Problem med golvvärme vid flera minusgrader

Förresten, är det två cirkulationspumpar så att den på bild bara är till golvvärmen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Vilken är ingående till golvvärmen?

Är du säker på att R är retur? Från bilden hade jag gissat att det var ingående till golvvärmen och att då shunten S reglerar och det är den som är felställd (trasig).

Är inkommande I från efter radiatorerna?
Alltså - för mig blir det aningen begripligt ifall pumpen suger, inte trycker ut i systemet? Dvs att pumpen suger returvattnet. Inte trycker ut värmen till golv och radiatorer.
Eller fattar jag ingenting (rätt troligt....)?
 
Alltså - för mig blir det aningen begripligt ifall pumpen suger, inte trycker ut i systemet? Dvs att pumpen suger returvattnet. Inte trycker ut värmen till golv och radiatorer.
Eller fattar jag ingenting (rätt troligt....)?
Det är cirkulation och inte som när man pumpar från brunnen. Det blir lägre tryck innan och högre tryck efter cirkulationspumpen men borde vara övertryck på båda sidor.
 
Det är cirkulation och inte som när man pumpar från brunnen. Det blir lägre tryck innan och högre tryck efter cirkulationspumpen men borde vara övertryck på båda sidor.
jo, jag uttrycker mig klumpigt. Det jag talar om är alltså åt vilket håll det går. Mot systemet (golv, radiatorer) eller från.
Äh. Om du fattar så förklara bättre. :o :D
 
jo, jag uttrycker mig klumpigt. Det jag talar om är alltså åt vilket håll det går. Mot systemet (golv, radiatorer) eller från.
Äh. Om du fattar så förklara bättre. :o :D
Jag gav upp, jag tror man behöver se hela systemet för att kunna förstå.
 
Jag kan absolut inget om detta, men jag hade rörmokaren ute i somras när vi hade ett litet läckage i en packning i anslutning till vår golvvärme i hallen. Rörmokaren babblade på om tvårörssystem och shuntar och hävdade att det var ganska vanligt att man inte fick golvvärmen att fungera om man valde fel grejer i kombination med varandra. Han var nämligen orolig över att vår golvvärme inte skulle fungera när elementen sattes igång för vintern och menade att vi var välkomna att höra av oss för att sätta in rätt typ av shunt om det behövdes. Nu fungerar dock golvvärmen ypperligt, så det blev aldrig aktuellt.

Som du hör så ligger det här långt utanför mitt kompetensområde, men något måste ju ha blivit fel. Det låter ju väldigt konstigt om en rörmokare inte skulle kunna komma och felsöka.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vilken är ingående till golvvärmen?

Är du säker på att R är retur? Från bilden hade jag gissat att det var ingående till golvvärmen och att då shunten S reglerar och det är den som är felställd (trasig).

Är inkommande I från efter radiatorerna?

I är inkommande till golvvärmen efter radiatorerna tagit sitt. Och ja helt säker att R är retur. Det är pilar på vattenriktning plus värmemässigt stämmer det. Returen för radiatorer sitter efter golvvärmens retur.

Den grå hatten ovan I är en ventil av någon sort som styr flödet.
 
I är inkommande till golvvärmen efter radiatorerna tagit sitt. Och ja helt säker att R är retur. Det är pilar på vattenriktning plus värmemässigt stämmer det. Returen för radiatorer sitter efter golvvärmens retur.

Den grå hatten ovan I är en ventil av någon sort som styr flödet.
Finns det mer än en cirkulationspump i systemet?
 
Nu har jag kravlat rut i min skrubb och fattar fortfarande ingenting. Jag har en shunt för golvvärmen och shunten för all inkommande värme sitter i källaren - vid värmekällan.

Jag kan alltså ha olika värmen på golv och radiatorer. Har fått veta att golvvärmen inte bör bli för het medan radiatorerna kan bli "hur varma som helst". Så jag shuntar ner golvvärmen lite om jag eldar på för fullt. Retur från golvvärme och radiatorer går ihop före retur ner till pannrummet.

Gah - jag trodde jag fattade. Och så ställer du till det så jag i nuläget inte fattar ett dugg av mitt eget system...:meh:
:D

(jag har pumpar och temp.mätare överallt)

Det ska ju vara så här, radiatorer tar först, shunt som ska blanda in det kallare från returen för att golvvärmen inte ska bli för varm. Men jag blir inte klok på det!

Förlåt! Tror du ska glömma mig och mitt skitsystem....:idea::laugh:
 
Finns det mer än en cirkulationspump i systemet?

Denna finns, är det en pump? Ja det är en pump och den sitter på fjärrvärmesidan. Så den ska inte påverka.
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    252,3 KB · Visningar: 31
Alltså, det är rör överallt, för det är golvvärme, tapp, radiator om vartannat.

Jag har följt alla rör och så som jag beskrivit det är så det är dokumenterat på alla rör osv.
 
Alltså, det är rör överallt, för det är golvvärme, tapp, radiator om vartannat.

Jag har följt alla rör och så som jag beskrivit det är så det är dokumenterat på alla rör osv.
Det kan inte vara så här istället, det borde funka isåfall (tror jag).

ubXzlHI.jpg
 
Det kan inte vara så här istället, det borde funka isåfall (tror jag).

76vcxFA.jpg

Där du har skrivit retur vid strypventil vilken retur skulle det då vara ifrån?

Följde det röret och det står T VS och över det är termometer till radiator på kortet på fjärrvärmen. Så nej jag är säker det är in där.
 
Där du har skrivit retur vid strypventil vilken retur skulle det då vara ifrån?

Följde det röret och det står T VS och över det är termometer till radiator på kortet på fjärrvärmen. Så nej jag är säker det är in där.
Eller är den pilen du ritade år fel håll och ska peka uppåt? :idea: Föe då förstår jag vart returen är och ja, det ser utvsom det skulle fungera. Men så är det inte...
 
Där du har skrivit retur vid strypventil vilken retur skulle det då vara ifrån?

Följde det röret och det står T VS och över det är termometer till radiator på kortet på fjärrvärmen. Så nej jag är säker det är in där.
Jag tänkte mig att det var returledningen efter både golvv. och radiatorer.

Men om det är som du säger att den högra vertikala är en retur och den nedre horisontella också är en retur, då förstår jag inte vilken funktion shuntventilen (Siemens) mellan dem har?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp