"Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

KL svarar flera

De försök som gjorts på jäst av typ bakjäst har visat att hästar som stått på stor stärkelsegiva fått mindre störningar av tarmfloran när de fått bakjäst än när de inte fått bakjäst. Levande bakjäst gör tydligen så att det nyttiga bakterierna trivs bättre och inte så lätt låter de onyttiga växa till. Så om man har en pågående risk för störningar – t ex hög stärkelsegiva eller en häst känslig för foderbyten – kan det vara klokt att ge en liten skvätt (ca 10 gr bakjäst dag). Men jästen bosätter sig inte i tarmen utan måste ges varje dag,

Foderjäst däremot är inte levande jäst utan avdödad. Då kan man inte förvänta samma effekt. En viss effekt kan man nog ha på grovtarmsfloran gm att jästen kan vara näring för vissa mikrober. Men om den är mat bara för snälla bakterier eller också för elaka är inte studerat. HH
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Tack för svaret. Det är så jag har förstått det som jag har läst tidigare men tänkte att jag kan ha missat något.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

En skopa vardera i två måltider. Blandar det i betforen när jag blöter den, blandar runt det noga.

Jag ger alltså 4 dl betfor åt gången med en skopa foderjäst i och mina hästar har absolut inga problem med att få i sig det, de tycker det är jättegott :)
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Har precis börjat ge pållarna detta foderjäst som är köpt på Granngården. Någon som har gett av detta jäst och sett bättring på hästens mage och päls etc?
Har era hästar haft lätt att äta det? Man ska ge rätt mkt per dag 2-400 gram. har hittills bara lyckats få i dem ca 80 gram.

Foderjästen är utblandad med vetekli(?). Jag ger ren bryggerijäst som jag köper i min Foderbutik. Hästarna tycker om det. Ger 1dl morg o kväll.
Ger fin päls o hovkvalité! Även proteintillskott (ren bryggerijäst alltså).
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Så om man har en pågående risk för störningar – t ex hög stärkelsegiva eller en häst känslig för foderbyten – kan det vara klokt att ge en liten skvätt (ca 10 gr bakjäst dag). Men jästen bosätter sig inte i tarmen utan måste ges varje dag,

Om man inte ger varje dag, är det bortkastat att ge jäst överhuvudtaget då? Säg att man tex ger varannan dag, ger det ingen verkan då?
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Jag vill bara skriva min erfarenhet. Har börjat med bakjäst på min häst som varje vinter får "buljong-rinningar" från magen. (Normalt bajs). Blev betydligt bättre. Men om jag glömmer jästen en dag så är han helt nersölad i baken av "buljong-skit" nästa dag.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Jag vill bara skriva min erfarenhet. Har börjat med bakjäst på min häst som varje vinter får "buljong-rinningar" från magen. (Normalt bajs). Blev betydligt bättre. Men om jag glömmer jästen en dag så är han helt nersölad i baken av "buljong-skit" nästa dag.

Okej, antar att det är ett bra svar på frågan :) Men jag vill fortfarande veta om det gör mer skada än nytta att ge bakjäst tex varannan dag?

Varför jag undrar är för att jag har ett väldigt känsligt sto som är svår att hålla i hull och som är en stressad typ av häst. Så jag har tänkt prova att ge henne bakjäst och se om det hjälper. Men jag har hästen inackorderad och eftersom hon är kräsen som få så skulle jag inte få henne att äta bakjäst som är nedsmulad bland kraftfodret. Så jag måste alltså lösa upp jästen i vatten i en spruta och ge henne det direkt i munnen. Vilket jag inte kan kräva att de i stallet gör. Jag är i stallet oftast varannan dag, eftersom allt ingår, även mockning och tillsyn, och tänkte då ge henne jästen själv.

Kan man annars ge torrjäst? Och hur mycket ska man ge av det isåfall? Tror att det skulle vara lättare att få i henne det via att ge det i kraftfodret. Vad jag har läst så är 14 gram torrjäst = 50 gram färsk jäst. Och då borde det betyda att man bara ska ge 2,8 gram torrjäst per dag? Om man nu kan ge torrjäst överhuvudtaget...

Snälla hjälp mig! :)
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Jobbigt med en sådan häst. Mina är inte så. De äter allt de får utom foderjäst som de fick för ett par år sedan.
Jag är inte säker på vad som händer när man inte ger det varje dag. Min gissning, om jag nu vågar mig på det efter den tidigare diskussionen i tråden, är att det inte är farligt men att det kanske inte gör någon nytta.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Om din häst inte har störningar i tarmfloran så behöver du inte bakjäst.
Min fullbld-korsning som har haft svårt att hålla hull blev väldigt fin av lucern. Nu ger jag inte kraftfoder pgr av ett fånganfall i våras. Annars hade jag provat Hippo Alfa. Känner fler som är så nöjda med det.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Om din häst inte har störningar i tarmfloran så behöver du inte bakjäst.
Min fullbld-korsning som har haft svårt att hålla hull blev väldigt fin av lucern. Nu ger jag inte kraftfoder pgr av ett fånganfall i våras. Annars hade jag provat Hippo Alfa. Känner fler som är så nöjda med det.

Hur vet man om hästen har problem med tarmfloran? Visar det sig bara genom lös mage eller kan det även finnas andra symtom?

Hippo Alfa, är det pelletrerat foder?
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

lös mage, fång etc..
magproblem kan ha fler olika orsaker och lösningar, tex. sand i magen löses genom att man ger linfrö som tar med sig sanden ut, andra tarmstörningar som uppkommer tex vid oro, foderbyter och som HH säger hög stärkelsegiva och till fånghästar som generellt sätt har känsligare mage så behöver dom bakterierna..

om man vill ge jäst för b-vitaminernas skull är det bättre att ge bryggerijäst som är avdödad.. billigare om inte annat.. och man får i dem mer b-vit än med bakjästen..
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

då hade jag inte helt fel om att du kunde det där :idea:

men med dina kunskaper, om man vill åt b-vitaminerna för pälsens skull och inte mot obalans i tarmarna så är det väl bättre att ge foderjäst än bakjäst?
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

du ifrågasatte mina kunskaper och jag hade rätt och du kallar det att "vi fått svar" och du tänker inte diskutera mera?

whatever

fundering: om det jag läser mig till genom någon annans kunskaper, dvs i detta fallet HH's, då är det inte MINA kunskaper utan någon annans.. men vart kommer kunskapen ifrån om allt vi läser är bara tjyveri från någon annans kunskap?
nej mycket kunskap är gratis och man ska dela med sig av det man kan, man vinner inget på att hålla saker för sig själv och man förlorar heller inget på att dela med sig..

:bow: till HH som alltid frikostigt delar med sig av sin kunskap!
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

du ifrågasatte mina kunskaper och jag hade rätt och du kallar det att "vi fått svar" och du tänker inte diskutera mera?

whatever

fundering: om det jag läser mig till genom någon annans kunskaper, dvs i detta fallet HH's, då är det inte MINA kunskaper utan någon annans.. men vart kommer kunskapen ifrån om allt vi läser är bara tjyveri från någon annans kunskap?
nej mycket kunskap är gratis och man ska dela med sig av det man kan, man vinner inget på att hålla saker för sig själv och man förlorar heller inget på att dela med sig..

:bow: till HH som alltid frikostigt delar med sig av sin kunskap!

Jag anser fortfarande inte att du förstår vad jag menade vilket märks i början av ditt svar till mig. Därför vill jag inte fortsätta diskussionen om det är olämpligt att ge bakjäst i förebyggande syfte eller ej. Jag tycker att den har urartat fullständigt därför vill jag inte svara på den.

Men när det gäller att dela med sig av sina kunskaper så håller jag helt med dig, det är klart att man ska göra det om man har möjlighet. Det har ju blivit mkt lätt med all denna teknik och visst är det fascinerande så mkt man kan lära sig och ta reda på med hjälp av internet. Det är klart att ingen kan äga kunskap. Den kommer naturligtvis från början från de forskare som genom mkt arbete har arbetat fram sina teorier. Om ngn skulle äga den skulle det kanske vara de som har tagit fram den? Men jag ser samtidigt en fara med detta att allt blir så lättåtkomligt. Det är ju mkt lätt både att sprida sina egna kunskaper och att hitta nya som man kan ta till sig. Det blir då på något sätt ännu viktigare att man verkligen kan visa var den kommer ifrån. Jag tycker nog att vi för länge sedan har lämnat det stadiet när kunskaper berättades från mun till mun genom olika berättelser. Sedan kan man kanske tycka att det blir olika beroende på vad det handlar om. När det gäller ex utfodring och vård av hästar tycker jag att det känns mkt bättre för mig om jag får ett råd av ngn och jag sedan kan kolla var det kommer ifrån. Tänk om jag följer ngt som inte stämmer.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

i början efterfrågar du vad man får för effekt av foderjäst och du fick svar, i inlägg #2 om vad bakjäst ger för effekt och i mitt svar vad man ska använda bakjäst till och varför och vad foderjäst ger för effekt på hästen..

vad var det annars du undrade över?

bara en enda grej jag undrar över, i slutet av ditt inlägg.. om du nu alltid dubbelkollar, varför ringer du då inte en agronom direkt istället för att fråga "lösa icke trovärdiga" kunskapskällor här på buke?
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Knapplån...

Jag ger min häst Protect foderjäst när han är dålig i magen och ser en effekt av det. Direkt. Han får mellan 1-2 dl om dagen (500 kg SWB-valack). Sen VAD effekten beror på det vet jag inte, om det är jästen, eller som HH skriver att aminosyror etc i jästen gynnar rätt orts bakterier i just hans magtarmsystem.

Är lite för lat för att hålla på med bakjäst, men funderar på det till våren till den lilla shettis vi har på foder som haft fång förut. Eller så provar vi med foerjästen på henne med.
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Nej nu måste jag lägga mig i, du menade att om man gav bakjäst till hästen i förebyggande syfte så störde man den nyttiga magbakterien.
Så är inte fallet, förebyggande syfte kan vara vid t ex foderbyten, transporter etc.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 746
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 705
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp