Provat djurens tillskott?

Freeride

Trådstartare
Är det några här som provat djurens tillskott? Tänker på hayloronsyra, glucosamin, grön läppad mussla etc eller andra blandningar för ledproblem?
Tänkte som så att jag tycker mig se effekt på djuren av exempelvis grönläppad mussla och det blir ju rätt mycket billigare att köpa storpack.
Idag börjar jag med hayloronsyra och en blandning med grönläppad mussla, kondrin, ingefära, msm bl a
Jag har inflammationer i leder av och till och värk pg a whiplashskada bland annat, är testad för reumatism men fick negativt svar.
 
Om tillskotten finns i "mänskligt" format med så ser jag inget fel i det. Det man måste tänka på är att läsa doseringen noga, det du ger till hästen är sannolikt väldigt mkt starkare än det du köper till dig själv.

Finns tillskotten inte till människor så tror jag att du behöver forska lite mer än så. Det behöver ju inte vara farligt, men det kan lika gärna vara jätte farligt, även i väldigt liten mängd.
 
Njaä, djurens tillskott (förhållandet mellan alla beståndsdelar) är anpassade för djuren och inget jag vill stoppa i mig då jag tvivlar starkt på att djur och människor har samma behov.
 
Inte just om ledproblem, men hört om folk som käkar B-vitamin och andra vitaminfoder samt betfor och mûsli. Förmodligen skulle man väl få fint hår av B-vitaminet kanske?
 
Jag köpte nyponpulver avsett för hästar som har ont i lederna en gång och kokade nyponsoppa på det. Gick utmärkt! Vanlig nyponsoppa är det ju en massa socker och tillsatser i. Och ibland tar jag någon droppe av hönsens multivitamin. Den är väldigt koncentrerad så jag måste vara försiktig. Jag skulle inte vara rädd att använda grönläppad mussla och annat heller men jag skulle ta reda på hur mycket som är lagom dos för en människa.
 
Nyponpulver och gurkmeja är ju samma för både djur och människa och MSM kan man äta djurens bara man anpassar mängden. Jag har ätit nyponpulver och gurkmeja men klarade till slut inte ens av lukten av gurkmejan och mådde illa av konsistensen av nyponpulvret så jag fick sluta med det. Jag har precis börjat äta MSM i hopp om att det kan hjälpa min sargade kropp.
 
@TinyWiny
Det finns gurkmeja i kapslar också om du vill testa det igen. Visserligen inte som djurtillskott, men för människor :)


Ser inga problem med att testa djurens grejer. Bara att läsa innehållsförteckningen och räkna ut en lämplig mängd för människor genom att jämföra med sånt som säljs på humansidan. Den enda skillnaden brukar vara att vi människor äter saker i kapslar och djuren får det löst i fodret.
 
Njaä, djurens tillskott (förhållandet mellan alla beståndsdelar) är anpassade för djuren och inget jag vill stoppa i mig då jag tvivlar starkt på att djur och människor har samma behov.

Fast som jag uppfattar det till mycket så är det väl egentligen tvärtom - det är tillskott vi människor använt som man även uppfattat fungera som man sedan använder på djur? Just dessutom därigenom att det finns så få dokumenterade effekter hos djur medans på människa kan man i vissa fall säga att det fungerar. Så tror jag att det är iaf :) Och vi kan ju säga om vi upplever att det funkar som man kanske möter upp med studier, medans på djur är det svårare. Därav tror jag också att vissa medel anses vara accepterade eller safe att använda på djur utan vidare studier.

Själv har jag hört att nypon och djävulsklo har haft positiva effekter på de med ledproblem eller andra smärtor.
 
Dessutom är jag i mångt och mycket av åsikten - det mina djur kan äta, ska även jag kunna äta.
Så jag skulle inte våga ge tillskott som hade så konstigt innehåll att det skulle vara skadligt, om man bortser från medicineringar eller dosering
 
@cili Jo jag vet att gurkmeja finns i kapslar men jag tyckte inte att jag fick någon effekt utav det ändå så därför har jag inte provat dem. Men tack ändå :)
 
Är det några här som provat djurens tillskott? Tänker på hayloronsyra, glucosamin, grön läppad mussla etc eller andra blandningar för ledproblem?
Jag är en sån där provande människa inte dissar något. Jag har funderat på att prova hyaluronsyra så du får mer än gärna berätta efter någon månad om du mår. Vad gäller hästarnas piller och pulver så är det MSM som jag provat. Det äter jag emellanåt och jag tror att det hjälper mitt hår, eftersom jag sedan mina graviditeter aldrig fått tillbaka mitt hår. Det har varit fjösigt och jävligt frissigt och tråkigt. Sen jag började med MSM tappar jag inte lika mycket, nytt shampoo, balsam och keratinbehandlingar så är jag nöjd med det.
 
Är det några här som provat djurens tillskott? Tänker på hayloronsyra, glucosamin, grön läppad mussla etc eller andra blandningar för ledproblem?
Tänkte som så att jag tycker mig se effekt på djuren av exempelvis grönläppad mussla och det blir ju rätt mycket billigare att köpa storpack.
Idag börjar jag med hayloronsyra och en blandning med grönläppad mussla, kondrin, ingefära, msm bl a
Jag har inflammationer i leder av och till och värk pg a whiplashskada bland annat, är testad för reumatism men fick negativt svar.


Ja det kan du lätt göra , jag åt t ex flexijoint för några år sen när jag haft ont i ryggen i flera år , blev bra på bara några dagar ...sen ska man inte räkna på anta kg , så säg att en häst ska ha 20 gr så kan du ta 5-10 utan fara just på såna saker.

När jag hade till min hund så köpte jag till häst för priset blir mycket bättre ju större förp.
 
Jag brukar tugga på hästens djävulsklo ibland jag behöver bara en liten bit och det funkar mot värken. Ibland brukar jag mumsa i mig utav nyponet också för att det är gott och alla vara nyttigt, där vet jag inte om jag märker nått dock.
Gurkmejan luktar ve och fasa så den tänker jag inte smaka på :-)
 
Det jag avsåg var inte att innehållet i sig är farligt, mer att det ju är doserat i förhållande till vad det ska användas till för djurslag och det som för en människa kanske innehåller några mg/g i regel har betydligt högre dos/g för ffa de större djuren och att räkna ut mängden som då behövs för en betydligt mindre människa med ett helt annat behov och matsmältningssystem är kanske inte det enklaste och risken för överdosering blir rätt stor och kanske är det inte farligt, men det är nog inte nyttigt heller.
 
Fundering jag har. Jag köper ju Glukosamin för häst till hunden. Funkar utmärkt och pengarna man sparar är många. Maken är ju reumatiker så det borde ju funka på honom också så han tar en dos han med.

Men jag som är känslig för socker - kan jag äta det. Det känns ju som det är rejält blodsockerhöjande - vad tror ni?
 
Vi började ge gammelvovven Hyaluronsyra - och jisses, vilken effekt det hade på henne!
Så fick även de två äldre hästarna Hyaluron, och båda blev betydligt rörligare efter bara några veckor.
Min man och jag går också på Hyaluron sedan drygt 5 månader, och det fungerar. Han blev av med värken i axlarna, och själv blev jag av med min morgonstelhet.
Det finns Hyaluron i tre olika varianter, för hund, häst och människa. Innehållet är i stort sett detsamma i förpackningarna, men i humanvarianten är det tillsatt ett ämne som gör det smakligt.
 
Vi började ge gammelvovven Hyaluronsyra - och jisses, vilken effekt det hade på henne!
Så fick även de två äldre hästarna Hyaluron, och båda blev betydligt rörligare efter bara några veckor.
Min man och jag går också på Hyaluron sedan drygt 5 månader, och det fungerar. Han blev av med värken i axlarna, och själv blev jag av med min morgonstelhet.
Det finns Hyaluron i tre olika varianter, för hund, häst och människa. Innehållet är i stort sett detsamma i förpackningarna, men i humanvarianten är det tillsatt ett ämne som gör det smakligt.

Tack! Kul att höra att det ger effekt!
Tycker inte hästens hyaluron smakar nåt alls, men jag blandar eget från pulver + destillerat vatten. Däremot grönläppad mussla är urk. I mussel-blandningen är det fler bra saker som kondroin, msm och ingefära så jag vill inte ge upp innan jag vet om det funkar...
 
Det jag avsåg var inte att innehållet i sig är farligt, mer att det ju är doserat i förhållande till vad det ska användas till för djurslag och det som för en människa kanske innehåller några mg/g i regel har betydligt högre dos/g för ffa de större djuren och att räkna ut mängden som då behövs för en betydligt mindre människa med ett helt annat behov och matsmältningssystem är kanske inte det enklaste och risken för överdosering blir rätt stor och kanske är det inte farligt, men det är nog inte nyttigt heller.

Fast inte tror man väl att samma dosering gäller för människa? Eller? :P
I min värld så är dosering efter kroppsvikt och väger man inte lika mycket som hästen så kanske det går upp i skallen att man inte ska ta lika dosering heller.

Så svårt kan det inte heller vara att uppskatta per kg kroppsvikt ungefär vad som inte bör överskridas och omvandla detta till lämplig dosering efter egen kroppsvikt.

Blir det ett överskott lär det ändå inte tas upp av kroppen, som oftast
 
Är det några här som provat djurens tillskott? Tänker på hayloronsyra, glucosamin, grön läppad mussla etc eller andra blandningar för ledproblem?
Tänkte som så att jag tycker mig se effekt på djuren av exempelvis grönläppad mussla och det blir ju rätt mycket billigare att köpa storpack.
Idag börjar jag med hayloronsyra och en blandning med grönläppad mussla, kondrin, ingefära, msm bl a
Jag har inflammationer i leder av och till och värk pg a whiplashskada bland annat, är testad för reumatism men fick negativt svar.

Ja här kör massor av människor Orthohyl till sig själja med stor framgång, egentligen avsedd för hästar men tycks även göra susen på folk me.
 
Fast inte tror man väl att samma dosering gäller för människa? Eller? :P
I min värld så är dosering efter kroppsvikt och väger man inte lika mycket som hästen så kanske det går upp i skallen att man inte ska ta lika dosering heller.

Så svårt kan det inte heller vara att uppskatta per kg kroppsvikt ungefär vad som inte bör överskridas och omvandla detta till lämplig dosering efter egen kroppsvikt.

Blir det ett överskott lär det ändå inte tas upp av kroppen, som oftast

Riktigt så är det inte heller, det handlar inte enbart om kroppsvikt, även hur omsättningen i kroppen fungerar, hur kroppen är skapad för att ta upp vissa substanser osv. Tex kan en hund gå på samma dos av hyalon som en häst, pga matsmältningsorganet olika sammansättningar, för att få effekt. En människa på Orthohyl behöver 10 ml per dag vid ingångsättning och kan i vissa fall gå ner till 5 ml per dag i underhåll. Har man svåra problem med te x artroser så kanske man behöver stanna kvar på 10 ml, men för oss är det enkelt att prova oss fram.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Allevo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp