Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.

kolblakkur

Trådstartare
Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall!

Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär:
1. Fiberanslutning.
2. Hängna in tomten för hundens skull, samt för att slippa rådjuren.
3. Måla källargolv, tak och väggar. Inte hela källaren dock, tror pannrummet och matkällaren får vara som de är.
4. Fortsätta måla och kitta om fönster.
5. Dränera ena kortsidan (enda sidan som förra ägaren av någon märklig anledning inte dränerade).

Jag är lite sugen på att ta fram de misstänkta trägolven på ovanvåningen, men får se om det blir aktuellt. Med sex katter och en hundvalp kan det kännas skönt med plastmattor trots allt... Men det vore så himla fint med trägolv!
 
Byta tak på hus
renovera tak på ladan
göra trädgårdsgångar
ev göra ett trädäck utanför kuvösen
Bygga om hundgårdarna.
 
Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall!

Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär:
1. Fiberanslutning.
2. Hängna in tomten för hundens skull, samt för att slippa rådjuren.
3. Måla källargolv, tak och väggar. Inte hela källaren dock, tror pannrummet och matkällaren får vara som de är.
4. Fortsätta måla och kitta om fönster.
5. Dränera ena kortsidan (enda sidan som förra ägaren av någon märklig anledning inte dränerade).

Jag är lite sugen på att ta fram de misstänkta trägolven på ovanvåningen, men får se om det blir aktuellt. Med sex katter och en hundvalp kan det kännas skönt med plastmattor trots allt... Men det vore så himla fint med trägolv!
Ganska likt för oss! Fiber och hägna in åt hundarna. Ska måla källare, fixa fönsterna, bygga hundgård, måla hallen m.m.
Vi får väl se hur mycket vi hinner och har råd med!
 
Göra klart farstubron (saknar räcken och ordentligt trappa i nuläget)
Leja snickare och elektriker och därigenom komma igång med mitt bibliotek.

Sedan borde vi byta tak, dränera källaren (och bila upp golvet där och dra om avloppsrören), fixa knutarna, ordna belysning på huset, bygga hundgård+hundhus, bygga garage, hägna in tomten, renovera bagarstugan, måla om alla uthus, ordna till gräsmattan, fälla de flesta björkarna och alla tallar utom en, fixa köket, toaletten och övervåningen... suck, det är kul att ha hus :)
 
Vi ska få fiber och så ska vi bygga altan. Just nu har vi bara en gjuten trapp till dörren, som är påväg att falla sönder. Förra ägaren bytte panel och tilläggsisolera men sen sålde dom innan dom han börja med altan. Ev blir väl kanske staket aktuellt. Ska ju ha barn i vår, så i sommar smiter väl hen inte men till nästa sommar kan det vara skönt att ha altanen färdig :)
 
Åh, ska man skriva allt som man planerat eller allt man kommer hinna med? :D Skriver det planerade, det lär ju bli en liten lista.

Fasaden ska på, finputs som sprutas på i vår så fort vädret tillåter.
Måla sockeln på huset
Sätta in altandörr
Förhoppningsvis börja mura upp en stor upphöjd terrass på baksidan av huset (längtar!!)
Påbörja uppbyggnaden av gästtoaletten nere
Bygga förvaringsutrymme i hallen nere
Fixa det sista med fönstren, de ska spacklas på insidan efter fönsterbytena
Ta ner det gräsliga balkongräcket och byta ut det mot nya räcken i smidesjärn med trähandtag
Räcken ska upp även vid entrén på framsidan och om vi hinner så långt till terrassen också
Skrapa och måla pelaren vid entrén och göra den fin

Bebis anländer i mitten på augusti. Misstänker dock att det finns en helt reell risk/chans att vi hinner en bra bit på vägen på listan då sambon jobbar som en dåre när han är hemma. Mellan augusti och november hann han byta samtliga fönster i hela huset, byta och renovera hela innertaket OCH yttertaket med tillhörande svall. :p
 
Jäklar vad folk byter tak! Det är även min bestämda plan för 2017, fixa yttertaket på huset och några kassa fönsterbågar. Samt få upp ett efterlängtat växthus.

Fiberanslutning om det hinner komma igång + bygga om vardagsrummet och sovrummet med att ta ner en vägg och lägga nytt innertak på originalhöjd.

Sätta in luftvärmepump och en eldstad i sovrummet. Lite nya möbler på det och sedan kommer jag att vara rätt nöjd. Nja förresten, en del fortsatt grus-/stenläggning på gårdsplanen och minst en, ev två s k kyssbänkar i trädgården.
 
Jag har inte råd att göra allt som behövs :meh:

*Komma igång med målning av fasaden (faluröd).
*Komma igång med målning av fönster, knutar etc (linoljefärg)
*Flytta syrénhäckarna. Det kommer nog att bli av, jag borde få ett bra pris på grävningen av grannen som har en gigantisk grävmaskin.
*Tapetsera om köket (kommer att bli av, jag har redan tapeterna)

Vad som inte kommer att ske såvida jag inte vinner på spel är att fixa den fallfärdiga ladan eller att fixa taket på huset.
 
Nej gudbevars, allt som behövs har inte jag heller råd med.... jag har iofs gnetat ihop över många år till en hygglig kontantinsats för taket/fönstren, och sådant som möbler vill jag inte låna till så det kanske får bli lite pö om pö - men sedan får jag bege mig till banken och ta fram stora cockerspanielblicken för resten.

För nu står jag bara inte ut med att vänta mycket längre på att få ett rymligt vardagsrum som går att möblera på ett vettigt sätt, och ett fungerande stort sovrum. Eldstaden där är dock en bonus som kanske får vänta lite om det kniper. Men har jag väl fått för mig att där ska vara en sådan, så kommer det att bli av, förr eller senare.
 
Vi får tillgång till vårt hus under våren/försommaren om inget oväntat händer. Exakt vad vi kommer att göra beror på hur mycket resurser vi har i form av pengar och tid, men följande planeras åtminstone:

- Fixa bra inhängnad för hundarna inklusive plantera en häck för insynsskydd
- Anlägga en liten köksträdgård (pallkragar)
- Måla ändträ
- Måla balkong
- Montera< inspektionsluckor i uppreglad vägg i suterrängplanet
- Tapetsera eller måla om i mat- och vardagsrum och ev. sov- och arbetsrum

Om vi mot förmodan skulle få oväntat bra betalt för vår lägenhet när den säljs så önskar jag att vi kunde renovera det ena badrummet.
 
Oj, det kommer hända en hel del. I skrivande stund håller huset på att färdigställas så det blir beboeligt. Det är badrum och tvättstuga vi grejar med, vilket nog släpar över till nästa år. Rörmokaren sätter också upp element nu och ny el dras i utbygget. Vi börjar väl kakla i mellandagarna tror jag.

Nästa år kommer vi göra om elen i hela huset från ojordat till jordat. Sätta upp gipsskivor och tapetsera hall och trapp plus nytt golv i farstun. Göra klart groventren med tapeter, golv och garderob. Göra klart de sista småsakerna med lister osv i sovrum och vardagsrum. Öppna upp en dörr i norra sovrummet så man kommer åt "vinden" på utbygget, nu kommer man bara åt det via en lucka utomhus. Först då kan vi renovera och inreda norra sovrummet som ska få nya tapeter, måla om taket och byta fönstret, som är det sista gamla fönstret kvar att byta.

Allt ovan är ganska små saker egentligen. Min största förhoppning nästa år är att vi kan göra om köket. :) Köket är under all kritik med ny dörr genom timmerväggen, borttagna skafferier med tillhörande hål och annat i väggarna, och extremt sluttande golv. Det kommer ju gå att laga mat där men det kommer vara allt annat än ett okej rum, vi får dölja golvet med trasmattor osv. :p

Kommer nog greja i trädgården också, trädgårdslandets bärbuskar ska få en massa omtanke men jag hoppas även hinna odla lite grönsaker!
 
Kommer nog greja i trädgården också, trädgårdslandets bärbuskar ska få en massa omtanke men jag hoppas även hinna odla lite grönsaker!

Trädgård och odlarglädje är nog så viktigt för livskvaliteten som materiella ting tycker jag, då får det gå an att färgen flagnar lite någonstans eller att ett golv är lite (kanske till och med mycket) skevt. :up:
 
Trädgård och odlarglädje är nog så viktigt för livskvaliteten som materiella ting tycker jag, då får det gå an att färgen flagnar lite någonstans eller att ett golv är lite (kanske till och med mycket) skevt. :up:
Gick senast idag på en liten inventeringsrunda i trädgården, hittade gullkrös och rosmossa bland annat. :D Så ja, trädgården kommer jag hänga mycket i, men får nog inte ta mig för stora projekt detta år. Jag blir heltokig när första vårblommorna kommer... :angel:
 
Fiber var det här också!

Försöka bygga klart garaget som vi göt en så fin grund åt förra året. Vi har dörrar också, men väggarna vi initialt hade tänkt har vi ångrat oss på.

De får istället bli ett mindre uthus åt min sexhjuling, som tydligen drar åt sig för mycket lera för att få bo i garaget.

Om det finns pengar kvar dags att börja dränera runt huset och dra om avloppet.

Inomhus kommer vi troligen inte att göra någonting, kanske fixa med lite lister i badrummet. Men vi är ute för mycket för att riktigt bry oss om tapeterna från typ 60-talet.
 
Fiber och byta gavlar på huset.

Och renovera hela det andra huset, inkl. ALLT. D v s in med minireningsverk, ny brunn, fiber, dränera, ny källarnedgång inkl. upptag av dörr i grunden - ALLT. Det är nu bara ett yttre skal med nytt tak...
 
Inför nästa år tänker vi oss ett "stora-projekt-sabbats-år"... men jag vet hur det brukar sluta - listan på saker som står på kö för att fixas är ju endless när man bor på liten gård :p
Några småprojekt är dock inplanerade ;)
1. Fixa iordning jordkällaren så att vi kan börja lagra i den.
2. Få upp mitt odlingshus (tror jag skrivit om det i flera år nu :o)
3. Stugan ska få lite färg på söderväggen som är eftersatt.
4. Stugan ska få en uteplats med tak.
5. Sen är det allmänt småfix kvar på traktorgaraget och nya mc-garaget...

Stora saker som ligger på vänt är;
1. Riva hästarnas vindskydd och spån-skjulet och sätta upp nytt tillsammans med ett större skärmtaksbygge som till slut ska finnas på hela långsidan av stallet, dvs ca 50 m.
2. Bygga ut köket.
3. Rusta badrummet.
4. Sätta in en liten toa på övervåningen.

Ja, ni ser ju... ;)
P.s hade det varit möjligt för oss att dra in fiber så hade det vart prio 1 ;) men det är omöjligt där vi bor :turd:
 
Förutom båtprojektet har sambon fått för sig att vi ska flytta ner vårt sovrum från vinden tillbaka till vårt gamla (som äldsta sonen har just nu) och flytta sonen till sin utflyttade lillebrors rum.
De gamla garderoberna ska bort och nya med skjutdörrar ska in. Väggarna ska gipsas och målas.
Nytt tak med inbyggda spotlight.
Ska bli någon typ av fondtapet bakom sängen. Sambon började spåna någon om borstad rostfri plåt istället för tapet :o (han hatar tapetsera :rofl:)
 
Blir man någonsin klar när man har hus? :p
Ser att många ska dra in fiber, det drog vi in förra året och är nöjda :)

Vi har en del pågående projekt som kommer bli klara nästa år så dom hamnar på listan, och så en del nytt.

1. Pågående - hallen. Har tak, en garderob och tapeter kvar och lite smått som lister å sånt. Håller på att välja spottar just nu och jag hatar att välja, för jag får alltid beslutsångest (angående färg).
2. Pågående - förråd. Det är så gott som klart. Ska inredas med lite krokar och sånt för redskap och en ramp (istället för trappa) ska byggas och så ska det målas.
3. Pågående - Badrummet. Elektrikern har varit och lagt golvvärme (och la i hallen samtidigt) och golvet är gjutet. Nu ska det dit fuktspärrar och allt vad det är och vad det heter innan vi kan kakla. Mitt jobb är mest att välja färg. Men det är svårt att välja färg!
4. Plank på baksidan på 1,5 m. Bygglovet är beviljat, klart och betalt. Bygget startar till våren. Det är en bostadsanpassning för sonen och vi har lyckats förhandla med kommunen att få plank och materialkostnaden istället för vanligt "dagisstaket" mot att vi bygger det själva. Det är ju en aningens snyggare med plank så vi bygger själva å dom dära 10' för bygglovet fick vi punga ut själva så ingen tror vi lurar kommunen på pengar ;)
5. Baksidan ska rensas. Lite buskar och annat som ska ner för att göra det mer säkert att släppa lös sonen så man vågar ha honom lös utan tillsyn sen när planket är uppe.
6. Taket ska målas om.
7. Jag vill hemskt gärna byta färg på huset, men det är i rött tegel så det finns inte så många alternativ. Putsa, chansa och måla eller klä in i trä. Tål att fundera på.
8. En altan ska byggas på framsidan. Det är lite förberett för det men planket går allra först av utesakerna.

Sen finns det miljoner saker till att göra men mer än så lär vi knappast hinna nästa år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 447
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp