Problem med golvvärme vid flera minusgrader

Jag kan absolut inget om detta, men jag hade rörmokaren ute i somras när vi hade ett litet läckage i en packning i anslutning till vår golvvärme i hallen. Rörmokaren babblade på om tvårörssystem och shuntar och hävdade att det var ganska vanligt att man inte fick golvvärmen att fungera om man valde fel grejer i kombination med varandra. Han var nämligen orolig över att vår golvvärme inte skulle fungera när elementen sattes igång för vintern och menade att vi var välkomna att höra av oss för att sätta in rätt typ av shunt om det behövdes. Nu fungerar dock golvvärmen ypperligt, så det blev aldrig aktuellt.

Som du hör så ligger det här långt utanför mitt kompetensområde, men något måste ju ha blivit fel. Det låter ju väldigt konstigt om en rörmokare inte skulle kunna komma och felsöka.

Där sa du något! I vanliga fall brukar vi har radiatorerna mer öppna än vad vi har nu. @Anders om jag öppnar radiatorerna på övervåningen och sänker tempen centralt?
 
Jag tänkte mig att det var returledningen efter både golvv. och radiatorer.

Men om det är som du säger att den högra vertikala är en retur och den nedre horisontella också är en retur, då förstår jag inte vilken funktion shuntventilen (Siemens) har?

På ett sätt är det skönt att inte vara ensam om att inte förstå, å andra sidan hade det varit skönt om någon kunde förklarat :cautious:

Högra vertikala är returen för hela golvvärmen (R på mitt kort, framledning/IN på ditt). Nedre horisontella returen är returen från golvvärmeslingorna (pil till vänster på mitt kort).
 
Där sa du något! I vanliga fall brukar vi har radiatorerna mer öppna än vad vi har nu. @Anders om jag öppnar radiatorerna på övervåningen och sänker tempen centralt?
Prova! Jag har ingen aning, det sitter säkert ett antal olika strypningar, backventiler och annat plus olika rördimensioner som påverkar flödet.
 
På ett sätt är det skönt att inte vara ensam om att inte förstå, å andra sidan hade det varit skönt om någon kunde förklarat :cautious:

Högra vertikala är returen för hela golvvärmen (R på mitt kort, framledning/IN på ditt). Nedre horisontella returen är returen från golvvärmeslingorna (pil till vänster på mitt kort).
En sak jag undrar, har det fungerat som det skall tidigare?
 
En sak jag undrar, har det fungerat som det skall tidigare?

Innan har vi haft lite kalla radiatorer men inte kalla golv. Dock har vi aldrig haft så här många minus så länge innan. Just nu är det minus 10 och ingen snö. Det är unikt. Så jag har inte känns kalla golv innan och tempen har alltid varit lite för hög än för låg.
 
Lyckades få till ett kort med lite photowiz och uppljusning.

Gult rör är till golvvärmen, den grå hatten känner ni igen? Den röda sitter ihop med den gula och är till radiatorerna.

Grönt rör är returen från golvvärmen (R på mitt kort) och det blå röret är returen från radiatorerna. Dvs radiatorerna tas innan och återlämnas efter hela golvvärmeslingan. Blå röret går in i det gröna där bakom.
 

Bifogade filer

  • 6623744C-F16C-4876-99AB-DBA98FAF083E.jpeg
    6623744C-F16C-4876-99AB-DBA98FAF083E.jpeg
    328,6 KB · Visningar: 31
Lyckades få till ett kort med lite photowiz och uppljusning.

Gult rör är till golvvärmen, den grå hatten känner ni igen? Den röda sitter ihop med den gula och är till radiatorerna.

Grönt rör är returen från golvvärmen (R på mitt kort) och det blå röret är returen från radiatorerna. Dvs radiatorerna tas innan och återlämnas efter hela golvvärmeslingan. Blå röret går in i det gröna där bakom.
Det ser ganska komplicerat ut och om det inte varit lika kallt innan så ni kunnat testa att det fungerar fullt ut när det är kallt skulle det @Philosophia hintade om, att det inte är riktigt rätt konstruerat, vara skälet?
 
Lyckades få till ett kort med lite photowiz och uppljusning.

Gult rör är till golvvärmen, den grå hatten känner ni igen? Den röda sitter ihop med den gula och är till radiatorerna.

Grönt rör är returen från golvvärmen (R på mitt kort) och det blå röret är returen från radiatorerna. Dvs radiatorerna tas innan och återlämnas efter hela golvvärmeslingan. Blå röret går in i det gröna där bakom.
Funderade lite till, för det ser ut som att golvv och radiatorer är i parallell och inte i serie som jag uppfattade dig innan (röd o. gul ledning). Den grå hatten (ser vit ut?), är det en strypventil som reglerar fördelningen av flödet mellan golvvärme och radiatorer? I så fall skulle det kunna vara den som behöver justeras.
 
Det ser ganska komplicerat ut och om det inte varit lika kallt innan så ni kunnat testa att det fungerar fullt ut när det är kallt skulle det @Philosophia hintade om, att det inte är riktigt rätt konstruerat, vara skälet?

Det har varit kallt, men då i dagar inte veckor som nu. Dessutom har det funnits snö då. Vet du hur den grå ASK199 shunten ska fungera? Kan du förklara vilken del av rören den påverkar och är det bara flöde?
 
Funderade lite till, för det ser ut som att golvv och raditorer är i parallell och inte i serie som jag uppfattade dig innan (röd o. gul ledning). Den grå hatten (ser vit ut?), är det en strypventil som reglerar fördelningen av flödet mellan golvvärme och radiatorer? I så fall skulle det kunna vara den som behöver justeras.

Den grå hatten är en strypventil som påverkar flödet ja. Det är samma som finns på ditt kort. Tror du den kan påverka med tanke på att jag får varmt vatten ända ner till pumpen trots allt?
 
Kollade och pumpen sitter åt rätt håll, blir lätt paranoid.

Vred upp strypventilen ett halvt varv i morse också kom jag på. Ska låta det gå till imorgon och justera radiatorerna då se vad som händer då.
 
Den grå hatten är en strypventil som påverkar flödet ja. Det är samma som finns på ditt kort. Tror du den kan påverka med tanke på att jag får varmt vatten ända ner till pumpen trots allt?
Är det riktigt varm ända ned till pumpen? Då känns det lite underligt för efter pumpen går väl vattnet till golvvärmen? Någonting stämmer inte riktigt, finns det en termostat uppe i rummet till golvvärmen? :)

Shunten är den T-koppling som ASK199 sitter på och kan ställas in så att flödet i de tre olika rören i T:et minskar eller ökar. Men vilka delar av T:et som stryps vid 0 resp 1 kan jag inte säga.
 
Är det riktigt varm ända ned till pumpen? Då känns det lite underligt för efter pumpen går väl vattnet till golvvärmen? Någonting stämmer inte riktigt, finns det en termostat uppe i rummet till golvvärmen? :)

Shunten är den T-koppling som ASK199 sitter på och kan ställas in så att flödet i de tre olika rören i T:et minskar eller ökar. Men vilka delar av T:et som stryps vid 0 resp 1 kan jag inte säga.

Ja, jag har värme till den Tkopplingen till pumpen. Om jag känner på kopplingen känner jag att den är varm på övre delen, kall i undre. Det känns som sagt som jag får för mycket kallt vatten från returen till höger via röret som inget har på sig som jag markerat med !!

Tack, då kan ASK199 inte påverka röret med !! som jag förstår det...
 
Ja, jag har värme till den Tkopplingen till pumpen. Om jag känner på kopplingen känner jag att den är varm på övre delen, kall i undre. Det känns som sagt som jag får för mycket kallt vatten från returen till höger via röret som inget har på sig som jag markerat med !!

Tack, då kan ASK199 inte påverka röret med !! som jag förstår det...
Inte direkt men möjligen indirekt kan !! påverkas av shuntventilen.
___________
Jag kollade lite mer noga på den vvxbilden och den andra Wilo-pumpen bör vara cirkulationspumpen för hela systemet och Grundfos bara för golvvärmen. Då bör(!) det funka så här:

LÄGE 0 på Siemens-shunten (min golvvärme):
DD77nUH.jpg

eller möjligen
8tmH55A.jpg


LÄGE 1 på Siemens-shunten (max golvvärme):

FQL3aEI.jpg


Rött är varmt in från vvx och blått kallare retur från golvvärmen.

Det kan vara tvärtom så att 1 och 0 på Siemens är omvänt men det testar du lätt genom att ändra på Siemens och känna värmen i röret direkt efter Grundfos. Lägena mellan 1 och 0 blir det blandat värme/kallt returvatten.

Att rör !! alltid är helt öppet med kallt vatten i rundgång är för att vara säker på att golvvärmen inte blir för hög och skadar golv oavsett hur du ställer Siemens. Sen balanseras inblandningen av varmt vatten från vvx med den vita reduceringingsventilen uppe till vänster men den får inte vara ställd så att vattnet efter Grundfos-pumpen vid max Siemens-shunt är varmare än max för golv (kanske 30 grader eller något, bara ljummet alltså). Hade inte !! varit hade golvet kunnat förstöras.

Så man börjar med att ställa in Siemens för att ge max golvvärme enligt sista bilden och sedan justerar man reducerventilen så att det tillräckligt varmt till golvvärmen men inte blir över max för golvet.

Det är inte helt enkelt att se på bilderna var rören går men så tror jag ditt system fungerar :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Råkade radera bilderna :)
___________
Jag kollade lite mer noga på den vvxbilden och den andra Wilo-pumpen bör vara cirkulationspumpen för hela systemet och Grundfos bara för golvvärmen. Då bör(!) det funka så här:

LÄGE 0 på Siemens-shunten (min golvvärme):
dd2RHQQ.jpg

eller möjligen
P4OtD9t.jpg


LÄGE 1 på Siemens-shunten (max golvvärme):

xYPcB6m.jpg


Rött är varmt in från vvx och blått kallare retur från golvvärmen.

Det kan vara tvärtom så att 1 och 0 på Siemens är omvänt men det testar du lätt genom att ändra på Siemens och känna värmen i röret direkt efter Grundfos. Lägena mellan 1 och 0 blir det blandat värme/kallt returvatten.

Att rör !! alltid är helt öppet med kallt vatten i rundgång är för att vara säker på att golvvärmen inte blir för hög och skadar golv oavsett hur du ställer Siemens. Sen balanseras inblandningen av varmt vatten från vvx med den vita reduceringingsventilen uppe till vänster men den får inte vara ställd så att vattnet efter Grundfos-pumpen vid max Siemens-shunt är varmare än max för golv (kanske 30 grader eller något, bara ljummet alltså). Hade inte !! varit hade golvet kunnat förstöras.

Så man börjar med att ställa in Siemens för att ge max golvvärme enligt sista bilden och sedan justerar man reducerventilen så att det tillräckligt varmt till golvvärmen men inte blir över max för golvet.

Det är inte helt enkelt att se på bilderna var rören går men så tror jag ditt system fungerar :)
 
Råkade radera bilderna :)
___________
Jag kollade lite mer noga på den vvxbilden och den andra Wilo-pumpen bör vara cirkulationspumpen för hela systemet och Grundfos bara för golvvärmen. Då bör(!) det funka så här:

LÄGE 0 på Siemens-shunten (min golvvärme):
dd2RHQQ.jpg

eller möjligen
P4OtD9t.jpg


LÄGE 1 på Siemens-shunten (max golvvärme):

xYPcB6m.jpg


Rött är varmt in från vvx och blått kallare retur från golvvärmen.

Det kan vara tvärtom så att 1 och 0 på Siemens är omvänt men det testar du lätt genom att ändra på Siemens och känna värmen i röret direkt efter Grundfos. Lägena mellan 1 och 0 blir det blandat värme/kallt returvatten.

Att rör !! alltid är helt öppet med kallt vatten i rundgång är för att vara säker på att golvvärmen inte blir för hög och skadar golv oavsett hur du ställer Siemens. Sen balanseras inblandningen av varmt vatten från vvx med den vita reduceringingsventilen uppe till vänster men den får inte vara ställd så att vattnet efter Grundfos-pumpen vid max Siemens-shunt är varmare än max för golv (kanske 30 grader eller något, bara ljummet alltså). Hade inte !! varit hade golvet kunnat förstöras.

Så man börjar med att ställa in Siemens för att ge max golvvärme enligt sista bilden och sedan justerar man reducerventilen så att det tillräckligt varmt till golvvärmen men inte blir över max för golvet.

Det är inte helt enkelt att se på bilderna var rören går men så tror jag ditt system fungerar :)

Öppnat max på elementen, gjorde ingen skillnad. Nu har jag lämnat elementen på max och öppnat shunten till max får vi se vad den kombon ger. Jag vill veta om öppen eller stängd ger sista bilden. Sedan kanske jag behöver öppna flödet lite till. Men det gör jag sist tror jag. Vill inte förändra för mycket på en gång....

Tack för all hjälp! Både dig @tanten och @Philosophia! Har ni fler tankar bara kasta in, det är inte löst ännu :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp