Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar om det är samma företag som jag kikat på? 180kr/m? De ligger inte långt härifrån i så fall, så jag har funderat på dem :)
Jag tänkte att man kanske kan spika först och sedan sno runt lite vidjor? :idea:

Jag tänkte jag skulle kolla efter det, men tiden för att gå den typen av kurs är... knapp :D
Ja jag tror det var 180 kr/m! Haha ja man kanske kan göra en egen estetisk lösning i efterhand... :D
 
Nu är det bara 21 dagar kvar till flytt! Det första projektet bli att gräva ett 28 meter långt dike för att plantera häcken som jag just beställde. Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar att gräva ett 28 meter långt dike som är 50x50 cm för hand. :nailbiting:
 
Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar att gräva ett 28 meter långt dike som är 50x50 cm för hand. :nailbiting:
Jag har grävt liknande sträckor för hand, det går rätt fort ändå beroende på jordmån och hur torrt det är - har inte nån direkt uppfattning om hur lång tid dock. Jag har en vovvling som gärna ställer sig i diket och hjälper till så jordkokorna yr. Annars är det ju en bra anledning att hyra en minigrävare och leka lite. :p
Yanmar-SV052.jpg
 
Råkade köpa nytt staket... Eller tja nytt och nytt 30-35m träimpregnerat 80cm högt och med jordankare.

500,- för allt. Ska dit ikväll och montera ned. Får se om det kommer upp hemma eller om vi ångrar oss. Vårt plank ut kod vägen är allt annat än vackert just nu.

Kan tycka att 80cm är lite lågt dock. Vet ni om man kan höja staketet på ett bra sätt?
 
Händer lite här med, sakta men säkert.

Färdigt för att sätta upp plank på två kortsidor. Bara köpa hem material och börja bygga!

Uteplatsen på framsidan går också framåt. Räcket har vi tagit ner och så är det klinkat. Fogat blir det antingen ikväll eller imorgon.
Stått lite stilla då vi funderade ett tag på om vi ska ha tak och då ansöka om bygglov eller göra en bygglovsbefriad uteplats. Vi köpte lös en ny tomtkarta förra året för planket för några tusenlappar så det lutar mot att ansöka om bygglov och göra med tak när vi ändå håller på och då ingår det på den nya kartan utan kostnad detta året ut, så varför inte. Bygglovet kostar inte så himla mycket, det är ett så kallat enkelt bygglov som kan ges över disk och skönt med tak och kan sitta där även om det börjar ösregna.
Så nu har vi dividerat klart om det och kan fortsätta bygget.

Vi ändrar inget på utseendet vi tänkt oss mer än att vi lägger till ett tak.
 
Händer lite här med, sakta men säkert.

Färdigt för att sätta upp plank på två kortsidor. Bara köpa hem material och börja bygga!

Uteplatsen på framsidan går också framåt. Räcket har vi tagit ner och så är det klinkat. Fogat blir det antingen ikväll eller imorgon.
Stått lite stilla då vi funderade ett tag på om vi ska ha tak och då ansöka om bygglov eller göra en bygglovsbefriad uteplats. Vi köpte lös en ny tomtkarta förra året för planket för några tusenlappar så det lutar mot att ansöka om bygglov och göra med tak när vi ändå håller på och då ingår det på den nya kartan utan kostnad detta året ut, så varför inte. Bygglovet kostar inte så himla mycket, det är ett så kallat enkelt bygglov som kan ges över disk och skönt med tak och kan sitta där även om det börjar ösregna.
Så nu har vi dividerat klart om det och kan fortsätta bygget.

Vi ändrar inget på utseendet vi tänkt oss mer än att vi lägger till ett tak.
Taket är guld värt när man vill grilla eller bara fika ute o så kommer det en "skur" som inte ger sig i första taget.
 
Nu byggs det för fullt!

Markduk + grus snart klart och några av dom höga stolpen (vad dom nu heter :p) är satta.
Å så vill svärmor ha morsdagfika idag, när ska det hinnas :confused:
Bygga bygga bygga :banana::bump::banana:
När man fått igång tempot vill man inte gärna sakta ner, men hon kan komma hit med en bit kaka om hon vill å ta en hammare å hugga i :p :D
 
Taket är guld värt när man vill grilla eller bara fika ute o så kommer det en "skur" som inte ger sig i första taget.

Pratat med kommunen, inga problem att få bygglov men givetvis får vi ansöka som alla andra. Vi bygger på och lämnar taket öppet så länge. Så länge vi inte lägger på taket så är det bygglovsbefriat :)
Vi har inga grannar som måste godkänna heller då bygget är så pass långt från allas gränser att det enbart är kommunen som ska ge sitt godkännande och hon i luren såg inget hinder så att säga.
 
Vi gör om 'allt' i vår 'nya' lägenhet från -32.
Hittills har vi slipat och oljat golven i sovrummen och vardagsrummet, målat taken och tapetserat, i vårt sovrum blev det även nya garderober.
Hallen och matrummet ska också få slipade golv, nya tapeter och målade tak.
Håller på att ta in offerter för badrumsrenovering så snart som möjligt då det är fult men framförallt så opraktiskt planerat så jag håller på bli knäpp!
Även köket ska göras om så hela lägenheten kommer att bli i nyskick.
Dock försöker vi behålla alla gamla fina detaljer i den mån det går.
 
Några av dom närmaste projekten, bygga en liten uteplats, vi lägger nog plattor. Slänger upp en vägg på ena sidan och planterar en klätterros där.. ska göra om en rabatt så fort vi får tillbaka grävaren. Ska hämta ett matjordslass på tisdag som ska användas till allt möjligt. Bryggan ska byggas ut ordentligt. Ny dörr till ett förråd, ny panel på en vägg på stallet.. vi börjar där!
 
Här går det långsamt men säkert eller bara långsamt också.

Vi åkte för att hämta staket men det vart inte så bra som det verkade så vi hoppade det. Vi tog dock ner 2 stora granar på tomten och inväntar offert på att ta ner en stor tall som lutar åt fel håll.

Sambon ska ta med sig grävmaskin hem till helgen och förbereda, Vilket jag tycker är helt idiotiskt.Vi behöver byta fönster först och det behöver vi hjälp med. Jag tänkte börja plocka ner fönster för fönster och börja skrapa/måla
 
Jag har shoppat badrumsinredning för ca 35 000 kr. Kvar att köpa är de stora sakerna som badkar och spegelskåp. Och badrumsdörr. Bilder kommer när det är installerat.

Övriga projekt går på halvfart just nu.
-Vi väntar på en fönsterleverans som ska komma om två veckor.
-Jag kikar lite på luftvärmepumpar på nätet. Jag tror jag vet vilken vi ska ha men behöver ha tag på en bra installatör.
-Vi ska sätta igen ett valv och ta upp en ny dörr så att vi får ett till sovrum, men det orkar vi inte göra just nu. Flera av våra andra småprojekt beror av att valvet sätts igen så jag funderar på om badrumsfirman ska få ett tilläggsarbete...
 
Och nästa projekt blir att skaffa inbrottslarm. Vi har haft inbrott i natt :mad: Vi har haft kontakt med några olika larmfirmor men inte kommit till skott ännu :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp