Provridning men har ridit lätt!

Verisen

Trådstartare
Hej! Jag har nu hittat nån som kanske vill ha mig som medryttare och det lär bli en provridning framöver. Men jag har ett problem, jag har aldrig ridit lätt i traven förut. För det är nämligen så att på min ridskola är det endast islandshästar och man ska helst då sitta ner hela tiden på ryggen. Vi har inte heller travat så mycket utan töltat för det mesta, men det har blivit ett antal gånger ändå. Så jag har alltså aldrig ridit lätt i trav men jag vet att jag aldrig kommer få lära mig det på min ridskola då man som sagt ska sitta ner när det är islandsridning. Jag har inte direkt lust med att byta ridskola utan jag vill helst gå vidare till att bli medryttare. Jag tänker liksom att det kan bli rätt så pinsamt på provridningen ifall jag inte kan rida lätt. Och ifall jag försöker kanske det blir helt fel. Jag vet att när det inre frambenet går bakåt ska man sitta ner. Finns det nån som kan ge mig något råd eller är det helt förstört? :crazy:
 
Berätta innan provridningen och låt ägaren avgöra om det är okej att du rider nedsutten trav hela tiden.

Du ska inte låtsas som det regnar och försöka rida lätt. Det kommer se värre ut.

Sen undrar jag lite vad det är för konstig ridskola - även islandshästar travar och även deras ryggar mår fint av att skonas som unga/under uppvärmning osv.
 
Okej, jag har för mig att min ridlärare sa någongång att man helst ska sitta ner på hästen när man travar osv. Men är inte helt säker då jag har ganska dåligt minne. :wtf:
 
Jag red först som ung på islandsridskola och fick lära mig samma, alltid sitta.
Fick sedan vara medryttare på en ponny och fick lära mig lättridning av henne och gudars vad lätt det är!

Säg till ägaren så kan hen säkert ge dig lite tips etc, god vilja kommer man långt på och hen lär uppskatta ärligheten.

Ja, lättridning sliter på hästen men det gör även nedsutten trav, eller ridning överhuvudtaget.
 
Jag red först som ung på islandsridskola och fick lära mig samma, alltid sitta.
Fick sedan vara medryttare på en ponny och fick lära mig lättridning av henne och gudars vad lätt det är!

Säg till ägaren så kan hen säkert ge dig lite tips etc, god vilja kommer man långt på och hen lär uppskatta ärligheten.

Ja, lättridning sliter på hästen men det gör även nedsutten trav, eller ridning överhuvudtaget.
Klart att all ridning sliter på hästen, men just lättridningen är ju till för att skona ryggen.
 
Okej, jag har för mig att min ridlärare sa någongång att man helst ska sitta ner på hästen när man travar osv. Men är inte helt säker då jag har ganska dåligt minne. :wtf:

Att sitta ner under uppvärmningen är inte snällt mot hästens rygg. Det är inte snällt att sitta ner alls om man inte sitter tillräckligt bra för att inte skumpa. Jag tror att det blir svårt att hitta en hästägare som tycker att det är okej att sitta ner på hästen under uppvärmning, uteritter etc. Men säg som det är till hästägaren och säg även att du är villig att lära dig. :)
 
Har du lite rytmkänsla så lär du dig snabbt. Var öppen med att du inte kan men att du är villig att lära så är det nog inget problem.
 
Hej! Jag har nu hittat nån som kanske vill ha mig som medryttare och det lär bli en provridning framöver. Men jag har ett problem, jag har aldrig ridit lätt i traven förut. För det är nämligen så att på min ridskola är det endast islandshästar och man ska helst då sitta ner hela tiden på ryggen. Vi har inte heller travat så mycket utan töltat för det mesta, men det har blivit ett antal gånger ändå. Så jag har alltså aldrig ridit lätt i trav men jag vet att jag aldrig kommer få lära mig det på min ridskola då man som sagt ska sitta ner när det är islandsridning. Jag har inte direkt lust med att byta ridskola utan jag vill helst gå vidare till att bli medryttare. Jag tänker liksom att det kan bli rätt så pinsamt på provridningen ifall jag inte kan rida lätt. Och ifall jag försöker kanske det blir helt fel. Jag vet att när det inre frambenet går bakåt ska man sitta ner. Finns det nån som kan ge mig något råd eller är det helt förstört? :crazy:
Vad är det för konstig ridskola som lär ut att man inte ska rida lätt på islandshästar utan helst sitta? Har du inte missuppfattat det och ni inte kommit till det än? Det är svårare att rida lätt på islandshästar generellt då det ofta rör sig om stora ryttare på mindre hästar som i många fall har en mer instabil trav som kan störas, men visst rider man lätt.

Kan du inte rida lätt så bör du upplysa hästägaren om det. En del lär sig det snabbt, för andra tar det längre tid. Till att börja med så kan du strunta i vilket ben du sitter ner på och lära dig själva tekniken.
 
På den islandsridskola jag red på innan jag skaffade egen häst fick vi lära oss lättridning. Och jag som är urusel på detta med rytm och takt har lyckats lära mig rida lätt.
 
På den islandsridskola jag red på innan jag skaffade egen häst fick vi lära oss lättridning. Och jag som är urusel på detta med rytm och takt har lyckats lära mig rida lätt.
Jag vill påstå att en ridskola som menar att man inte ska rida lätt inte är värd att lägga pengar och energi på. I och med tölten så kan man ta lättridningen lite senare i utbildningen om man har töltsäkrahästar men att dissa något så grundläggande är inte okej.
 
Jag blir mer och mer konfunderad över islandshästarnas öde. Inte nog med att de små hästarna får släpa runt på stora, tunga karlar - nu förtjänar de inte inte ens lättridning under uppvärmningen??? :eek::o:mad:
 
Du kan vara lugn. Det normala är att man lär sig rida lätt och tillämpar det i vanlig ordning.
Min häst hade nog inte blivit lättriden. Han visste inte vad han skulle göra och vilket ben som skulle göra vad. :D Så det var bara att lära sig sitta ner och följa hans rörelser. Jag försökte lirka in lite lättridning men det blev då fältsits i.st.
Jag kunde rida lätt då vi inte red nedsuttet på storhästridskolan.
 
Min häst hade nog inte blivit lättriden. Han visste inte vad han skulle göra och vilket ben som skulle göra vad. :D Så det var bara att lära sig sitta ner och följa hans rörelser. Jag försökte lirka in lite lättridning men det blev då fältsits i.st.
Jag kunde rida lätt då vi inte red nedsuttet på storhästridskolan.
Alla hästar har inte balansen att klara en som rider lätt och hålla traven ( eller att alla kan trava). Förhoppningsvis, både för hästar och ryttare, så har man mer stabil trav på ridskolehästar.
 
Alla hästar har inte balansen att klara en som rider lätt och hålla traven ( eller att alla kan trava). Förhoppningsvis, både för hästar och ryttare, så har man mer stabil trav på ridskolehästar.
Varför skulle en häst ha svårare att balansera sig med en ryttare som rider lätt än en som sitter ner? Jag fattar verkligen inte. Man rider ju alltid lätt t ex på obalanserade unghästar?
 
Varför skulle en häst ha svårare att balansera sig med en ryttare som rider lätt än en som sitter ner? Jag fattar verkligen inte.
Nu läser du in saker jag inte skrivit. Att en häst inte klarar av att hålla traven när ryttaren rider lätt innebär inte per automatik att den klarar det när man sitter ner. Det finns alternativet när man står upp på ett eller annat vis också. Men ja det kan vara lättare med en stillasittande ryttare än en som rider lätt, rörelsen kan få hästar med svag trav att ändra gångart. Jag tänkte annars främst på lätt sits eller avlastningssits.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp