"Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Pigalle

Trådstartare
Har precis börjat ge pållarna detta foderjäst som är köpt på Granngården. Någon som har gett av detta jäst och sett bättring på hästens mage och päls etc?
Har era hästar haft lätt att äta det? Man ska ge rätt mkt per dag 2-400 gram. har hittills bara lyckats få i dem ca 80 gram.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Jag har använt det, men tyckte att det mest dammade. Opraktiskt med de stora volymerna också...

Gav färsk bakjäst istället, tyckte jag såg snabbare resultat av det. (Gav mot lös mage) Det var dock lite pyssel att komma ihåg att köpa det flera gånger i veckan...:angel:
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

vanlig bakjäst ska man BARA ge om hästarna har en störd tarmflora då de behöver jästbakterierna för att stabilisera upp magen.. annars är dom baketerierna bara störande för den välfungerande tarmfloran hästen redan har..

foderjäst gav vi ½ dl (~40 g) till en c-ponny på 350 kg.. hon fick bättre hovar och bättre päls av det..

foderjäst ger man för b-vitaminernas skull, bakterierna i den jästen är redan avdödade..
bakjäst ger man för bakteriernas skull..
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

vanlig bakjäst ska man BARA ge om hästarna har en störd tarmflora då de behöver jästbakterierna för att stabilisera upp magen.. annars är dom baketerierna bara störande för den välfungerande tarmfloran hästen redan har..

Var har du läst eller hört det? Jag har förstått det som att man kan ge det i förebyggande syfte.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

i förebyggande syfte mot vadå?

mot dålig tarmflora så ger man bara katten i att byta foder hipp som happ och ge hästen en massa "godis" varje dag..

enda gången man kan använda det i förebyggande syfte är om man VET 100% att ens häst blir askass i magen i mitten av februari varje år, då kan man ge.. och sen sluta ge när hästen brukar vara bra igen..
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

i förebyggande syfte mot vadå?

mot dålig tarmflora så ger man bara katten i att byta foder hipp som happ och ge hästen en massa "godis" varje dag..


Min häst har haft fång. Därför ger jag henne bakjäst när jag tror att det kanske behövs. Jag vet inte varför du skriver detta med att byta foder och ge en massa godis varje dag. Det var inte det jag undrade över. Min fråga till dig gällde var du har läst eller hört nedanstående. Det vill jag gärna veta så att jag också kan läsa det.


vanlig bakjäst ska man BARA ge om hästarna har en störd tarmflora då de behöver jästbakterierna för att stabilisera upp magen.. annars är dom baketerierna bara störande för den välfungerande tarmfloran hästen redan har..
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Tycker den sorten bara dammar och ingen häst i stallet tyckte om den. Köper Hippos (Mustangs går bra med, är typ helt likadan som Hippos) nu istället, inte dammig och hästarna tycker den är god, min pålle äter den gärna utan någonting till. Ger 1 dl om dagen, gett resultat i finare hårrem, magen håller sig bra (den kan annars vara lite sådär) och hovarna är nu kanon. Ger inte hela tiden utan i perioder som under pälssättning/fällning och när jag tycker att det behövs, beror på hans mage, eller om pälsen ser ut att behöva det.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

det var i en äldre foderjästtråd där jag faktiskt tror att HH var med och sa att bakjästen kan användas mot dåliga magar..

fång är ju en annan sjukdom som lätt ger upphov till utbrott om man inte håller tarmfloran stabiliserad, jag kan ju inte räkna upp ALLA tillfälligheter, kroniska sjukdomar och åkommor heller..
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Våra hästar äter Protect och de gör det gärna. Dammigt, ja ifall man intel blöter.Vi blandar ju givetvis ned det i kraftfodret som alltid serveras blött.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

det var i en äldre foderjästtråd där jag faktiskt tror att HH var med och sa att bakjästen kan användas mot dåliga magar..

fång är ju en annan sjukdom som lätt ger upphov till utbrott om man inte håller tarmfloran stabiliserad, jag kan ju inte räkna upp ALLA tillfälligheter, kroniska sjukdomar och åkommor heller..

Nu är jag lite envis. Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar för du svarar inte på min fråga. Jag är väl medveten om att bakjäst kan användas för att stabilisera tarmfloran det är därför jag ger den. Jag har inte påstått att den inte gör det. Jag är inte heller intresserad av att veta vilka ev sjukdomar osv som rubbar tarmfloran hos en häst. Det har jag lite koll på själv.

Det jag undrar över är var du har fått nedanstående påstående ifrån. Jag förstår det som att du är säker på att jästsvamparna (det är inte bakterier) stör en välfungerande tarmflora. Eftersom jag ger bakjäst en del till min häst och inte har hört detta tidigare vill jag gärna veta var du har fått det ifrån så att jag kan läsa det själv.

vanlig bakjäst ska man BARA ge om hästarna har en störd tarmflora då de behöver jästbakterierna för att stabilisera upp magen.. annars är dom baketerierna bara störande för den välfungerande tarmfloran hästen redan har..
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

jag har svarat, läs inlägg #8 igen och hoppa inte över första stycket denna gång..

haha du hade till och med citerat svaret :p
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

jag har svarat, läs inlägg #8 igen och hoppa inte över första stycket denna gång..

haha du hade till och med citerat svaret :p

Fortsätter att vara envis. Jag tycker fortfarande inte att du har svarat på frågan. I ditt inlägg åtta står det inte ngt om var det står att bakjäst kan störa tarmfloran. Jag har redan läst igenom de äldre trådar man får upp när man söker och inte hittat ngt om att det inte skulle vara bra att ge det en längre tid. Jag har kanske fel men jag tycker att om man påstår ngt här så bör man kunna visa var man har fått det ifrån. Så vill du vara vänlig att tala om det.
Jag är nog dessutom trögtänkt idag. Vad är det för stycke jag hoppar över?
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

oj det var en del, vanlig foderjäst gav jag bara 100 gram/av per dag..ingen favorit precis!
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

ja i en tråd där en mycket foderkunnig människa som kallas HH skrev.. jag hittar inte tråden för den är troligen borttagen redan.. men PM'a HH och fråga så får du veta säkert..

det är EXAkT samma info i detta svar som i inlägg #8..
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

ja i en tråd där en mycket foderkunnig människa som kallas HH skrev.. jag hittar inte tråden för den är troligen borttagen redan.. men PM'a HH och fråga så får du veta säkert..

det är EXAkT samma info i detta svar som i inlägg #8..

Jag inser att vi inte förstår varandra. Jag ifrågasätter inte det som hon har skrivit jag vill bara läsa det själv. Det är lätt att det blir fel när man ska återge ngt som ex jästbakterier i stället för svampar. Det är möjligt att tråden är borttagen. Den tidigaste tråden jag fick upp när jag sökte var från mars 2005 men OK det är lugnt jag överlever och förhoppningsvis min häst också. Vi kan hoppas att hon läser detta.
 
Senast ändrad:
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Det blev lite fel i det jag skrev och nu är det för sent att ändra det. Jag menade naturligtvis inte att min häst ska läsa här i tråden. Hon kan inte läsa.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Mina får det blandat i betforen. Finare päls, tycker även att magen blivit bättre. Hovslagaren har även nämnt att hovarna ser bättre ut nu.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

*kl*
men vid pälsfällning ges juh bakjäst??? de är juh ren b-vitanmin..??! eller ?? vet flera vet som rekommenderat jäst istället för flytande b-vit..
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Hur mycket ger du per dag?
Dom ska ju som sagt ha en hel del enl anvisningen.
En dl i betforn är ju inte så farligt, men 4 dl är ju en hel del..
(har för mig att en stor häst ska ha typ 4 dl enl anvisn)
Kanske gör nytta även om man ger lite mindre.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Jag ger till min pålle, har gett några månader 2dl/dag utblandat i kraftfodret som är blött. Han är superfin i pälsen, har fått bättre hovar och man å svans har vuxit som ogräs. Jag tycker det verkar fungera bra, ser ingen anledning att byta.. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 752
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 559
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 705
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp