Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vafan :rage:
Blev ni av med en massa saker eller har de bara förstört?
Vi kom lindrigt undan. Ett fönster är uppbrutet men inte krossat. Jag blev av med min gamla skruttiga mac från 2009 och två par inte så farligt dyra örhängen. Det mesta innehållet på datorn är ordentligt uppbackat. Min man blev av med jobbdator, jobbsurfplatta och jobbtelefon. De har hittat men lämnat passen. De tycks ha missat mina guldringar (tacksam!), min ipad och min jobbtelefon. Ingenting är sönderslaget.
 
På onsdag kommer de äntligen och påbörjar fasaden! Sambon har förberett allt med täckning osv och på så sätt sparat in väldigt mycket pengar, att vi dessutom har egen haki-ställning runt hela huset och slipper hyra är också mycket värt. :love:
Innertaket är uppe i gästtoaletten, lite slipning återstår och sen ska kakel och belysning upp.
 
Det började regna= vi gick in och började tillverka lådor till garderoben i hallen :)
Dom blir utdragbara. Ska bli en klädstång med till jackor samt en hylla längst upp. Varför första lådan blir så långt upp är för att vi kom på idén att kunna ställa gummistövlar längst ner under lådorna. Annars tycker vi jämt dom är mest i vägen men så användbara vissa perioder om året :p
Det är mätt efter mannens stövlar + lite marginal. (Tips till ridfolk ;) )

20170604_174015_zpspjy4t7aw.jpg


20170604_174022_zpssnhnsfzp.jpg
 
Grävmaskinen är hemma samt lite grus. Ska fixa några av hålen i vägen samt grusa upp inför byggandet av skjul/förråd.

Nästan allt ris är borta efter de 3 träden vi tog ner och vi tog dessutom bort en stor ful en som vuxit sig alldeles vild och störde mitt i trädgården.
Ibland kan han allt min lille sambo :D Idag får vi se om han lyckats sparar på de blommor jag ville ha kvar
 
Projekt i år
  • Byta två källarfönster mot glasblock. En heldag.
  • Slipa ofräscha bastulavar. Ett par timmar.
  • Rensa tre torrtäppta golvbrunnar. Några timmar. Eller några dagar...
  • Ansluta filter (mot järn) på inkommande vatten från brunnen. En halvdag, inshallah.
  • Uppdra åt svårfångad entreprenör att stensätta framför entrédörren. Några dagar.
  • Måla ett par väggar i vardagsrummet. Fyra kvällar (en för maskning, sedan tre strykningar).
  • Montera ett par IR-värmare på balkongen. En kväll.
  • Gräva bort en rad med buskar som står dumt till (och binder fukt). En halvdag.
  • Lägga nytt golv i matrum. Två hösthelger.
Projekt ett annat år
  • Måla väggar i kök/matrum. Flera dagar.
  • Måla tak i kök/matrum. En dag eller två, men det lejer jag nog ut.
  • Måla trappa. Flera dagar.
  • Bygga carport, inkl markarbete. En dag grävning, en dag makadam + L-stöd, 3-4 dagar bygg.
 
Fint väder=ute igen :D

Balkarna typ färdiga för uteplatsen så alldeles strax dags att lägga trall :banana:

Jag har smått panik eftersom jag opererar handen på torsdag och försöker hinna med så mycket av det jag jag har på min "måstelista" innan dess. Så idag målande jag husets grund eller vad det heter. Nertill där källarfönstren sitter iaf :p på framsidan så det ska bli färdigt innan operationen. Ett andra lager behövs säkert men det får bli imorgon eftersom det är 24 timmar mellan man får måla. Men då borde jag hinna precis :D
Nog för att jag kan måla med en hand men man vet ju aldrig hur man mår efteråt, säger jag som opererade andra handen 2 ggr förra året. Därmed vet jag att jag blir lite handikappad i nån månad nu från att göra tyngre saker pga stygn som drar och rädsla att våga använda handen fullt ut tills den känns bra men men, gubben får väl skriva upp mer på sin måstelista :idea: :angel:

Men tänk å sitta i baden baden stolen å krya på mig på nya altanen om en vecka :love: :banana::bump:

3f05e0e2-f917-486f-afc9-cb43558b7ca2_zpsdhcfmmkd.jpg
 
Senast ändrad:
Vi flyttade in i radhuset i måndags och så här ser projekten ut för sommaren.

- Eliminera ett getingbo som finns under taket (går det på försäkringen, mån tro?)
- Plantera en häck
- Måla ändträ och balkongräcke
- Fräscha upp och inreda förrådet
- Tapetsera matrum/vardagsrum
- Fräscha upp två klädkammare
 
Vi flyttade in i radhuset i måndags och så här ser projekten ut för sommaren.

- Eliminera ett getingbo som finns under taket (går det på försäkringen, mån tro?)
- Plantera en häck
- Måla ändträ och balkongräcke
- Fräscha upp och inreda förrådet
- Tapetsera matrum/vardagsrum
- Fräscha upp två klädkammare

Hos vem har ni försäkringen?
Hos Folksam går det på deras stora hemförsäkring så förra året ringde vi bara ett samtal å så kom dom (anticimex) och sprutade dagen efter gratis :)
Men får nog ringa igen. Envisa jäklar. Inte alls lika många som förra året men någon överlevde och behöll nog boet. Förra året blev vi dock anfallna av dom som i spring för livet! Det blir vi inte nu så funderar på om det är en annan sort som tagit över boet.
 
Det står lite still hos oss eftersom jag har varit på rehab och maken jobbar borta. Men tomten är inhägnad och vi lämnade in för fiber i våras men det är inte grävt än.
Vi hade sotaren hos oss idag och det är lite saker vi ska fixa var en sån brandskyddsgenomgång.
I helgen bytte maken lås iaf, nu har vi ett modernt som man öppnar med taggen eller mobil :D
 
Hos vem har ni försäkringen?
Hos Folksam går det på deras stora hemförsäkring så förra året ringde vi bara ett samtal å så kom dom (anticimex) och sprutade dagen efter gratis :)
Men får nog ringa igen. Envisa jäklar. Inte alls lika många som förra året men någon överlevde och behöll nog boet. Förra året blev vi dock anfallna av dom som i spring för livet! Det blir vi inte nu så funderar på om det är en annan sort som tagit över boet.

Vi har Länsförsäkringars villahemförsäkring. Jag har inte hunnit kolla i villkoren än. Hoppas att det ingår! Behövde ni inte ens betala någon självrisk eller liknande?
 
Vi har Länsförsäkringars villahemförsäkring. Jag har inte hunnit kolla i villkoren än. Hoppas att det ingår! Behövde ni inte ens betala någon självrisk eller liknande?

Nix, ingenting. Så ring och kolla eller se igenom villkoren. Vi behövde som sagt bara ringa och sa att vi har Folksams stora försäkring så kom dom bums :)
 
Vi ska 2017:
Kitta och måla några fönster.
Glasverandans fönster är inte riktigt avfärgade på glasen.
Ge nässlorna i rabatten en riktig omgång. Detta har vi påbörjat.
Inreda frukostaltanen. Har köpt lite superbillig gardinväv och spanat om inte gårdens gamla snickarbänk kan bli en cool detalj.
Grusa upp lösdriften.
Inreda lillstallet till snickarbod o sadelkammare.
Och tapetsera och inreda vardagsrummet i den stil jag nu vid 49 års ålder insett att jag trivs bäst med. Och idag ska vi åka och kolla på en soffgrupp. Maken ryser av tygvalet. Han får väl göra det då. Om det är rätt sitthöjd så är det precis så jag vill få ihop det. Neutrala väggar men crazy resten. Inte den soffan men samma tyg;
07-42657.JPG
 
Imorgon är maken ledig så då ska han lägga trall :banana:
Såvida det inte ösregnar som det gjort i en vecka nu :arghh:
Men han lägger nog lite ändå och tar det i uppehållet. Det kommer skurar tidvis och en del uppehåll. Vi får väl ha en del kaffepauser helt enkelt :p
Men börjar bli trött på att krångla mig in i huset. Vill ha golv! :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp