Bukefalos 28 år!

Protesterar mot ställande tygeltag helt plötsligt efter att ha dragit ut vargtänder?

Gilette

Trådstartare
En häst jag rider fick sina 2 (stora) vargtänder utdragna för ca 2 veckor sen. Han vilade från bett tio dagar efter veterinärs rekommendation. Nu när jag red igen för första gången var han helt förändrad. Slängde med huvudet och protesterade vid minsta tag i tygeln, särskilt vid ställande tygeltag. Tidigare var han otroligt mjuk och otjaffsig i munnen. Jag är lite konfunderad då det väl brukar bli bättre efter att ha dragit ut vargtänder och inte sämre? Kan det vara så att det inte läkt helt eller att bettet ligger på ett annat sätt nu? VAd gör man? Avvaktar och rider bettlöst? Tar ut en veterinär? Provar annat bett?
 
Sv: Protesterar mot ställande tygeltag helt plötsligt efter att ha dragit ut vargtänd

Jag hade först avvaktat en vecka till (ridit på bettlöst). Har det inte blivit bättre skulle jag kontakta vetrinär igen, det kan ju hända att det finns kvar några små rester som som behöver plockas bort.
 
Sv: Protesterar mot ställande tygeltag helt plötsligt efter att ha dragit ut vargtänd

Hej
När min fick sina vargtänder utdragna, så vilade jag min från bett i ca 1 månad. Red på hack undertiden och lät munnen läka ordentligt.
Börja först med att rida på novabett innan jag sedan gick över till metallbettet.
 
Sv: Protesterar mot ställande tygeltag helt plötsligt efter att ha dragit ut vargtänd

Jag hade ringt och rådfrågat veterinär (eller helst den tandläkare som drog ut tänderna), för det låter som om hästen har stort obehag och det bör den inte ha efter så lång tid, eventuella kvarvarande småbitar brukar stötas ut av sig själva men de kan ju behöva hjälp att komma ut också.
Ingen av våra som fått vargtänder utdragna har reagerat alls (och då har vi fått rådet att vi i princip kunde ha bett i munnen igen två dagar senare, även om vi har väntat någon dag extra, så har det absolut inte handlat om veckor), så om min häst blev så "förändrad" så skulle jag absolut rådfråga veterinär, och sen följa dennes råd.
 
Senast ändrad:
Sv: Protesterar mot ställande tygeltag helt plötsligt efter att ha dragit ut vargtänd

Jag hade ringt och rådfrågat den som drog ut tänderna.

När min förra häst tappade treårständerna så red jag på hackamore i en månad och sen gick jag över till bett igen och det funkade som vanligt.
 
Sv: Protesterar mot ställande tygeltag helt plötsligt efter att ha dragit ut vargtänd

Dax att ringa behandlande veterinär/tandläkare och få råd !
 
Sv: Protesterar mot ställande tygeltag helt plötsligt efter att ha dragit ut vargtänd

Det är rel lätt att titta själv hur det ser ut där vargtänderna suttit. Jag hade ringt den som drog ut tänderna och haft noga koll ifall det ser ut som att någon rest blivit kvar.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 070
Senast: Kristall10
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 670
Senast: Lager
·
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp