev bättre och har blivit mycket mycket bättre sen vi började, men vi har fortfarande stora problem som stör mig något enormt. allt jag önskar är att ha en häst som lugnt kan fatta galopp utan att göra så stor grej av det, har fastnat på vägen lite och behöver tips och råd.

Värt att nämna är att hon är lite ojämn i sidorna. Om jag tex ska göra sluta till höger så visst tar hon in bakdelen lite men hon kompenserar det med att också skjuta bogen till höger, så oavsett hur jag gör så kan hon inte dra ihop den sidan och släppa ut vänster. Vänster sluta går bra och även när jag rider rakt fram tenderar hon att böja sig åt vänster.

Hur som helst, galoppen. Hon har blivit bättre med att inte springa in i galoppen nu, men fortfarande ogillar hon starkt tanken på att galoppera. Såfort hon förstår att snart är det galopp så får hon som panik. Hon spänner hela kroppen, kör upp huvudet, segar ihop och vill ibland inte ens gå framåt. Förstår inte varför hon spänner sig och visar sånt obehag? Om jag försöker fatta från trav så spänner hon sig, men hon slängtravar nästan inte alls längre, men ska jag fatta från skritt så segar hon ihop, tar upp huvudet, spänner sig och stänger av skänkeln. Väl i galopp så vill hon gärna springa så fort det går, jag jobbar med att samla henne, det går bättre och bättre, ibland går hon riktigt trevligt, men hon bär sig inte riktigt då jag har ca 50kg häst i min hand, får alltid ont i armarna och nästan kramp ibland, och det känns sååå fel, men jag vet inte hur jag ska göra.

Är hon i en miljö där hon finner något obehagligt, eller om hon bara är spänd/på sin vakt av någon anledning så blir det inte galopp, hon slängtravar och är såå spänd, det är som att det är en tröskel i henne som hon bara måste över innan det blir galopp och hon kan inte ta sig över den om hon inte är helt tillfreds och "avslappnad"..

Herregud, det blev en lång tråd. Men jag är så trött på att hon spänner sig som en idiot och får nästintill panik såfort det handlar om att galoppera.. Tack snälla i förhand om någon orkar hjälpa eller ge tips. :(
Boka kliniktid direkt. Börja inte med et/kiropraktor. Det låter helfel det där! Både oviljan och ojämnheten. Nåt är garanterat fel. Passa på att kolla upp så du själv inte är sned.
 
Hon är frisk och det är inget fel på henne. Jag behöver tips på hur man stärker hästens galopp!

Antingen har hästen något fysiskt fel eller så är den outbildad och förstår inte vad du menar. Att inte förstå kan skapa stress hos hästen.
Är den garanterat frisk och tillräckligt utbildad så är det troligen hos dig problemet ligger. Det bästa sättet att komma tillrätta med det är att ta hjälp av tränare som ser vad du gör. Det kan också vara en bra idé att sätta upp en annan duktigare ryttare för att se om problemet kvarstår.

Men som sagt, jag tycker inte att det låter som en fräsch häst.
 
Ställer mig också frågande till huruvida hästen är frisk.
Hur jobbar den på lina?
Kan den fatta obehindrat på lina ligger nog problemet i sadeln, det ska inte ta snudd på ett år att få en häst att fatta "vanlig" galopp. Jag hade börjat med klnik, hittar de inget så skulle jag ta hjälp.
Det måste ju vara skitjobbigt att ha en häst som far runt som du beskriver, men fundera på om hästen försöker säga dig nåt. Inte bara "den är frisk hur stärker jag galoppen".
 
Hästen försöker ju på alla vis berätta att den inte kan göra det som begärs av den?!? Ender kan den inte rent fysiskt för det gör ont. Eller så förstår den inte och kan därför inte.

Med SÅ stora signaler och sådan oliksidighet är jag beredd att sätta hela månadslönen på att det finns ett fysiskt hinder. Endera att den arma hästen har ont, eller att den är muskulärt spänd och låst och därför inte kan. Skulle det mot all förmodan inte vara det är det ryttarfel, endera fel signaler eller att ryttaren är sned och låst och säger saker hen inte är medveten om.

En häst utan tillräcklig styrka orkar inte och bryter av, den lägger inte ännu mer kraft och energi på att slippa ställa sig och slippa galoppera än vad det skulle gå åt att göra det som begärs!!

Hur du ska stärka galoppen? Det kan du inte förrän du behandlat grundproblemet.
 
@Philippawilk Jag undrar först, det är inte så att det är ett varmblod? -och därför har lite extra svårt med galoppen?

Och är det inte det, så ställer jag mig också högst tveksam till att den är fräsch i kroppen. Beteendet du beskriver låter som ett skolexempel på att något inte är riktigt som det ska. Stel, oböjlig åt ett hål, ovillig att fatta galopp och blir uppstressad istället -nja, låter som läge för ett klinikbesök så man kan titta på vad obehaget kommer ifrån och rätta till det så ni kan få chansen till ett bra utgångsläge att arbeta från. Hur har du det med tränarhjälp?
 
Får nog ta ut någon som tittar på om hon har några låsningar eller liknande. Eftersom det är det alla säger.
Hon har en inpassad sadel & hon är en connemara så visst kan hon galoppera. Hon har inget problem med själva galoppen bara att hon blir stressad av själva momentet att fatta galopp. Men jag får ta ut någon som kollar igenom henne ordentligt igen då. Har ingen möjlighet att åka till klinik förrän i Maj då vi byter stall :(
 
Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon kom in i galopp. Det blev bättre och har blivit mycket mycket bättre sen vi började, men vi har fortfarande stora problem som stör mig något enormt. allt jag önskar är att ha en häst som lugnt kan fatta galopp utan att göra så stor grej av det, har fastnat på vägen lite och behöver tips och råd.

Värt att nämna är att hon är lite ojämn i sidorna. Om jag tex ska göra sluta till höger så visst tar hon in bakdelen lite men hon kompenserar det med att också skjuta bogen till höger, så oavsett hur jag gör så kan hon inte dra ihop den sidan och släppa ut vänster. Vänster sluta går bra och även när jag rider rakt fram tenderar hon att böja sig åt vänster.

Hur som helst, galoppen. Hon har blivit bättre med att inte springa in i galoppen nu, men fortfarande ogillar hon starkt tanken på att galoppera. Såfort hon förstår att snart är det galopp så får hon som panik. Hon spänner hela kroppen, kör upp huvudet, segar ihop och vill ibland inte ens gå framåt. Förstår inte varför hon spänner sig och visar sånt obehag? Om jag försöker fatta från trav så spänner hon sig, men hon slängtravar nästan inte alls längre, men ska jag fatta från skritt så segar hon ihop, tar upp huvudet, spänner sig och stänger av skänkeln. Väl i galopp så vill hon gärna springa så fort det går, jag jobbar med att samla henne, det går bättre och bättre, ibland går hon riktigt trevligt, men hon bär sig inte riktigt då jag har ca 50kg häst i min hand, får alltid ont i armarna och nästan kramp ibland, och det känns sååå fel, men jag vet inte hur jag ska göra.

Är hon i en miljö där hon finner något obehagligt, eller om hon bara är spänd/på sin vakt av någon anledning så blir det inte galopp, hon slängtravar och är såå spänd, det är som att det är en tröskel i henne som hon bara måste över innan det blir galopp och hon kan inte ta sig över den om hon inte är helt tillfreds och "avslappnad"..

Herregud, det blev en lång tråd. Men jag är så trött på att hon spänner sig som en idiot och får nästintill panik såfort det handlar om att galoppera.. Tack snälla i förhand om någon orkar hjälpa eller ge tips. :(
Är det en varmblodstravare?
I så fall krävs tid och tålamod och arbete med fattningar som stärkande övningar, och gärna fattningar ur skritt för att hålla nere farten och undvika slängtrav.
 
det låter som att det finns något problem i bakre halvan av hästen, om det inte är ett fysiskt fel så är det något annat, typ svaghet eller obehag från sadel. Låter klokt att kolla upp hästen, just iom att den verkar bli så panikslagen och har svårt att bära sig i en lugn galopp. Visar sig hästen vara ua kan man kontakta en duktig tränare som kan hjälpa till med övningar och timeing men att traggla på utan att veta 100% att det är fräscht och bra är inte schysst varesig mot hästen eller dig själv som investerar så mycket tid och energi.
 
Får nog ta ut någon som tittar på om hon har några låsningar eller liknande. Eftersom det är det alla säger.
Hon har en inpassad sadel & hon är en connemara så visst kan hon galoppera. Hon har inget problem med själva galoppen bara att hon blir stressad av själva momentet att fatta galopp. Men jag får ta ut någon som kollar igenom henne ordentligt igen då. Har ingen möjlighet att åka till klinik förrän i Maj då vi byter stall :(
Vadå ingen möjlighet att åka till klinik förens maj? Vad händer om den blir akut sjuk och ingen veterinär har möjlighet att ordna den hemma i stallet?
 
Hon var ua på besiktningen i augusti förra året och som sagt är hennes sadel precis inpassad till henne
Min ponny var också ua på besiktningen men hade ändå spattförändringar som inte var direkt "aktiva" då men märktes av i ridningen, med facit i hand. Jag fattade det ju inte då men när han fick ett rejält "spattskov" några år senare och blev lättriden och lugn efter behandlingen inser man ju vad hetsigheten lär ha berott på.
 
Hon var ua på besiktningen i augusti förra året och som sagt är hennes sadel precis inpassad till henne

Att hon var UA på besiktningen i augusti säger egentligen inte mer än att hon var UA vid just det tillfället, de kan trampa snett på vägen ut från besiktningen...
Det är absolut läge att åka in och utreda hästen ordentligt så att ni vet vad ni har att göra med. Och jag tycker inte att du ska ta ut någon ET/kiropraktor innan hästen är utredd på klinik, du vet inte hur hästen är i kroppen nu och det kan vara förödande om man knäcker i något som kanske är trasigt. Veterinär först, sedan ET/kiropraktor som uppföljning eller om veterinären rekommenderar det.
 
Får nog ta ut någon som tittar på om hon har några låsningar eller liknande. Eftersom det är det alla säger.
Hon har en inpassad sadel & hon är en connemara så visst kan hon galoppera. Hon har inget problem med själva galoppen bara att hon blir stressad av själva momentet att fatta galopp. Men jag får ta ut någon som kollar igenom henne ordentligt igen då. Har ingen möjlighet att åka till klinik förrän i Maj då vi byter stall :(

Är ju inte så långt till maj så boka en tid redan nu.

Det är av det du beskriver inte bara stress för galoppen. Utan hästen vill inte räta ut ena sidan, vill gärna gå böjd osv av det du beskriver. Galoppen är liksom inte enda problemet. Och när du får den i galopp ligger den tung i handen och/eller försöker springa ifrån.
Allt du beskriver är hästars sätt att försöka fast det inte går/fast det gör ont. De skyddar det som gör ont genom att avlasta, tex genom att gå snedställd, att lägga sig tungt på handen för att ta stöd där och avlasta det onda. Kan den inte det försöker de gärna springa ifrån det onda.

Så din häst uppvisar av vad du skriver inte ett stressbeteende inför galopp utan en rad beteenden som är klassiska sätt för hästar att visa smärta.
 
Antingen är hästen dåligt utbildad och du är inte tillräckligt rutinerad för att lösa det så det blir ett stressmoment - eller så är det något fel på hästen. Hur som helst har du ett stort problem, en 8-årig häst av ridhästtyp skall inte ha så svårt att galoppera med ryttare.
Ta hjälp av en duktig tränare och kolla hästen hos veterinär ASAP. En besiktning för ett år sedan betyder inte ett smack, hästen kan ju ha trillat till sig i hagen hur många gånger som helst efter det.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 575
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp