Provridning men har ridit lätt!

Varför skulle en häst ha svårare att balansera sig med en ryttare som rider lätt än en som sitter ner? Jag fattar verkligen inte. Man rider ju alltid lätt t ex på obalanserade unghästar?
Min idag 7 åring, ej islänning, hade mycket svårt att balansera sig när jag började rida lätt. Den första tiden under ryttare fick jag antingen sitta eller stå. Försökte jag rida lätt kunde hon inte trava. Samma fenomen har jag sett på endel andra häsar också. Jag tycker inte det är så konstigt. När vi rider lätt förflyttar vi hela tiden vår tyngspunkt så hästen måste kunna rörelsen för att klara av att kompensera för den. När den väl lärt sig det så är det självklart mycket lättare för den.
 
Varför skulle en häst ha svårare att balansera sig med en ryttare som rider lätt än en som sitter ner? Jag fattar verkligen inte. Man rider ju alltid lätt t ex på obalanserade unghästar?
En ryttare som sitter ner, eller står i två- eller trepunktssits, är stilla, medan en ryttare som rider lätt rör sig lite. Den lilla rörelsen kan vara tillräckligt för att en obalanserad häst skall tappa traven. Dessutom är det inte alla islandshästar som ens HAR trav när de är obalanserade unghästar, utan väljer tölt eller pass istället, och då kan man inte rida lätt... Normalt gör man så med islandshästar att man låter dem börja ridpasset i den gångart de har lättast för som uppvärmning. Det kan vara trav men kan lika gärna vara tölt. Och likadant när man utbildar unghästar - de får börja med den gångart de väljer naturligt i "travtempo" och först när man kommit en bit i utbildningen lägger man till den eller de gångarter som inte funnits med från början.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 052
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp