Projekt 2018

kolblakkur

Trådstartare
Jahapp, snart är det 2018 och nya projekt väntar. Vad kommer ni göra med hus och trädgård under 2018?

Våra planer änsålänge:
- tvätta ena husgaveln
- måla uthuset (skulle göras 2017, men regnade hela sommaren)
- måla innerdörrarna
- kitta och måla om fönster (skulle göras 2017, men vädret satte stopp)
- generell uppfräschning inomhus, måla lite där färg skavts bort osv
- måla trappen
 
Kitta och måla om fönster och fasad.
Bygga nytt växthus.
Grusa upp parkeringen.
Fortsätta runera mig på trädgården.
Bygga nytt växthus av gamla fönster.
 
-Måla om fasad (ev byta färg från brunt till mörkblått om jag lyckas övertyga maken)
-Renovera köket
-Dra om elen (hantverkare)
-Om vi hinner, bygga om altanerna. På baksidan ska det till ny trall, byte till glasräcke och bygge av utekök. På framsidan ska altanen/trädäcket minskas ner och snyggas till.
-Fortsätta ytskiktsrenovera (vardagsrum, två sovrum, yttre och inre hall)
-Make-over av trädgården med nya odlingslådor för grönsaksodling, plantering av äppelträd och nya buskar, bättre utnyttjade rabatter osv

Tanken var också att installera kamin men vi insåg att det är en dålig prioritering i allt det andra som behöver göras.
 
Måla om stallet. Hoppas att inte misslyckas med rödfärgen då också, som jag gjorde med den på huset.... Inte kul när färgen börjar trilla av nästan omedelbart :crazy: ! Vi har en bit hage att stängsla. Får se om det hinns med i år, eller om det blir först till nästa år. Vi måste också ta ut någon som kittar om våra fönster och byter en ruta som har en spricka (det blir fukt mellan rutorna pga detta).
 
Kitta/måla fönster
Fortsätta måla huset

Det är miljarder till saker som behöver fixas med men det lär det inte finnas råd eller ork till. Om det mot förmodan finns kommer jag att attackera utsidan av lillstugan, dvs fönster och färg där också.
 
Bygga klart "stallet" invändigt och måla.
Fixa till hagarna ifall vi får en till vidrig höst..
Jobba vidare på sovrum och walk in closet
Har en bit trädgård som ska göras något kul av :love:
Renovera upp växthuset som jag fått :love:
Bygga klart båthus/traktor garage
Eventuellt riva tapet i hallen uppe.
Gräva vatten ut till hagen
Gräva ner dagvattnet runt huset klart
Fixa uteplats vid bastun och badtunnan

Och garanterat en miljon grejer till :cool:
 
Byta tak på både huset o magasinet.
Flytta garaget från ena änden av magasinet till änden närmare huset.
 
Planen:
- Byta fyra fönster övervåning och fixa golvet efter gammal vattenskada
- Måla framsidan av bostadshuset
- Måla framsidan av ladan
- Fixa grusvägen och grusplanen
- Nya tapeter och slipa golv i matsalen
- Måla putsen på verkstaden
- Sätta upp plåt på ett uthus
- Måla plåttak över entrén

Första punkten är hantverkare, resten gör vi själva.
 
Om pengarna finns ska jag fixa till den lilla tvättstugan vid bäcken. Taket har rasat in och det är ett bra litet hus att ha. Plus att det finns indragen el.

Om det rasar ihop alldeles går det inte att bygga nytt för det står inte på min mark. Den står några meter utanför. Fast det vet nog ingen
 
Jag gick en tvådagars hantverkskurs. Skitkul. ett glatt gäng damer (en enda man) som glatt fick oss grunder och teori samtidigt som vi fixade till ett fönster vi hade tagit med.

Det är inte ens svårt. :D
Jo. Det ÄR svårt att få kittet snyggt. Jag har provat några gånger, och min talang sitter inte i det. MÅLA fönster gör jag däremot, men kittet överlåter jag till expert :) !
 
Hmmm, eftersom planerna för 2017 blev helt annorlunda än jag trodde så kanske jag ska låta bli att göra planer... O_o men det kan jag inte :p
Så 2018 ska banne mig jordkällaren göras klar!
Måla planket.
OM ekonomin tillåter så kanske verandan börjar byggas in...
OM ekonomin tillåter så vill jag byta ut en fransk verandadörr i stugan...

Annars tänkte jag ta nästa sommar till att fortsätta utbilda mig i växthusodling :o Det hann ju bli sommar innan den oplanerade önskan om ett litet växthus slog in :love:
Trädgården i övrigt ska också få känna att den "börjar komma i ordning" ;) Mycket gårdsgrus/singel finns det kvar att skotta ut där det ska vara :wtf: Jag längtar verkligen till att det blir färdigt :cautious:
 
Projekt för mig under 2018 (okej har inte ens hunnit flytta in i huset men hoppas vi ska hinna dom flesta ytskick invändigt innan årsskiftet :rofl:):

- ta bort en kortsida på altanen och bygga en trappa ner till trädgården
- röja och fixa till trädgården lite
- bygga grillplats
 
Vi ska försöka hinna
- Göra sovrummen på övervåningen beboliga (oinrett idag så ska slås väggar och tapetseras, målas, slås lister osv)
- Byta tak på logen
- Gräva ner avvattningen från huset, montera hängrännor på garage
- Planera till marken runt huset
- Måla garage, hus och uthus nåt varv (vi har tänkt hyra rödfärgspruta, annars blir vi aldrig klara)
- Sätta klart lerbruket på husgrunden (hann bli för kallt i år)
- Plöja upp del av åkrarna och sätta potatis i det som ska bli grönsaksland året efter.
- Bygga ett permanent större hägn för produktionskaninerna

Finns mer att göra men detta är det som är prioriterat.
 
Det stora projektet 2018 blir att byta ut lite möbler i vardagsrummet och förhoppningsvis hitta en större lägenhet (isåfall blir det mer än vardagsrummet som ska fixas skulle jag tro :angel:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 776
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 359
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 412
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp