protesterande katter

E

emindy

Hur får man dem att sluta?
Bör man vänta och se, avliva direkt eller starta upp ett träningsprogram?
Just nu lutar det mot omplacering :(

Mina katter protesterar (dvs. kissar på olämpliga ställen) när jag far bort några dagar, trots att sambon är kvar. Steriliserade och friska, använder lådan utan problem när jag är hemma
 
Eftersom du vet vad problemet är borde det gå att göra något åt. Har du funderat över varför de protesterar när du är borta? Kan det vara så att sambon slarvar med att rengöra lådan? Eller finns det något i hans beteende de inte gillar? Sätter de sig på något speciellt ställe eller varierar det? Min ena katt protestkissade alltid i min säng förut när jag hade en inneboende han inte gillade. Så jag vet vad det innebär och det är verkligen inget kul.

Avlivning borde väl inte vara ett alternativ, det är ju familjemedlemmar det handlar om. Eller? Det bästa vore ju att hitta en lösning så ni slipper omplacera.
 
Det finns hjälp att få när det känns hopplöst och man tror att man gjort allting.....ett antidepressivt medel som ges till hundar egentligen.Kommer inte på vad det heter men det fungerade för en katt i min kompiskrets.
Detta ges och samtidigt ser man till att katterna inte kommer åt sina pinkställen.
Stänger dörrar och placerar kattlådor i varenda hörn......ett himla jobb men kanske nödvändigt! :smirk:
 
Till båda:
Visst kan det vara att lådan inte alltid rengörs lika ofta när jag är borta, men även när han är lika nitisk som mig pissar de... nu senast i och runt skor i hallen. Annars har de pissat i våra sängar.
Numera är dörren till sovrummet alltid stängd, men det är ganska svårt att göra något åt skorna.

Jag tror att de protesterar eftersom de inte tycker om förändringar och inte tycker om att vara ensamma.

Imorgon tar jag ändå katterna hem till mina föräldrar där de ska få bli utekatter på landet. Jag vet att de kommer att få en lugnare, stabilare tillvaro och förhoppningsvis kommer de att bli lyckliga.
Jag kommer att kunna träffa dem ganska ofta eftersom det är dit jag farit när jag varit borta flera dagar i sträck.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 718
Senast: Kaching
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 355
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 374
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 668
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp