Projekt 2018

Beställt nya vitvaror till köket = ruinerad :meh:
Nu är det väntans tider på de flesta av dom och under tiden "roar" jag mig med att röja ur skåpen... om man inte använt något som står i skåpen de senaste 20 åren, visst får man skänka bort det då med gott samvete :angel:;)
 
Beställt nya vitvaror till köket = ruinerad :meh:
Nu är det väntans tider på de flesta av dom och under tiden "roar" jag mig med att röja ur skåpen... om man inte använt något som står i skåpen de senaste 20 åren, visst får man skänka bort det då med gott samvete :angel:;)

Är det torra matvaror/kryddor eller typ en gammal elvisp du syftar på? :p jag är all in på att skänka bort allt man ej använder!
 
Jag köpte färg häromdagen, bad om den billigaste då den ändå inte ska synas ju, så efter lite knot från mig om priser på "supreme" och "design" kom hon på Alcro basis som av någon anledning inte stod ute bland hyllorna utan bakom, och sen frågade hon om pensel och roller. Behövde båda. (Är kass på att tvätta ur så det mesta blir engångs....) Roller tog hon med sig ett paket i farten, vid penslarna hann jag med att välja en 35mm bred, se prislappen och hänga tillbaka den och ta en 35mm med träskaft = betydligt billigare. Betalade ut mig och åkte hem. Fick sen samtal från där jag beställt tapeterna, i en annan stad, vi har liksom 2 lika nära. När jag åkte dit och köpte tapeterna pratade vi lite tapetlim och om man behövde måla vitt på gammal mönstrad tapet. Hon visade mig en roller som dög finfint till tapetlim. 39kr för komplett! Den dög utmärkt till min vita färg också sa dom eftersom den ändå inte ska synas så behövs ju ingen vidare finish. Köpte två sådana. 39kr st mot 133kr som den andra butiken bara plockade åt mig utan fråga. Blev lite sur i efterhand.:meh: Men sparar den till en senare renovering där det ska vara målade väggar, då är det värt dom pengarna och få fint resultat. Men alltså... Jag blev ändå putt på att de i "smyg" inte gav mig valet utan ville sälja massa dyrt när jag sa att jag ville ha billigt för det ändå skulle tapet över.

En liten hint till er andra om att alltid va långsam vid hyllorna och kolla priser! :up:
 
Är det torra matvaror/kryddor eller typ en gammal elvisp du syftar på? :p jag är all in på att skänka bort allt man ej använder!
Hahaha, njae jag har (nog :o) ingen mat/kryddor som är 20 år gammal :p
Men gott om diverse redskap och mojänger... :angel:
Jag har dessutom börjat undra vad allt kommer ifrån... :cautious:
 
Nu är det klart!
Hade visst glömt att ta förebild så den är från mäklarens bild och inte samma vinkel, men som det såg ut när vi flyttade in.
kylsk_pf_re.jpg

Vi rev skafferiet och satte in kyl och frys i typ...juli augusti eller nått.
kylsk_pundertiden.jpg

Har stått stilla sen dess men nu fick maken ett ryck och det är klart! :banana:
kylsk_pfrysefter.jpg
 
Nu är det klart!
Hade visst glömt att ta förebild så den är från mäklarens bild och inte samma vinkel, men som det såg ut när vi flyttade in.
kylsk_pf_re.jpg

Vi rev skafferiet och satte in kyl och frys i typ...juli augusti eller nått.
kylsk_pundertiden.jpg

Har stått stilla sen dess men nu fick maken ett ryck och det är klart! :banana:
kylsk_pfrysefter.jpg
Kan inte se bilderna :down:
 
Sovrummet blev ju tapetserat för typ ett år sedan, bytt fönsterbrädor och vi satte dit skjutdörrar till garderoben istället för de fula grön tapetserade dörrarna som var där. Det som saknades att göra klart var gaveln till garderoben men nu blev ju det gjort tidigare i veckan.
Före, mäklarbild
28617125_1742912969103221_7272176589456330661_o.jpg

Efter
28619552_1742913059103212_2561794229147199105_o.jpg
 
Nu när köket är klart och vi går mot ljusare tider börjar vi fundera på hur vi ska prioritera uteprojekten.

Maken håller på att hugga ved så det ska snart hem, klyvas och slängas in i vedskjulet. Prio ett blir alltså att få väggar på vedskjulsdelen av nybygget. I helgen ska vi bygga mellanvägg och snart köpa in virke för att täcka ytterväggen. Sen kommer vi jobba oss runt med väggarna på nybygget i den mån vi har tid. Vedhanteringen kommer ta tid också så det får bli lite omlott :) Vi får se om vi hinner fortsätta med att byta brädfodringen på nordsidan uthuset/stallet innan vi ska ha in hö eller om det får bli efter.

Projekt ute i år:

  1. Bygga klart och måla nybygget
  2. Byta brädor på nordsidan uthuset
  3. Brädfodra den stora lösdriften
  4. Måla klart utsidan på lekstugan
  5. Fixa innerväggar och bygga hyllor och inreda lekstugan lite bättre
 
Nu är nya tapeten uppe! Färgen blir inte riktigt som i verkligheten på bilden men typ. Bara sänggaveln som ska på plats nu sen!
Och tillbaka med garderobsdörrarna. Och sen byta golvlisterna samtidigt som vi gör det i övriga rum. Och byta eluttaget till eljo renova-serien (mer gammeldags runda).
 

Bifogade filer

  • 20180315_174636.jpg
    20180315_174636.jpg
    412,4 KB · Visningar: 43
Idag har jag hämtat hem tapeterna till sista sovrummet. Det blev den här:

F5220754-F350-487D-9819-A537677C4A16.png


Om vi får en eller två hela helger att jobba på så är rummet rätt så klart sen.

Andra saker som är på gång är att glasmästaren ska höra av sig när våra nya isolerglaskassetter till vardagsrummet är klara för montering och elektrikern ska komma och besikta elen och göra lite omdragningar åt oss. Vi ska få en leverans av innerdörrar och våra nya sovrumsgarderober ska komma från Danmark.

Jag har också börjat planera nya köket lite mer konkret och sett ut vitvaror samt skapat en inköpslista i ikeaappen för alla köksskåp och luckor. Jag börjar snart jobba så jag vill ha så mycket planeringsarbete som möjligt klart innan dess.
 
Idag har jag hämtat hem tapeterna till sista sovrummet. Det blev den här:

Visa bifogad fil 12359

Om vi får en eller två hela helger att jobba på så är rummet rätt så klart sen.

Andra saker som är på gång är att glasmästaren ska höra av sig när våra nya isolerglaskassetter till vardagsrummet är klara för montering och elektrikern ska komma och besikta elen och göra lite omdragningar åt oss. Vi ska få en leverans av innerdörrar och våra nya sovrumsgarderober ska komma från Danmark.

Jag har också börjat planera nya köket lite mer konkret och sett ut vitvaror samt skapat en inköpslista i ikeaappen för alla köksskåp och luckor. Jag börjar snart jobba så jag vill ha så mycket planeringsarbete som möjligt klart innan dess.
Snygg tapet! Hade funkat fint i vårt hus också, kollade på den tror jag när vi skulle tapetsera sista rummet. :)
 
Jag känner jag borde göra en lista här.. Skyller på att jag har svårt att få tummen ur, samt att jag har bättre saker för mig.
  1. Stängsla klart hagen
  2. Måla klart i sovrummet
  3. Byta fönsterbräda i samtliga rum
  4. Måla om i kök, hall och vardagsrum
  5. Byta hängare i hallen
  6. Sätta upp garderobshyllor o.s.v. i garderoben i sovrummet
  7. Göra detsamma i "klädkammaren" (f.d. städskrubb)
  8. Sätta upp skjudörrar samt hyllssystem i vardagsrummet, behöver alla förvaring jag kan få
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 789
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 362
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 419
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp