Projekt 2018


Ja precis, det kan ingå om det framgår av anläggningsbeslutet att det gör det. Men som jag har läst formuleringen (inte i anläggningsbeslutet utan i stadgarna) så omfattas inte det inte.
 
Tack vad snäll du är. Jag har kontaktat lantmäteriet för att få en kopia på anläggningsbeslutet eftersom det endast i vaga ordalag framgår vad som ingår i gemensamhetsläggningen. Jag kan PM:a dig lite mer info!

Skönt att det inte bara är jag som tycker att det låter konstigt!

@hvala Ett tillägg. Jag glömde ju svara dig på var anläggningen ligger i förhållande till vår fastighet. Det är ett parkeringshus, gemensamma grönytor, gångvägar och gatubelysning, vatten och elledningar. Elledningar är fastighetsägarens ansvar från tomtgräns, vattenledning är samfällighetens ansvar även inom fastighetsägares tomtgräns. Vi har en avloppsbrunn på vår tomt och den får de så klart gräva upp för att renovera och kontrollera när det passar.
 
Ja precis, det kan ingå om det framgår av anläggningsbeslutet att det gör det. Men som jag har läst formuleringen (inte i anläggningsbeslutet utan i stadgarna) så omfattas inte det inte.
Jag menade mest att om det är så att husdräneringarna trots allt ingår och ni drabbas av en skada kan föreningen bli skadeståndsskyldig, så tolkar jag den domen jag citerade från (NJA 2001 s. 368, klicka på min citerade text).
 
Jag menade mest att om det är så att husdräneringarna trots allt ingår och ni drabbas av en skada kan föreningen bli skadeståndsskyldig, så tolkar jag den domen jag citerade från (NJA 2001 s. 368, klicka på min citerade text).

Men det blir ju ändå vi som får betala det - även om det blir ”solidariskt” fördelat över alla fastighetsägare. Givet att det förstås inte finns någon försäkring som kickar in, men det tar jag för givet att det inte gör om skadan orsakas av bristande underhåll.

Nåja, jag får se vad anläggningsbeslutet säger, givet att det går att få tag på.
 
Men det blir ju ändå vi som får betala det - även om det blir ”solidariskt” fördelat över alla fastighetsägare. Givet att det förstås inte finns någon försäkring som kickar in, men det tar jag för givet att det inte gör om skadan orsakas av bristande underhåll.
Det kan ju också vara ett bra argument mot styrelsen/föreningen om arbetet riskerar dra ut på tiden.
 
Vi har några projekt för 2018, men eftersom vi kört på rätt hårt i år så kommer vi ta det i den takten vi känner att vi mäktar med :)

- Gärdesgård kring 2/4 av tomten, nätstaket runt resten
- Tvätta/måla hus + garage + hundhus
- TRÄDGÅRDEN. Vi har haft uppe en grävmaskin som skalat av en massa gamla nyponbuskar, småträd, andra buskar, jämnat till diskeskanten osv, men det finns mer grävmaskinsjobb att göra. Det blir troligtvis i vår :) Sedan ska det på matjord överallt och sås gräs samt planteras lite nya buskar. Vi ska även fixa i ordning vår nya parkeringsplats.

Vi har kommit en liten bit på väg, och andra delar hann vi inte med förra året så det får vi lägga till på årets lista :D

-- Hundhuset hann vi inte färdigt med förra året, så det håller vi på med just nu. Vi kände att vi inte mäktade med att göra allt från grunden, så vi har tagit in snickare som hjälpt oss att resa stomme och få det tätt utvändigt. Nu har vi isolerat första omgången invändigt (taket är färdigisolerat dock), och har satt installationsregel, så vi inväntar elektriker och rörmokare så att de kan dra sitt innan vi gör sista isoleringen och kan sätta panel.
Förutom det har vi även kvar:
- hundgårdarna och arbetet utvändigt (det är dock utgrävt för gårdarna)
- boxarna invändigt och entresolplanet ovanför
- övrig inredning

Annars är jag sjukt peppad för att hugga i med trädgård och staket, det kommer bli så himla mycket bättre :love:

Vi kommer tvätta rubbet i sommar samt måla, men jag lessnade på de gröna garagedörrarna + fönsterblecken igår och körde ett ryck. Avskyr verkligen när det som ska vara vitt är grönt :yuck:
 
Har bytt ut ytterligare ett fönster mu på nuvarande hus. Har ingen lust att byta ut resten för fy vad dyrt det är :crazy:

Tiden går fö väldigt långsamt just nu när man väntar på att skriva kontrakt :cautious:
 
OM jag lyckas få ner denna från vinden i sommarstugan, så tänker jag mig att den kan bli helt okej när den bebisblåfärgen är borta och det nakna träet blivit ordentligt oljevaxat.

30124479_2161654830518638_1822241871208406097_n.jpg


Kruxet är att jag har inte en susning om hur katten jag ska få ner den, från där den står för den verkar ha hamnat där innan de gjorde nuvarande sk "trapp" upp till vinden :cautious:

Tål att kluras på, för där fyller den ju ingen funktion. Sen vad jag ska göra med den, om och när den blir klar är en helt annan fråga för en kökssoffa har jag redan av betydligt äldre och finare modell :D
 
Sambon lever om. Balkongdörren ska bytas ut till en smalare, snyggare och tätare :D sen ska väggarna målas, blir tre vita och en grå fondvägg bakom sängen.

Golvet ska slipas. Sen tänker jag grålasera, någon som har erfarenhet av det? Hur blir det hållbart?
IMG_20180322_123808.jpg
 
OM jag lyckas få ner denna från vinden i sommarstugan, så tänker jag mig att den kan bli helt okej när den bebisblåfärgen är borta och det nakna träet blivit ordentligt oljevaxat.

30124479_2161654830518638_1822241871208406097_n.jpg


Kruxet är att jag har inte en susning om hur katten jag ska få ner den, från där den står för den verkar ha hamnat där innan de gjorde nuvarande sk "trapp" upp till vinden :cautious:

Tål att kluras på, för där fyller den ju ingen funktion. Sen vad jag ska göra med den, om och när den blir klar är en helt annan fråga för en kökssoffa har jag redan av betydligt äldre och finare modell :D
Huuu,den ser tung ut.Och den är väl antagligen så gammal så den inte är isärskruvningsbar .Här fanns det 2 st som följde med huset,den lilla har jag i hallen,perfekt när skor ska av o på eller när ryggen krånglar o man ska klä på hundarna.
Den andra är större o åbäkigare så nu fick jag äntligen tummen ur o sälja den,hämtas nästa vecka.
Men jag gillar dom,perfekt att fylla med saker man inte riktigt vet var man ska lägga.
DSCN2242.JPG

Här är min sålda,hämtas i veckan.
 
Men det blir ju ändå vi som får betala det - även om det blir ”solidariskt” fördelat över alla fastighetsägare. Givet att det förstås inte finns någon försäkring som kickar in, men det tar jag för givet att det inte gör om skadan orsakas av bristande underhåll.

Nåja, jag får se vad anläggningsbeslutet säger, givet att det går att få tag på.

Vet du hur ansvaret för dagvattenhanteringen är fördelat? Det är ju möjligtvis om föreningen ansvarar för den och det inte är LOD inom fastigheten som tillämpas som föreningen kan tänkas vara ansvarig för dräneringarna kan jag tycka. Annars låter det väldigt märkligt.
 
Vet du hur ansvaret för dagvattenhanteringen är fördelat? Det är ju möjligtvis om föreningen ansvarar för den och det inte är LOD inom fastigheten som tillämpas som föreningen kan tänkas vara ansvarig för dräneringarna kan jag tycka. Annars låter det väldigt märkligt.

Vad menas med LOD? Det är samfälligheten som ansvarar för dagvattenledningarna.
 
Vad menas med LOD? Det är samfälligheten som ansvarar för dagvattenledningarna.

Lokalt omhändertagande av dagvatten.

Om det är så att inte respektive fastighet ansvarar för sitt eget dagvatten utan att hela samfällighetens område ses som en dagvattenanläggning, då kan dagvatten från fastigheter "uppströms" (avsiktligt) hamna på fastigheter "nedströms". Dåskulle man kunna tänka sig att samfällligheten ansvarar för att dränera om. Speciellt om det har brustit i underhåll i den gemensamma anläggningen som orsakat behovet att dränera om.

Men jag spekulerar bara, jag vet inte om det är brukligt att samfälligheten har ansvarar för att dränera om.
 
Uppdatering angående rätten till min dränering. Samfällighetsstyrelsen verkar framförallt ha diskuterat möjligheten att göra det gemensamt eftersom en granne tydligen har förhindrat annan granne från att genomföra underhåll på sin fastighet (ett mellanhus i ett radhusområde).

Jag inbillar mig att detta med trilskande grannar, radhus och underhållssvårigheter inte är någon nyhet, utan att det i rimlighetens namn finns reglerat någonstans att man har rätt att dränera ens egen del av grunden utan att grannen ska sätta käppar i hjulen. Men det är ju alltså vad jag inbillar mig. Någon som vet hur det faktiskt förhåller sig? Måste det finnas servitut? Om det inte finns servitut: Finns det möjlighet att i efterhand "tvinga" fram ett servitut?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 764
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 359
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 412
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 949
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ulvlek
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp