Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här händer det grejor.
19264594_2001829903176011_8371602609392161560_o.jpg
Sista lagret kommer på i veckan. Vit finputs blir det.

19222572_2001823476509987_8848504825259074955_o.jpg


19221622_2001823339843334_7135107724233956172_o.jpg

Det som återstår med avhängningen är att sätta upp hyllsystem och sen att elektrikern ska koppla in spots.

19222946_2001823599843308_8625606930642019977_o.jpg
Gästtoaletten... inväntar plattsättare dit och sen kommer rörmokaren igen för att koppla in toalett och handfat. Skulle egentligen inte haft murstocken synlig men tyckte den var fin så den fick vara där. Kaklet inköptes av mig spontant för 2 år sedan och har delvis utgått ur sortimentet sen dess, sambon grät nästan när vi inte hittade mönstret men affären som sålde det kom ihåg....
Mönstrat golv och sen vitt kakel upp till bröstpanelhöjd. Här ska också kopplas in spots med dimmer.
 
Jag börjar få total panik över allt som ska göras, speciellt när jag också ser hur långt andra kommer.

Jag renoverar fönster för fullt. Ikväll ska det kittas om 4st så jag kan måla det sista.
Sambon börjad riva fasaden för att tilläggsisolera och förbereda för fönsterbyte samt ta bort gamla dörren...
 
Här hade det blivit absolut noll saker gjorda om inte sambon var hemma. Dels är jag totalt ohändig, kan knappt slå i en spik, dessutom är jag höggravid och har en anledning till att avsäga mig allt praktiskt jobb. :)

Vi har beslutat att ändra i kaklet på toaletten. Tanken från början var att ha vita väggar och då hade det ursprungliga mönstret varit dösnyggt, men med murstocken blir det plottrigt med det bordeaux-röda. Istället blir det vitt som bas och sen slänger vi in några svarta plattor här och var som kontrast.
 
Här händer inte heller mycket,snickaren har fått jobb i Stockholm o jag hindras av biverkningarna av diskbråcken,så det går väldigt saaaaaaaaaaakta.
 
Här händer lite iaf. Har kommit så långt att trallen är lagd och vi har påbörjat ramen samt kommit på hur vi vill ha räcket. Så vi har en plan och sen får vi se om vi håller oss till den. Vi har ändrat och velat hit och dit med räcket men nu tror jag vi är överens :p

Golvet lagt;
20170619_115857_zpsqbe5sraa.jpg


Och ramen är en sida klar på;
20170619_115915_zps1g6h0nfz.jpg
 
Vår nya gästtoalett håller på och växer fram i hallen. Bild kommer snart. Imorgon ska det kaklas :) I nästa vecka ska de börja renovera stora badrummet. Det ska bli sååå skönt med nytt och fräscht och modernt!

Idag hade vi också ute en luftvärmepumpsinstallatör för att titta på placering av aggregaten. Nu är det bara att dubbelkolla rätt storlek på pumpen och beställa.
 
:arghh:

Vi fick hem klinkern ikväll i sista minuten och så visade det sig när vi öppnade en förpackning för att titta på den att vi köpt en mix med fyra olika plattor. INTE som vi planerat det, vi trodde det var samma mönster på alla. De är inte ens mönsterpassade. Jag hoppas verkligen butiken tar tillbaks det, men den stora frågan är vad vi ska lägga för klinker imorgon. Nu får det bli något panikköp på Bauhaus :banghead:
 
:arghh:

Vi fick hem klinkern ikväll i sista minuten och så visade det sig när vi öppnade en förpackning för att titta på den att vi köpt en mix med fyra olika plattor. INTE som vi planerat det, vi trodde det var samma mönster på alla. De är inte ens mönsterpassade. Jag hoppas verkligen butiken tar tillbaks det, men den stora frågan är vad vi ska lägga för klinker imorgon. Nu får det bli något panikköp på Bauhaus :banghead:

Nej, så drygt!
Men är det inte bättre att vänta någon dag med att kakla gästbadrummet då?
Man kaklar ju inte om varje dag, att stå ut med ett panikköp man kanske inte blir nöjd med hade nog känts värre för mig än att vänta någon vecka extra nu :)
 
Nej, så drygt!
Men är det inte bättre att vänta någon dag med att kakla gästbadrummet då?
Man kaklar ju inte om varje dag, att stå ut med ett panikköp man kanske inte blir nöjd med hade nog känts värre för mig än att vänta någon vecka extra nu :)
Vi har tyvärr inte tid att vänta någon vecka extra. Nu har det löst sig så att vi hittade en bra ersättningsklinker som turligt nog fanns i lager, som våra hantverkare åkte och köpte till oss i morse. Jag är nöjd. Vi behöver hitta annan klinker till stora badrummet också men det kommer sen.
 
Ramen lagd runt om och snart hela räcket klart. Dags att fundera på hur grinden ska se ut (pga småbarn så blir det möjlighet att stänga till eftersom vi bygger en bit upp).
Bygglov inte klart för taket så det avvaktar vi med just nu men stolpen sitter ju där så det är bara att bygga när allt är klart :)
Sen är det överliggande, trappa och kjol med.

20170620_201813_zpshajichvf.jpg
 
Ramen lagd runt om och snart hela räcket klart. Dags att fundera på hur grinden ska se ut (pga småbarn så blir det möjlighet att stänga till eftersom vi bygger en bit upp).
Bygglov inte klart för taket så det avvaktar vi med just nu men stolpen sitter ju där så det är bara att bygga när allt är klart :)
Sen är det överliggande, trappa och kjol med.

20170620_201813_zpshajichvf.jpg
Ni kan ju sätta upp ett solsegel så länge :idea: Jätte snyggt,funderar på om jag får sno din staketide till min uteplatsinsynsvägg?
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ni kan ju sätta upp ett solsegel så länge :idea: Jätte snyggt,funderar på om jag får sno din staketide till min uteplatsinsynsvägg?

Tack för tipset, det var inte en så dum idé :up:

Självklart får du sno våran staketidé, bara kul om någon annan fick lite inspiration :)
Vi tyckte det blev så randigt med bara små 45x45 som verkar vara modernt nu så vi drog till med en annan design. Nöjda är vi :)
 
Host,host...........6000kvm tomt inhägnat med ca 120cm högt sådant staket :D Så jag behöver lite omväxling.

Ja men jag sa ju det, alla har så nu för tiden :p
Känns det inte randigt? :o
Men jag förstår också att många bygger så, bygger man utanpå (kollar man vårat staket noga har vi valt lite snickarglädje och satt innanför stolpen ;) ) så är det ju bara att få det rakt å skruva upp snabbt å smidigt med mycket längd på en gång :)
 
Ja men jag sa ju det, alla har så nu för tiden :p
Känns det inte randigt? :o
Men jag förstår också att många bygger så, bygger man utanpå (kollar man vårat staket noga har vi valt lite snickarglädje och satt innanför stolpen ;) ) så är det ju bara att få det rakt å skruva upp snabbt å smidigt med mycket längd på en gång :)
Jo det är väldigt randigt,men när jag gjorde mitt för 3år sen var dom mera ovanliga och det såg snyggt ut.
Nu vill jag bara kräkas på sådana staket.
 
Inte nog med att det blev fel med klinkern, sen kom inte tapeten vi beställt heller. Den är på väg men är sen och tapetbutiken (Tapetorama, kommer aldrig handla där igen) visar noll förståelse för att vi har hantverkare som står och stampar. Så nu blir det en reservlösning även med tapeten. Som tur är hittade vi min drömtapet Berså i lager i tredje butiken vi besökte så jag är jättenöjd ändå :D
 
Här insåg vi när vi öppnade paketen med klinker att det var ränder på jättemånga plattor, samtliga färger. Såg ut som ett typiskt produktionsfel först, sen när vi tog upp det med affären sa de att det var ett signum för den kakelfabriken??? :confused: Skitfult och konstigt, och inte vad vi hade räknat med då visningsexemplaret i affären inte innehöll samma ränder. Tydligen hade butiken plockat bort de plattor som avvek när de kaklade upp. De hade fått rätt många reklamationer på det kaklet sa de, undrar varför... :mad:

Affären var iaf schysst och tog tillbaka kaklet som vi inte använt rakt av och sen fick vi beställa nytt till väggarna. Nu valde vi lite större plattor med andra mått än de på golvet. Inte exakt samma vita nyans men med samma struktur och glans. Nu återstår att leta badrumsmöbler!

Huset blir färdigputsat denna veckan, typ på onsdag. Fasar för räkningen men fint blir det. Sambon åker ut imorgon så plasten för fönster och dörrar försvinner först om några veckor, bild kommer då.
 
Ja men jag sa ju det, alla har så nu för tiden :p
Känns det inte randigt? :o
Men jag förstår också att många bygger så, bygger man utanpå (kollar man vårat staket noga har vi valt lite snickarglädje och satt innanför stolpen ;) ) så är det ju bara att få det rakt å skruva upp snabbt å smidigt med mycket längd på en gång :)

Framför allt bygger många så eftersom det krävs viss % genomsläpplighet (runt 50 % oftast) för att det ska vara bygglovfritt. När vi pratar staket alltså.
 
Här insåg vi när vi öppnade paketen med klinker att det var ränder på jättemånga plattor, samtliga färger. Såg ut som ett typiskt produktionsfel först, sen när vi tog upp det med affären sa de att det var ett signum för den kakelfabriken??? :confused: Skitfult och konstigt, och inte vad vi hade räknat med då visningsexemplaret i affären inte innehöll samma ränder. Tydligen hade butiken plockat bort de plattor som avvek när de kaklade upp. De hade fått rätt många reklamationer på det kaklet sa de, undrar varför... :mad:

Affären var iaf schysst och tog tillbaka kaklet som vi inte använt rakt av och sen fick vi beställa nytt till väggarna. Nu valde vi lite större plattor med andra mått än de på golvet. Inte exakt samma vita nyans men med samma struktur och glans. Nu återstår att leta badrumsmöbler!

Huset blir färdigputsat denna veckan, typ på onsdag. Fasar för räkningen men fint blir det. Sambon åker ut imorgon så plasten för fönster och dörrar försvinner först om några veckor, bild kommer då.
Vad bra att butiken tog tillbaka kaklet! Ser fram emot bilder! :)

I vårt fall kommer vi inte ens till att reklamera klinkern som blev fel, för vi köpte genom min svåger på hans personalrabatt och han vägrar göra reklamationen. Vi får försöka kränga klinkern på Blocket och svågern åkte ännu ett par snäpp ner på favoritlistan :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 429
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp