Bukefalos 28 år!

Producera eget vallfoder

canine

Trådstartare
Finns det någon här på buke som har eget företag och odlar/säljer hösilage? Jag vill någon gång då jag är äldre ha eget företag och spånar lite på vad och om detta är något som skulle gå ihop?

Jag vill antingen ha eget lantbruk med mjölk eller köttdjur eller istället ha ett "vanligt" jobb och sedan vid sedan av bara odla tex hösilage och kanske lite annat (tex vete, havre?) om det är säljbart då, jag vet inte riktigt hur det ser ut med det. Hur får ni ihop det med maskiner och liknande? jag funderar på om det ens är möjligt att äga någotsånär moderna traktorer med tillhörande redskap om man inte brukar riktigt mycket mark och har intensivt lantbruk? jag vill isådannafall köra allt själv och inte hyra in något företag för skörden, sådden osv. Vore roligt om det finns någon här med erfarenhet av detta som vill dela med sig lite:)

Det ligger ju långt fram i tiden men det är så roligt att planera lite löst och spåna kring framtiden! Tror ni det finns marknad för att odla foder?
 
Min sambo har jordbruk vid sidan av sitt ordinarie heltidsjobb. Tar då hö och har köttdjur i mindre omfattning (drygt 30). Tror han brukar 50 hektar men tar ju inte hö från allt varje år då. Blir det bra med hö kan vi sälja lite annars behöver man allt till de egna djuren. Det är mycket jobb och ännu mer med mjölkkor. Han ägnar hela semestern åt jordbruket. Förutsatt att maskinerna som är 90talister allihop håller eller kan lagas själv går det plus men inte mycket. Att räkna på en timlön är deprimerande så ska man hålla på måste man tycka att det är kul. Det som inbringar pengar är inte försäljning av foder utan djuren. Att ha råd med traktor och redskap på enbart höförsäljning blir nog väldigt kärvt, om du inte har väldigt mycket mark att ta av årligen.
 
För vår del som bara tar till våra egna djur, tar in cirka 100 storbalar (största möjliga storlek) varje år är det inte lönt att ha egna maskiner för det. Då har vi ändå traktor och en del annat som används för att bearbeta fälten sprida gödsel, hantera balarna o s v. Men bra press och inplastare är så pass dyrt att det inte går ihop för oss att ha eget.
Inte ens om vi tagit in det i mindre balar (vilket hade gett mer) och sålt hade det gått ihop för oss att ha eget.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: Wille
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 315
Senast: Otherside
·
Relationer Jag är i en lite knepig situation angående en vän som vill komma och hälsa på.... Kort intro: vi var jobbkollegor när jag först kom...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 647
Senast: Saeta
·
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: Virrvarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp