Projekt 2018

Vårt sovrum som skulle bli klart i januari blev så klart inte alls klart i januari :angel: Men nu börjar det i alla fall likna något. Paneltaket är målat, vägarna är gipsade och tapetserade, golvet och dörren är bytta. Kvar är att sätta in garderober och sätta lister. Och sen inreda rummet :)

Garderober blir förmodligen Kvik. Skräddarsys efter våra mått, känns som bra kvalitet och är snygga :up: Det blir rätt så mycket dyrare än Ikea men det får bli så eftersom vi vill maximera förvaringen och Ikeas mått inte passar oss i detta rummet.
Maken vill att vi ska gipsa väggarna i trappen/hallen innan vi tapetserar där, men vi har ju inte renoverat förut så jag funderar hur man gör? Hade ni masonit och tog ni bort den innan eller satte ni gips direkt på de gamla tapeterna? :) Dum fråga kanske?! :o
 
Maken vill att vi ska gipsa väggarna i trappen/hallen innan vi tapetserar där, men vi har ju inte renoverat förut så jag funderar hur man gör? Hade ni masonit och tog ni bort den innan eller satte ni gips direkt på de gamla tapeterna? :) Dum fråga kanske?! :o
Vi har satt gips direkt på den gamla tapeten :)
 
Maken vill att vi ska gipsa väggarna i trappen/hallen innan vi tapetserar där, men vi har ju inte renoverat förut så jag funderar hur man gör? Hade ni masonit och tog ni bort den innan eller satte ni gips direkt på de gamla tapeterna? :) Dum fråga kanske?! :o
Säger som @hvala gips direkt på,anledningen till att man gipsar är ju att slippa underjobbet.
 
Väggen är klar :up:
Sonen nöjd och har flyttat in i rummet igen.
Ska upp lite fler lister (så klart :laugh:) och så blir det ett byte av tapet lite längre fram. Listerna i hallen får komma i första hand. Han har trots allt tapeter, hallen har inga lister :p
Han fick en loftsäng i samma veva nu så han får mer yta att röra sig på, det blev han glad över :heart
Ska bli nytt skrivbord + stol med när vi hittat något som vi tror passar honom samt gardiner men det blir när tapeterna är bytta så jag ser att det inte skär sig något hiskeligt.
Ska försöka fixa lite myskänsla i rummet men han är så svår med saker och möbler :crazy:
Men det blir nog bra till slut :heart
AQKAAAACrnxodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvbW9iaWx1cHBsYWRkbmluZ181YTgxYTYwOGUwODdjMzVkOTM0ODU1NjEuanBn
 
27908174_2374628039229527_857652135453145489_o.jpg

Nu är vårt gamla sovrum klart, äntligen! Blev en snabbrenovering här då vi har lite tidspress. I kontoret rev han ner innertak, innerväggar m.m och bytte allt, det orkade vi inte här. Tapeten vid huvudändan av sängen är svagt mönstrad, men det syns knappt. Efter färgbomberna i de andra rummen så kände jag att det var läge att tona ner lite. :D
 
Idag ska jag börja rensa och plocka ur det lilla sovrummet a.k.a kaosrummet. Det är egentligen inte så mycket att göra renoveringsmässigt, lite småspackling och ny färg på lister och väggar, men det har i flera år varit ett extra förråd :o. Det behövs dock, då jag verkar vänta tillökning i form av en tonåring snart.
 
Vi ska göra mycket:p!
Dock med viss hjälp av snickare mm..
1 brädfoder på huset som har gul och brun plåt. Blir lite målningsjobb med:crazy:
2 byta fönster
3 renovera ladugården och höja innertaket till stalldelen.
4 Kriga i trädgården mot allt vildvuxen.
Måste nog tex gräva bort en jätte jersmin och en gammal berså samt gigantisk spirea häck. Hoppas kunna behålla lite gamla äppelträd och en underbar pion som tydligen planterades för en liten flicka som dog.
Den vill jag inte bygga altan över men mannen och jag tänker olika;)..

Å i höst badrummet..
Puh..
20170903_104318.jpg
 
Vi har velat lite kring elen i huset och hört olika bud...men efter att ha letat efter rätt propp i en halvtimme ikväll kände vi båda två att vi vill ha bättre ordning. Dessutom önskar vi ha alla proppar på samma ställe...
 
Har fått lite erbjudanden om mark men ska åka runt och kika lite mer i omgivningarna först. Planen var att åka ut idag men får hem en person som ska kolla igenom taket på nuvarande hus för att se så det är helt eller om något behöver fixas.
Hoppas det är helt för jag är trött på det här huset nu och alla kostnader för att renovera inför försäljning :meh:
 
Gaah! Vad har ni för tak nu?

Hmm vanliga tegelpannor tror jag :o
De ville byta ut hela taket (då nuvarande inte skulle gå att lägga tillbaka pga ändringar under, och det är inget fel på vårt tak..), lägga fuktskydd samt nåt antimögelgrejs, nya takrännor samt sätta upp snörasskydd på framsidan. Det var inga småpengar det handlade om :crazy:
Känns som att detta är mer för den som vill bo kvar här att göra, tveksam till att vi får tillbaka dom pengarna vid försäljning. Samtidigt bör det locka att så mycket är gjort. Men vi ska höra oss för först och se om det är rimligt pris och värt att ha gjort inför försäljning.
 
Hmm vanliga tegelpannor tror jag :o
De ville byta ut hela taket (då nuvarande inte skulle gå att lägga tillbaka pga ändringar under, och det är inget fel på vårt tak..), lägga fuktskydd samt nåt antimögelgrejs, nya takrännor samt sätta upp snörasskydd på framsidan. Det var inga småpengar det handlade om :crazy:
Känns som att detta är mer för den som vill bo kvar här att göra, tveksam till att vi får tillbaka dom pengarna vid försäljning. Samtidigt bör det locka att så mycket är gjort. Men vi ska höra oss för först och se om det är rimligt pris och värt att ha gjort inför försäljning.
Jag som nyss köpt hus hade helt klart sett det som ett viktigt plus om taket var nytt och korrekt.

Varför kan ni inte lägga tillbaka det gamla taket? Jag hänger inte riktigt med.
 
Vi har stort plåttak från eventuellt 50-talet, som färgen börjar lossna på. Vissa tecken på små små rostfläckar. Fukt på vinden. Saknas en del lister/rännor som styr vattnet till stuprören. Behöver lägga om allt inom några år. (Både på visningarna och besiktningen pratades det om att bara måla om. Skicket kom fram först när vi flyttat in.)
Det kommer bli DYRT om vi vill ha nytt plåttak...men samtidigt tillför det en hel del karaktär till huset.

Nån här som har några tankar?
De takläggare vi pratat med pratar alla om papptak. Nån som har det?
 
Jag som nyss köpt hus hade helt klart sett det som ett viktigt plus om taket var nytt och korrekt.

Varför kan ni inte lägga tillbaka det gamla taket? Jag hänger inte riktigt med.

Har hört oss för och har en bekant till svärfar som tydligen kan göra det för mindre än halva priset de första föreslog. Så vi kommer fixa det!

Var nånting med att de var tvungna att lyfta taket så det blir fler lager, för att få plats med fuktskydd och nåt antimögel, och då skulle nuvarande tak inte passa längre.
Var visst plåttak vi hade, jag har ju sådan koll :angel:
 
27747685_2366265710065760_6210353870102965532_o.jpg
Sambon blev klar med gästrum/kontor igår kväll. Nu är han i full gång med vårt stora sovrum och håller på att fixa fönsterfoder på resterande fönster och balkongdörr uppe.
Har fått skyffla in saker i gästrummet vilket jag hatar. Man ser retrotapeten i spegeln iaf, tycker den ger ett tidstypiskt intryck. Ser att det är dags att rensa ut växter igen, bland annat den skamfilade bananplantan på nedre bilden, de växer nåt groteskt i det här huset. :rage:

view_full_size


Kvar att göra innan huset läggs ut är
- Sovrummet
- Fönster/dörrar
- Schakta bort en jordhög på tomten
- Ta bort alla fula hönsnät i hela trädgården
- Snygga till på tomten, lägga jord och rensa
- Laga innertaket i vardagsrummet (spänntak)
- Slipa och måla badrumsdörren uppe
- Ta ner sambons fula "koja" :devil:

Sen är huset baske mig tipptopp. :) Läggs förhoppningsvis ut till försäljning under sen vår/försommar
Är det dags för gård då?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 644
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 352
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 390
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 940
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp