Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Projektet ljud & bild i vardagsrummet slutfördes i helgen, riktigt skönt att få ordning där igen. Snygga kabeldragningar i 20 meter kabelkanaler, snygg men löjligt tidsödande intern kablering i tv-bänk, högtalare och projektor uppe.

Nästa projekt blir garaget som skall städas, somligt slängas, väggarna målas, två fönster bytas till glasblock, och en massa lysrörsarmaturer skall upp i taken. Det får bli en strikt uppdelning i delprojekt tror jag. :D

Parallellt, utan att egentligen kalla det för projekt, håller jag ögonen öppna efter en passande byrå till hallen och en passande skänk/köpmansdisk till vardagsrummet.

Och så skall vardagsrummet kompletteras med gardiner, men där vet jag ganska väl vad jag vill ha så det hänger bara på när jag orkar åka till IKEA. :)
 
Projektet ljud & bild i vardagsrummet slutfördes i helgen, riktigt skönt att få ordning där igen. Snygga kabeldragningar i 20 meter kabelkanaler, snygg men löjligt tidsödande intern kablering i tv-bänk, högtalare och projektor uppe.

Nästa projekt blir garaget som skall städas, somligt slängas, väggarna målas, två fönster bytas till glasblock, och en massa lysrörsarmaturer skall upp i taken. Det får bli en strikt uppdelning i delprojekt tror jag. :D

Parallellt, utan att egentligen kalla det för projekt, håller jag ögonen öppna efter en passande byrå till hallen och en passande skänk/köpmansdisk till vardagsrummet.

Och så skall vardagsrummet kompletteras med gardiner, men där vet jag ganska väl vad jag vill ha så det hänger bara på när jag orkar åka till IKEA. :)
På tal om gardiner. Flyttade från en stuga med ett fönster till ett hus med.. 16 fönster. Min lösning på det blev att jag kör helt utan gardiner;):p jag gillar ljus och vi har fin utsikt, fungerar för mig. :cool:
 
Har äntligen tagit tag i gästrummet på ovanvåningen,nu finns det en mini walk in closet,dörrlister klara,taklister på G,tapet på G men elektrikern behöver komma innan jag kan göra klart,taket målat och jag med........gipsat,spacklat och akrylatfogat (gammalt hus o skevt överallt) nu kan jag se det fina men misshandlade trägolvet.
 
Själv håller jag på att fixa altanen, väldigt mycket mer jobb än vad jag först trodde och alltid någonting jag måste åka och köpa. Inte blir det bättre av att de som byggde den en gång i tiden fuskat så in i h-vete! Tur gubbarna är döda, far och son, annars skulle de fått veta vilka jäkla klåpare de är/var. :rage:

Riktigt jävla ful att ta betalt för att bygga något och sedan fuska med precis allt som inte syns, viltet innebär att jag förutom att riva ner hela skiten, sågat igen om en massa skruv och spik i samma trall måste lossa panel, gjuta igen hål i grunden där tegelbitar varit instoppade och rasat ut fått städa ur all skit som kastats in under altanen nån gång i tiden. Det ögat inte ser vet kunden inte heller om. :mad:

Tar en sabla tid att fixa själv men det blir iaf bra mycket bättre än vad de gjorde, gubbjävlarna. :banghead:
 
Proverna på kakel och klinker kom förra veckan. Tror vi kör på kaklet. Gillade ett av klinikerna men hade velat ha mindre plattor i duschen och det fanns inte i den så klart. Så får hitta en annan i samma färg som finns i flera storlekar.

En mäklare ringde innan idag och frågade om vi ville sälja vårat hus :p
Ett hus på gatan precis mitt emot oss hade visning förra veckan och hade sålts nu av mäklaren som ringde och nu ringde hen för att se om vi var intresserade av att sälja. Någon fattade väl tycke för vårat hus när dom var på visningen och bad hen ringa :rofl:
Men nä, vi vill inte sälja men skulle gärna återkomma om det blev aktuellt :D
 
Hej å hå!
Nu har vi kakel och klinkers, fogat och klart, överallt utom på lilla toan uppe som fortfarande är kvar :)
På torsdag och fredag kör målaren två heldagar, så då hoppas och tror jag att det kommer bli ännu större skillnad :) Sambon håller på med sista snickerierna, dvs det lilla utrymmet under trappan som ska bli förråd. Idag hämtar vi taklist som vi ska sätta upp så att målaren kan måla ihop dem med nya taket på ovanvåningen, och sedan är det bara räcket kring trapphålet, ett par dörrar som ska i och golvlister kvar! Det känns som att vi närmar oss inflytt :D Målet har varit att komma in i september och det ser vi ut att göra :bump:
Dessutom var de och göt grunden till hundhuset igår, så snart kan vi påbörja det också :)

Klinkers i lilla hallen:
20969014_380439035707224_6345651160061313024_n.jpg


Mosaik + sil i badrummet:
20969199_2347306765493683_5118261322043097088_n.jpg
 
Vi bor på gård så här finns lite projekt också såklart :D

1) Bygga klart utbyggnaden på uthuset som ska bli vedskjul och traktor/hästtransportgarage
2) Förlänga staketet runt gräsmattan
3) Göra det sista på hundgården
4) Brädfodra om hela nordsidan på uthuset och därmed en del av hästarnas lösdrift (kan bli nästa år dock)
5) Bygga vägg på sydsidan lösdriften och bygga klart framsidan av den och sätta upp två dörrar så det går att stänga in dom vid behov
6) Köra på grus på resten av gårdsplanen
7) Renovera hela hästhagen (byta ut alla stolpar och all tråd)
8) Måla om hela uthuset
9) Renovera köket
10) Måla i källaren och fixa till ett hemmagym i ena rummet
11) Tapetsera och lägga nytt golv på mitt kontor och uppe i klädrummet

Alltså det enda vi gjort av det här än så länge är punk 7) :rofl: Vi har omprioriterat lite. Vi har byggt en lekstuga åt barnen som det saknas vitfärg och färg på dörren på innan den är klar för i år. Sen har vi ändrat oss om lösdriften och håller på med en till lösdrift som blir inne i uthuset. Vi ska dela av hagen då stot brunstar och min ena valack vill betäcka henne då så blir det två hagar och två lösdrifter istället. Alternativet var att kompisen fick flytta sina hästar men det vill vi inte :p Det är inte mycket jobb med lösdriften då vi bara ska köra in grus som bädd och bygga vägg av spillvirke. Tråd och en del stolp har vi så det ska bara kompletteras med isolatorer och några stolpar till för att det ska gå att dela hagen som vi tänkt.

Sen håller vi på med taket på utbygget av uthuset. Det blir bara tak i år så veden håller sig torr så gör vi väggar nästa år.
 
Lista på vad vi åstadkommit på våra fyra månader i huset:
-Justerat dörrkarmen så att ytterdörren går att stänga
-Åtgärdat stopp i avloppet
-Målat de flesta fönster utvändigt
-Bytt två fönster
-Bytt knutbrädor på garaget
-Renoverat ena altandörren där panel + delar av karmen var rutten
-Ytskiktsrenoverat ett rum med nytt innertak, nytt golv och färg på väggarna och inrett det till arbetsrum
-Ytskiktsrenoverat förrådet i anslutning till garaget och inrett det till verkstad
-Tagit ner fem stora tujor och cypresser
-Tagit ner den två meter höga tujahäcken mot gatan
-Installerat larm
-Låtit bygga en ny gäst-wc
-Låtit renovera det befintliga badrummet
-Avlägsnat typ 10 telefonjack, 100 m telekabel och kanske 200 spikar från väggarna :meh:

Sen har vi ju flyttat, skött jobb och hushåll, roat 2-åring och fött ett till barn under den här perioden också.

Vad vi tror oss hinna med ytterligare i år eller i vinter:
-Installera luftvärmepump (vi har avtalat med installatör)
-Färdigställa fönsterfoder invändigt till de nya fönstren (nästan klart till ena fönstret, det andra är påbörjat)
-Ytskiktsrenovera vardagsrummet
-Göra om vårt sk "dressing room" till gästrum genom att regla upp två nya väggar, riva inbyggda garderober, byta golv och innertak och sätta in ny dörr
 
Här går projekten sååå långsamt framåt :down:
Vill bara få allt klart, men svårt när jag är högdräktig och sjuk så är mest på sjukhuset *suck*

Men nu är hallen iaf klar :)
Maken är och hämtar ut tapeterna nu så han kan göra klart matrummet och igår hade vi möte med företaget som ska göra badrummet.
Vi bestämde inredning och nu har jag nog bestämt kakel och klinker, herregud så svårt att bestämma sig!
Planen är att de börjar v 36-37. Känner mig galet stressad eftersom jag vill ha det klart innan bebis kommer...

"Bara" all inredning och piff kvar typ överallt men det är iaf kul :D
 
Klar med ena bågen. Ska sätta i glaset och kitta den andra imorgon :)
Första gången jag kittat och målat med linoljefärg. Byter färg på dom också, var vitt innan.
Och jag stör mig på att tidigare ägare målat vitt utanför runt fodren...
wkUDREh.jpg

Det ser iaf okej ut på håll :angel:
 
Klar med ena bågen. Ska sätta i glaset och kitta den andra imorgon :)
Första gången jag kittat och målat med linoljefärg. Byter färg på dom också, var vitt innan.
Och jag stör mig på att tidigare ägare målat vitt utanför runt fodren...
wkUDREh.jpg

Det ser iaf okej ut på håll :angel:

Så snyggt med grönt :)
Visst är det det hemskt med folk som kladdat med färg överallt :arghh:

Här har den som renoverat tidigare varit en riktig klåpare så helst hade vi velat riva varenda innervägg och sätta nya för det går inte att få det så bra som vi önskar.
Men det är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart när vi inte tänkt att bo här så länge :meh:
 
Så snyggt med grönt :)
Visst är det det hemskt med folk som kladdat med färg överallt :arghh:

Här har den som renoverat tidigare varit en riktig klåpare så helst hade vi velat riva varenda innervägg och sätta nya för det går inte att få det så bra som vi önskar.
Men det är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart när vi inte tänkt att bo här så länge :meh:
Tack! Är jättenöjd att vi bestämde oss för att byta färg!
Ja! Det är flera ställen det är kladdat, och på fönstren i vardagsrummet har hen inte tagit bort färgen som hamnat på rutorna :arghh:
Men det kommer bli så fint när jag målat om dom och fått tagit bort färgen istället :)
 
Tack! Är jättenöjd att vi bestämde oss för att byta färg!
Ja! Det är flera ställen det är kladdat, och på fönstren i vardagsrummet har hen inte tagit bort färgen som hamnat på rutorna :arghh:
Men det kommer bli så fint när jag målat om dom och fått tagit bort färgen istället :)

Suck, vissa borde inse sina begränsningar och inte göra själv när de uppenbarligen inte kan...
Här har de sätt renoveringsgips helt vågigt och dessutom inte tagit bort listerna först utan satt gips på listerna...
 
Hör ni änglarna sjunga halleluja :angel:
Vi har valt kakel och klinker :D :laugh: :up: :bump:

Då kan alltså arbetet fortgå i badrummet. Det har ju enbart stått stilla för att vi har sån förbannad beslutsångest :rofl:

Däremot så har maken och svärfar arbetat med planket så länge. Det är gjutit några såna där man har i marken till (kan för mitt liv inte komma på vad dom heter exakt just nu :laugh:) och ena kortsidan är klar och dom har börjat på långsidan nu. Vi behöver gjuta dom innan vintern kommer. Planket går ju att sätta upp ändå i höst/vinter bara dom är i marken liksom så kommer bara dom dit så kommer väggarna upp tids nog :)
Vi har inte så mycket snö här i söder så är vädret som det brukar borde vi kunna arbeta ute hela november med såvida det inte kommer ösregna hela tiden. Då blir det mindre roligt..
Längtar lite till oktober. Då ska det börja radonmätas i källaren. Det kommer ta 2 månader. Blir det godkänt så startar nästa projekt igång där sen :banana:
Om inte så får vi ta till plan B :p
 
Här har det också hänt grejer i helgen!
Vi har:
- satt taklist i vardagsrummet uppe
- satt golvlist och dörr- samt fönsterfoder i sovrummet
- riktat och satt tak i klädkammaren, satt taklist samt lagat hörnet där all puts trillat bort på murstocken
- påbörjat skrapandet av blivande garderobsdörren och är nästan klar med det
- byggt låda kring luftningsröret som går från golv-tak i lilla toan uppe, samt satt golvlist på nya klinkern där
- satt list i lilla hallen nere, samt satt tre dörrfoder där.
- tagit ur smala fönstret uppe och satt in det i tvättstugan nere (och då sågat upp för detta osv)
- sågat upp för ett större fönster uppe, samt satt i det och satt dit keps och foder utvändigt
- skrapat av typ 3 lager väv och 2 lager tapet på murstocken så att putsen kom fram och den kan målas
- bilat bort den fula och delvis trasiga klinkern som var satt på betongtrappan till groventrén, samt slipat trappan
- grävt land och planterat den stackars rosen jag köpte för typ en månad sen

Vi är mycket nöjda med den här helgen, det känns verkligen som att vi fått mycket gjort! :)
 
Här har det också hänt grejer i helgen!
Vi har:
- satt taklist i vardagsrummet uppe
- satt golvlist och dörr- samt fönsterfoder i sovrummet
- riktat och satt tak i klädkammaren, satt taklist samt lagat hörnet där all puts trillat bort på murstocken
- påbörjat skrapandet av blivande garderobsdörren och är nästan klar med det
- byggt låda kring luftningsröret som går från golv-tak i lilla toan uppe, samt satt golvlist på nya klinkern där
- satt list i lilla hallen nere, samt satt tre dörrfoder där.
- tagit ur smala fönstret uppe och satt in det i tvättstugan nere (och då sågat upp för detta osv)
- sågat upp för ett större fönster uppe, samt satt i det och satt dit keps och foder utvändigt
- skrapat av typ 3 lager väv och 2 lager tapet på murstocken så att putsen kom fram och den kan målas
- bilat bort den fula och delvis trasiga klinkern som var satt på betongtrappan till groventrén, samt slipat trappan
- grävt land och planterat den stackars rosen jag köpte för typ en månad sen

Vi är mycket nöjda med den här helgen, det känns verkligen som att vi fått mycket gjort! :)
Ni är nog dom snabbaste husrenoverare jag följt. Kan ni lova att ha åtminstone någon list som liksom aldrig blir uppsatt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp