Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är vi igång med våra projekt i egenskap av nyblivna husägare. Vi fick börja med att fixa stopp i avloppet från dusch/badkar. Tyvärr lyckades vi inte lösa det själva (testade en massa olika saker) så det fick bli ett samtal till en rörmokare på jour. Det blev rejält dyrt men vi kommer kräva pengar av säljarna.

Vi har också hunnit fixa en massa bra förvaring till tvättstuga och klädkammare samt köp innertak, golv och väggfärg till det första rummet som ska renoveras. Det är så enormt mycket att göra med vårt lilla hus men det kommer bli så bra.
 
Nu har vi äntligen kommit igång igen. Blev en liten dipp efter att vi gjort en hel del, men igårkväll tömde vi sovrummet och lackade första lagret på golvet. Två lager till sedan blir det lite målning och tapetsering. Räknar med att vara klara på onsdag :)
 
Vi har kommit en bit på panelbytet på framsidan.
Det är takdelen kvar inne under verandan så att säga nu bara.
Äntligen bytt lampa med :love:
Det syns lite på nya bilderna att det är grävt framför verandan. Nu ska det byggas större uteplats här :)
Å välja färg till panelen. Jag gillade att det blev så mycket ljusare. Huset blev större. Det är grundmålat vitt panelen. Funderar på en ljus grå, eller köra vitt? Bolla färgförslag? Vad tror ni passar?

IMG_20170417_164500_481_zpszrjvzqu8.jpg
 
Nu börjar vi komma någonvart! Idag läggs förhoppningsvis de sista plattorna till golvet i badrummet. Då återstår endast att vänta i två dagar och sedan foga. Vi fogade väggarna på 6 timmar så golvet borde gå rätt snabbt. :) Det återstår också att åtgärda några lösa mosaikbitar i nischen i duschen och foga där. Sen kan rörmokaren komma och installera allt!

Dessvärre var vi sega med att beställa duschväggen vi tänkte ha och nu verkar den inte finnas att få tag på någonstans... Vi har ganska tight till handfatet så vi måste ha en speciell typ av dörr och det finns inte så många att välja på. Hutlöst dyra ska de vara också såklart. Men allt löser sig väl. :)
 
Puh, jag hade ju en rätt rejäl lista med saker att göra i december och mycket riktigt har vi (sambon) hunnit med en del!

Fasaden ska på, finputs som sprutas på i vår så fort vädret tillåter -de kommer förmodligen vilken dag som helst och börjar med det.

Sätta in altandörr - check!

Påbörja uppbyggnaden av gästtoaletten nere - check! Golvvärmen är lagd, el dragen, golvet gjutit, masonitskivor uppe, avloppsrör fixade samt rör till handfat dragna och bockade. Snart börjar arbetet med att kakla. :D

Bygga förvaringsutrymme i hallen nere - på god väg! Väggarna reglade, golvet gjutet, skivorna uppe och el förberett för att sätta inbyggda spottar. Nu ska vi bara bestämma oss för vilka skjutdörrar vi ska ha också, skitsvårt...

Fixa det sista med fönstren, de ska spacklas på insidan efter fönsterbytena.
Sambon har grovspacklat allt, sen får fasadfirman fixa det sista finliret.

Ta ner det gräsliga balkongräcket och byta ut det mot nya räcken i smidesjärn med trähandtag.
Räcket nertaget, men vi väntar med nytt balkongräcke tills fasaden är klar.

Skrapa och måla pelaren vid entrén och göra den fin.
Check, och innertaket vid entrén är målat i ett första lager.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Trädgården börjar bli återhämtad. Min man och svärfar har fixat med plintarna till planket på ena kortsidan så nu är dom raka och allt det där och ska sätta sig lite innan nästa etapp påbörjas.
Vi har satt 2 av 8 plintar till nya uteplatsen på framsidan och fått lagt grus där soptunnan står. Det har nog packat sig så bra nu för det har regnat några dagar så vi kan nog lägga plattorna i helgen.
Har köpt hem resterande plintar till uteplatsen på framsidan så det är bara att gräva på när andan och vädret faller på. Klinkers har jag också köpt hem.
Rabarberplantan klarade flytten, den har börjat växa :banana:
Återstår om sticklingen kommer växa eller inte, tror den har tagit sig men svårt att se om rötterna håller på att sätta sig eller inte :p
Sedan så anlitade vi en firma för att hämta alla grenar, ris och stubbar vi tagit upp så nu ser det mycket bättre ut på baksidan :)
Har börjat sätta innetak i hallen med.
Vi är lite all over the place men går efter vädret. Är det fint är det ute, regnar det är vi inne. På så vis får vi lite gjort här och var och inget står egentligen stilla :up:
 
Fogat i badrummet - check! Åker ju dock på bakslag hela tiden. Jag hade sönder en flisa på en golvplatta så den fick vi ta loss och lägga en ny. Pappa använde fel fog i tvättstugan där halva golvet redan var fogat så det såg ju lite kul ut... i arbetet med att få bort fogen hade min sambo sönder en platta så den får bytas. GAH. Inte kul att få göra om arbete sådär. Märks att vi är trötta på det här, ofokuserade, lite stressade. Alla gör misstag. Nu håller jag bara andan tills det är klart i princip, se blir det renoveringspaus tills vi har nya krafter!

Men båda rummen blir SÅ FINA när det är klart. Verkligen så, så fina. Eventuellt kommer rörmokaren på fredag, annars nästa vecka. Hoppas på elektrikern nästa vecka också så vi får lampor och eluttag i båda rummen.

Kvarstår för oss: rensa lite i fogarna i nischen i badrummet och foga där samt sätta upp glashyllor i nischen.
Sätta silikon i hörnen och utmed golv/tak.

I helgen tänkte jag börja städa ur köket, aka verkstaden, köra dit en gammal spis, packa upp nya kylskåpet och börja göra det beboeligt. :)
 
Före/efter i köket denna helg. Det fanns dock ett mycket värre före-läge, med köket som verkstad. En osb på pallbockar med tusen verktyg och skräp och byggmaterial. Det gick precis att gå i rummet. Nu är det ett fungerande kök så när som på vattnet som kopplas in provisoriskt i veckan! Älskar kylskåpet, helt nytt, första gången gången vi ser det fast vi haft det sedan Black Fridayrean. :D

Och så golvet då. Såpskurat två gånger och det blev riktigt fint! Lutar av bara fasen men nu hoppas vi faktiskt på att kunna behålla det. Hade inte tänkt det pga den enorma lutningen men med rätt hantverkare kanske det går att ordna. :)
IMG_4893_zpsbb1nkccn.jpg

IMG_4896_zpszzax5xqq.jpg

Japp, det är inte klart och provisoriska lösningar rakt igenom. ;) Men det blev oväntat fint!
 
Vi jobbar på i sakta mak med vårt nyinköpta hus. Ja mest är det min man som jobbar, jag är mest med i planering och beslutsfattande.

Det första rummet börjar bli färdigt. Det har fått nytt tak, nytt golv, ny färg på väggarna samt nya lister. Fönstret var i uselt skick och i helgen upptäckte vi att karmen är rutten, så idag beställde jag nya fönster till det rummet och rummet intill. Detta rum ska bli vårt hemmakontor.

Gällande badrumsrenovering så har vi fått offerter från två olika firmor. Den ena är jättedyr, den andra väldigt mycket billigare och har bra recensioner på nätet, så det lutar åt firma nr två. De kan dessutom sätta igång om bara några veckor. Vi ska dels renovera det befintliga badrummet, dels bygga upp antingen ett nytt badrum eller en gästtoalett i hallen. Vi är väldigt mycket i valet och kvalet där. Två badrum med dusch är ju najs, och bra att ha när man har gäster och när barnen blir större. Men det kostar mer att bygga, blir mer att städa och barnen är så små än så länge (2,5 år resp föds i augusti). Hur hade ni gjort?
 
Nu använder vi badrummet (med överplastad nisch...) och idag var elektrikern där. Är på resande fot så jag har inte fått se resultatet. Glashyllor till nischen är beställda och idag installerade sambon antennen och boxern så nu har vi TV också! :D Ska köpa 4G modem när jag kommer hem.

Underbart att bo där nu! Ytskikten som är kvar känns väldigt överkomliga nu när vi har värme, vatten och avlopp. Och världens finaste tvättstuga. :D Vårt problem nu är att lista ut var och hur vi vill ha tvätt och tork och hur allt ska inredas så vi får plats med så mycket förvaring som möjligt men inte får en trång känsla. Någon annan som har torken på tvätten, känns det okej?
 
  • Gilla
Reactions: MM
Nu använder vi badrummet (med överplastad nisch...) och idag var elektrikern där. Är på resande fot så jag har inte fått se resultatet. Glashyllor till nischen är beställda och idag installerade sambon antennen och boxern så nu har vi TV också! :D Ska köpa 4G modem när jag kommer hem.

Underbart att bo där nu! Ytskikten som är kvar känns väldigt överkomliga nu när vi har värme, vatten och avlopp. Och världens finaste tvättstuga. :D Vårt problem nu är att lista ut var och hur vi vill ha tvätt och tork och hur allt ska inredas så vi får plats med så mycket förvaring som möjligt men inte får en trång känsla. Någon annan som har torken på tvätten, känns det okej?
Jag har torktumlaren ovanpå tvättmaskinen och så fort gubben har tid ska det byggas en upphöjning och ställa båda brevid varandra. Jag fixar inte att ha tvättmaskinen så långt ner, det är bökigt och jag får superont i ryggen. Har inte ryggproblem sen tidigare, men har haft en stroke så det kan ju påverka, vet ej. Men maken som är frisk stör sig också på att den hamnar i så låg höjd.
 
Gällande badrumsrenovering så har vi fått offerter från två olika firmor. Den ena är jättedyr, den andra väldigt mycket billigare och har bra recensioner på nätet, så det lutar åt firma nr två. De kan dessutom sätta igång om bara några veckor. Vi ska dels renovera det befintliga badrummet, dels bygga upp antingen ett nytt badrum eller en gästtoalett i hallen. Vi är väldigt mycket i valet och kvalet där. Två badrum med dusch är ju najs, och bra att ha när man har gäster och när barnen blir större. Men det kostar mer att bygga, blir mer att städa och barnen är så små än så länge (2,5 år resp föds i augusti). Hur hade ni gjort?
Om det finns plats i planlösningen att bygga ett badrum till på ett snyggt sätt så hade jag gärna haft två badrum. Vi har ett badrum, en toalett och en tvättstuga med våtrumsstandard och vår plan är att på sikt bygga om tvättrummet till badrum. Det är bara synd att det är så dyrt att bygga/renovera badrum...
 
Om det finns plats i planlösningen att bygga ett badrum till på ett snyggt sätt så hade jag gärna haft två badrum. Vi har ett badrum, en toalett och en tvättstuga med våtrumsstandard och vår plan är att på sikt bygga om tvättrummet till badrum. Det är bara synd att det är så dyrt att bygga/renovera badrum...
Det lutar just nu åt att vi bygger med dusch. Offerterna på med och utan dusch skiljer sig inte så mycket åt och jag tänker att det också höjer husets värde, det blir mer "familjevänligt".

Samtidigt så är både jag och min man uppvuxna i hus med bara en dusch och det har aldrig varit något problem. Jag ser också risken för längre duschar och därmed större slöseri med vatten och värme om vi har två duschar (vi har direktverkande el).
 
Är det någon här som gjort ett eget smålandsstaket? Spikade ni slanorna eller gjorde ni det på "äkta" vis?
Är det svårt? :D
 
Är det någon här som gjort ett eget smålandsstaket? Spikade ni slanorna eller gjorde ni det på "äkta" vis?
Är det svårt? :D
Nej men vill ha! :love: Satans dyrt dock och det är väl inte helt lätt att fixa själv. Jag orkar iaf inte. :p Hade helst haft äkta med vidjor men det är rätt dyrt. Hittade en nu som gör spikad variant till bra pris. Inte lika fint dock, och vet inte om det är lika hållbart?
Ibland håller länssyrelsen eller någon hembygdsförening i kurser på sommaren i att bygga gärdesgård. Slå med lie brukar de ha också. Kolla efter sådana nu i sommar?
 
Nej men vill ha! :love: Satans dyrt dock och det är väl inte helt lätt att fixa själv. Jag orkar iaf inte. :p Hade helst haft äkta med vidjor men det är rätt dyrt. Hittade en nu som gör spikad variant till bra pris. Inte lika fint dock, och vet inte om det är lika hållbart?
Ibland håller länssyrelsen eller någon hembygdsförening i kurser på sommaren i att bygga gärdesgård. Slå med lie brukar de ha också. Kolla efter sådana nu i sommar?

Undrar om det är samma företag som jag kikat på? 180kr/m? De ligger inte långt härifrån i så fall, så jag har funderat på dem :)
Jag tänkte att man kanske kan spika först och sedan sno runt lite vidjor? :idea:

Jag tänkte jag skulle kolla efter det, men tiden för att gå den typen av kurs är... knapp :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 428
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp