Centaur

Trådstartare
De marknadsförs som rena mirakelträns, men är de verkligen så mycket bättre för hästen än ett vanligt träns av bra kvalitet? Behövs resår i tygeln? Specialutformad nosgrimma som inte trycker på kinden? Att låta bli att spänna en vanlig nosgrimma hårt låter som en enklare och billigare lösning. Vadderad nackstycke har väldigt många märken i dag, finns ju även lös pad att sätta på. Men även där, är inte nosgrimman hårt åtdragen blir det heller inte mer tryck i nacken än tyngden av bettet.

Jag ser att det finns väldigt många nästan nya PS träns på begagnatmarknaden, vilket ju kan betyda att de inte fungerat som tänkt...

Vad är eran erfarenhet? Ni som har PS träns, märker ni någon skillnad jmf med vanliga träns?
 
Jag vet inte om det är tillåtet att länka utrustning men jag hoppas det :)

När man kollar på bilder och jämför ett PS träns: http://www.psofsweden.se/sv/elegance.html med ett träns från tex Hööks: http://www.hooks.se/produkt/aachentrans-claudy-claridge-houser/61100/61090/ så ser jag inte någon jättestor skillnad vad gäller den där öronfriheten som PS träns ska ha. PS träns är vadderade men är det bara jag som tycker att nackstycket ligger lika nära öronen och alla känsliga nerver som Hööks träns? Samma med nosgrimman och placeringen av sidostyckena. Hööks träns ligger ju precis på samma sätt. Iaf av bilderna att döma.

Nej jag tror inte att PS är så fantastiskt bra för alla nerver som dem påstår.
 
Jag har två PS-träns. Ett Flying Change och ett High Jump. Jag tycker FC är finare, men hästen gillar HJ bäst så det är det som används i vardagen. Det negativa jag upplevt är att nackstycket på FC glidit fram liiite och det kan nog irritera en lättirriterad häst, däremot på HJ flyttar sig inte nackstycket utan det sitter där det sitter. Nackstyckena är inte utformade på samma sätt på de två, samt att nosgrimman sitter ju på olika sätt och det är nog det som gör skillnaden i stabilitet.
Jag känner en liten skillnad mellan de två tränsen, men om det är nosgrimman eller nackstyckets förtjänst vet jag inte. Vaggorna i tyglarna har jag klippt bort, jag gillade inte känslan.

Jag har inte upplevt någon världsomvälvande skillnad på min häst, men hon känns avspänd och tillfreds med tränsen, och vid tandläkarbesöket i höstas fanns inte ett märke i munnen -och det tycker jag räcker för mig. Min häst gick inte sämre innan tränsbytet och jag förväntade mig inga mirakel, tror inte att en sån sak som att byta träns ska lösa alla ev problem men det känns ändå som att en sån enkel sak OM det nu gör någon skillnad i bekvämlighet, är väl värd det.

ang det fetstilade så är det en sak som jag tror: många förväntar sig att hästen ska bli en annan häst, men om den inte blev det så är man missnöjd. Min gick som sagt inte sämre innan bytet, och hon går inte sämre nu heller -men förhoppningsvis har hon en utrustning som är ännu lite bekvämare.

För övrigt får jag hem min andra häst nästa vecka och HENNE ska det bli väldigt rolig att testa tränsen på, då hon är väldigt kinkig med utrustningen -så ska bli roligt att se vad hon tycker.
 
Min häst gillade inte PS-tränset jag provade alls. På honom gled det fram mot öronen och han berättar gärna högljutt om något stör honom. Men jag har kompisar som upplevt stor skillnad på sina hästar, men då passar tränsen bättre än vad det gjorde på min lilla giraff..
 
Håller helt med dig @Centaur!
Har själv ett Flat Out Revolution som jag köpte förra våren. Av de typ 7 träns jag har, är det absolut inte det bästa/finaste på något sätt (dock inte det sämsta heller) :(
Förväntade mig absolut inget särskilt så, men god läderkvalité först och främst, och sen god passform i största allmänhet. Mitt träns var fint och jämt mörkbrunt i 3 veckor. Sen hade det redan börjat flagna av en hel del. Idag är Aachen-remmen inte mörkbrun längre, utan typ "mörkblond", och tränset överlag alldeles fläckligt. :grin:
Passformen är absolut okej, men inte mer. Märker absolut ingen skillnad på min häst på något sätt. Nej, lite mer hade jag faktiskt förväntat mig för den summan.

Mitt och hästis absoluta favoritträns är förövrigt ett Globus pullarträns, som kostade ungefär 1 000 kr mindre än PS:et.
 
Jag har ett Flying Change, och gillar utformningen och detaljerna på det. Men nej jag har inte heller märkt någon större skillnad på min häst, och förväntade mig inte det heller när jag skaffade tränset. Han går lika bra på sitt micklem.

Inbillar mig däremot att vaggorna i tyglarna jämnar ut trycket från min hand, som tyvärr inte alltid är helt stadig. Men dom fixar ju på inget sätt det problemet helt och hållet. Tror inte man ska köpa tränset i tron om att det mirakulöst ska fixa några problem hos hästen, men absolut är det ett välutformat träns och åtminstone jag tycker att det är riktigt snyggt också. :)

Sen har ju PS publicerat en mängd recensioner av nöjda köpare som hävdar att hästen börjat gå helt fantastiskt efter att dom bytte träns, så det är ju inte så konstigt att många köper dem med den förhoppningen. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Men uppenbarligen finns det köpare som upplever att tränset gör enorm skillnad för hästen. :p
 
Jag vill ha träns som sitter bra på just den hästen det används på, tror det är väldigt individuellt vad hästarna trivs med precis som att vissa människor kan gå i vilka skor som helst och andra bara med specialsulor.

Jag har två PS-träns, ett Levade som jag använder till min lilla bruna häst, antingen till hackamore (där det är väldigt trevligt att ha ett brett och mjukt nackstycke) eller till kapsonen. Han rids inte med bett då han ogillar det. På honom sitter nackstycket helt perfekt, jämnt tryck, inget hårt mot örönnen och inga onödiga remmar nära ögon osv. Vi gillar det skarpt! :)

Sedan har jag även ett Flying Change som var det första tränset från PS som jag köpte, det använder halvblodet nu då han rids med bett och det sitter väldigt bra på honom, mindre bra på den andra hästen. Vaggorna är väldigt trevliga just vid bettet tycker jag.

Använder vanliga nackstycken också men tycker inte alls de är lika sköna mot hästen. Ponnyn har ett Micklem och det är också trevligt, fast PS nackstycken är överlägsna tycker jag :)
 
Jag har ett Flying Change, och gillar utformningen och detaljerna på det. Men nej jag har inte heller märkt någon större skillnad på min häst, och förväntade mig inte det heller när jag skaffade tränset. Han går lika bra på sitt micklem.

Inbillar mig däremot att vaggorna i tyglarna jämnar ut trycket från min hand, som tyvärr inte alltid är helt stadig. Men dom fixar ju på inget sätt det problemet helt och hållet. Tror inte man ska köpa tränset i tron om att det mirakulöst ska fixa några problem hos hästen, men absolut är det ett välutformat träns och åtminstone jag tycker att det är riktigt snyggt också. :)

Sen har ju PS publicerat en mängd recensioner av nöjda köpare som hävdar att hästen börjat gå helt fantastiskt efter att dom bytte träns, så det är ju inte så konstigt att många köper dem med den förhoppningen. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Men uppenbarligen finns det köpare som upplever att tränset gör enorm skillnad för hästen. :p

Jag är lite misstänksam av mig så det kan ju vara de som fått gratis produkter som skriver att de är så mirakulösa. Tex alla bloggare de sponsrar. :p

Mitt favoritträns är från Döbert och det har ingen vaddering i nacken alls. Har andra träns med vaddering och det märks absolut ingen skillnad trots att min häst är prinsessan på ärten typen. Rundsydda och kandar vill jag ha nackpad under pga större tryck.

Det jag märkt skillnad på är träns med dåligt och hårt läder, min häst går inte att rida då. Tex premiera, det var bara att gå in och byta träns. Men vaddering till eller från gör ingen skillnad för oss.
 
Blev rekommenderad av veterinär att antingen köpa pad/nosludd eller ett anatomiskt träns till gammelgubben. Sagt och gjort beställde jag ett Flat Revolution för två år sedan.
Först märkte jag inga stora förändringar, mer än att hästen slutade lägga huvudet på sne och ruska konstant. Men nu när han enbart går med sitt PS-träns så kunde jag inte vara mer nöjd.
Dels är det snyggt och sen så finns inga av de gamla olaterna kvar.

Däremot testade jag samma träns på min andra häst utan någon som helst effekt. Men då har hon inga problem med nacken eller stör sig på tunna nackstycken.
 
Jag har ridit typ fyra pass med ett Flying Change på min superkänsliga häst. Vårt största problem har varit att hon inte gärna tar stöd på bettet men redan vid första passet på nya tränset så var det stor skillnad och hon tog stöd direkt. Hon gillar definitivt vaggorna vid bettet, som är den stora skillnaden mot vårt gamla dyonträns. Jag upplever inte att nackstycket åker fram heller men det kan säkert bero på passform. Jag är helnöjd iallafall :)
 
Min häst som normalt har stängd och fin mun började tjollra jättemkt med tungan med PS tränset. Den kom ut typ 2dm och hon verkade tycka det var skitmysko. Så det såldes rätt snabbt, satt inte särskilt bra på henne heller. Tyckte inte om lädret heller men snygga är dom i alla fall :D
 
Jag är lite misstänksam av mig så det kan ju vara de som fått gratis produkter som skriver att de är så mirakulösa. Tex alla bloggare de sponsrar. :p

Mitt favoritträns är från Döbert och det har ingen vaddering i nacken alls. Har andra träns med vaddering och det märks absolut ingen skillnad trots att min häst är prinsessan på ärten typen. Rundsydda och kandar vill jag ha nackpad under pga större tryck.

Det jag märkt skillnad på är träns med dåligt och hårt läder, min häst går inte att rida då. Tex premiera, det var bara att gå in och byta träns. Men vaddering till eller från gör ingen skillnad för oss.

Ja en del av recensionerna kommer säkert från folk dom sponsrat. :p

Det är nog otroligt individuellt hurudant träns olika hästar trivs på. Men absolut tycker jag att PS-tränsen är välkonstruerade och för mig känns det bra att använda dem, även om hästen säkert nöjt sig med hööks billigaste. :D Men han är inte en överdrivet känslig häst heller.

 
Köpte ett begagnat HJ pga nosgrimman (ville ha rem under bettet men får inte aachen o sitta bra) och nosgrimman sitter verkligen bra! Nackstycket lättar lite i bakkant på min och desto mer när han viker in nosen o blir het så det är väl inte super men det var inte högsta prio. Bra läder i mitt träns, nöjd! Ska fundera mer över vaggorna, inte ridit mycket med tränset men det är något som min häst borde gilla, han är för stunden mer irriterad på bettet än vanligt (igångsättning så oriden och lite för het) och det blir glappigt.
 
Har ett HJ som jag använt rätt mkt. Tycker de är snyggt och väldigt smidigt med bara en hake som ska knäppas. Men märker ingen skillnad på hästen.
 
De marknadsförs som rena mirakelträns, men är de verkligen så mycket bättre för hästen än ett vanligt träns av bra kvalitet? Behövs resår i tygeln? Specialutformad nosgrimma som inte trycker på kinden? Att låta bli att spänna en vanlig nosgrimma hårt låter som en enklare och billigare lösning. Vadderad nackstycke har väldigt många märken i dag, finns ju även lös pad att sätta på. Men även där, är inte nosgrimman hårt åtdragen blir det heller inte mer tryck i nacken än tyngden av bettet.

Jag ser att det finns väldigt många nästan nya PS träns på begagnatmarknaden, vilket ju kan betyda att de inte fungerat som tänkt...

Vad är eran erfarenhet? Ni som har PS träns, märker ni någon skillnad jmf med vanliga träns?

Jag har ridit med olika PS-träns på ett gäng hästar. Jag märker ingen direkt skillnad av dem. Och jag tycker läderkvaliteten var rätt trist.
De hästarna har jag upplevt går fint på vanligt träns med bara man rider rätt och tränsen sitter korrekt.

Jag har en superkänslig häst själv. Han går med rundsytt utan nackpadd. Han verkar inte lida av det.
Det skulle bli jäkligt tight att få dit någon nackpadd på hans lilla nacke.
 
Kan ju tillägga att jag absolut inte är sponsrad, hästhippie som mest far omkring i skogen, eget stall så ingen ser oss så absolut ingen modegrej för min del, gillar tränsen för de sitter trevligt på mina hästar kort och gott :)
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 012
Senast: SiZo
·
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 070
Utrustning Jag blir snart matt. Seriöst. Finns det inga bra träns i Sverige längre? Har för tillfället 3 (4) träns; Ett PS of Sweden med...
2
Svar
29
· Visningar
4 520
Senast: Houdinie
·
Utrustning Hur tycker ni att nackstyckena på PS of Sweden tränsen funkar? Tänkte köpa ett kandar men började titta på bilder på nackstyckena och...
Svar
4
· Visningar
2 134
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp