Problem med galoppen

Apropå tecken och orsak och så vidare.

Jag köpte häst i feb, vetbes på klinik ua. Dock noterat att hon helst väljer ena galoppen före den andra under ryttare. Hon är också stundtals ganska stum i handen och har märkbart svårare i höger varv/ställa höger. Inte jättesvårt men man märker skillnad. Vill gärna gå aningens snedställd på rakt spår och vid avbrott från galopp la hon gärna ut bakdelen åt sidan istället för att komma in under sig. Inte alls på nivån TS häst verkar ha problem men jag har noterat tecknen. Och därför undvikit krav och böjda spår sålänge.
Hon galopperar utan problem båda galopperna både under ryttare och på lina, upplevs ren, glad och pigg. Samtidigt så ansåg jag att hon hade svårare än det borde vara, för att vara 12 år, i kondition och grundutbildad. Det ska vara lätt då, och det ska vara ungefär (den helt liksidiga hästen finns inte) lika lätt i båda varv/åt båda hållen. Är det inte det är det något som inte stämmer (utrustning, ryttare, fysiskt eller en kombination).

Hon hade haft för trång sadel när hon kom, fick ny och har musklat jättefint. Helt annan rygglinje. Men tecknen ovan försvann inte helt. Bättre men inte bra lch fortfarande märkbart.

Häromdagen var vi till kiropraktor, på klinik, mkt praktiskt (att det dröjt är för vi varit isolerade, annars hade jag tagit det Tidigare). Hon var låst i höger sida och sned och låst bak. Dvs ungefär vad jag förväntat mig utefter symptomen. Hon har löst det hela med att ta emot sig på höger bog, med resultatet att den såklart var både stel och spänd och även halsen stel åt hö.
Kiron trodde inte det var något "nytt påhitt" utan troligen funnits ett bra tag.

Hade tandkontroll samma dag och det såg bra ut med tandvet konstaterade att det fanns slitningar på första molaren på vä sida efter att hon bitit tag i bettet där. Fin liten "vagga" för bettet där. Inte heller det något de trodde kommit nu.

Ihop med det kiron hittade så blir det ännu mer begripligt. Bita fast i vä sida bettet och hålla emot/ta emot sig med höger bog. Det kan inte bli några mjuka som smör-volter åt höger då...

Jag var också sned. Rejält sned.

Så, det var liksom en fysiologisk omöjlighet för oss att rida spikrakt (det går varken med sned häst eller sned matte) eller utföra höger varv lika bra som vänster varv. OM jag "tragglat" med henne hade vi säkert hamnat i ett läge där vissa saker utlöst stress och protester. Det blir lätt så när hästen försöker (för det för de flesta) så gott den kan man ryttaren kräver mer och sätter press.

Jag skulle dock aldrig välja kiro/et före veterinär. Det ska göras i rätt ordning, vet först och sen alternativare. En seriös alternativbehandlare rör inte en häst med uttalade problem som inte är veterinärundersökt heller.
 
Jag tog nyligen mitt sto till klinik för hon tycker galopp är jobbigt och hon ser emellanåt lite stel ut I bak. Jag har dröjt med det här eftersom 'alla' sagt att det inte är nåt problem med henne, inkl. en tränare jag har som själv är equiterapeut och rider dressyr väl upp I klasserna. Hon har också setts av veterinärer I samband med besiktning och en skada. Dock tog jag mig slutligen samman och mycket riktigt hittades lite artros I ländryggen. Sprutades med god prognos. I övrigt frisk och fin. Det är ännu för tidigt att saga hur ridningen kommer att förändras efter detta. Så det jag vill saga är att om en hast har lite 'onormalt' svårt för något är det värt att kolla upp. Ju bättre man kan beskriva problemet desto enklare är det att hitta ett evt. problem. En besiktning I samband med köp är ju mer en totalkontroll.
 
Jag tog nyligen mitt sto till klinik för hon tycker galopp är jobbigt och hon ser emellanåt lite stel ut I bak. Jag har dröjt med det här eftersom 'alla' sagt att det inte är nåt problem med henne, inkl. en tränare jag har som själv är equiterapeut och rider dressyr väl upp I klasserna. Hon har också setts av veterinärer I samband med besiktning och en skada. Dock tog jag mig slutligen samman och mycket riktigt hittades lite artros I ländryggen. Sprutades med god prognos. I övrigt frisk och fin. Det är ännu för tidigt att saga hur ridningen kommer att förändras efter detta. Så det jag vill saga är att om en hast har lite 'onormalt' svårt för något är det värt att kolla upp. Ju bättre man kan beskriva problemet desto enklare är det att hitta ett evt. problem. En besiktning I samband med köp är ju mer en totalkontroll.
Hur gammal är din häst? Och vilka tecken på ländryggsproblem har du märkt av tidigare?
 
Mitt sto är 13. Jag har aldrig märkt några direkta problem utöver att vi betraktar henne som känslig, dvs hon är noga med var man sitter och att man sitter rätt. Men jag känner till att hon behandlades I ländryggen vid ett tillfälle innan jag köpte henne. Med galoppen är det mer att hon tycker det är jobbigt att galoppera I samling och kan då kicka lite. Dvs Inga egentliga konstigheter utan sånt som även helt friska hästar kan göra. Men det som gjorde mig fundersam var mer hennes skillnad I attityd mellan trav och galopp. I traven går hon hur avslappnat och fint som helst, men så fort jag ber om galopp spänner hon sig.
 
Samma med min höst. Hur fin som helst i traven men framförallt i galoppfattningarna men även lite i galoppen är hon helt annorlunda ):
 
Min connemara är 5 och kan bara galoppera i vänster varv när hennes låsning i ryggen är "aktiv".

Hon gick omkull i hagen sem treåring och behöver justeras med jämna mellanrum. Hon är en mästare på att kompensera, vrickade kotan någon gång i höstas men någon uttalad hälta har ingen sett, vi provocerade fram en på töm, krävdes sluta för att se det och då såg det ut att sitta högt.

Nu är hon behandlad och igångsatt och då har hon två hyfsat likartade galopper. Det kommer krävas fortsatt hjälp av ET och god ridning för att hålla henne i skick.

(Och nu vet jag att en vet-check en gång om året är en bra idé på henne... )
 
Longera och testa hur hon är i galoppen då.
Hur är hon att galoppera ute? Hade en c-ponny som hade jättesvårt för galopp i paddocken.
Ute var det inga problem, detta berodde på att hon var för svag för att orka runt vår lilla paddock.
Så ut och galoppera, mycket galoppfattningar.
Om hästen är frisk dvs.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 569
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp