Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad vi tror oss hinna med ytterligare i år eller i vinter:
-Installera luftvärmepump (vi har avtalat med installatör)
-Färdigställa fönsterfoder invändigt till de nya fönstren (nästan klart till ena fönstret, det andra är påbörjat)
-Ytskiktsrenovera vardagsrummet
-Göra om vårt sk "dressing room" till gästrum genom att regla upp två nya väggar, riva inbyggda garderober, byta golv och innertak och sätta in ny dörr
Uppdatering härifrån:

-luftvärmepump installerades i förrgår

-fönsterfoder färdigställda

-nya väggar uppreglade till det nya rummet och ny el till rummet drogs i samband med värmepumpsinstallationen. Vi har kommit en bra bit på väg men det är mycket kvar och nu börjar maken jobba igen efter en månads föräldraledighet, så frågan är om rummet blir klart i år.

-vardagsrummets uppfräschning har inte påbörjats. Vi har valt tapet men det är så långt vi kommit. Golvet ska slipas och lackas, taket (gulnad träpanel) och fönsterfodren (brunmålade) ska målas vita och väggarna ska fixas. Rummet är 30 kvm stort så bara takmålningen kommer bli svinjobbigt och ta en evighet! :wtf:

-vi har varit och tittat på kaminer och kommer förmodligen låta installera en i början av nästa år.
 
-vi har varit och tittat på kaminer och kommer förmodligen låta installera en i början av nästa år.

Vi installerade kamin förra året, ett av våra bästa beslut någonsin :up:! Både för mysfaktorn under höst/vinter, men även för att den värmer upp huset så himla bra när den används, även om den eg bara var helt och hållet tänkt för myseldning :)!
 
Vi installerade kamin förra året, ett av våra bästa beslut någonsin :up:! Både för mysfaktorn under höst/vinter, men även för att den värmer upp huset så himla bra när den används, även om den eg bara var helt och hållet tänkt för myseldning :)!
Vilken kamin valde ni? Nu har ju vi precis blivit med värmepump men vi vill gärna ha en bra kamin som backup om vi blir utan el. Det lutar åt en Contura med extra värmelagring.
 
Jag kan nog hitta på något åt honom också @Fritidsryttare... Vi kan ju byta karl ett tag för ni har väl fortfarande problem med hoppetossar? ;) :D
Ja!!! Jag provade att ta bort näten som suttit i 2 år runt ett par träd, tänkte att nu är de väl ändå så pass stora/gamla att de inte är så smaskiga längre. Tror du inte de jävla kräken (förlåt för svordomarna men jag HATAR kaniner!!!) hade varit och tuggat hela vägen runt på mitt fina äppelträd efter 2 dygn? De har 3700 kvm gräsmatta att förstöra men nej då, just mina träd ska de gå på.
 
Ja!!! Jag provade att ta bort näten som suttit i 2 år runt ett par träd, tänkte att nu är de väl ändå så pass stora/gamla att de inte är så smaskiga längre. Tror du inte de jävla kräken (förlåt för svordomarna men jag HATAR kaniner!!!) hade varit och tuggat hela vägen runt på mitt fina äppelträd efter 2 dygn? De har 3700 kvm gräsmatta att förstöra men nej då, just mina träd ska de gå på.

Vi får se till att styra upp det där bytet :p :laugh: Kanin:devil:
 
Vilken kamin valde ni? Nu har ju vi precis blivit med värmepump men vi vill gärna ha en bra kamin som backup om vi blir utan el. Det lutar åt en Contura med extra värmelagring.
Jag köpte en sån här på villamässan förra året, utställningsexet, och är otroligt nöjd! Den ger en fantastisk värme och den håller även värmen länge på en liten brasa. :)
Westbo_Classic_M1.jpg
 
Uppdatering...
Nästa projekt blir garaget som skall städas, somligt slängas, väggarna målas, två fönster bytas till glasblock, och en massa lysrörsarmaturer skall upp i taken. Det får bli en strikt uppdelning i delprojekt tror jag. :D
Bytte ena fönstret till glasblock igår. Block och murstenar som passbitar måttpassade bättre än väntat, men det var ändå omständligare än väntat totalt sett. Svårt att få in bruket ordentligt mellan glasblocken - det ser lätt ut på instruktionsvideos när nån bygger en fristående vägg av glasblock men när man skall passa in dem i ett befintligt hål i en betongvägg är det bökigare. Dessutom litet tidsbrist tills bruket började stelna. Resultatet blev okej, men inte mycket mer. Nästa får bli bättre.
Och så skall vardagsrummet kompletteras med gardiner, men där vet jag ganska väl vad jag vill ha så det hänger bara på när jag orkar åka till IKEA. :)
Svårt. De mest intressanta kulörerna hade utgått. Kulören/kvaliteten jag vill ha har jag bara hittat på metervara i tygbutiker och det blir orimligt dyrt eftersom jag behöver totalt ca 15 meter till rummet (ett brett fönsterparti med fyra längder och ett smalare med bara två). Fortsätter leta efter färdigsytt...
 
Själv håller jag på att tro att under över alla under att min nya altan inte är allt för långt borta, trots alla bakslag och revideringar. Det går faktiskt framåt även om det ett tag mest såg ut att gå både bakåt och krabbgång många gånger. Förutsättningarna är långt ifrån de bästa med byggfusk och dåligt virke, men efter betydligt mer brytande, såganden och slägga och kofot så har jag lyckats både röja, rensa och börjat tro att det är fullt möjligt att lyckas att själv riva och bygga upp en ny och bättre altan där den gamla står. :)

I morgon ska det läggas markduk, fortsätta nätas med putsnät, sättas klart balkskor och regler, upp med stödben och stolp till räcken och pergola, lagas på sina håll med finbetong och sen kan jag med fulladdad skruvdragare lägga däcket. :D
Idag om blåsten lugnar ner sig lite så ska jag börja skruva däcket. Amatör som jag är har det blivit en del trail and error, trappan har jag fått göra om ett par gånger med hur brädorna ska ligga och jag borde flytta ut dem en cm till ser jag nu. Jag misstänker att det kommer bara vara jag som stör mig på dem så det kan kanske kvitta, jag kommer nog störa mig mer om jag får synliga skruvhål på sex steg istället. :cautious:

Räcket är inte helt klart och en stolpe i ena hörnan ska justeras men sen kan jag fixa det andra småpysslet nästa år om de vackra dagarna tagit slut nu. Det känns inte som någon stress att spika för så hundar och katter inte tar sig in under den även om jag kommer att kl den längre fram. Gammalt virke som inte återanvänds eller ska läggas i deponi ska sågas upp så får det värma mig nu i höst. :up:
 
Uppdatering...

Bytte ena fönstret till glasblock igår. Block och murstenar som passbitar måttpassade bättre än väntat, men det var ändå omständligare än väntat totalt sett. Svårt att få in bruket ordentligt mellan glasblocken - det ser lätt ut på instruktionsvideos när nån bygger en fristående vägg av glasblock men när man skall passa in dem i ett befintligt hål i en betongvägg är det bökigare. Dessutom litet tidsbrist tills bruket började stelna. Resultatet blev okej, men inte mycket mer. Nästa får bli bättre.

Svårt. De mest intressanta kulörerna hade utgått. Kulören/kvaliteten jag vill ha har jag bara hittat på metervara i tygbutiker och det blir orimligt dyrt eftersom jag behöver totalt ca 15 meter till rummet (ett brett fönsterparti med fyra längder och ett smalare med bara två). Fortsätter leta efter färdigsytt...
Har du kollat i den här nätbutiken? https://www.stoffochstil.se/tyger
 
Har du kollat i den här nätbutiken? https://www.stoffochstil.se/tyger
Nej, har bara kollat i fysiska butiker, tycker det är svårt att få någon uppfattning om nyans och framför allt struktur/kvalitet/lyster om man inte ser tyget live. Men där fanns ett par möjliga tyger... och man borde ju kunna beställa/köpa provbitar iofs... :up:
(Såg nu att flera av de tänkbara bara låg på 105 cm bredd... vilket innebär sex längder till det breda fönsterpartiet och fyra till det smala, totalt 25 meter... :meh: )
 
Nej, har bara kollat i fysiska butiker, tycker det är svårt att få någon uppfattning om nyans och framför allt struktur/kvalitet/lyster om man inte ser tyget live. Men där fanns ett par möjliga tyger... och man borde ju kunna beställa/köpa provbitar iofs... :up:
(Såg nu att flera av de tänkbara bara låg på 105 cm bredd... vilket innebär sex längder till det breda fönsterpartiet och fyra till det smala, totalt 25 meter... :meh: )

Ser att det står "Västkusten" på din profil, så tänkte nämna att S&S har fysisk butik i bland annat Göteborg (och Stockholm och Malmö) om det är i ditt område? Jag handlar i den i Malmö ganska ofta, tycker de ofta har vad man letar efter. :up:
 
Ser att det står "Västkusten" på din profil, så tänkte nämna att S&S har fysisk butik i bland annat Göteborg (och Stockholm och Malmö) om det är i ditt område? Jag handlar i den i Malmö ganska ofta, tycker de ofta har vad man letar efter. :up:
Det visste jag inte, bra tips! Göteborg är inte (längre) det direkta närområdet men tillräckligt nära för att jag faktiskt skall råka ha ärende dit redan i morgon. :up:
 
Var in till stora staden och beställde tapeter till köket. Vi hade bestämt oss för en tapet när vi åkte in, men väl på plats så hittade vi en annan snarlika som vi tyckte var bättre, så den beställde vi. Frid och fröjd...
Igår så fick jag för mig att titta på tapeterna igen på datorn, men tog upp helväggsbilder istället - det skulle jag inte ha gjort (eller jo).
Ringde i panik till firman vi beställde i och ville byta ut beställningen, hon fick ringa upp tapetlagret och kolla, dom hade naturligtvis redan skickats... :nailbiting:
Men dom kan gå i retur och jag får hem dom vi bestämde oss för från början, något senare men ändå *pust*.
Tänk vad 3 rullar tapet kan ställa till :crazy::angel::D
 
Var in till stora staden och beställde tapeter till köket. Vi hade bestämt oss för en tapet när vi åkte in, men väl på plats så hittade vi en annan snarlika som vi tyckte var bättre, så den beställde vi. Frid och fröjd...
Igår så fick jag för mig att titta på tapeterna igen på datorn, men tog upp helväggsbilder istället - det skulle jag inte ha gjort (eller jo).
Ringde i panik till firman vi beställde i och ville byta ut beställningen, hon fick ringa upp tapetlagret och kolla, dom hade naturligtvis redan skickats... :nailbiting:
Men dom kan gå i retur och jag får hem dom vi bestämde oss för från början, något senare men ändå *pust*.
Tänk vad 3 rullar tapet kan ställa till :crazy::angel::D

Varför sån panik, vad visade helväggsbilden (jag får bilder i huvudet av någon obscen bildtapet som man inte såg helheten av innan man tittade på helväggsbilden :D )?
 
Varför sån panik, vad visade helväggsbilden (jag får bilder i huvudet av någon obscen bildtapet som man inte såg helheten av innan man tittade på helväggsbilden :D )?
:rofl: nja så illa var det inte riktigt :p
Men jag hade helt missbedömt tätheten av mönstret och helheten med färgerna, det skulle bli på tok för mörkt :eek:
Paniken kom av att jag trodde att det var kört att byta om beställningen hunnit gå iväg... :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp