Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag körde med världens mest underbara redskap - en Fein Multimaster :love:
Utan den hade jag aldrig gjort det :D
20_800x600.jpg

Den arbetar genom att pendla från sida till sida (supersnabbt) och det blir som att skära loss mattan, utan att det lämnar några märken på träet under. Det är dock viktigt att hålla den plant, annars riskerar man att gå ner i träet :)
Så först körde jag av all matta med Feinen, sedan började jag om och tog bort så mycket limrester som möjligt med samma maskin och samma blad. Man använder samma teknik, och är man noga när man tar bort mattan så får man med det mesta av limmet redan då.
När det var gjort så slipade jag bort det sista limmet med rondellslip och 60-sandpapper :) Då fick jag trappan helt trären. Jag har inte finslipat efteråt, eftersom jag misstänker att målaren kommer vilja göra sista finishen innan målningen/laseringen själv.

Jag provade med limpistol, men ska man använda en Fein tror jag att det kommer bli svårare om limmet är för mjukt. Friktionen från bladet kommer mjuka upp limmet litegrann :)
Tack! Jag har ju ingen matta på min utan klarlack sedan tidigare så det blir mycket lim/lack att få bort innan det blir trärent. Vet jag vad mina kvällar ska bestå av i inter :rofl:
 
Igår fick trappan en fortsatt uppfräschning :)
Trappstolparna (eller vad heter det?!) har stått där sen typ -65 och var inte så tjusiga. Vanliga reglar typ, som blivit rätt kantstötta under årens gång. Sambon gick loss med överhandsfräsen igår och jag är så nöjd med resultatet! Vi ska göra en likadan fräsning på räcket som kommer vara runt trapphålet på ovanvåningen sedan, och så blir det en eköverliggare ovanpå :)

Före:
q5gB1ii.jpg

36SKEF7.jpg


Efter:
3BeAfUV.jpg

Här är bara ena hörnet fräst ännu:
PWcFvP0.jpg

Och alla hörnen (dock bara fräst halvvägs på denna bilden, alla stolpar är frästa från golv till tak :) ) :
A1E46o2.jpg


Sorry för dåliga mobilbilder, det hann bli mörkt innan vi var klara igårkväll :p
 
Tack! Jag har ju ingen matta på min utan klarlack sedan tidigare så det blir mycket lim/lack att få bort innan det blir trärent. Vet jag vad mina kvällar ska bestå av i inter :rofl:

Du å jag då. Vi ska fixa en städskrubb under våran trapp i källaren men först så måste trappan fixas. Den har ingen matta men är målad på baksidan och sidorna i värsta tänkbara färgen - knalloreange :arghh:
Det är nästa projekt när allt på övervåningen och plank är färdigt. Längtar inte direkt :p
 
meh.. märk ord dåra :rofl: :D @AraSlei

@MM säg till när du börjar så börjar jag också. Om vi "tävlar" mot varandra tror du det blir roligare då? :rofl:

Hahaha, jag fattade inte bara :D Men är det bara klarlack så borde du klara dig fint på rondellslip och grövre sandpapper, typ 60 eller 80 :)

(om ni inte gärna vill köpa en Fein då, för den är så himla fiffig att det finns ett trekantigt sliphuvud man kan sätta på i stället för blad, så man når med sandpappret hela vägen in i hörnet :angel: )
 
Hahaha, jag fattade inte bara :D Men är det bara klarlack så borde du klara dig fint på rondellslip och grövre sandpapper, typ 60 eller 80 :)

(om ni inte gärna vill köpa en Fein då, för den är så himla fiffig att det finns ett trekantigt sliphuvud man kan sätta på i stället för blad, så man når med sandpappret hela vägen in i hörnet :angel: )

Jag tror sambon har en sådan :D

Sambon pratade om att man var tvungen att värma och skrapa för att få det riktigt trärent och att det inte räckte med att bara slipa. Funderar allvarligt på att skickac iväg sambon på en resa och göra trappen när han är borta
 
Hahaha, jag fattade inte bara :D Men är det bara klarlack så borde du klara dig fint på rondellslip och grövre sandpapper, typ 60 eller 80 :)

(om ni inte gärna vill köpa en Fein då, för den är så himla fiffig att det finns ett trekantigt sliphuvud man kan sätta på i stället för blad, så man når med sandpappret hela vägen in i hörnet :angel: )

Fy på dig, nu vill jag ha en Fein och jag har shoppingförbud! :rage:

:p :D
 
Hahaha, jag fattade inte bara :D Men är det bara klarlack så borde du klara dig fint på rondellslip och grövre sandpapper, typ 60 eller 80 :)

(om ni inte gärna vill köpa en Fein då, för den är så himla fiffig att det finns ett trekantigt sliphuvud man kan sätta på i stället för blad, så man når med sandpappret hela vägen in i hörnet :angel: )
Som husägare måste man bara ha en,den har ju en massa kul blad o funktioner
 
Jag tror sambon har en sådan :D

Sambon pratade om att man var tvungen att värma och skrapa för att få det riktigt trärent och att det inte räckte med att bara slipa. Funderar allvarligt på att skickac iväg sambon på en resa och göra trappen när han är borta
Fast ska ni ha trappen trären o obehandlad?
 
Nej den ska göras om helt men just nu är den lackad i furu och jag vill göra om den till vit så vi behöver få den trären från början för att kunna göra om :)
En massa onödigt arbete,rugga upp med sandpapper o sen måla.
Min trappa har jag dubbeljobbat,först som @AraSlei och under matt :devil: var skiten lackad,men färgaffären hade lösningen på det,även om det var jag som fick göra jobbet, min trappa är numera vit,men funderar allvarligt på att måla om den i grått, ALLT synd på vit trappa.:mad:
 
Tack för tipset.

Jag tänkte göra den vit men sedan sätta lite svart matta i halvmåneformar. Fast grå trappa är ju snyggt.. fasen jag kanske ska tänka om :D
 
Tack för tipset.

Jag tänkte göra den vit men sedan sätta lite svart matta i halvmåneformar. Fast grå trappa är ju snyggt.. fasen jag kanske ska tänka om :D
Jag har också funderat på dom där halvmånarna,men då är vi ju där igen,klister i trappen o tänk om man inte gillar det när man är klar :nailbiting:
Sen är min trapp inte rak,utan bred och svängd så då är frågan om det kommer se konstigt ut :confused:
 
Jag har också funderat på dom där halvmånarna,men då är vi ju där igen,klister i trappen o tänk om man inte gillar det när man är klar :nailbiting:
Sen är min trapp inte rak,utan bred och svängd så då är frågan om det kommer se konstigt ut :confused:

Jag tror det skulle kunna bli riktigt fräckt med halvmånar i en svängd trapp :up:
 
Jag har också funderat på dom där halvmånarna,men då är vi ju där igen,klister i trappen o tänk om man inte gillar det när man är klar :nailbiting:
Sen är min trapp inte rak,utan bred och svängd så då är frågan om det kommer se konstigt ut :confused:

Min mor har det i sin trapp ska se om jag kan ta ett kort och visa här. Den är visserligen inte så bred men svängd. Har sett det på flera ställen och de är lätta att sätta dig tycker det är riktigt snyggt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 447
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp