"Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

citerar mig själv fråpn inlägg #33
"andra tarmstörningar som uppkommer tex vid oro, foderbyter och som HH säger hög stärkelsegiva och till fånghästar som generellt sätt har känsligare mage så behöver dom bakterierna.. "

menade snarare på att det är totalt onödigt att ge bakjäst om det inte behövs i något syfte..
 
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

vad var det annars du undrade över?

bara en enda grej jag undrar över, i slutet av ditt inlägg.. om du nu alltid dubbelkollar, varför ringer du då inte en agronom direkt istället för att fråga "lösa icke trovärdiga" kunskapskällor här på buke?

Det är mkt möjligt att jag har uttryckt mig oklart i mina inlägg, börjar nästan tro det. Jag har bara ställt en enda fråga till dig. Det är den som Boj har svarat på. Jag tolkar det som HH har skrivit på samma sätt. Jag är nöjd med de svaren.

Anledningen till att jag svarar nu är de sista raderna du har skrivit i ditt senaste inlägg. Det vill jag gärna bemöta eftersom det inte alls var så jag menade, måste nog träna mer på att skriva så att det framgår vad jag menar. Jag är väl medveten om att det finns många användare här som kan mycket mer om foder, hästvård och annat om hästar än vad jag kan. Jag har lärt mig massor under det år jag har varit med här. Jag tycker alltså inte att de är "lösa icke trovärdiga kunskapskällor" det har jag aldrig påstått. Jag brukar aldrig dubbelkolla ett svar. Varför skulle jag göra det? Men om jag läser något som inte stämmer med det jag har lärt mig sedan tidigare är det för mig självklart att jag vill veta mer om det. Då vill jag gärna veta var det kommer ifrån så jag kan läsa det själv för att lära mig mer. Eller möjligtvis för att kolla att det stämmer. Eftersom forskningen inom många områden går framåt ganska snabbt kan det dessutom mkt väl vara så att det har kommit nya rön.
Jag hoppas också att det framgår att jag inte är ute efter att vinna någon diskussion. Jag ser inte det som en kamp där någon tvunget måste vinna. Jag ville bara ha svar på min fråga.

Jag lämnar härmed denna tråden och om det är ngt du undrar över i det jag har skrivit får du gärna skicka PM till mig i stället. Jag tycker att vi har tagit alldeles för stor del av denna tråden som egentligen tillhör ts.
 
Senast ändrad:
Sv: "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

vanlig bakjäst ska man BARA ge om hästarna har en störd tarmflora då de behöver jästbakterierna för att stabilisera upp magen.. annars är dom baketerierna bara störande för den välfungerande tarmfloran hästen redan har..

Va? Har läst helt motsatt svar på andra håll, bland annat här i denna tråden. Jästsvamparna bor väl inte kvar i magen och stör? Har fattat det som att de är där ett tag och gör så att "de goda" bakterierna trivs. Det räcker ju dessutom med en mycket liten mängd, har haft en länk till en studie en gång i tiden men den har jag tappat bort..

En sak har jag dock funderat på. Hur är det med "beroendefrekvensen" på bakjäst, kan hästmagen bli beroende av att få hjälp utifrån eller stabiliserar den sig själv?
Jag ger min ponny både bakjäst, vetekli och loppfrö för att han inte ska vara så lös i magen. Han bökar i jorden och "tål" inte ensilaget riktigt (har tyvärr ingen möjlighet att byta..). Får han inte något av de tre blir hans mage sämre igen. Funderar på om det kan vara "beroendeframkallande" om ni förstår hur jag menar?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 729
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 704
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp